Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Maatschappelijke stage

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
nelly3

nelly3

23-10-2009 om 16:10 Topicstarter

Oor tirza

"Ik mag toch aannemen dat het jou zelfs als alleenstaande moeder lukt om hem te eten te geven. "
Wat bedoel je er dán mee??? met name het woordje 'zelfs'
Kwam bij mij gewoon heel hard binnen, natuurlijk weet je niks van mij vandaar dat het misschien beter is om genuanceerder te antwoorden.

Verder heb ik bewust het woord 'waarschijnlijk' gebruikt toen ik het over andere pubers had omdat ik dat idd niet weet heb het trouwens niet over bakken geld gehad.
Vind jouw reactie om proberen ontheffing te vragen erg flauw.
Nelly

Vic

Vic

23-10-2009 om 19:10

Zonder stage

Wie is er nog meer zonder stage groot geworden?
Ik wist niet dat dat tegenwoordig verplicht was, wel dat er ooit eens sprake van was ter vervanging van de dienstplicht.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-10-2009 om 21:10

70 uur

Ik vind 70 uur best veel moet ik zeggen. Het zal over het algemeen wel gehaald kunnen worden, maar naast alles wat ze al hebben is het niet zomaar iets. Op zich vind ik een maatschappelijke stage helemaal geen onzin. Laat die ´koters´ maar eens aan iets snuffelen waar ze normaal niet mee te maken hebben. En natúúrlijk zitten tussen al die jongeren mensen die al het een en ander hebben mogen of moeten ervaren, maar dat hou je altijd. Daar kun je geen onderscheid in gaan maken. Maar door de hoeveelheid uren die ze in die stage moeten maken krijg ik bijna het gevoel dat de overheid op die manier vrijwilligers ´ronselt´. Met 40 uur zouden ze ook al ervaring op kunnen doen. 10 weken lang 4 uur per week, 20 weken 2 uur per week. Precies het aantal uurtjes waar iemand als Albana blij mee zou zijn. Mooi toch?
Ik vind het best bijzonder dat een aantal van jullie het de normaalste zaak vinden dat jongeren hun eigen bezigheden maar moeten opgeven voor een maatschappelijke stage. De baan van een 16 jarige die naast school werkt neem ik serieus. Ik vind het nogal makkelijk om te zeggen dat ze dat dan maar op moeten geven. Het wordt blijkbaar bijzonder gevonden dat in die leeftijdscategorie jongeren bestaan die geen geld krijgen van hun ouders maar dat zelf moeten verdienen. Willen ze eens een mooie spijkerbroek dan kunnen ze niet zomaar bij hun ouders aankloppen, die hebben het niet. Voor die jongeren zou het heel vervelend zijn als ze geen tijd meer hebben voor hun werk.
Als stage onder de noemer school valt, ruim er dan ook wat schooltijd voor in, voor álle niveaus. Mijn dochter mag dit jaar bijvoorbeeld twee schooldagen 'snipperen' voor open dagen op het HBO. Laat dat nou vooral op zaterdagen georganiseerd worden! Ze zouden die uren dus ook beschikbaar kunnen stellen voor maatschappelijke stage-uren. Dat is toch alweer zo'n 14/16 uur.

Kaaskopje?

kaaskopje: *Het wordt blijkbaar bijzonder gevonden dat in die leeftijdscategorie jongeren bestaan die geen geld krijgen van hun ouders maar dat zelf moeten verdienen. *

waar lees jij dat?

het gaat om welgeteld 2 uur(!!!)per week.dat is toch niet zo heel veel?en een kind wat normaal 10 uur per week werkt,zou dan toch 8 uur kunnen gaan werken?zodat hij niet zonder geld zit,maar even wat minder te besteden heeft.
bovendien, het is maar tijdelijk,en het kan ook nog in de schoolvakantie (12 weken per jaar vakantie).
ik vind het vreemd dat er ouders zijn die drama maken van 2 uur stage per week.

Tirza G.

Tirza G.

