Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

nelly3
22-10-2009 om 16:10
Maatschappelijke stage
Volgend schooljaar is de maatschappelijke stage verplicht, dit jaar doen al veel scholen mee als een soort proef.
Er is zoveel verschil in de stage's dat het weer heerlijk onduidelijk is allemaal.
Oudste (5 atheneum) moet 40 (70 in 2010-2011) uur stage lopen in zijn vrij tijd.
Middelste (3 vmbo-t) mag nu zelf invullen hoelang (40 uur 2010-2011) en heeft daarvoor een week vrij van school.
Af gezien van het nut van de stage wat, ik nog niet echt zie, vind ik 70 uur buiten school om nogal veel.
Stel mijn oudste moest dit jaar die 70 uur 'maken'
Door de weeks werkt hij 2à3 avonden in een restaurant en in de weekenden dat hij bij mij is vaak ook nog 1à2 avonden. Het andere weekend is hij naar zijn vader die ruim 100km weg woont.
Dan zou hij dus 10 zaterdagen van 7 uur moeten werken om aan zijn uren te komen en daar 20 weken mee bezig zijn.
Dan moet hij ook nog iets zien te vinden waar ze het goed vinden dat hij om de zaterdag komt en kan hij zijn bijbaantje 20 weken op zaterdagavond niet doen, ben bang dat hij zijn bijbaantje dan wel zou kunnen vergeten.
Dan heb ik het nog niet over zijn huiswerk en studeren gehad. De avonden dat hij niet werkt zit hij te studeren. Ik vind het allemaal leuk en aardig ,maar snap niet waarom dit buiten schooltijden om moet en al helemaal niet waarom er zo'n verschil in scholen zit.
Hoe is dit bij jullie geregeld? Vinden jullie het nuttig? Ik snap de achterliggende gedachten wel om te leren iets voor een ander te doen enz, maar dat hoeft de school niet te doen dat leer ik hem zelf wel.
Ben benieuwd naar jullie meningen
Nelly
Even voor de duidelijkheid, mijn zoons hoeven niet volgend jaar weer hoor, die hebben het gehad en het probleem van 70 uur is ook maar een voorbeeld.

Kaaskopje
26-10-2009 om 12:10
Studie stages
De stage waar jij het over hebt zijn inderdaad om aan bepaalde beroepen te snuffelen, dat staat los van de maatschappelijke stage. Wij hebben er ook nog niet mee te maken en misschien krijgen we er ook niet mee te maken. Mijn jongste dochter komt in 2011 van de HAVO af als ze niet blijft zitten of zakt.
Op het MBO lopen leerlingen beroepsgerichte stages is dat op het HBO eigenlijk ook?

M Lavell
26-10-2009 om 13:10
Dat tintje
Cobi, het gaat om dat tintje. Hier http://www.maatschappelijkestage.nl/wat_is/Verschil%20met%20beroepsstage/ vind je het verschil met beroepsstage.
Er staat ook dit "De beroepsstage vindt vooral plaats bij commerciële bedrijven of erkende leerbedrijven. Maatschappelijke stages doen leerlingen uitsluitend in de non-profitsector of in non-profitprojecten van organisatie" en dat is natuurlijk flauwekul. Want sinds de privatisering van bijvoorbeeld ook de zorg en grote delen van het onderwijs, is er altijd wel een profit te halen.
Het enige dat werkelijk overeind blijft is dat de leerlingen geen stagevergoeding mogen krijgen. Het moet gratis, om niet. Iets doen voor een ander, maar de school bepaalt voor wie.
Al bij al een raar tintje.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
Kaaskopje:"Op het MBO lopen leerlingen beroepsgerichte stages is dat op het HBO eigenlijk ook?"
Ja, mijn dochter vaart HBO (en met vergoeding) in dat kader de wereld rond. WO kent ook stages. Zoon moet straks in dat kader co-schappen doen. Krijgt ie overigens niks voor.
Groet,
Miriam Lavell

Voetbalbestuurder
Sportvereniging duperen
Als scholen opeens als regel gaan stellen dat kinderen niet bij hun eigen sportvereniging hun maatschappelijke stage mogen vervullen loop je als vereniging het risico dat kinderen die normaal altijd fluiten op zaterdag dat nu opeens niet meer doen omdat ze op die dag wat anders moeten doen. Dat zou een mooie boel worden en is volgens mij helemaal niet de bedoeling van die stage, dan dupeer je zo'n vereniging juist. Zodra ik dit bij ons in de omgeving ga merken kan deze school van ons als vereniging een zeer boze brief tegemoet zien.

