Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pirata

Pirata

05-06-2017 om 18:06

Puber weigert in eigen tent te slapen deze zomer

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-06-2017 om 20:06

Aanvulling

Daarom: eigen plekje, kan ie vanaf dag 4 lekker op zijn eigen stekje gaan mokken. :-)

Pirata

Pirata

05-06-2017 om 20:06

jaja

Daarom blijven we ook zeker een week staan op de eerste camping.
Hij is er teveel aan gewend dat we naar zijn pijpen dansen, dat was dan natuurlijk vaak wel met een reden (voorkomen van escalaties). Arme puber, moet ie meer dan een week op een camping aan het strand met een zwembad doorbrengen. Ik krijg haast medelijden.

Angela67

Angela67

05-06-2017 om 21:06

pirata

ik zou de vakantie niet gebruiken om zijn wil te breken . . . en om hem te laten merken 'dat je naar zijn pijpen hebt gedanst'. Dan had je eerder moeten beginnen denk ik.
Ik vind het ook best wel onaardig eigenlijk, als je het er zo over hebt. Alsof je vooral boos bent op jezelf dat je het zover hebt laten komen - terwijl jij de volwassene bent (zonder ASS neem ik aan).
Volgens mij hou je zelf ook geen vakantiegevoel hieraan over, als je geen 'positieve' draai kunt maken ermee. Wat die positieve draai precies kan zijn is inderdaad moeilijk, maar als je deze insteek houdt dan voelt het in ieder geval niet positief.
Is het trouwens echt nodig om samen op vakantie te gaan? Is de tijd misschien toch al gekomen om vakanties anders in te richten? Wellicht vroeger dan je hoopte, maar toch.
gr Angela

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Wel herkenbaar

Het is vaak balanceren.

minnie

minnie

saai

Tsja, saai betekent bij pubers natuurlijk vanalles en kan lastig zijn voor een puber.
Voor een puber met ass kan saai al helemaal vanalles betekenen en ondraaglijk lastig zijn.
Een puber met ass kan moeilijk omgaan vaak met situaties die zelf ingevuld moeten worden.

Pirata

Pirata

nou angela

Ik heb er goed de smoor over in, dat het (weer) zo moet. Wil breken? No way. Maar wat medewerking zou wel eens fijn zijn. Zeker omdat ik al aan alle kanten meebuig. Al bijna 15 jaar. En me nu mijn eigen caravan laat uitsturen, terwijl hij gewoon een prima accomodatie kan krijgen.

Dees

Dees

Koop een geschikte caravan

Dus je hebt een caravan die voor 2 personen en een klein kind geschikt is en daarom stuur je de puber de caravan uit. Ik begrijp hem wel, ik zou ook goed pissig zijn geworden als mijn ouders op vakantie gaan en geen rekening met mij houden.

Lente

Lente

Dees, ik hoop dat je de smiley vergeten bent???

Zie titel

Pirata

Pirata

Eh, Dees???

Ik snap je hele reactie niet. Ik vind het overigens vrij normaal als een kind in een bijzettentje slaapt.

Zon

Zon

Misschien nu te laat, maar voor de volgende keer: laat hem meedenken over hoe jullie de vakantie doorbrengen. Wij mochten vroeger als kinderen 1 week van de 3 weken bepalen (als tieners). Wij kozen dan bijv een week Italie omdat m'n ouders altijd naar Frankrijk wilden en wij weleens wat anders.

Mijn kinderen zijn jonger, maar ik houd (tot op zekere hoogte) zeker rekening met hun voorkeuren en wensen. Het moet voor ons allemaal een leuke vakantie worden.

Voor nu: wissel het slapen in het tentje af. Soms mogen jullie en soms mag hij in de caravan.

Dees

Dees

Nee pirata

Ik ben niets vergeten. Sommige dingen koop je gewoon op je gezinssituatie, toen de kinderen klein waren kon men blijkbaar af met deze caravan nu worden de kinderen groter en is de caravan niet meer geschikt. Tijd dus om.deze in te ruilen voor een andere.

