Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

nelly3
22-10-2009 om 16:10
Maatschappelijke stage
Volgend schooljaar is de maatschappelijke stage verplicht, dit jaar doen al veel scholen mee als een soort proef.
Er is zoveel verschil in de stage's dat het weer heerlijk onduidelijk is allemaal.
Oudste (5 atheneum) moet 40 (70 in 2010-2011) uur stage lopen in zijn vrij tijd.
Middelste (3 vmbo-t) mag nu zelf invullen hoelang (40 uur 2010-2011) en heeft daarvoor een week vrij van school.
Af gezien van het nut van de stage wat, ik nog niet echt zie, vind ik 70 uur buiten school om nogal veel.
Stel mijn oudste moest dit jaar die 70 uur 'maken'
Door de weeks werkt hij 2à3 avonden in een restaurant en in de weekenden dat hij bij mij is vaak ook nog 1à2 avonden. Het andere weekend is hij naar zijn vader die ruim 100km weg woont.
Dan zou hij dus 10 zaterdagen van 7 uur moeten werken om aan zijn uren te komen en daar 20 weken mee bezig zijn.
Dan moet hij ook nog iets zien te vinden waar ze het goed vinden dat hij om de zaterdag komt en kan hij zijn bijbaantje 20 weken op zaterdagavond niet doen, ben bang dat hij zijn bijbaantje dan wel zou kunnen vergeten.
Dan heb ik het nog niet over zijn huiswerk en studeren gehad. De avonden dat hij niet werkt zit hij te studeren. Ik vind het allemaal leuk en aardig ,maar snap niet waarom dit buiten schooltijden om moet en al helemaal niet waarom er zo'n verschil in scholen zit.
Hoe is dit bij jullie geregeld? Vinden jullie het nuttig? Ik snap de achterliggende gedachten wel om te leren iets voor een ander te doen enz, maar dat hoeft de school niet te doen dat leer ik hem zelf wel.
Ben benieuwd naar jullie meningen
Nelly
Even voor de duidelijkheid, mijn zoons hoeven niet volgend jaar weer hoor, die hebben het gehad en het probleem van 70 uur is ook maar een voorbeeld.

M Lavell
29-10-2009 om 09:10
Lestijden
Stenna:"Lessen zijn het volgens mij niet want het moet buiten schooltijd (dat wist zoon zich nog net wel te herinneren)"
Daar kun je dat niet aan zien. De schoolreis en vaak zelfs de feestavond, telt ook mee als lestijd. Nogmaals: de school kan het verplicht stellen (net als godsdienstles, dat is ook geen verplicht vak), maar de school moet dan wel duidelijk zijn wat de voorwaarden zijn.
Vraag aan school wat de bedoeling is.
Groet,
Miriam Lavell

inkie1979
Stage lopen bij mensen met een pgb
Mogen ze ook stage lopen bij mensen met een pgb.. of bij gastouders???

M Lavell
Als ze maaar geen geld krijgen
Jessica:"Maar ze komt daar niet in een week aan die veertig uur.Ze mist dan zes uur."
Nee hoor. Ze moet ook een stageverslag schrijven én ze heeft het contact georganiseerd.
Inkie "Mogen ze ook stage lopen bij mensen met een pgb.. of bij gastouders??? "
Ja.
Groet,
Miriam Lavell

n@nny
29-10-2009 om 13:10
Positief
Ik zal er wel heel naief instaan, maar ik vind het dus echt een heel positief idee, zo'n maatschappelijke stage. Zoals Kaaskopje ook al aangeeft: jongeren komen in contact met mensen die "anders" zijn en waar ze normaal niet mee in contact zouden komen.
In die zin zou ik ook voor een stage zijn buiten je eigen eventuele sociale kring om. Wij doen thuis vrij veel aan vrijwilligerswerk en daar groeit dochter min of meer mee op. Ze zou makkelijk de activiteiten die ze nu al doet kunnen inplannen in een stage. Maar voor haar maatschappelijke stage kijken we nu bewust naar iets wat daar helemaal buiten ligt. Gewoon om een wereld te ontdekken die ze nog niet kent en waar ze op een andere manier misschien nooit mee in aanraking zou zijn gekomen.
n@nny