Kaaskopje
26-10-2009 om 14:10
Je dochter boft maar miriam
Ik heb je verhalen hierover wel gelezen:-) Mijn dochter zal zeker weten stage willen lopen in Afrika. Afwachten wat daar van komt.

ozzieozzie
26-10-2009 om 23:10
Jeetje wat een drukte!
om niks zou ik bijna zeggen - hier al jaren verplichte community service; van jongst af aan (school gaat van kleuters tot eindexamen) moeten ze 1 tot uiteindelijk 3 community services doen; voorbeelden zijn deelnemen aan de anzac day march (aussie synoniem voor doden herdenking), coachen/fluiten bij de sportclub, scouting, volunteer werk bij locale festivals en zovoort, heel breed, maar het gaat gewoon om handje helpen in de community. heb je het niet gedaan dan krijg je straf: moet je helpen poetsen en opruimen aan het einde van het schooljaar. en guess what; geen enkel probleem, de meesten doen meer dan het minimum ...

albana
27-10-2009 om 08:10
Nou geweldig ozzieozzie!
Daar zit nederland écht op te wachten! Woeha! Kleuters die komen helpen bij de dodenherdenking! Valt me mee dat ze niet leuk gezellig in het bejaardenhuis willen helpen....
En de meesten hier vallen niet over het feit an sich, maar over het aantal uren. 3 keer per jaar zou denk ik hier ook niemand een probleem vinden. 40 uur in een paar maanden tijd wél.
groeten albana

M Lavell
27-10-2009 om 10:10
Totalitaire feestjes
Ozzie:"voorbeelden zijn deelnemen aan de anzac day march "
Dat is een Koreaanse oplossing voor klapvee. Wiki schrijft er aardige dingen over:"Anzac Day has also been marked by protests against contemporary wars; for instance, protests against the Vietnam War were common Anzac Day occurrences during the 1960s and 1970s.[35][36] In the 1980s, feminists used the annual Anzac Day march to protest against male violence in war and were banned from marching.[37][38] More recently protest groups have expressed concern about New Zealand's involvement in 18 United Nations missions including Afghanistan, Solomon Islands and East Timor.[39][40] Following Australia's involvement in the Vietnam War, interest in Anzac Day reached its lowest point. On 26 April 1975, The Australian newspaper covered the passing of Anzac Day in a single story.[41] Anzac Day now draws record crowds,[42] with an increasing number of those attending being young Australians"
Die laatste zin laat zich eenvoudig verklaren. Scholieren zijn verplicht deel te nemen. Je kunt ze door die plicht ook politiek inzetten. Op Koreaanse wijze, maar natuurlijk ook op rebelse wijze.
Met de Nederlandse maatschappelijke stage kan dat ook. De koters kunnen zich inzetten voor het werven van leden van een politieke partij of een omroep, of het kracht bijzetten van een protestmars voor het een of het ander.
"geen enkel probleem, de meesten doen meer dan het minimum ... "
Inderdaad, het lijkt me geen enkel probleem om kinderen in te zetten voor je eigen doelen. Ze doen braaf wat je zegt, ook als ze niet snappen waar het over gaat. Dat laatste is eigenlijk wel een voordeel.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p
27-10-2009 om 11:10
Tsja
Miriam:
"Met de Nederlandse maatschappelijke stage kan dat ook. De koters kunnen zich inzetten voor het werven van leden van een politieke partij of een omroep, of het kracht bijzetten van een protestmars voor het een of het ander."
Misdienaar in de katholieke kerk.. :S

Tinus_p
27-10-2009 om 11:10
Trouwens
Ik heb niet de hele drada gelezen, dus kort mijn 2 centjes: De jongeren die die stage het minste nodig hebben, doen er ongetwijfeld het meeste aan.....

branca2
27-10-2009 om 16:10
Cobi(ot)
geweldig omdat hij grappig uit de hoek kan komen mag hij voorlopig blijven hahahah wat een heerlijke wezens zijn het toch die pubers!!