Angela67

Angela67

pirata

het is altijd de vraag bij ass'ers (ervaring ...): iiscs het onwil of onmacht.
en wat mij opvalt is dat jij gierend in de irritatiemodus schiet over iets wat je al maanden geleden had kúnnen bedenken dat een dingetje zou kunnen zijn.
Het verbaast me dus dat het jou verbaast. Dat je niet kon voorspellen wáár hij over zou vallen snap ik, maar dát hij ergens over valt was te voorspellen. Ook dankzij de heerlijke puberteit.
Dus ja klagen mag altijd want het is gewoon even goed om stoom af te blazen.
Maar roepen dat het nu maar eens afgelopen moet zijn is natuurlijk niet realistisch.
gr Angela

Angela67

Angela67

dus de vraag is . . .

kun je het gewoon even laten rusten tot volgend weekend?
is het gewoon rete-irritantm, onredelijk pubergedrag, dan zou ik het ook laten rusten en er geen woorden meer aan vuil maken. Als je denkt dat hij de hele vaknatie gaat verpesten dan zou ik zeker niet meer proberen om er iets leuks van te maken. Steek dan je energie in andere oplossingen.
Als het wel iets ASS'erigs is, dan moet je het ook even laten en via een omweg hem mee laten bewegen.
gr Angela

Zon

Zon

Pirata/Dees

"Ik snap je hele reactie niet. Ik vind het overigens vrij normaal als een kind in een bijzettentje slaapt."

Ik snap het ergens wel. Als hij echt niet wil (en het niet alleen maar nukken zijn) dan zal je een oplossing moeten bedenken die voor iedereen acceptabel is. Hij is 15, geen kleuter meer en heeft zijn voorkeuren.

Maar als het alleen dwars gedrag is, is het wat anders. Dat is alleen aan jou om te beoordelen, maar wordt niet duidelijk uit je post. In hoeverre hebben jullie eigenlijk al een goed gesprek gehad?

Pirata

Pirata

Dat laatste ga ik zeker proberen! Maar hopelijk wil hij binnen no time uit zichzelf onze residence met butler enz. overnemen. Wie weet.
Het eerste: we hadden gezamenlijk afgesproken te gaan kamperen in Frankrijk... er is altijd inspraak hier, ook over de dagbesteding etc.
Echter, ons laatste weekend weg met zijn allen in de caravan was niet goed bevallen voor 3 mensen uit het gezelschap. Dus het moet dit jaar echt anders ingevuld worden. We zitten té dicht op elkaar, mede door het niet altijd gemakkelijke gedrag van zoon 1.

Pirata

Pirata

Nukken

Ik beschouw dit als nukken die nogal extreem zijn door het ASS-gedrag.
Er zit niets achter, of ik moet me sterk vergissen. Hij heeft zo vaak alleen in een tentje geslapen, zelfs alleen in hotelkamers.
Een goed gesprek heb ik meermaals geprobeerd. Lukt niet, hij zegt alleen maar "ik ga in de caravan en dan ga ik wel om 22:00 slapen".

Normaal

Hier zijn de jongvolwassenen ook van het 'normaal' doen. Misschien helpt het als je voorstelt dat jullie dan in zijn tentje gaan slapen en broer in zijn tentje en puber in de caravan? Hoe dat zou zijn? En dan maar hopen dat niemand het ziet?
En toch steeds het plaatje voor zijn neus houden hoe jij vind dat het zal gaan. Ouders in de caravan, pubers in een eigen tentje, zoals het normaal is.

En verder bevestigen dat je het voor hem ook zo comfortabel mogelijk zult houden en dat je weet dat het voor hem weer nieuwe energie kost.
Maar de autorit is gewend, zijn tentje is met wat nadenken over lang geleden gewend, en hij kan nog bedenken wat hem kan helpen om er zich prettig en veilig in te voelen.

