Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pirata

Pirata

05-06-2017 om 18:06

Puber weigert in eigen tent te slapen deze zomer

Pirata

Pirata

07-06-2017 om 09:06

kijk dat snap ik dan weer niet

Vertel ik dat we mogelijk eerder moeten verhuizen, en dan reageert hij vrij relaxed. Terwijl ik hier veel weerstand had verwacht.

Wel forse woorden over zijn huiswerk gehad. Dan vraagt hij om hulp, ik zeg wat de bedoeling is van de opdracht en hij voert het niet uit. En dan zegt hij dat ik hem niet heb geholpen.

Deegroller

Deegroller

07-06-2017 om 10:06

Over relaxed reageren

Pirata, mijn NADH (maar wel ingewikkelde) kind blijft mij ook verrassen. Dingen waarvan je denkt dat ze geen probleem opleveren worden tot enorme proporties opgeblazen en omgekeerd.
Ik denk wel eens dat het geheim zit in de manier waarop ik die dingen breng ('dit is vast geen probleem' versus 'o jee dit zal wel lastig worden'). Kind in kwestie is supergevoelig voor mijn stemmingen en voelt dus aan als ik me in bochten wring om iets mooier te brengen dan het is.
Ik wens je veel sterkte, het lijkt me allemaal knap ingewikkeld.

Pirata

Pirata

Deegroller

Ik denk ook zoiets. Maar zeker weten doe ik het niet..

Angela67

Angela67

Of tijdsbesef?

Verhuizen is verder weg in de tijd dan huiswerkissue nu?
Dus als een korte termijn issue zijn gedachten beheerst hebben langere termijn zaken minder impact? Dus als verhuizen echt dichtbij komt en je denkt dat je veel zaken hebt uitgelegd en hij heeft ja gezegd op 'intelligente wijze', dan komt er alsnog een berg weerstand? Zo werkt het volgens mij hier bij jongste en ga ik toch wel regelmatig mee de mist in.
Gr Angela

minnie

minnie

ja herkenbaar maar let op

Reacties kunnen ook later komen. Omdat de info eerst goed moet landen. Dat is ook vrij karakteristiek voor ass. Een uitgestelde reactie is dan soms moeilijk te plaatsen. (voor persoon zelf en omgeving)
Maar juist het onvoorspelbare is wat mij betreft wel de kern. (maar ook het , hoewel zeker niet altijd, leuke eraan)
Huiswerk ook herkenbaar. Ik doe veel dingen fout in ogen van zoon. Dan snap ik hem niet goed. Ik ga ervan uit dat hij slecht kan overzien wat ik precies wel en niet weet en moeilijk kan overbrengen wat hij precies bedoelt/wil. (hoe vaak ik mezelf niet hoor zeggen tegen hem dat ik zijn gedachten niet kan lezen.. Maar dat werkt wel enigzins hier, zij het alleen voor dat moment)

OokZo'nKind

OokZo'nKind

07-06-2017 om 11:06

Herkenbaar weer

"Wel forse woorden over zijn huiswerk gehad. Dan vraagt hij om hulp, ik zeg wat de bedoeling is van de opdracht en hij voert het niet uit. En dan zegt hij dat ik hem niet heb geholpen."

Bijna letterlijk hetzelfde hier gisteren. Dan spreekt hij mij op zo'n prekerige toon toe, als "beloning". Ik probeer de humor er maar van in te zien, maar mijn andere kind vind het niet eerlijk dat ik hem dan niet afstraf. Lastig hoor.

Pirata

Pirata

wie weet

Het kan zijn dat het feit dat hij toch uit zijn geliefde zolderkamertje moet pas later echt gaat landen natuurlijk..
Ik heb 'm gezegd dat hij een kamer mag kiezen in het nieuwe huis. Er moet alleen nog eerst verbouwd worden (terwijl wij er al in zitten, helaas). Eigenlijk wilde ik hem weer naar de zolder, omdat daar een énorme puberkamer gemaakt wordt voor hem (40m2). En ik kan dus nog wel iets verwachten qua uitbarstingen zoals jullie aangeven.

