Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Trix

Trix

30-11-2012 om 22:11

Eerder naar bed dan kind

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-12-2012 om 00:12

Doe ook een poging...

P, tuurlijk is je oudste groot genoeg om zichzelf te een uurtje te vermaken en kan ie best alleen naar bed. Maar door je opstelling geef je je kind wel een heel erg onwelkom gevoel. En blijkbaar is ie daar gevoelig voor en mokt ie daarom.

Dat is althans zoals ik het zie. Ik vind tijd alleen met mijn man ook belangrijk, maar niet ten koste van mijn kinderen. En wij kunnen ook best wel eens een avondje zonder.

ffanders

ffanders

02-12-2012 om 13:12

Egocentrisch

Wat egocentrisch om rond half negen je bed in te stappen,terwijl je kind nog beneden zit en het niet gezellig vindt.Tuurlijk kunnen kinderen van 13 zich zelfstandig redden,maar dat betekent niet dat ze geen aandacht,liefde en warmte nodig hebben.Bah ,wat een kille bedoening bij jullie thuis.Ik heb medelijden met je kinderen.

P

P

02-12-2012 om 13:12

Maylise en anderen

Ik neem aan dat jij niet om 5:50 op hoeft? Ik zou dat niet trekken. Verder gaan wij tussen half 10 en half 11 slapen.

Mijn reactie gaf ik omdat duidelijk was dat de meeste mensen reageren vanuit een avondmens zijnde of vanuit later uit bed mogen of vanuit het feit dat je kind later naar bed gaat. Hier komt het dus al wel eens voor maar NIET in het weekend.

Als ik alles een uur later had beschreven en er bij had gezet dat kind ook normaal om dat tijd naar bed gaat (dus half 10) maar eens per week nog moet douchen en een toetje wil eten en dan dus om 21:50 naar bed gaat had er geen haan naar gekraait maar jullie vallen allemaal over die half 9 maar dat is zo ongeveer zijn normale bedtijd, wij gaan tv kijken als hij naar bed gaat en dat is meestal uiterlijk kwart voor 9.

Het is makkelijk denken vanuit het feit dat je zelf om 2300 naar bed gaat of nog later maar helaas dat kan bij ons niet. Verder wordt er nu zelfs door Merel gesuggereerd dat wij NOOIT gezellige opblijfavondjes hebben maar daar wordt ik nu echt boos om. We hebben het hier over doordeweeks waar wij op een tijd tv gaan kijken waar hij normaal op die tijd naar bed gaat! Niets anders dan dat jullie pubers om 21:30 naar bed gaan en jullie tv gaan kijken.

Liora en ffanders: hij stapte van de week onder de douche en moest alleen nog een toetje eten en wilde ondertussen wat tv kijken maar wij gingen naar onze kamer en dat werd mopperen maar jullie maken van een mug een olifant.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-12-2012 om 14:12

Okee, het ligt dus blijkbaar iets genuanceerderder dan wij denken.

Maar dan nog, je kunt van je zoon, omdat het een grote jongen is, best verwachten dat ie zich een kwartiertje vermaakt. Maar je kunt ook besluiten om dat kwartiertje nog even samen met hem uit te zitten en je dan aan je man te wijden.

Het is maar net welk gevoel je je kind wilt geven.

P

P

02-12-2012 om 15:12

Ginny

Ik probeer al tig keer uit te leggen dat jullie hier wel heel ver gaan en denken. Ik heb het natuurlijk niet meteen helemaal uitgelegd omdat dat helemaal het punt niet was. Ik vind gewoon dat je best een enkele keer per week mag doen wat je zelf wilt als de kinderen ouder worden. Hier komt het dan wel eens voor maar vaak is mijn man nog niet eens klaar op die trainingsavond dus zo vaak komt het niet voor.