Pirata

Pirata

05-06-2017 om 22:06

voorbeelden

Hopelijk ziet hij inderdaad wat andere leeftijdgenoten relaxen in hun bijzettentjes. En als het slecht weer is, of heel koud, dan passen we echt wel een nachtje met 4 man in de caravan (een paar benen dubbelvouwen, het voorste bed is deels onvolledige lengte namelijk aan de disselkant en maar 1.20 breed). Maar dat lukt geen 3 weken.

Tekening

Of maak een tekening hoe jij het voor je ziet. De caravan met de poppetjes van de ouders. Tentje voor puber met een waterzak voorin, een beker, en zijn schoenen. En binnen zijn tas en wat te eten en drinken wat hij lekker vind en zijn platforms met een snoer naar de paal voor de electra.

En dan een datum en uur erbij waarover je er weer met hem gaat praten, zodat je er nu twee weken je mond over houdt.

Altijd uitdagingen met die gasten.:-)

Pirata

Pirata

extra ruim

ik heb alvast een extra ruime plek geboekt voor alle bijzettenten... 9 nachten op 1 plek, daarna trekken we op de bonnefooi rond. Voor elk wat wils.

Pirata

Pirata

collage

Wie weet helpt een collage... vooral al die snoeren, geweldig!! :-D

Schokkend

Pirata, heb je al eens geprobeerd om maar één week op vakantie te gaan?

Verder ben ik het eens met Angela en Zon.
Je hebt je voorheen neergelegd bij de diagnose Ass voor je zoon, maar nu lijk je er toch een karakterding van te willen maken. Op een manier die ik schokkend vind trouwens.

"Ik heb er goed de smoor over in, dat het (weer) zo moet. Wil breken? No way. Maar wat medewerking zou wel eens fijn zijn. Zeker omdat ik al aan alle kanten meebuig. Al bijna 15 jaar." en " 9 nachten op 1 plek, daarna trekken we op de bonnefooi rond. Voor elk wat wils."

Wat is er aan de hand Pirata? Is hij echt een verwende prins die zijn zin doordrijft?
Of is Ass in jouw ogen iets dat je tijdens de vakantie en in het belang van je medegezinsleden aan de kant zetten?

Wat me eigenlijk het meest stoort is dat je voeding geeft aan wat leken denken over autisme. Namelijk dat het iets van de opvoeding is en dat je het wel weg kunt duwen als je je poot maar stijf houdt.

Nu erger ik me met enige regelmaat groen en geel aan Annej, maar #45 is om in te lijsten.

Applaus!

Overigens impliceert de suggestie eens te meerl dat een partijtje op de bonnefooi rondzwerven niet iets is wat zich makkelijk laat verenigen met de voorbereiding die nodig kan zijn bij autisme.

Angela67

Angela67

06-06-2017 om 08:06

ass/voorspelbaar

wat ik zelf moeilijk vind is dat ik alles wil structureren en voorspellen (om chaos en onzekerheid te bestrijden), maar juist puber(s) met ass-kenmerken gaan gedrag vertonen wat ik niet altjd kan voorspellen. Maar waar ik me kennelijk wel bij neergelegd heb is dat mijn eigen overenthousiasme over vakantiedoelen/methodes/verblijfsomstandigheden altijd ondergeschikt is aan wat haalbaar lijkt. En het blijkt in de loop der jaren dat omdat ik rielekster word en meer rekening kan houden met hen, ik zelf juist ook meer gedaan krijg wat ik wil. Er is meer gelijkwaardigheid gekomen, ondanks dat het lijkt/leek alsof we ons 'naar onze prinsjes voegen' .
gr Angela

Pirata

Pirata

06-06-2017 om 08:06

Miriam

Doe niet zo idioot.
Wij zijn met hem en tot zijn volledige tevredenheid op allerlei manieren op vakantie gegaan. En nu kan dat opeens niet meer??? Moet ik van jou maar een week weggaan terwijl hij dat zelf niet eens wil? Hij WIL op de bonnefooi rondzwerven.
En zet ik ASS neer als een "opvoedding"? Waar dan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.