23-10-2009 om 23:10

Nelly3

Zelfs - dat bedoel ik precies zoals het er staat. Ik denk dat het in NL zelfs een alleenstaande moeder moet lukken om haar kinderen te eten te geven. Je positioneert het werken van je zoon als strikt noodzakelijk omdat je een alleenstaande moeder bent.
Ontheffing vragen vind je flauw. Ik wilde er mee laten zien dat je wel zo véél dingen flauwekul kunt vinden op school en dat je die tóch gewoon zult moeten doen. Ik vind huiswerk bijv. flauwekul, dat kan makkelijk anders geregeld worden. En dat gebeurt ook niet.
Kaaskopje: die 70 uur heb je zo vol, echt waar. Juist als je het mag verdelen en het niet in één of twee weken hoeft te stoppen. Meehelpen in de kleuterklassen van je ouwe basisschool, de F-jes op de voetbal trainen, een scoutingkamp leiden, collectes lopen, in het asiel helpen: het telt allemaal. En ja, ik neem werken van 16jarigen ook serieus. Maar hun schoolwerk/verplichtingen nog nét iets serieuzer.

Tirza

Annet

Annet

23-10-2009 om 23:10

Basisschool is favoriet

Op de basisschool lopen geregeld kinderen rond die nu op het VO zitten maar daar vroeger op school gezeten hebben. Leuke stages dus.
De school heeft wel de regel dat alleen oud-leerlingen hun maatschappelijke stage mogen komen volgen. Dit zijn denk ik alleen leerlingen die het onder schooltijd mogen doen, anders past het nooit in de basisschooltijd.
Ik dacht dat leerlingen ook nog een verslag moeten schrijven. Dat kan weer van de die 70 uur af.

nelly3

nelly3

23-10-2009 om 23:10 Topicstarter

Tijd genoeg

Idd niet te snappen jongeren hebben tijd genoeg.
Weekindeling van mijn zoon
Maandag 17 uur thuis, 17.30 eten 18.00-18.30 muziek spelen 18.30 tot 21.00 studeren
Dinsdag 17 uur thuis 17.10 eten 17.30 werken tot 22.00
Woensdag 16 uur thuis ( hé hier hebben we uur over) 16.15 aankomst bejaardenhuis o daar hoef je niet aan te komen voor je maatschappelijke stage....snel naar de buurvrouw en boodschappen doen...ja ik heb een uurtje te pakken.(wouw wat nuttig, ja daar leer je nog eens iets van) 17.30 eten 18.30 uurtje muziek daarna studeren tot 22.00
Donderdag alweer 17 uur uit school, 17.10 eten 17.30 werken tot 22/22.30
Vrijdag 15.30 uur uit school naar vader.
andere vrijdag 15.30 uit school even ontspannen met mijn accordeon zo een uur verder....o dom had natuurlijk iets heel nuttigs voor de maatschappij moeten doen.
Morgen maar dan
Gelukkig iets gevonden over wilgen knotten een dorp 25km verderop.....Mam...ik kan met de bus daar nooit om 9 uur zijn op zaterdagochtend.
Ik trek het nu natuurlijk in het belachelijke voordat er mensen in hun toetsenbord springen om veel commentaar te leveren. Dit is grappig bedoelt, mijn gevoel voor humor, misschien niet de jouwe.
Conclusie van de discussie is dat er voor en tegenstanders zijn dat de meningen verschillen over het nut en over het feit of je je bijbaantje moet opzeggen voor je maatschappelijke stage. Als dat al mogelijk is zonder je baantje voorgoed kwijt te zijn enz
Weet in ieder geval wat meer, daar ging het om. De niet gevraagde comentaren neem ik er maar bij, blijkbaar is het voor sommige mensen nodig om je ongevraagd tips te geven en je op dingen te wijzen, als, je kind leren hoe het leven in elkaar zit en dat het niet altijd vanzelf komt, blijkbaar kunnen ze uit een paar regels van een wildvreemde opmaken dat het nodig is mij hierop te wijzen.Heel intelligent, paranormaal begaafd (humor:)
Ook is er een verschil in hoe de scholen ermee omgaan wat ik heel vreemd vind dat maakt het allemaal niet duidelijker.
Voor mijn zoon heb ik de oplossing gevonden, hij gaat als hij zaterdags bij zijn vader is bij zijn opa en oma die daar in de buurt wonen kijken of hij wat kan beteken in de bejaardenflat daar.
Wat mij bedreft discussie gesloten en zal er niet snel meer eentje openen als ik comentaar op mijn opvoeding wil ga ik wel naar mensen die me kennen en me daardoor een goed onderbouwt advies kunnen geven.
Nelly