Ik erger me vooral aan het gemak hoe anderen denken over ochtendmensen en vroeg op moeten en aan dat ik ook wel eens een programma wil kijken wat mijn kind niet leuk vindt. In het weekend blijven de jongens al net zo lang op als ik en als je gewoon niet elke avond laat naar bed kan wil je ook wel eens een goede serie kijken. We houden juist heel veel rekening met de jongens en kijken samen waarschijnlijk meer dan de meesten hier maar het is zo fijn om even lekker op een ander te hakken zonder je van de hoed noch de rand weet.

Alsof jullie allemaal niet wel eens wat doen wat je kind niet leuk vindt. Bijv journaal kijken of een ander programma als je kind nog wakker is maar die paar keer per week dat wij dvd kijken (nogmaals: de andere avonden gaan de jongens dan gewoon ook al zelf naar bed) geeft meteen reden om zo tekeer te gaan. Vreemd en zo makkelijk als je zelf veel later naar bed gaat dan je kind.

P

P

Lenah

Dat is meer wat het later ook zal zijn. Als mijn zonen vakantie hebben en wij nog steeds om 5:50 op moeten kan ik toch echt niet mijn kinderen wel gaan entertainen? Nee, als zij laat naar bed willen en willen uitslapen dan doen ze dat maar en je leest niet goed: wij gaan slapen tussen half 10 en half 11. Die half 11 halen wij maar zelden doordeweeks.

Jij kan wel zeggen: doe niet zo moeilijk over een kwartiertje maar denk eens bij jezelf: doe jij de hele week altijd ALLES precies wat je kinderen willen? Nooit eens gemopper omdat je iets voor jezelf wil doen? Niet noodzakelijkerwijs rond bedtijd maar eerder op de dag?

De jongens hier krijgen echt genoeg aandacht maar dit is het eerste kwartiertje/half uurtje en de komende jaren zal dat steeds langer worden. Ja, daar wennen ze maar aan. Nu moet oudste het hele jaar het eerste uur beginnen maar wie weet heeft hij vanaf februari opeens een dag de eerste 2 uur vrij en ook dan ga ik hem niet entertainen, wij moeten gewoon heel vroeg op! Je kunt dat niet vergelijken als je zelf laat op kan en met minder slaap toe kan.

P

P

Lenah 2

Nou maylise vindt het heel vreemd als je zo vroeg naar bed gaat omdat haar avond dan pas begint en niet stopt voor 12 uur. Daar is dat oa een reactie op en ook Kaaskopje gaat heel laat naar bed en zo zijn er hier wel meer.

Naar bed gaan tussen half 10 en half 11 is iets anders dan samen om half 9 met een pot thee naar bed gaan om DVD's te kijken. Ik vind dat apart. Net als met hele gezin op bed Boer zoekt vrouw kijken, met jongens waarvan er eentje al bijna 14 is. Leuk verhaal voor op school .
Maar goed, ieder zijn meug. Inderdaad geen reden om tekeer te gaan tegen je, zelf weten. Maar echt begrijpen doe ik het niet.

ffanders

ffanders

02-12-2012 om 16:12

Neenee

Jullie gaan niet om half 9 naar bed omdat jullie moeten slapen vanwege het vroege opstaan.Jullie gaan gezellig vroeg naar bed samen om wat tijd voor elkaar te hebben.Niks mis mee hoor,maar wel als je het niet op kan brengen om even een kwartier op je kind te wachten,omdat je samen met je man wil zijn.Dát vind ik egocentrisch en ongezellig,en daarin begrijp ik je kind helemaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2012 om 16:12