M Lavell
29-10-2009 om 15:10
In trouw vandaag
"Er kleven nog veel haken en ogen aan de maatschappelijke stage, die vanaf het schooljaar 2011-2012 verplicht is voor alle middelbare scholieren. Zo dreigt er een enorm tekort aan stageplaatsen te ontstaan, terwijl veel vrijwilligersorganisaties geen kans zien om stages in de door de meeste scholen gewenste vaste periode in het jaar te organiseren."
De rest van het artikel hier.
http://www.trouw.nl/onderwijs/nieuws/voortgezet-onderwijs/article2901237.ece/Maatschappelijke_stage_blijft_problematisch.html
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
Cirkel rond
Overigens hoort het organiseren van stages voor medeleerlingen wel weer tot 'iets doen voor een ander' en dus maatschappelijke stage. En zo bijt het plan-economische beest zich succesvol in de eigen staart.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.
Nou n@nny
Ik vind dat je wel een wat naief beeld hebt van de stages. Zo komen ze in contact met mensen die "anders" zijn? Hoezo? Bejaarden? Peuters? Basisschoolkinderen? Honden uitlaten in een asiel? Hoezo anders?
Enne.......bekijk het eens van de andere kant. Je zult écht maar "anders" zijn en in een opvang-beschermde-woonvorm zitten. Zit jij dan te wachten op iedere week een andere puber? Ik heb vrienden met kinderen die "anders" zijn. Die worden écht niet blij van elke week een andere puber die z'n uurtjes vol komt maken. En al helemaal niet als die pubers daar geen zin in hebben.
Tirza

Tinus_p
29-10-2009 om 17:10
Nanny
Nanny:
"Zoals Kaaskopje ook al aangeeft: jongeren komen in contact met mensen die "anders" zijn en waar ze normaal niet mee in contact zouden komen."
Twee gedachtes:
1. helpen bij de sportclub is ook een vorm van maatschappelijke stage. Als Roderick en Pieter-jan dus helpen bij de hockeyclub voldoe je ana de eisne, maar je komt niet met anderen in contact.
2. Omgekeerd, voor ene hoop kinderen zou het heel nuttig zijn om eens stage te lopen bij de hockeyclub om te merken dat mensen 'uit hogere milieus' ook gewoon mensen zijn (als variant daarop: ik heb allerlei interessante maar totaal onzinnige cliché's gehoord over bv mensen die scheikunde hebben gestudeerd...)

Voetbalbestuurder
29-10-2009 om 18:10
Extra werk of ontlasting?
Deze week naar een infobijeenkomst van de gemeente geweest en ik weet nog niet goed wat ik er nou als stageverlener van moet vinden. Afgelopen jaar hadden we wat jongelui die floten op zaterdag of bij de training hielpen. Allemaal leuk en gezellig. Maar nu wordt het allemaal opeens steeds serieuzer heb ik de indruk en daar zit je als vrijwilliger zelf niet op te wachten. Er wordt dan gezegd dat de verenigingen beleid dienen te maken voor de maatschappelijke stage. Hoezo denk ik dan? Moeten wij nu opeens een werkgroep in het leven roepen om een beleidsplan te gaan schrijven omdat de overheid wat verzint? Laten ze gewoon lekker blij zijn dat wij vrijwilligers al zoveel uren in zo'n club steken en ons niet opeens nog van alles gaan vragen. Daar is zo'n gemeente toch altijd wel lekker makkelijk in. Heel normaal hoor dat zo'n betaalde welzijnswerker vraagt of wij op zaterdag op het wijkfeest een standje willen neerzetten. Dan zijn ze nog verbaasd ook dat je niet komt. Ze verwachten zeker dat wij (onbetaald) hun werk doen ofzo en zo'n feest opleuken, alsof het op zaterdag al niet alle hens aan dek is qua vrijwilligers om enkele tientallen jeugdteams te laten spelen. Nee dan kunnen we natuurlijk makkelijk een paar mensen missen. Beleidsplannetje schrijven, tuurlijk joh doen we ook nog even..

