Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

janneke

janneke

06-05-2010 om 18:05

Lippiercing, ik vind het helemaal niets

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tirza

je zegt het meerdere keren: verbieden we dan niets meer?
durven we niet te verbieden?

het is niet zo dat ouders die een piercing toestaan ,meteen alles maar goed vinden.waar haal je dat toch vandaan?

overigens een piercing kan je zonder toestemming van je ouders op je 16e al laten zetten.

Bastet

Bastet

12-05-2010 om 18:05

Nee tirza

Zodra ik stel dat ik niet rucksichtlos verbied,stel je dat wij dus niet durven te verbieden.En ja,verbieden leidt vaak tot dingen stiekem doen,algemeen bekend bij puberouders,lijkt mij?
Alleen maar stellen dat iets niet mag zonder te uit te leggen waarom,en alleen maar omdat jij het niet wilt,kom,bij een beetje puber kom je daar niet mee weg.:)
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

12-05-2010 om 21:05

Aha!

Nou snap ik het. Jullie denken dat verbieden inhoudt: mam ik denk over een piercing. NEE. Ja maar mam, ik zou heel graag... NEE. Maaaaahaaaaaaaaam ik wil gewoon.....NEE het gebeurt niet - nu niet, dan niet, nooit niet.
Kijk, zó is het natuurlijk niet. Je kunt ook met redenen omkleed verbieden. Heel Duidelijk Sturen op het feit dat jij het zelf niks vindt. En niet wil hebben. En dat je het zéker niet gaat supporten. En dus geen geld aan uit gaat geven. En niet aan wondverzorging doen. En niet meegaan naar de dokter als het gaat ontsteken. Enzovoort. Enzovoort. En dan uiteindelijk besluiten met: ik wil het niet hebben.
Verbieden leidt tot dingen stiekem doen, dat geloof ik direct. Maar dat houdt toch niet in dat verbieden zinloos is? Ik hóóp dat ze mijn verbiedende stemmetje in hun brein horen als ze roken, zuipen of joyriden.

Tirza

Maylise

Maylise

12-05-2010 om 23:05

Verbieden

Dat een piercing met 16 jaar van de wet mag heb ik eigenlijk geen boodschap aan. De wet is een soort externe autoriteit die de uiterste grenzen aangeeft. Daarnaast is er nog interne autoriteit (ik dus) die heel wat meer regels heeft voor wat wel of niet mag.

De grens tussen 17 en 18 is inderdaad artificieel. Toch vind ik in bepaalde gevallen het wel terecht om te zeggen dat ze maar tot hun 18de moeten wachten als ze het persé willen. Niet omdat ik het dan wel goed vind maar omdat ik me er dan maar bij neerleg ook al ben ik het er niet mee eens. De grens van 18 jaar heeft dan ook een meer symbolische waarde. Nu ben je volwassen, nu ben je zelf verantwoordelijk. Deel van volwassen worden bestaat ook op een gegeven moment aan het nemen van je eigen beslissingen en de verantwoording er voor te nemen ook als je ouders het er niet mee eens.

Zolang iemand nog thuis woont vind ik overigens dat 18 jaar of niet je als ouder wel degelijk nog wat te zeggen hebt en dus ook bepaalde beslissingen kan nemen waar volwassen kind het niet mee eens is. Uiteraard word de relatie sowieso minder autoritair naar mate het kind volwassener wordt.