Ik ben avondmens en man ochtendmens. Ik begrijp dus best dat jij op andere tijden moet gaan slapen en dat dat op een gegeven moment kan botsen met de tijden waarop je zoons naar bed willen gaan. Maar waar het nu om gaat, is dat jij aangaf dat je voordat je móet gaan slapen, jij je nog een uur of meer met je man terugtrekt in jullie slaapkamer en dus niet slaapt, maar tv kijkt of zo. Jullie doen dat omdat het gezellig is, is mijn indruk, en niet omdat je dan al gaat slapen. En dat je daar strak aan vast blijft houden, ondanks dat je weet dat je zoon het gezellig vindt als je nog een kwartiertje bij hem blijft zitten na trainen, dat komt een beetje wonderlijk op mij over. Wat is dat kwartiertje nou? Als dat kwartiertje een uur wordt, kun je altijd weer bepaalde afspraken maken, maar om zo duidelijk te stellen dat je zoon het maar moet bekijken omdat jij je aandacht volledig op je man wilt richten... het is niet mijn stijl.
Mijn tip: Neem een interactieve ontvanger als je die nog niet hebt, neem het programma wat je wilt zien op. Hou je zoon dat kwartiertje gezelschap. Ga vervolgens gezellig in bed liggen en kijk het programma wat je wilt zien zonder reclame (die kun je dan doorspoelen). Op die manier mis je niks, heeft je man slechts een kwartiertje korter je volledige aandacht en is je zoon tevreden, omdat hij een kwartier jouw volledige aandacht krijgt. Kinderen vinden het soms fijn om even alleen te zijn met hun moeder of vader, juist in de avond en juist vanwege die exclusieve aandacht.

Vic

Vic

02-12-2012 om 18:12

Hmmm

Volgens mij gaat het nu om een paar keer (3?) per week dat zoon een kwartiertje alleen zit zodat P en haar man samen tv kunnen kijken. Persoonlijk zou ik dat kwartiertje gewoon aan het kind gunnen, maar het is ook weer niet heel vreselijk zielig. Volgens mij doen P en haar gezin heel erg veel samen en dan snap ik dat je ook wel eens samentijd wilt hebben. Misschien zouden meer huwelijken ervan opknappen als ouders zo bewust samentijd inplannen ;-)
Hier gaat het weer heel anders. Mijn dochter is ook een avondmens en ik moet dus echt mijn best doen om 's avonds nog een half uurtje alleentijd te krijgen. Het komt wel eens voor dat ik naar bed wil en zij nog even iets wil af kijken. Als ik dan zeg dat zij dan de lichten uit moet doen, weet ze niet hoe snel ze naar boven moet rennen. Groot als ze is wil ze toch nog ingestopt worden ;-)

Maylise

Maylise

Nee, om 6 uur hoef ik gelukkig maar zelden op. Misschien 1x per maand of zo. Meestal rond 7 uur. Soms ook wel later. Maar ik slaap sowieso gewoon veel minder; gemiddeld zo'n 5 à 6 uur.

Ik vind 20:30(of 21:30) gewoon echt heel vroeg. Ook trouwens voor een 14 jarige. Die krijg ik op dat tijdstip niet eens naar bed. Maar inderdaad het lijkt me niet zo'n punt als iedereen binnen het gezin vroeg naar bed gaat.

Overigens gaat het maar om een half uurtje schrijf je zelf op de trainingsavonden van je zoon en dat het zelden voorkomt. Natuurlijk kan je zoon zich best een half uurtje alleen vermaken. Dat is maar zo kort. Dat lijkt me ook niks om moeilijk over te doen. Die redenatie gaat natuurlijk twee kanten op want het gaat maar om een half uurtje en als je zoon het nu fijn vindt dat je die enkele avond nog even opblijft bij hem zou je dat ook kunnen doen. Ik vind het overigens niet zielig voor hem maar ach als hij het nou zo fijn vindt als jullie ook nog dat half uurtje opblijven zou ik dat misschien toch doen.