ozzieozzie
27-10-2009 om 22:10
@ albana en anderen
nou zeg, je hoeft niet zo agressief te reageren - ik verbaasde me alleen over de opwinding die een in mijn ogen nuttige stage. als ik de omgeving waarin ik hier leef vergelijk met die in nederland is het hier een stuk socialer.
wat betreft ANZAC - ach - laat maar... het leeft hier en kinderen weten tenminste waar ze over praten. vorig jaar in canberra geweest met de national service, waar niet alleen de stokoude veteranen, maar ook de jonge, net terug uit afghanistan, worden toegejuicht. als dank voor hun service.
maar dat zullen julie ook wel foute boel vinden.

Stenna
27-10-2009 om 22:10
Informatie
Goh, wat weten jullie er allemaal al veel van. Zoon moet ook maatschappelijke stage lopen, 40 uur in Havo 2, maar wij krijgen totaal geen informatie van school. Hij had zelf een vaag papiertje bij zich waarop hij een stage moest invullen, later kwam er een soort boekje met projecten. Maar wat daar nou de bedoeling van was? Hoe hij (wij?) dat moeten organiseren? Geen idee. Bij hem blijft nou eenmaal weinig hangen van wat er op school gezegd wordt, en als wij ouders verder niks horen zie ik het zwaar in voor die stage van hem.
Kregen jullie al die informatie van school?

Stoetel
27-10-2009 om 23:10
Stenna
Hier staat alles wat de leerlingen moeten weten, en wat ze ook op papier hebben gekregen, op de website van de school.
Albana, begrijp ik nou goed dat ze bij jullie élk schooljaar een maatschappelijke stage moeten lopen? Hier alleen in de 4e klas.
Mijn vraag over die 70 uur (waar Miriam antwoord op gaf) stelde ik dus niet voor mijn dochter, maar omdat er in de posting waarop ik reageerde (ben even vergeten van wie), volgens mij een tikfout stond: 25 uur ipv. 70.
Cobi, wat jij bedoelt denk ik, zijn snuffelstages. Daar heeft deze stage niets mee te maken.
Dochter is vandaag overigens bezig geweest met bellen, maar heeft nog niemand kunnen bereiken op haar beoogde adres. Morgen nieuwe poging. (En stel dat ze een ja krijgt, dan nog maar hopen dat school het ook goedkeurt.)
Dag,
Stoetel

albana
28-10-2009 om 08:10
Agressief? ik lag in een deuk!
Agressief?? Welnee...ik lag in een deuk over het toetsenbord van jouw posting....Ik zag het al helemaal voor me...
groeten albana
(ligt nog steeds in een deuk bij het idee alleen al...)

albana
28-10-2009 om 09:10
Ja élk jaar
Ja, tot nu toe wel...maar het was maar op 'probeerbasis' omdat ze een pilotschool waren. Misschien dat het nu wel anders wordt n.a.l.v. de ervaringen. Maar dat zal ik w.s. pas ervaren als jongste volgend jaar ermee geconfronteerd wordt (of niet).
Volgens mij was het in het eerste en tweede jaar minder uur (25 misschien?) en 3de en 4de jaar 40 ofzo. Maar omdat dochter met gemak voldoende uren haalde (met het vrijwilligerswerk wat ze al deed), heb ik me met het aantal uren nooit écht bezig gehouden. Dochter is meestal wel van de enthousiaste als ze vrijwilligers zoeken om hier of daar te helpen...(soms té zelfs), bij school (open dagen enzo) helpt ze ook altijd. Die hele 'verplichting' is dus voor dochter compleet nutteloos, die zou dat zo zonder de verplichting óók doen. Alleen nu heeft ze dan die week extra vrij waarin pubers die nog niks gedaan hebben alsnog hun verplichting kunnen doen.
groeten albana

