Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Alide

Alide

12-04-2018 om 13:04

Gamen beperken? (15 jaar)

Zoon van 15 gamet aan een stuk door.
Hebben we laten gebeuren. Zeggen er wel af en toe wat van, maar nooit consequent voor langere tijd het beperkt.
Staat er op school niet slecht voor, maar is ook nog geen gelopen race. Doet meestal erg weinig aan school, en zou nu echt wel (om zeker te zijn van overgang) wat meer tijd aan school mogen besteden. Moet over gaan en moet volgend jaar (denk ik) veel harder werken om ook over te gaan.

Wij werken allebei veel. Vaak pas na half 6 a 6 uur thuis. Twee avonden sport hij (tussen het gamen door).

Hij kan gamen op computer of laptop, of anders Youtubefilmpjes op mobiel kijken. We kunnen die apparaten niet allemaal innemen (dat wil ik trouwens ook niet), omdat hij ze nodig heeft voor huiswerk, toetsen, toetsmateriaal etc.

Hoe doen jullie dat praktisch? Beperken jullie het wel? Hoe? Afspraken? Hoe controleer je dat dan als je er niet bent? Houdt hij zich er dan aan? Afsluiten (technisch) of innemen?

In overleg of gewoon gedaan?

En hoe veel/weinig laten jullie je zoon gamen?

Alle tips welkom. Alvast bedankt.

Geen beperking

Hier geen beperking. Wel de nadruk op de andere dingen die in je leven belangrijk zijn en bespreken hoe de kinderen daar zelf aan toe kunnen komen met zo'n afleider.

Dochter help ik soms nog steeds op gang of doe huiswerk samen. Daar spreken we dan een tijd voor af. In het verleden altijd direct na het avondeten, nu alleen op afspraak, vaak voor een toets of werkstuk. Dan gaan we er samen voor zitten. En dat helpt ook. Gelukkig heb ik er nog steeds het geduld en de interesse voor en dochter kan het nog steeds waarderen om dit samen te doen.

Of als er een bed verschoont moet worden of iemand moet nodig onder de douche. Daar geef ik dan gelegenheid voor, ik bespreek, moedig aan, herinner en help soms met aanreiken. Een enkele keer vind, vooral zoon, dat ik zeur, maar als moeder heb ik het recht op zeuren.:-)

Alide

Alide

12-04-2018 om 15:04

AnneJ

Dank voor je reactie.

Ja, wij hebben het ook zo gedaan met hem "eraan herinneren" of aanbieden te helpen. Maar hij is nu echt zoveel aan het gamen, meteen uit school tot 's avonds laat (tot na 11 uur soms, vaak sowieso tot half 11). Tussendoor even eten en evt. sporten, verder alleen gamen. Het hele weekend idem dito. Het huiswerk doet hij ff snel op school of als het moet wel thuis, maar krijgt dus (te) weinig tijd. Gaat allemaal (net) goed tot nu toe, maar kan zo mis gaan en dan is het te laat met echt vervelende consequenties.

Vandaar dat we er toch aan denken het nu in elk geval tot einde schooljaar of misschien begin volgende schooljaar (om een goed begin te maken) wat te gaan beperken.

Eigenlijk ook om hem te laten ervaren dat het ook fijn is om een tijd (paar uur per dag) NIET te gamen, niet die afleiding en drukte/stress (naast de lol) te hebben.

Alide

Alide

12-04-2018 om 15:04

AnneJ / helpen

En wat dat helpen/samen zitten betreft: zoon wil weinig geholpen worden, of in elk geval niet op de manier waardoor het echt helpt (wel bijv. even werkstuk nakijken op taalfouten/of het te lezen is, waar het dan vol fouten staat, terwijl als hij er meer tijd voor zou nemen en serieuzer na zou lezen het echt beter zou zijn, zucht).
Als ik dus voorstel om nu dan huiswerk te gaan maken, heeft hij geen zin en doet het dus niet.

Hij is zogezegd, stronteigenwijs en gemakzuchtig.

En sowieso, ik wil hem graag helpen, maar kan dat niet elk avond doen en mijn man wil sowieso niets of zeer weinig doen.

Het probleem is vooral dat hij school niet interessant vindt, erg gemakkelijk is, vrij zorgeloos (maar dus: te zorgeloos) door het leven gaat en vooral leuke dingen wil doen (dus gamen met zijn vrienden). Vooral geen centimeter te hard wil lopen.