Stoetel
29-10-2009 om 19:10
Stagemakelaar
Ik las vandaag in de krant dat in een gemeente in deze regio een 'stagemakelaar' aangesteld gaat worden door de gemeente. Die gaat zorgen voor een passend aanbod van maatschappelijke stages voor VO-leerlingen, omdat de middelbare scholen in die plaats moeite hebben om passende stageplekken te vinden voor de leerlingen.
De stagemakelaar moet: 1) het vrijwilligerswerk in de gemeente versterken zodat voor alle (in die gemeente +/- 500) leerlingen een passende stageplek wordt gevonden, 2) diverse organisaties ondersteunen bij het plaatsen en ontvangen van leerlingen, en 3) bevorderen dat de leerlingen van nu de vrijwilligers van de toekomst gaan worden.
Lekker wollig ook allemaal. Het moet toch niet gekker worden.
Dag,
Stoetel

Voetbalbestuurder
29-10-2009 om 21:10
Stagemakelaar
Daar ben ik dus van de week geweest. Vroeg nog wat of ze misschien voor ons verenigingen op de site of in een folder ofzo kon uitleggen wat er nou allemaal voor stages waren want als vereniging zie je soms ook door de bomen het bos niet meer. Je hebt maatschappelijke stage, bsm, snuffelstage, beroepsstage. Want voor dat nieuwe vak bsm (ofzoiets) moeten ze ook weer zoveel uur training geven en zoveel uur fluiten en soms weten wij niet eens of we nou een bsm stagiair of een maatschappelijke stagiair hebben rondlopen. Nou de makelaar had er zelf ook allemaal nog nooit van gehoord, dus datgene dat ik er intussen van wist moest ik zelf nog even toelichten.

M Lavell
30-10-2009 om 09:10
Waar staat dat?
Ik ben al drie dagen op zoek naar wetgeving of wetsontwerpen. Ik heb ze niet gevonden. Er zijn wel wat convenanten en ministeriele regelingen die scholen extra geld beloven als ze de formulieren maar goed invullen.
Bijna elke tekst opent met de bewering dat de maatschappelijke stage vanaf 2011 verplicht is voor leerlingen. Maar dat kan alleen als er een wet is die die leerlingen daartoe verplicht. Niet gevonden.
Via convenanten en regelingen zijn gemeentes verplicht om iets te doen aan maatschappelijke stage en dat in het kader van de WMO (wet maatschappelijke ondersteuning). Dat is ook het potje waar rolstoelen of activerende begeleiding (iemand om die stoel te duwen) vandaan moet komen. Nou kijk, past het ineens in elkaar. We laten de gehandicapten en bejaarden gewoon gratis en verplicht door scholieren rond duwen. We laten de kantine van de sportclub voortaan schoonmaken door een horde kinders. Dat scheelt de gemeente allemaal geld.
Voetbalbestuurder:"Er wordt dan gezegd dat de verenigingen beleid dienen te maken voor de maatschappelijke stage. Hoezo denk ik dan?"
Precies. Vraag maar eens waar dat staat.
Die MaS makelaar komt voort uit een ministeriele regeling. Gemeenten moeten er een hebben. Maar waar staat nu toch dat jij, of de leerlingen van willekeurig welke school, naar die persoon moeten luisteren?
Groet,
Miriam Lavell