nelly3

nelly3

24-10-2009 om 00:10 Topicstarter

Mijn financiën

Ik heb eigenlijk geen behoefte om mijn hele financiele situatie hier op het forum te bespreken, maar blijkbaar heb je het nodig om te snappen.
Maar 45 euro per week overhouden voor boodschappen heb ik me jaren mee moeten redden met drie opgroeiende kinderen.(gelukkig sprongen mijn ouders regelmatig bij met boodschappen)Dan heb je geen geld over voor zakgeld voor je kinderen echt niet.
En nee niet omdat ik zomaar eens een lening had genomen voor een nieuwe auto enzo. Pure pech omdat we een eigen zaak hadden toen mijn man overleed.
Verder details zal ik je besparen.
Ik heb er 5 jaar over gedaan om mijn schulden af te betalen en ben er sinds 3 maanden vanaf.
Als jij denkt dat er niet meer mensen in Nederland zijn zoals ik de afgelopen 5 jaar dan zou ik toch eens wat meer om me heen gaan kijken en niet alleen in je eigen kennissenkring, maar vooral daarbuiten, maatschappelijkestage bij een voedselbank een idee voor jezelf misschie, sorry ook flauw.
Kijk alsjeblieft eens verder want er zitten zoveel mensen met hun handen in het haar, waar jij blijkbaar geen idee van hebt.
Nelly

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2009 om 00:10

Tirza

Mijn oudste dochter zou er geen minuut extra voor hoeven te werken, ze doet dat soort dingen allemaal al:-)

Kaaskopje

Kaaskopje

Annet

Weet je zeker dat die basisscholen plaatsen beschikbaar hebben voor maatschappelijke stages? Basisscholen zijn namelijk zeer gewild voor de 'normale' stages en daarmee vaak al zo overvraagd dat er naar mijn gevoel weinig plaats is voor nog meer stagevormen. Bij ons in de stad hebben een aantal scholen de regel dat leerlingen die in onze stad naar school gaan voorrang hebben op leerlingen die in een andere gemeente naar school gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

Sus-anne

Ik lees niet letterlijk dat sommigen dat vinden, maar in de reactie naar Nelly3 toe komt het toch wel een beetje zo over. In gezinnen als van Nelly3 is het alleen maar toe te juichen dat een kind die kan werken dat ook doet, zolang het normale schoolwerk er niet onder lijdt. Ik ben voor maatschappelijke stages, laat ik daar niet onduidelijk over zijn. Maar ik vind het aantal uren wat buiten proportie.

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

24-10-2009 om 09:10

Stageplaatser

Wij hebben als voetbalvereniging vorig schooljaar al ervaring opgedaan met maatschappelijke stagiaires. Dit schooljaar hebben zich ook al een aantal gemeld. Wat ons ook opviel als stageverlener is dat elke school het anders doet. Dat is voor ons best lastig, want je weet inderdaad helemaal niet meer waar je aantoe bent. Het wettelijke aantal uren dat het vanaf volgend jaar ook wordt is in ieder geval 70 uur, maar dat mag wel over de hele schooltijd verspreid worden. Mij lijkt 70 in een jaar ook nogal veel. Wij zijn er als vereniging in ieder geval hardstikke blij mee. Ze gaan oa fluiten bij F-jes en E-tjes op zaterdag. Veelal zijn het ook kinderen die bij ons zelf voetballen, dus die werken dan neem ik aan niet op zaterdag. Het fluiten bouwen we om hun eigen speeltijd heen. Ze staan ook wel eens achter de bar of in de keuken. Sommige helpen ook door de week bij de trainingen van de kleintjes. Maar ze kunnen ook helpen bij activiteiten zoals kamp et. Toen wij infobijeenkomsten hebben bezocht van de gemeenten, waren daar ook de middelbare scholen bij. Er was er ook eentje die de kinderen een week vrij gaf. Wij hebben ze wel gevraagd hoe ze nou dachten dat ingevuld te krijgen. Welke stageverlener krijgt het nou voor elkaar om een kind een week bezig te houden. Bedenk dat je vaak bij vrijwilligers-organisaties terecht komt en al die vrijwilligers doen het ook in hun vrije tijd en dus niet doordeweek overdag.