40er

40er

12-04-2018 om 16:04

Hebben het inmiddels wel beperkt. Slechte cijfers ed. Hier alleen nog maar in het weekend onbeperkt gamen. Wel controleren we op zondagmiddag of zijn huiswerk klar is, zo niet dan dat eerst doen. Hij weet dat hij tijd kan verdienen voor door de week, maar dat is hem nog niet gelukt.

Alide

Alide

40er

Wauw, NIET gamen door de week?

Hoe oud is jullie kind?

Ben je er altijd bij? Of mag hij alleen niet gamen als jullie er zijn? (hoe controleer je het anders?)

Hoe reageerde hij erop, op de boodschap en het niet meer gamen door de week?

Alide

Alide

bedoel je: door de week wel maar beperkt?

Maar hoe dan?

En hoe veel, bepaalde tijden?

40er

40er

12-04-2018 om 18:04

Alide

Door de week niet. Ik ben (bijna) altijd thuis als hij uit school komt. Als hij het wel doet weet hij wat de consequenties zijn, dan nemen wij de tv terug (controllers en x-box zijn door hem zelf betaald )
Als hij laat zien dat hij serieus bezig is met school dan mag hij door de week wel weer eens gamen, maar dat laat hij nog niet echt zien.

Hij is trouwens bijna 15

Paasei

Paasei

12-04-2018 om 23:04

Los laten

Mijn ervaring, met 2 -nu volwassen- zonen, is dat dit een fase is. De fase waarin zich terug trekken op hun kamer en gamen met vrienden nu eenmaal dat is wat ze het liefste doen. Onderdeel van het proces van zich los maken van de ouders. Bij de oudste maakten wij ons ook zorgen, of het wel 'normaal' was en of we moesten ingrijpen. Toen heb ik -ook hier!- geleerd dat we ons niet te veel zorgen moesten maken. Zolang het kind in kwestie verder normaal funktioneert (sport, sociaal met vrienden in real life, geen slechte cijfers) kun je het laten gaan. En inderdaad, het bleek een fase te zijn. Toen zoon ouder werd kwamen er andere interesses en werd het gamen minder. Hij is prima opgedroogd..;-)
Zoon 2 doet binnenkort eindexamen en heeft diezelfde fase gehad. We hadden verder geen reden om ons zorgen te maken (over hoe hij in zijn vel zat) dus hebben het laten gaan. Merk ook bij hem dat het al minder begint te worden. Hij heeft nu gewoon meer tijd nodig voor andere dingen.

Vwb schoolprestaties; je kunt ze niet dwingen om te studeren. Hooguit een spiegel voor houden: te weinig doen is onvoldoende is risico op blijven zitten als je vrienden wel over gaan. Mijn ervaring is dat de druk van de groep (cijfers vergelijken) en een praatje van een goede docent/mentor beter motiveerde. Wat ook helpt is toekomstplannen; iets om naar toe te werken. Gewenst beroep cq vervolgopleiding.

Alide

Alide

13-04-2018 om 19:04

Paasei

"Zolang het kind in kwestie verder normaal funktioneert (sport, sociaal met vrienden in real life, geen slechte cijfers) kun je het laten gaan."

Dat is precies het punt.
Alles oke, sport, vrienden, vrolijk. Maar die cijfers.

Hij haalt goede cijfers maar soms ook slechte. En staat nu niet op overgaan. Hopelijk binnenkort wel, maar dan nog is het geen gelopen race. Als we het helemaal los laten en hij doet NET te weinig, dan is het te laat. Het risico is te groot dat het net mis gaat.

Dus loslaten is makkelijker gezegd dan gedaan.

Paasei

Paasei

14-04-2018 om 12:04

Praten

Ok hij vertoont dus geen tekenen van een depressie (of iets anders ergs) en zijn gedrag (gamen, terug trekken, desinteresse) is een normaal gevolg van zijn leeftijd. Geen afwijkend gedrag. Blijft over jullie zorg over zijn schoolprestaties. Dat begrijp ik. Maar persoonlijk denk ik niet dat regels opleggen en 'streng' zijn daar iets aan verbeterd. Je kunt leren en presteren nu eenmaal niet afdwingen. Als hij niet wilt dan doet hij niks. Ook al mag hij niet gamen, er is genoeg anders afleidends te vinden. En je loopt het risico op 'kont tegen de krib' gedrag.