Niet verbieden vanwege de reden dan doen ze het alsnog vind ik inderdaad een hele slechte reden. Ik verbied dingen en ja dan doen ze het misschien stiekem. Maar wat is het alternatief? Dingen wel toestaan die wat mij betreft niet kunnen omdat ze het anders alsnog doen? Dat is voor mij geen oplossing. Ik leef voor wat ik vind en leg mijn redenen uit waarom iets niet mag en als een kind het dan alsnog doet achter mijn rug om dan is dat heel vervelend maar geen reden om het alsnog toe te staan.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

13-05-2010 om 00:05

Hélemaal eens met tirza en maylise

Ik heb eigenlijk niets toe te voegen, maar doe het toch maar:-)
Zoals Maylise ook al aanhaalde heeft het aanhouden van leeftijdsgrenzen een symbolische waarde, het is een mijlpaal, én het is héél erg duidelijk. Dochter 2 wist al van te voren dat ze niet hoefde te zeuren om uitgaan, omdat wij als leeftijdsgrens 16 jaar aanhielden. Zo hadden wij zakgeldleeftijden, uitgaansleeftijden, mag alleen naar de stad, mag alleen met de trein, moet thuiskomen wanneer pa/ma dat wil, mag thuiskomen wanneer ik dat wil, mag mijn eigen beslissingen nemen wat betreft lichaamsverfraaiïng, e.d..
Wat het woord 'verbieden' betreft moet ik echt heel diep in mijn geheugen graven en dan nog weet ik niet wanneer ik dat letterlijk gezegd heb. Ook een karakterprobleempje. Ik vind het lastig om me hard op te stellen. Ondertussen weten ze van veel wel hoe we er over denken, deels doordat ik met ze praat uiteraard, maar ook door iets gewoon als voldongen feit neer te leggen. Ik zeg niet 'ik verbied je om uit te gaan als je nog geen 16 bent. Ik zeg 'Je weet dat je vanaf je 16de uit mag', of 'Je mag na je 18de zelf weten of je een tattoo neemt'. Dat klinkt als iets waar je naar uit mag kijken.
Boven de 18 wordt de verhouding gelijkwaardiger, maar dan nog blijft het zo dat het kind in het huis van de ouders woont. Stel dat mijn dochter haar kamer vol hakenkruizen zou plakken onder het mom van 'ik ben 18!' dan zou ik zeggen dat ze dan maar fijn eigen woonruimte moet gaan zoeken waar ze eigen baas is. In ons huis géén hakenkruis. (voor de duidelijkheid: dat is hier niet aan de orde:-)) Ik zou hetzelfde tegen iedere volwassene zeggen die bij ons is.

Mary-Jane

Mary-Jane

13-05-2010 om 00:05

Leuk draadje

Ik zat heerlijk mee te lezen en mijn eigen opvoedings strategieën te beschouwen. Ik ben erg van het verbieden als het schadelijk is, in de hoop van uitstel komt afstel. Maar ook in het volle besef dat als puber(ella) doordrukt ik niet veel meer te zeggen heb. Heerlijk comfortabel dus, nog steeds geen piercings hier, ze drinken, roken en blowen ook nauwelijks, wow wat kan ik toch goed opvoeden:-) Toen een sms-je van dochter van 19 van de andere kant van de aardbol: Hi, ik ga vandaag ski-diven.
*Gloep* Reactie van zoon (17): Maar dat mag toch helemaal niet van jou!
Dat is nu net het verschil tussen 17 en 19, denk ik, hoop ik....

Bastet

Bastet

13-05-2010 om 08:05

Kaaskopje,hakenkruizen

De vergelijking gaat mank tav hakenkruizen,zoals ik al eerder schreef: bij een piercing gaat het niet om een gedachtengoed!
Bastet

Bastet

Bastet

13-05-2010 om 08:05

Tirza

weet je dat ik roken,zuipen etc nooit expliciet heb hoeven verbieden?Mijn kinderen hebben daarover zoveel info van mij ontvangen,en ook via andere kanalen,dat ze kinderen die het wel doen voor gek verklaren.En zo dus ook in het geval van een piercing,ze kennen alle nadelen.
En zoals jij denkt dat wij denken dat je louter rucksichtlos verbiedt,zo denk jij kennelijk dat wij niet durven verbieden,wat dus echt niet klopt.Het is alleen niet nodig.Ik wil het niet hebben,hoef ik nooit te zeggen.Praten en uitleggen volstaat.Ze trekken dan zelf hun conclusies.
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