Ik ben het met je eens

Deze draad gaat inmiddels nergens meer over, lijkt het wel.
Nelly, kennelijk zijn een aantal zaken niet duidelijk geworden.
Dit:"Af gezien van het nut van de stage wat, ik nog niet echt zie, vind ik 70 uur buiten school om nogal veel. "
Klopt niet. De stage-uren zijn onderdeel van het lesurenprogramma en gaan af van het jaartotaal. Er is 1000 uur les, waarvan 70 uur stage (voor vwo, voor vmbo 48, havo 60).
Jij vindt het veel, maar je argument daarvoor is vooral dat je niet zo heel goed ziet hoe het naast de schoolweek er nog bij moet. Dat ligt er maar aan. Er zijn 40 lesweken, als je elke week twee uur doet, dan heb je ruimschoots aan de tijd voldaan.
De vraag is hoe de school de stagetijd gaat organiseren. De meeste scholen plannen het in en geven tijdens de stageperiode minder les.
Dat betekent niet dat die stage dan eenvoudig te combineren is met andere activiteiten en weekendverblijf bij pa. Ga naar school en vraag of zij een stageperiode in gedachte hebben (welke weken). Overleg met man of de stage wellicht in zijn omgeving beter te doen is. Of, dat kan ook, overleg met pa dat zoon gedurende zijn stagetijd niet bij hem op bezoek komt.
Dan nu je onderliggende punt: die stage is een aanslag op je bestaan.
Het antwoord is ja. Je hebt gelijk. De urenlast als last op je bestaan (je moet er alles voor omgooien) zie je bij werkstraffen. Het is zelfs in hoge mate hetzelfde soort werk. De vergelijking met betaald werk gaat ook op en dan wordt het helemaal raar. Decennia lang worden er wetten gemaakt die ervoor moeten zorgen dat kinderen steeds ouder moeten zijn voordat ze gaan werken, maar nu ineens moeten ze aan de slag als onderdeel van het onderwijs. Het stagewerk voldoet daardoor zelfs aan de omschrijving van kinderarbeid.
Ik snap je aversie, ik snap ook dat je het weinig zinvol vindt. Ik ben het in hoge mate met je eens.
Maar de argumenten die jij aandraagt zijn nu juist wel overkomelijk, al is het mogelijk dat je met ex een regeling moet treffen. Als daar een probleem ligt, dan ligt dat niet aan de stageverplichting, maar aan je ex. Je kunt dat overleggen met school.
Groet,
Miriam Lavell

nelly3

nelly3

24-10-2009 om 12:10 Topicstarter

Miriam

Dat dit draadje helemaal nergens meer over ging ben ik met je eens, vandaar dat ik gister een soort samenvatting heb geplaatst omdat ik er het nut niet meer van zag.Af gezien van de wel duidelijke aanvullingen.
Heb veel duidelijke antwoorden gekregen en natuurlijk gaat mijn zoon wel stage lopen en is dit ook te regelen, het gaat mij meer om het principe, maar voelde me door sommige zo persoonlijk aangevallen dat ik waarschijnlijk verkeerd en nogal fel gereageerd heb.

Vind het fijn dat je even meedenkt over de mogelijkheden. Het niet hebben van tijd is idd geen argument.
Deze maatschappelijke stage is iets nieuws en zoals bij alle nieuwe dingen zal er nog veel mis gaan. En de onduidelijkheid en verschillen in aanpak van de scholen maakt het allemaal nog onoverzichtelijker.Maar ik kom er zeker uit met mijn zoon.
Nelly

Principe

Nelly, ik vind het wat lastig om uit je reacties een principieel punt te halen.
Ik heb er wel een, maar dat gaat over alle urenlast die officieel bij het onderwijs hoort. Formeel hoort de school de leerlingen 40 uur per week bezig te houden. 25 uur les (dat is excl. pauzes) en de rest huiswerk.
Die maatschappelijke stage is onderdeel van deze uren.
Ja, ik vind dat veel en ja ik vind dat principieel onjuist. Het is te veel ophokplicht (als de kinderen maar van de straat zijn) zonder duidelijke meerwaarde voor de kinderen zelf. Het laat weinig ruimte voor zelfstandige ontwikkeling buiten school. Werk bijvoorbeeld.
Dat laatste is expres. Goedkope jonge arbeidskrachten worden tamelijk moedwillig geweerd van de arbeidsmarkt, ook voor eenvoudige klusjes.
En in dat licht begrijp ik die maatschappelijke stage helemaal niet. Tweehonderdduizend lln die, pak 'm beet een uur of 50 stage moeten lopen. Dat staat gelijk aan bijna 5000 full time banen. Of aan een veelvoud van stageplaatsen voor het MBO waar ook een heftig tekort aan is.
Ik begrijp de boodschap van al die maatregelen bij elkaar niet. Het lijkt erop dat er alles aan gedaan wordt om te voorkomen dat jongeren een zelfstandig bestaan beginnen. Niet omdat ze niet mogen werken (dat moet juist, zie die stage), maar omdat in alles voorkomen moet worden dat ze dat zelf en naar eigen goeddunken organiseren.
Ik vind het raar.
Groet,
Miriam Lavell