Wat volgens mij het belangrijkste is, is om in gesprek te blijven. Dus niet domweg verbieden maar afspraken maken. Als het goed is, heb je hem in de afgelopen 15 jaar voldoende grenzen aangegeven en normen en waarden mee gegeven. Nu wordt het tijd om opvoeden meer begeleiden te laten worden. Zodat hij zich niet van jullie afkeert maar blijft luisteren. Wat bij ons hielp, was een 'terloops' gesprek. Liefst waarbij je elkaar niet aan hoeft te kijken. Samen in de auto bv. Of onder de afwas. Dan kun je er hopelijk achter komen wat er bij hem leeft. Waarom het niet goed gaat. Kan hij het niveau niet aan? Probleem met docenten of medeleerlingen? Moeite met concentratie opbrengen? Begrijpt hij zelf dat het niet goed gaat en hoe staat hij daar in? Dan kun je samen tot een oplossing komen. Huiswerk- of bijles misschien. Of vindt hij het fijn om samen met jullie iets door te nemen. Kortom; niet verbieden maar praten en afspraken maken. Wederzijds vertrouwen.

40er

40er

14-04-2018 om 13:04

Alide

Dat was hier dus ook het punt, slechte cijfers. Vandaar dat we strakke regels hebben ingesteld. En zowaar gaf hij net aan dat hij vandaag alvast bezig ging met zijn proefwerk leren voor maandag. Een paar weken geleden deed hij dat nog niet op zondag. Leren hoefde niet. Wij hopen juist dat we, door hem nu te laten merken dat, als hij goede cijfers heeft, er ook meer mag. Ik heb ook wel eens geen zin in iets, maar sommige dingen zijn niet optioneel.

Ik begrijp dat iedereen een andere manier van opvoeden heeft, maar voor ons voelt dit het beste voor onze zoon.

Triva

Triva

14-04-2018 om 17:04

huh?

In je eerste posting zeg je dat hij er niet slecht voor staat en nu staat hij op niet overgaan? Jij vindt dat hetzelfde blijkbaar?

Alide

Alide

14-04-2018 om 19:04

Triva

In mijn eerste posting schreef ik: "Staat er op school niet slecht voor, maar is ook nog geen gelopen race."

Nu schreef ik: "Hij haalt goede cijfers maar soms ook slechte. En staat nu niet op overgaan."

Klopt allemaal. Het is de nuance .

Nee, inderdaad niet slecht (sommmige vakken eigenlijk wel prima, 7 of hoger), maar ook nog geen zekerheid dat hij over is, omdat dat afhangt van aantal onvoldoendes. En zodra je er teveel hebt en (net) niet voldoende compensatiepunten hebt ben je een bespreekgeval en DUS sta je dan niet op overgaan.

Wil niet zeggen dat je met die punten meteen blijft zitten, maar je bent dan echt overgeleverd aan het docententeam.

Dus wat wij willen is dat hij niet een bespreekgeval is, maar "gewoon" overgaat.

En zelfs als hij (hopelijk binnenkort) een onvoldoende weggewerkt heeft, dan staat hij wel op overgaan, maar dan is het nog steeds geen gelopen race omdat cijfers nog omlaag kunnen.

Alide

Alide

40er

Mooi, dat het bij jullie goed uitwerkt! Dus nu mag hij in het weekend bij jullie onbeperkt gamen en dan gaat hij zelf aan school zitten? Wauw!

Wil jij aangeven hoe jullie het precies met hem hebben afgesproken (of eigenlijk: opgelegd) wanneer hij wel/niet mag gamen? (ter inspiratie)

Ik wil liefst dingen in overleg doen, maar vrees dat dat hem niet gaat worden.

En ik wil graag dat hij ervaart hoe het is als hij een tijdje niet of minder gamet. Dat het misschien wel relaxter is, of dat hij het dan makkelijker vindt om tijd aan school te besteden.

40er

40er

Alide

Hier was het een samenloop van omstandigheden(slechte cijfers, slecht gedrag, telefoon van school hierover) waardoor wij besloten dat hij minder mocht gamen, in het weekend wel, door de week niet. Dan moet hij laten zien dat zijn huiswerk klaar is.
De meeste middagen als hij uit school komt ben ik thuis, of zo thuis. Hierdoor kan ik het aardig controleren. Op vrijdag heeft hij een krantenwijk, dat doet hij dan eerst en gaat dan gamen. Op zaterdag zit hij ook bijna de hele dag op zijn kamer. Zondag is er ook nog wat huiswerk te doen. Er is inmiddels wat verbetering merkbaar, de eerste dagen was hij echt opgefokt en dwars. Nu weet hij dat het er alleen voor hem lastiger op word. Zijn cijfers laten al iets een verbetering zien en zijn gedrag ook.