13-05-2010 om 12:05

Maar wat is dan

volgens jou verbieden? Wat is voor jou de definitie van verbieden? Wat versta jij onder "expliciet verbieden"? Want in feite doe je hetzelfde: je drukt jouw mening door, door overleggen, praten en sturen - net zolang tot je kind zelf lijkt te denken dat hij het ook niet wil.
Want, vraagje, wat als al dat praten en uitleggen nou niet werkt? En je kinderen toch gaan roken/zuipen? Wat is dan jouw volgende stap?

Tirza

Verbieden

ik ben Bastet niet,maar verbieden is voor mij;mijn kind niet de ruimte geven om zijn eigen keuzes te maken.

ik verbied mijn kind bijvoorbeeld om een hakenkruis op zijn jas te dragen.
houd hij zich daar niet aan dan zitten daar consequenties aan.

Bastet

Bastet

13-05-2010 om 18:05

Mening

Nee,ik druk mijn mening niet door,ik geef mijn mening.
Ik stel wel degelijk grenzen en die geef ik ook aan,en als die grof overschreden worden zijn de consequenties aan hen.Maar dat geldt dus niet voor puur uiterlijke zaken als een piercing.Ik verbied dingen die wezenlijk slecht kunnen uitpakken met verstrekkende gevolgen,neem comazuipen.Maar nogmaals,door voorlichten bedanken ze zelf al voor de eer.Ik kom zo niet eens aan verbieden toe.
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

13-05-2010 om 19:05

Sus-anne

Jij verbiedt je kind dus ook eigen keuzes te maken zodra het jóuw tegen de borst stuit. Of zodra je het gevoel hebt dat dat echt niet acceptabel is voor de omgeving. Je maakt dan misschien ándere keuzes in wat je niet wilt en wat wel dan Tirza, Maylise en ik, maar jij hebt dus ook je grenzen in wat je aanvaardbaar vindt en verbindt consequenties aan het negeren van wat jij acceptabel vindt.

Kaaskopje

Uiteraard,welk ouder doet dat niet?

Tirza G.

Tirza G.

13-05-2010 om 20:05

Kaaskopje

Gossie, wat een lange zin Maar wel een goeie

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

13-05-2010 om 20:05

Sus-anne en bastet

Kijk, nou komen we ergens. Jullie verbieden ook dingen, alleen niet dezelfde als ik. In mijn belevingswereld is het effect van een piercing of tattoo even schadelijk als comazuipen. Namelijk: een keuze voor ongezond, lichamelijk beschadigend gedrag waarvan de effecten op lange termijn niet te overzien zijn.
Het verbieden van hakenkruizen of burka's is wat anders: dat gaat niet zozeer over lichamelijk beschadigend alswel over psychisch beschadigend. Denk ik. Vind ik. En daarom zal ik hakenkruizen of burka's in mijn huis bij mijn kinderen verbieden.

Tirza

Overdrijven?

overdrijf je nu niet een klein beetje Tirza?
een piercing of een tattoo is even schadelijk als comazuipen?????Namelijk: een keuze voor ongezond, lichamelijk beschadigend gedrag waarvan de effecten op lange termijn niet te overzien zijn.

waar baseer je dat op???????????