nelly3

nelly3

24-10-2009 om 13:10 Topicstarter

Principe

Ben het helemaal met je eens, zeker voor het mbo zijn er moeilijk goede stageplaatsten te vinden.
Ook opvallend vond ik het dat bv een bejaardenhuis niet meer gebeld wilde worden omdat het overstroomd werd met aanvragen voor een stage plaats. Natuurlijk zijn er dingen genoeg te doen in een bejaardenhuis, maar voor kinderen van die leeftijd zal daar wel begeleiding bij nodig zijn, voor een bejaardenhuis is het niet mogelijk om daar iemand voor 'vrij'te maken.
Wat mijn principe betreft. Het doel van de stage die ik gevonden heb op de website maatschappelijkestages.nl is:
Waarom is het belangrijk?
Met maatschappelijke stage doe je iets voor iemand anders zonder daar geld voor te krijgen. Nederland kan niet zonder vrijwilligers, zoals trainers bij sportclubs. Door kennis te maken met vrijwilligerswerk leer je tijdens schooltijd meer over de samenleving en je rol hierin. What’s in it for me?
Een maatschappelijke stage is leuk, leerzaam, nuttig, uitdagend en gezellig. Je levert een belangrijke bijdrage aan de samenleving en daar steek je zelf veel van op. Je leert nieuwe mensen kennen, je wereld wordt groter en je ontdekt waar je goed in bent.
Wat ik hierop tegen heb is dat dit via school moet. Als het onderwijs nu optimaal was...maar door de vele veranderingen de afgelopen jaren wordt het onderwijs er niet beter op. Mijns inziens is bovenstaande iets wat ik mijn kinderen zelf kan bijbrengen en door het hebben van een bijbaantje wordt de werkervaring ed opgedaan.
Het maatschappelijk aspect van iets over hebben voor een ander zonder daar iets voor terug te krijgen is een onderdeel van de opvoeding, wat niet wil zeggen dat daar op school niets mee gedaan hoeft te worden maar niet via deze stage die zowel op scholen als ook in de maatschappij nog helemaal niet goed geregeld is.
Sprak laatst een leraar die vertelde: "was ik vroeger 70% bezig met lesgeven en 30% met andere schoolzaken, nu is het andersom" En dan komt er ook nog eens zoiets als die maatschappelijke stage bij.
Nelly

Tirza G.

Tirza G.

24-10-2009 om 14:10

Nelly3

Het is iets nieuws voor jullie school begrijp ik. De school waar mijn dochter vorig jaar van af kwam heeft het uitgevonden, dus (ze heeft 7 jr op die school gezeten) ik ben er al 7 jr mee vertrouwd. Dat scheelt.
Ik ben niet geinteresseerd in jouw financien, je hoeft je aan mij niet te verantwoorden, maar ik geloof dat je mijn uitleg niet begrijpt. Jij koppelde in je eerste posting het werken van je zoon aan jouw alleenstaand ouderschap. Ik zie die link niet per definitie, niet elke alleenstaand ouder heeft per definitie geldgebrek. En dáár reageerde ik op, je schrijft iets op wat voor jezelf heel logisch en vanzelfsprekend is, maar voor een buitenstaander helemaal niet.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

24-10-2009 om 14:10

Iets doen voor een ander

Wat ik wel weer grappig vind, is dat er in dit draadje toch wel mensen neigen naar: wat een onzin, die maatschappelijke stage. Wat ik me afvraag, is of dat dezelfde mensen zijn die op de basisschool hun kinderen met kinderpostzegels laten lopen en schoenendozen met speelgoed vullen. Iets doen voor een ander kan er blijkbaar (in die redenering) niet vroeg genoeg ingestampt worden en volwássen vrijwilligerswerk is ook heel nobel (vooral bij de voetbal, heb ik begrepen) maar ergens tussen de 12 en de 18 jaar is het ineens flauwekul.

Tirza

Annet

Annet

24-10-2009 om 15:10

Kaaskopje

Ik weet niets van andere basisscholen. Op de basisschool van mijn kinderen loopt geregeld iemand een maatschappelijke stage.