Wij doen meestal ook zo veel mogelijk in overleg, maar in dit geval was er geen keuze voor hem.

Alide

Alide

14-04-2018 om 20:04

40er

Fijn jullie ervaring en jouw info.

Beperken jullie alleen het gamen, of ook Youtube op mobiel?
En mag hij wel Netflixen (of hebben jullie dit niet)?

Wel onbeperkt tv kijken?

Ja, ik verwacht ook veel dwarsigheid, maar hoop ook dat het uiteindelijk wat rust en iets meer tijd voor school oplevert.

Ik hoor nog steeds ook ervaringen van anderen:-).

Triva

Triva

Wat wil je nu precies? Allebei altijd tot half 6-6 uur werken en nu nog iets aan het gamen willen doen?

Ik begrijp dat nooit zo goed. Mensen schijnen te denken dat je na de basisschool gewoon allebei fulltime moet kunnen werken én moet kunnen opvoeden. Dat werkt niet altijd en ik zou echt minder gaan werken als mijn kind er slecht voor staat óf je moet het loslaten want je kunt niet anders.

40er

40er

Alide

Wij beperken alleen het gamen. Netflix mag wel, maar niet als hij naar bed gaat (mobieltjes blijven beneden). Tv mag ook, maar na het huiswerk en daar controleren we ook op.

Alide

Alide

14-04-2018 om 21:04

Triva

"Wat wil je nu precies? Allebei altijd tot half 6-6 uur werken en nu nog iets aan het gamen willen doen?"

Ja. We denken eraan het gamen (en de rest) mn 's avonds te beperken. 's Middags kunnen we het inderdaad niet controleren.
Maar alles wat hij minder gaat gamen dan nu is in onze visie winst.

"Ik begrijp dat nooit zo goed. Mensen schijnen te denken dat je na de basisschool gewoon allebei fulltime moet kunnen werken én moet kunnen opvoeden."
Wij werken 5 + 4 dagen en hebben dat altijd gedaan .
En ja hoor, je kunt ook opvoeden als je 5+4 werkt.
Maar inderdaad, sommige dingen kunnen niet, zoals controleren of ze gamen 's middags als je er niet bent.:-)
In genoeg landen werken beide ouders full time. Denk je dat die kinderen daar niet opgevoed worden?

"Dat werkt niet altijd en ik zou echt minder gaan werken als mijn kind er slecht voor staat óf je moet het loslaten want je kunt niet anders."
Tja, jij misschien wel .
Dat gaat ook bij mij wel eens door mijn hoofd op bepaalde momenten, maar het moet ook mogelijk zijn.
Het is overigens nu niet dramatisch (kans dat hij over gaat is groter dan dat hij blijft zitten, maar we willen liever niet hebben dat het net mis gaat). Het beperken van het gamen 's avonds en in het weekend zou al best goed kunnen helpen bij onze zoon.

Maarlen

Maarlen

14-04-2018 om 22:04

Ouderlijk toezicht in Microsoft

Wij zijn ook 5- en 3- dagen werkende ouders en wilden ook wat meer grip krijgen op het gamen als wij niet thuis zijn. Niet zozeer om het gamen zelf maar om de jongens toch proberen te leren om prioriteiten te stellen (eerst huiswerk/leren, daarna pas gamen, niet andersom). Ze hebben wel beschikking over tablet en mobiel als we weg zijn maar de meeste tijd zijn ze kwijt aan het echte gamen. Daarom hebben wij in de pc's ouderlijk toezicht ingesteld, hiermee kan je (oa) schermtijd beperken of op afstand (via mail) instellen. Werkt goed hier! Onze jongens vinden ons wel streng maar realiseren zich ook dat het voor hun huiswerk wel goed is dat we hen een beetje begrenzen (ze zijn 13 en 15 nu). En ze mogen echt wel elke dag een paar uur en in het weekend langer ...

Alide

Alide

14-04-2018 om 22:04

Maarten

Ja, dat ouderlijk toezicht is ook een optie.