Met schoolwerk lijkt hij te onzeker en daarom geen stap te zetten. Terwijl ik van mening ben, dat als je gewoon begint met stapje één, de rest vaak vanzelf wel uit je pen (of toetsenbord) komt. En hij vraagt ook heel veel dingen die hij eigenlijk zelf kan afleiden. Bijvoorbeeld: Wat is een solitair levend dier? En dan kan hij niet de stap maken van het spelletje Solitaire naar éénpersoons. Of ééndiers in dit geval. Terwijl hij het éigenlijk wel weet, maar denkt dat wat hij denkt wel niet zal kloppen.

Miekemieke

Miekemieke

Pirata

Hoe ging dat vroeger in jouw gezin van herkomst en dat van je man? Was daar een ouder of brusje met ASS? En hoe verliepen die vakanties? Kan dat aanknopingspunten geven hoe het wel of juist helemaal niet moet?

Mioni

Mioni

07-06-2017 om 12:06

Pirata

"Terwijl ik van mening ben, dat als je gewoon begint met stapje één, de rest vaak vanzelf wel uit je pen (of toetsenbord) komt. En hij vraagt ook heel veel dingen die hij eigenlijk zelf kan afleiden. Bijvoorbeeld: Wat is een solitair levend dier"

Wat ik eigenlijk zie is dat je hem niet begrijpt of wat moeite hebt je in te leven in zijn situatie.
Misschien moeheid, misschien een eigen karaktertrek.

Ik zie wel dat je je probeert aan te passen, maar dat stappen die voor jou logisch zijn voor hem kant nog wal raken. Ik denk dat angst/onzekerheid blokkeert en dan kun je een appel laten zien en zeggen dat het een appel is, maar landen doet het dan niet.
Kan het zijn dat jullie misschien ook op elkaar lijken en het daarom botst? Dus dat jij ook iets van ASS hebt? Niet om je aan te vallen, maar meer om het verschil in aanpak/begrip van elkaars kant te verklaren.

Ik lijk vreselijk op mijn vader, wij hebben daarom ontzettend gebotst in de pubertijd. Ik kon hem niet horen ademen, hij ergerde zich groen en geel aan mij. Nu hebben wij beide geen ASS en ging het daarna vanzelf weer beter, maar het had gekund. Uitersten kunnen botsen, maar teveel op elkaar lijken ook.

Mijn ex is autistisch en mijn kinderen hebben een mix van zijn eigenschappen en van de mijne. Bij tijd en wijlen voelen we elkaar haarscherp aan en als ze uitingen van hun vader laten zien konden we niet verder van elkaar verwijderd zijn in begrip. Dat is soms heel lastig, hoe benader je elkaar zonder jezelf te verliezen.

Pirata

Pirata

07-06-2017 om 12:06

maar natuurlijk

Daar val je mij helemaal niet mee aan, want de appel valt niet ver van de boom. Alleen valt hij bij mij niet zo op (eeeehhhhh, hoop ik) en heb ik geen diagnose.
Alleen, ik denk dat ik hem soms misschien verkeerd aanvoel, maar dat de aanpak op zich niet verkeerd is. Als ik zeg (voorbeeldje van gisteren, het ging om een boekverslag dat hij op het laatste nippertje wilde afraffelen): "Begin nu even om je naam in te vullen en de titel van het boek" en dat ik dan op een blokkade stuit, dat snap ik niet. Nu bleek wel dat hij het boek maar voor 1/3e had gelezen. Dus dat hij daardoor misschien in een blokkadestand kwam.

Miekemieke, mijn vader met vrijwel zeker Asperger zat op de camping op een stoel en las de krant en ik was aan het vechten (al dan niet op de achterbank) met mijn oudere broer die ook Aspergerachtige gedragingen heeft. Mijn moeder bepaalde het programma en wij mopperden dat er te weinig leverpastei mee ging op de lange wandelingen die we maakten. Ik kan me verder niet herinneren dat het niet leuk was, alleen dat mijn zus altijd tussen mijn broer en mij in moest vanwege de vechtpartijtjes.