Onzin

Tirza, de vraag is of je 'iets doen voor een ander' moet organiseren via school met een vooraf vastgestelde urenlast. Vooral ook omdat dit georganiseer veronderstelt dat jongeren nooit iets doen voor een ander en het daarom maar eens georganiseerd moet worden.
Volgens mij is dat niet waar.
Je kunt je wel afvragen of al dat 'doen voor een ander' wat er al die tijd spontaan geweest is, nog wel overeind blijft nu het door school en binnen de leerplicht georganiseerd wordt.
Ik denk het niet.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

24-10-2009 om 20:10

O ja miriam

Ik ben het helemaal met je eens dat je het nut van maatschappelijke stages tegen het licht kunt houden, zoals je zo veél binnen het onderwijs tegen het licht kunt houden.
Ik vond het alleen wel grappig een soort kentering te merken in het mooie en goeie van "iets doen voor een ander". Nog geen maand geleden werd dat argument weer als vanzelfsprekend naar voren geschoven toen basisschoolkinderen langs de deur moesten met kinderpostzegels. Buíten schooltijd. Ze kunnen best eens wat voor een ander doen, daar leren ze van. Volgende maand loopt hier de jaarlijkse discussie over het vullen van de schoenendozen via school voor de arme kindjes. Kinderen worden dan aangemoedigd iets van henzelf te schenken, zo leren ze om ook eens wat voor een ander te doen.
En dan wíllen ze het eens een keer goed regelen, lekker institutionaliseren en gewoon voor iedereen verplicht maken - op de VO-school - is het weer niet goed. < grijns>

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2009 om 21:10

Vrijwillig

Tirza, er is een verschil tussen je een paar uurtjes inzetten voor een ander, of er een compleet schooljaar mee moeten vullen. Vrijwilligerswerk wordt zoals het woord zegt vrijwillig gedaan. Ik vind het helemaal niet erg om dat voor pubers iets minder vrijwillig te houden, maar 35! weken lang, als je van 2 uurtjes per week uitgaat? Bij vrijwilligerswerk zou het prettig zijn als er een minimale vorm van 'bezieling' aanwezig is. Mijn oudste is leidster van een scoutinggroep, heel erg vrijwillig en heel erg met hart en ziel. Ze staat iedere zaterdag blij op, joepie... we mogen weer. Met die geestdrift hou je het makkelijk vol. 40 weken lang 'vrijwillig' iets doen waar je dat enthousiasme niet bij voelt duur lang hoor. Ik zou het al lovenswaardig vinden als iedere leerling 1 kwartaal 2 uur per week ergens moet helpen.

Tirza G.

Tirza G.

24-10-2009 om 22:10

Het gaat niet om

35 weken lang twee uurtjes. Als je maar aan 70 komt en dat is, als ik het zo inschat, inclusief verslaglegging. Een week weg met scoutingkamp en je bent er ook. Je mag zelf weten hoe je die uren in-opvult.

Tirza

Annet

Annet

24-10-2009 om 22:10

Zo komen die verplichtingen bij de sportclub toch nog goed

De jeugd moet hier vanaf de C-tjes verplicht fluiten bij jongere teams. Dat tikt lekker aan bij die 70 uur, zeker als de instructieavond ook nog meetelt.
Vanaf ongeveer 14 jaar trainen veel leden ook nog andere teams. Dan wordt het nog makkelijker. (overigens is dat trainen wel vrijwillig).
Jammer dat de bardienst van de ouders niet meetelt.

Het loopt alwwer uit de hand

Als we die 70 uur nemen voor het vwo, dan gaat dat om 70 uur in zes jaar! Het is alleen anders (binnen een jaar bij voorbeeld) als de school heet zo organiseert.
Het gaat dus om 'iets doen voor een ander' groot 70 uur in zes jaar (of 48 in 5 of 40 in 4 jaar).
Dat is niet zo bar veel. Ik meen dat de meeste jongeren voordat deze stage verplicht werd, uit zichzelf meer uren aan dit soort werk besteedde (inderdaad, instructie aan brugklassers hoort er ook toe).
Scholen zijn ermee accoord gegaan omdat het in feite een verkorting van de lestijd betekent. Er gaan uren die informeel al gemaakt werden (klassenvertegenwoordiger, MR deelnemer) geformaliseerd worden.
Kijk mij eens 'iets voor een ander' doen. Iets wat je voorheen gewoondeed zonder er ook maar een uurtje voor te schrijven.
Tirza:"Je mag zelf weten hoe je die uren in-opvult."
Dat is niet waar. De school bepaalt het. Het is inderdaad mogelijk dat de school je verplicht deze uren in een bepaald jaar, of zelfs in bepaalde maanden, in te vullen.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.