Mogen ze dan niet gamen terwijl jullie werken en er dus niet zijn?

En. Werkt dat echt? Gaan ze dan niet Netflixen, Youtuben of wat dan ook? Gaan ze echt hun huiswerk 's middags doen?

Dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn.

Ter inspiratie: hoe hebben jullie het ingesteld qua tijden? Ben echt op zoek naar wat redelijk is, wat werkt.

Triva

Triva

14-04-2018 om 23:04

Op afstand met ouderlijk toezicht je kind controleren? Wat is er mis met allebei 1 dag per week eerder naar huis gaan en met je kind praten en er zijn voor je kind? Nogmaals er is maar 1 andere manier: loslaten!

Maarlen

Maarlen

15-04-2018 om 00:04

@Triva: niet controleren, wel begrenzen, 3 van de 7 dagen zijn we beiden pas tegen 18 uur thuis. Netflix etc blijven toegankelijk via mobiel, schooltablet etc. Maar het echte, tijdopslurpende gamen kan niet overdag als wij er niet zijn. De pc staat doordeweeks van 19 tot 22 uur "open", als ze overdag vinden dat ze wel kunnen gamen dan bellen/ appen we (dat is dus ook "in gesprek") en kunnen we alsnog op afstand de pc open zetten. Ik vind het redelijk goed werken zo, we zijn er niet al te rigide in...

Hier

Wij werken ook fulltime en dus zijn onze kinderen ook 's middags vaak alleen thuis. Wel werken we allebei regelmatig vanuit huis dus dan zijn we fysiek wel aanwezig.

Op dit moment hebben we een simpele regel: na het eten wordt er huiswerk gemaakt en dan dus niet meer gamen/tv kijken/etc.

Wie zijn huiswerk al heeft mag natuurlijk wel wat anders gaan doen.

De kinderen hebben dus de keuze: of 's middags alvast hun huiswerk maken of 's avonds. Dat gaat prima. Na het eten is er echt nog voldoende tijd om huiswerk te maken.

De kinderen hebben sowieso 's middags redelijk vaak activiteiten (sport, toneel, muziek) of gaan met vrienden na school nog wat rondhangen op het schoolplein. Dat is natuurlijk prima maar dan moeten ze 's avonds huiswerk maken.

Verder houden we natuurlijk ook rekening met wat de kinderen zelf willen. Mijn dochter staat bijvoorbeeld altijd heel vroeg op dus zij heeft eventueel 's ochtends nog tijd voor haar huiswerk. Echter ze is ook vrij lui dus ik heb liever dat ze het 's avonds grotendeels af heeft. De ervaring leert dat ze echt niet alles 's ochtends gaat maken maar nog even een keer woordjes doornemen of iets afmaken doet ze wel.

In het weekend hebben we ook vaste huiswerktijden. In principe wil ik dat ze zaterdagochtend hun huiswerk maken als het kan. Voor dochter en zoon werkt het prima om zaterdagochtend huiswerk te maken. Pleegzoon heeft echter dan een activiteit. Dus hij maakt een deel zaterdagmiddag en een deel zondagochtend.

Freya

Freya

15-04-2018 om 10:04

Verbaasd!

Ik ben stomverbaasd als ik zie hoeveel jongeren er onbeperkt mogen gamen! Hier is dat nooit het geval geweest, en dat wordt ook niet ter discussie gesteld. Als ze van school thuiskomen (12 en 15) wordt er eerst en vooral huiswerk gemaakt (tussen 16 en 18u). Als er dan nog tijd over is, kan er gegamed worden, maar in onderling overleg (1 gamecomputer voor de 2). De oudste voetbald (2 trainingen per week en 1 wedstrijd), de jongste speelt toneel, we hebben een pup die dagelijks een wandeling nodig heeft, dus er zijn genoeg andere dingen te doen. Ook in het weekend wordt er nooit onbeperkt gegamed. Wel iets langer dan tijdens de week, maar als ze langer dan een uur of 2 na elkaar voor de computer zitten, dan vragen we eerst vriendelijk om af te sluiten. Als dat niet werkt, gaat de boel uit (wifi uit). Ze zijn die regels gewend van kleins af aan, en dat werkt nog steeds (ondanks het feit dat de oudste flink aan het puberen is!).
Mobieltjes blijven trouwens 's avonds altijd beneden. Na bedtijd mogen ze nog een boek lezen of muziek luisteren, maar geen schermen meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.