Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

AnneJ
03-12-2014 om 20:12
Paar biertjes niet per se slecht voor het puberbrein
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/paar-biertjes-niet-per-se-slecht-voor-het-puberbrein~a3802635/
"Het huidige beeld is vooral gebaseerd op onderzoek naar alcoholverslaafde pubers. De cognitieve schade die dat kan opleveren, is ten onrechte veralgemeniseerd
De Utrechtse neuropsychologe Sarai Boelema, die vrijdag op dit onderzoek promoveert, beseft dat de uitkomsten als een verrassing komen. 'Er wordt vaak gewaarschuwd dat het puberbrein extra kwetsbaar is voor alcohol, maar daar is weinig onderzoek naar gedaan. De studies die er wel zijn, wijzen niet eenduidig dezelfde kant op."
Zo is het ook nog eens een keer. Wel grappig. Op de website van het NJI vragen ze gelijk of de leeftijd voor het drinken van alcohol nu weer omlaag kan.:-)

Mach
06-12-2014 om 18:12
elisa
Ik vind ook dat je alleen de negatieve dingen meldt en blijkbaar dat alleen maar ziet. De gevolgen van te veel alcohol zijn verschrikkelijk. Maar dat zijn de gevolgen van te veel suiker of te veel vet ook.
Ik ken echt wel probleemdrinkers, maar dat zijn maar weinig in mijn directe omgeving.
Ik ken heel veel gezelligheidsdrinkers, waarvan ik er zelf ook 1 ben.
Ik vind wijn erg lekker. Vooral bij het eten, net als Tine, bij bepaalde gerechte zou ik het echt missen.
Mijn lever is de hele dag bezig met alles wat ik eet en drink onschadelijk te maken, niet alleen alcohol. Mijn lever is daarvoor gemaakt. Te veel kan hij niet aan, maar teveel vet kan mijn lever ook niet aan, dan vervet hij. En zo zit het hele lichaam in elkaar, te veel van iets is niet goed.
Jij hebt blijkbaar een heel andere achtergrond en historie dan ik met alcohol. In mijn familie was alcohol ( met mate) gekoppeld aan feestelijke gebeurtenissen in ons leven. En niet aan openbare dronkenschap of afkickklinieken.

klara
07-12-2014 om 08:12
sorry Elisa
Ik vind je erg zwartwit en fanatiek overkomen. Zou niet graag zien dat je mijn kind 'voorlichting' gaf over alcohol.

Josee
07-12-2014 om 10:12
even nuanceren
Ik moet het toch een klein beetje opnemen voor Elisa. Ik heb ook van nabij gezien hoe 2 gezinnen kapot zijn gegaan en ontwricht doordat een van de ouders alcoholist was. Ik kan me voorstellen dat als je in zo'n gezin opgroeit je heel anders tegen alcohol aankijkt,
Dat gezegd hebbende, je kunt dergelijke situaties niet voorkomen. (Sommige) mensen zoeken verdoving om achterliggende problemen beter te kunnen handelen, alcohol is daar een voorbeeld van. Maar daar helpt een leeftijdslimiet van 18 jaar niet tegen, mijns inziens. Verslavingsproblematiek is anders dan af en toe een alcoholconsumptie nuttigen. Misschien kunnen ze dan beter een maximumleeftijd invoeren :-)
MAAR, alcohol drinken hoeft niet gelijk te betekenen dat je alcoholist wordt. En daar gaat dit onderzoek om. Drink met mate en er is geen probleem.En als je je gezond verstand gebruikt, is dat natuurlijk heel logisch en dat geldt voor heel veel andere dingen ook, zoals suiker en vet.
Ik geloof nog steeds dat het verstandig is kinderen te begeleiden in het gebruiken van alcohol. Hoe ga ik verstandig om met alcohol. Dat in een limonadeglas vodka wel veel meer alcohol zit dan bier, dus voorzichtig etc.Niet dat ik ze dat laat uitproberen maar een keer in het weekend een biertje of een glas wijn bij het eten, geen probleem. En mocht er iemand in het gezelschap zo stom zijn dat hij hartsstikke dronken is, laat hem niet alleen achter maar begeleidt die persoon naar huis. En dat doe ik liever zolang ze nog thuis wonen dan dat ze op hun 18e mogen drinken en buiten mijn zicht beginnen te drinken. Daarom vind ik het wel jammer dat die leeftijdsgrens omlaag is gegaan. Maar ik heb kinderen die geen behoefte hebben aan comazuipen of bingedrinken, dus misschien heb ik makkelijk praten.
En heeft die leeftijdsregeling nou veel effect? Dochter van 17 krijgt in kroegen geregeld alcohol mee zonder dat haar id wordt gevraagd en leerlingen in Maastricht organiseren net over in de grens een gala in Belgie waar wel vanaf 16 gedronken mag worden, wel zonder medeweten van de scholen in Maastricht.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.