M Lavell
Niks te herdenken
Ozzie:"wat betreft ANZAC - ach - laat maar... het leeft hier en kinderen weten tenminste waar ze over praten."
Nou nee. Ze missen een belangrijk detail, namelijk de geraffineerde manier waarop 'het volk' van jong tot oud werd meegesleept in de ideologie. Zowel in Japan, Italie, Spanje, Duitsland, maar natuurlijk ook onder Stalin, was 'verplicht leuk meedoen' een belangrijke taak voor de kinderen.
Als je het principiele probleem daarvan niet inziet, dan hoef je helemaal niks te herdenken.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p
Ozzieozzie
ozzieozzie:
'nou zeg, je hoeft niet zo agressief te reageren - ik verbaasde me alleen over de opwinding die een in mijn ogen nuttige stage. als ik de omgeving waarin ik hier leef vergelijk met die in nederland is het hier een stuk socialer."
De 'agressie' is vooral gericht op anzac-day etc, die duidelijk nationalistisch zijn. Ja, dat is op een bepaalde manier sociaal, maar juist zulke evenementen liggen in NL erg snel gevoelig....

M Lavell
Neutraal plan
Stenna, die stage is nog niet verplicht. De school kan het wel verplicht stellen, want het zijn lessen. Maar dat kan natuurlijk alleen als de school duidelijk is over de voorwaarden.
Er is wel een uitweg uit de onduidelijkheid. Kind mag ook iets zelf verzinnen. Een sponsoractie voor de voetbalclub, een boodschappenweek voor ouderen, een spelletjesdag voor de leerlingen van haar eigen basisschool, of een klusjesweek voor de mensen bij haar in de straat.
Een neutraal idee voor het milieu: kind kan plastic inzamelen http://www.plasticheroes.nl
Werkwijze:
Plan maken/doelstelling formuleren (mensen bekend maken met plastic inzamelen).
Folder voor bewoners maken (mbh de site en met vermelding van maatschappelijke stage)
Plan kenbaar maken aan plasticheroes. Na instemming kenbaar maken aan school.
Folderen in de straat met aankondiging van ophaaltijd.
Plastic wegbrengen.
Als de 40 uur daarmee op is, ben je klaar. Anders nog een keer folderen en ophalen in een andere straat. Ze kan dit natuurlijk met vriendinnen doen.
Groet,
Miriam Lavell

ozzieozzie
28-10-2009 om 11:10
Ho ho!
het gaat wel een beetje ver en is vrij ongenuanceerd om de vergelijking te maken met totalitaire systemen als stalin, korea etcetera.
daarbij wordt er van uit gegaan dat kinderen hier als kritiekloze wezens worden grootgebracht.

Stoetel
28-10-2009 om 12:10
Okay, snap het
Albana, ben benieuwd of jouw andere dochter ook nog in elke klas zal moeten dan.
Hier is dochter inmiddels aan het bellen geslagen en heeft een positieve reactie. Mits school akkoord gaat natuurlijk, dus nu is ze haar counselor aan het mailen daarover (het is hier nog vakantie). Ik ben benieuwd!
Dag,
Stoetel

M Lavell
28-10-2009 om 12:10
Zo gaat dat
Precies Cobi. Het komt allemaal uit de ideetjesfabriek en daar werken een heleboel mensen. Die lobbyen zich suf bij de overheid en omdat er budget is, wordt dat jaarlijks toegend aan een aantal van die clubjes.
Die gaan dan aan de slag. Als het om onderwijs gaat, dan krijgen ze de website vaak ook nog cadeau van het ministerie. Je vindt de link steevast bij Postbus 51.
Cobi:"verandermanagement" (da\'s blijkbaar ook een vak, verandermanagerment, dan is je kerntaak veranderen, dondert niet wat)"
Het is de hardst groeiende bedrijfstak in Nederland naar mijn idee.
Over welke grootse verandering heb jij het? Heb je een link?
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.
28-10-2009 om 13:10
Kleuters bij herdenking
Dat gebeurt hier ook. De oorlogsmonumenten in de gemeente zijn "geadopteerd" door basisscholen en die regelen het onderhoud, de kranslegging, de bloemetjes enzovoort. Ook de kleutergroepen dus.
Tirza

Stenna
28-10-2009 om 14:10
Mirjam
Aha, is dit niet verplicht, die 40 uurs Havo 2 stage? Dat is weer geheel nieuw voor mij. Mooizo, ik maak me al minder zorgen. Lessen zijn het volgens mij niet want het moet buiten schooltijd (dat wist zoon zich nog net wel te herinneren)