Bastet

Bastet

14-05-2010 om 08:05

Tirza

Als de vriendin van mijn zoon haar wenkbrauwpiercing even niet in heeft,zie je geen beschadiging,he-le-maal niks.Ongezond?Als je er goed voor zorgt is er niks aan de hand.Effecten die niet te overzien zijn?Vertel eens??
Ik vind het vrij ver gaan om een piercing te vergelijken met comazuipen.Sterker nog,ik ben verbijsterd.
Bastet

Bastet

Bastet

14-05-2010 om 14:05

Cobi

De gulden middenweg dus.Dat is toch prima?
En kwa tattoos,ik houd niet van stammensymboliek,maar smaken verschillen bij tattoos,net als bij kleding natuurlijk.
Bastet

Bastet

Bastet

14-05-2010 om 16:05

Cobi

Dat roepen mijn kinderen nu al: als ik het al doe,dan in eerste instantie alleen op de rug ofzo.En zeker als ze zo jong zijn,is dat heel verstandig.Overigens,ik heb een tattoo op mijn onderarm aan de binnenkant sinds een half jaar,maar ook shirts met lange mouwen,voor sommige gelegenheden.
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

14-05-2010 om 19:05

Dat is nou wat scherpstellen in een discussie genoemd wordt. Ja, ik vind zowel een piercing als een tattoo een permanente lichaamsbeschadiging. En ja, het hebben/aanbrengen (of hoe je het noemen wilt) daarvan kan leiden tot ongewenste effecten. Ontstekingen, bloemkooloren, rare vergroeiingen. De effecten er van op lange termijn zijn nog niet bekend. Van lip/tong-piercings beginnen de eerste geluiden nu pas binnen te komen. Wie weet wat de toekomst ons nog brengt. Over het algemeen is het menselijk lichaam niet gediend van vreemde voorwerpen. Jullie schijnen geen mensen te kennen met negatieve ervaringen, ik wel.

Comazuipen is, net als het nemen van een piercing/tattoo, een tamelijk zinloze manier om je lichaam schade toe te brengen en tamelijk direct te relateren aan leeftijd en groepsdruk. De effecten er van zijn negatief, maar niet altijd en overal. Ik ken overigens mensen die regelmatig coma-zuipen en toch gewoon VWO doen, dus ach, misschien is dat ook wel niet zo erg.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

14-05-2010 om 19:05

Bastet

Grappig, je draagt shirts met lange mouwen. Soms. Waarom dan? Mijn ene arm is fors en onmiskenbaar belittekend. Toch draag ik sans gene korte mouwen. Tja, dan kijken ze maar. Toch?

Tirza

Bastet

Bastet

14-05-2010 om 22:05

Tirza

Volstrekt niet uit gene.Ze kijken maar,inderdaad.Maar omdat er nu eenmaal altijd mensen zijn die menen dat je per definitie wel ordinair of asociaal zult zijn met een tattoo.Mensen die niet beter weten of niet beter willen weten tref je nu eenmaal weleens.Zoals je zelf al noemde,een sollicitatie bijvoorbeeld.
Bastet

Bastet

Bastet

Comazuipen

Ik vermoed dat je comazuipend meer kans maakt op een dag IC dan met een piercing.

Tirza

Weet jij wel wat alcohol met( puber)hersenen doet?
en dat vergelijk je met een piercing?
als je dat even schadelijk vindt dan zou ik je kennis over alcohol maar heel snel updaten,want de verschillen van beschadigen zijn enorm.

ik begin me nu zelfs af te vragen of jij je dochter of zoon dan ook een oorbel verbiedt?
Daarmee maak je ook een permanente beschadiging in de huid.
en als oorbellen wel mogen,waarom dan een wenkbrauwpiercing niet?

Tirza G.

Tirza G.

Nog een keer

Het aanbrengen van een piercing of een tattoo staat voor mij voor het aanbrengen van permanente schade aan je lichaam. Gaat niet meer weg. Of je nou wel of geen ontsteking (of iets anders engs) krijgt: enkel door het te doen beschadig je je lichaam. Dat mag je helemaal fijn zelf weten, maar niet als je mijn kind bent en onder mijn dak woont.
Het doen aan comazuipen is een tijdelijke actie die kan leiden tot permanente (hersen)schade. Het hóeft niet.

Ik vind het allebei leeftijdgerelateerde, domme acties, die in principe beschadigend zijn - en dan laat ik de ernst even in het midden.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.