Pirata

Pirata

09-06-2017 om 12:06

En nu weer dit....

Onze caravan is "gesneuveld"....
Ik ga dan toch maar op zoek naar een grotere 2-e hands waar we een goede ruime puberhoek in kunnen maken. Dan toch maar geen luxe bijzettent met butler...
Snik. We waren er nogal aan gehecht.

Marie

Marie

09-06-2017 om 13:06

Zag een te koop op een Facebookgroep

Zag toevallig vanmorgen een caravan te koop op een Facebookgroep. Is dit wat voor jullie?

https://www.facebook.com/groups/394735793999289/permalink/875174805955383/?sale_post_id=875174805955383

Pirata

Pirata

09-06-2017 om 14:06

Ik kan er niet in Marie

Het is een besloten groep...
Ik heb er al wel eentje op het oog. Met een (breed) stapelbed aan 1 kant.

Mari39

Mari39

Das balen

pirata, zo vlak voor de vakantie. En het voelt zo als je eigen huisje he? Hebben wij ook eens gehad. Stonden we een heel seizoen in zeeland, en was er zon storm geweest dat onze caravan en voortent (waar we zo aan gehecht waren) total loss waren. En toen moesten we dus ook ineens een nieuwe caravan, om de zomervakantie toch op vakantie te kunnen.
Die nieuwe caravan is nooit meer ons huisje geworden als die ander.

maar geluk bij ongeluk dan voor je, want nu kan je een caravan kopen waar je puber ook in kan slapen!!!

Ad Hombre

Ad Hombre

Mari39

"en was er zon storm geweest"

Wat is een zon storm?

Half a twin

Half a twin

zo'n

Waarschijnlijk komma vergeten

O mooi

Elk nadeel heeft zijn voordeel.:-)
Rib uit je lijf maar wel een momentje dat er ineens onverwacht een simpele oplossing in zit. Zo kan het ook gaan.

Mari39

Mari39

09-06-2017 om 15:06

Ad hombre

Idd een komma vergeten.

Pirata

Pirata

09-06-2017 om 16:06

ja, en...

Mijn telefoon is ook naar zijn grootje en ik moet ook nog verhuizen.
Ad, kan ik niet mede-eigenaar worden van jouw bedrijf, ik heb al járen ervaring in de ICT ;-)

Ad Hombre

Ad Hombre

09-06-2017 om 16:06

Pirata

De aandelen zijn altijd te koop, voor een goed bod. Zo'n kommaatje heet trouwens een apostrof en veel teveel mensen denken dat ze overbodig zijn.

Zon

Zon

09-06-2017 om 17:06

Krijgt Dees toch gelijk!

Mooie gelegenheid om iedereen blij te maken. En daarna ook vooral op te zouden met zeuren.

Pirata

Pirata

09-06-2017 om 17:06

jaja

Mogelijk heeft Dees onze teerbeminde oldtimer bewerkt? :-)
In elk geval, ik had 'm nooit weggedaan als ie nu niet opeens was ingestort. Maar de opeens ontdekte schade was té erg.
Nu dus maar een ruimere. We gaan morgen kijken. Met redelijk ruim (in caravantermen) afsluitbaar (geen slot) puberhanghol. Ben benieuwd of dit iedereen lucht gaat geven in de vakantie.

Laat je puber wel meekijken

Of ie t wat vindt voor jullie in t hol belanden Het moet voor hem ook wel goed voelen

Pirata

Pirata

09-06-2017 om 19:06

Lilian

Jazeker!!
Op internet vond hij de foto's niet mooi en niet lelijk. Dat is al heel goed :-)
Zijn broertje vond het prachtig. Zelfs de jaren '90 bankbekleding.

Pirata

Pirata

09-06-2017 om 19:06

oh maar

Hij had toch geen zin om morgen vroeg op te staan om mee te gaan kijken. Hij heeft er wellicht vertrouwen in ;-)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.