kaatje66
30-10-2009 om 10:10
Collecteren
Ook collecteren valt onder maatschappelijke stage. Hier in de buurt heeft een collecteleider contact opgenomen met een school. Hij had zonder er echt veel moeite voor te doen 60 extra collectanten. Misschien is dat voor andere scholen ook wel een idee. Ik ben zelf bestuurslid bij een sportvereniging en wij hebben ook contact opgenomen met diverse scholen voor de maatschappelijke stage. Nu komen er leerlingen een uur per week meehelpen. En indien ze dit willen kunnen ze ook nog meehelpen met sportdagen etc. Zijn er ongeveer 4 per jaar (duren 5 uur). Onze vereniging is hier blij mee maar de school ook.
groetjes Kaatje(66)

janneke
06-11-2009 om 19:11
Allebei dochters stage hebben gehad
Hallo
mijn dochter zat vorig jaar in 1 VWO , moest ik geloof 10 uur stage lopen, moest dit zelf regelen.
Is toen naar haar basisschool gegaan, en heeft daar , ik geloof zo'n 5 ochtenden van 2 uur meegedraaid in de kleuterklas.
Mijn andere dochter zat toen in HAVO 3, volgens mij en moest 30 uur stage lopen, en nog een verslag makenhiervan, waar voor 10 uur gerekend werd, in totaal 40 uur
Zij heeft ook haar oude basisschool gevraagd, en deed daar allerlei voorkomende werkzaamheden.
Kinderen uit haar klas deden bv. ook : een voetbalelftal trainen, misschien hebben ze dit vorig jaar al gedaan, dan kan je dat meerekenen volgens mij.
Maar ik ben met jullie eens( hier hadden ze geen baantje)
Als je een baantje hebt, en je "moet" dan nog 30 uur stagen lopen, dan mag je je baantje wel op laag pitje zetten.
schiet me te binnen, kinderen deden het ook in 1 weekend, dan gingen ze als begeleiding mee op kamp van de kerk. Dat is 1 weekend, en je hebt je uren. Je moet creatief zijn, en overal eens vragen wat mensen al gedaan hebben.
Mijn dochter heeft overigens wel gesjoemelt met die 30 uur, op de school waar ze stage liepen hielden ze de uren niet bij , moest ze zelf doen, toen ze zo'n 25 uur had gedaan , is ze gestopt,.... toen vond ik het ook mooi geweest hoor, ze hielp met voorbereiden van werkjes, kopiëren, boekjes in elkaar nieten , afwassen , enz... als je dat 25 uur hebt gedaan, is mijn mening is het mooi geweest..

janneke
06-11-2009 om 19:11
Allebei dochters die stage gehad, moet vorige titel zijn
sorry de titel vorig bericht was fout,

M Lavell
11-11-2009 om 16:11
Nog geen wettekst
Omdat ik geen wettekst kon vinden over de maatschappelijke stage, heb ik het maar eens per mail aan zo'n deskundigenclub gevraagd.
Het antwoord: "Maatschappelijke stage is op dit moment nog niet verplicht. De wettekst ligt nu in concept bij de beoordelingscommissie en zal daarna naar de eerste en tweede kamer gaan. Zomer 2010 zal de wettekst beschikbaar zijn en vanaf 2011 (schooljaar 2011-2012) zal de verplichting van voor leerlingen die dan instromen ingaan.
Ik kan u dus geen officiële wettekst sturen, maar wel een link naar de voortgangsrapportage van het ministerie van oCW aan de tweede kamer waarin bovenstaande ook wordt verteld.
http://www.minocw.nl/actueel/nieuws/35987/invoering-maatschappelijke-stage-verloopt-succesvol.html"
Maar dat is grappig. Hier wordt gedaan alsof vaststaat dat de tweede- en eerstekamer in zullen stemmen met die wet. Dat lijkt me nog maar de vraag. Die Mas is bedacht voor de crisis. Het zou mij niet verbazen als het feest niet doorgaat.
Wie echt tegen is kan nog een beetje stoken bij de verschillende politieke partijen.
Groet,
Miriam Lavell