Ik kijk trouwens bijna nooit samen met de kinderen televisie. Misschien 1 of 2 x in de week als er net toevallig een film is die ik wil zien of een serie die ik volg en zij ook volgen. Dus ze kijken eigenlijk altijd televisie zonder mij. Ik ben dan wel weer zo ontaard dat ik niet 3 uur ga kijken naar de zoveelste x-factor of star academy of wat er nu maar op is als ik daar geen zin in heb.

liora

liora

Eens met fayw

Ik vind met het hele gezin in bed tv kijken meer iets voor 7 uur 's ochtends in het weekend met twee kinderen van 2 en 4 of zo.

P

P

02-12-2012 om 19:12

Stapje verder

Het kost veel moeite maar omwille van de starter wil ik het gewoon een stapje verder trekken: als zoon inderdaad een rooster krijgt met 1 of 2x per week de eerste 2 uur vrij of als hij vakantie heeft: wat dan? Snappen jullie het dan wel? Mag ik dan wel gewoon een uurtje dvd kijken met Pman maar niet als het om een kwartiertje gaat?

Dit is gewoon het begin en ik voorzie de komende jaren dat dit altijd in vakanties gaat gebeuren en steeds vaker doordeweeks, kind zal eens ook wel eens later naar bed gaan (hij staat ook even over zessen op overigens).

Natuurlijk kan zo'n kwartiertje beide kanten op maar hij hoeft niet eerder naar bed, hij mag doen wat hij wil, ik ben die avond anderhalf uur met hem op stap geweest, heb daarvoor nog met het hele gezin een uurtje tv gekeken: eens is het gewoon een keer klaar hoor!

Overigens was BZV heel gezellig, ik heb de mannen niet verplicht (liever nog had ik het alleen gekeken) en we hebben heel wat afgelachen! Mijn hemel, moet ik me ook DAAROVER verantwoorden ;)

P

P

Graag verder inhoudelijk ingaan op de vraag van de vraagsteller en dus mijn stapje verder: als zoon ouder wordt, als hij vakantie heeft, als hij de eerste 2 uur vrij heeft: mag ik dan wel eerder naar bed (of ik nu wel of geen dvd kijk is niet eens relevant)?

liora

liora

P het gast er juist om dat je niet gaat slapen maar gezellig dvd gaat kijken met je man en je zoon aan z'n lot overlaat. Verder bepaal ik zelf waar ik op inga en hoef jij hier geen regels te gaan opstellen waarover wel of niet gediscussieerd mag worden.

Yta Chalne

Yta Chalne

Van mij wel ;-)

Geinige wending, deze discussie. Maar, ik vind alleen tv-kijkende kinderen geen enkel punt (ik kijk echt nooit samen met de kinderen tv)(ook niet met man trouwens). Ik vind 's avonds elke week anderhalf uur meegaan met een bijna-veertienjarige naar een training een heldendaad, en daar mag best een kwartiertje dvd in bed tegenover staan. Opvallend dat dat zo hard aankomt bij veel mensen!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2012 om 20:12

Ik denk ook dat P leuke dingen samen met de kinderen doet:-)
Wat jij met je dochter hebt, heb ik ook met mijn dochters. Zodra ik meld dat zij het licht uit moeten doen hoor ik al dat er aanstalten gemaakt wordt:-)

Kaaskopje

Kaaskopje

Geinige wending

Zeker geinige wending;-)

Kaaskopje

Kaaskopje

Ik gaf al aan dat ik vind dat jij gewoon je uurtjes slaap moet hebben, dus als jij eerder naar bed moet dan je zoon, is dat niet anders. Maar dan gaat het ook niet om het verplaatsen van de gezelligheid, maar om noodzaak.
Toen mijn dochters 14 en 16 waren kregen ze een klein tv'tje op hun kamer. Ze hoefden dus niet alleen beneden te zitten, maar konden het zichzelf gezellig maken op hun kamer. Dat scheelde ook met klachten over wat wij op tv aan het kijken waren. Ze mochten meekijken, maar mochten ook hun eigen programma's op hun kamer kijken. Hun keus.

Maylise

Maylise

Hier geen eigen tv op de kamer maar aangezien ik zelden wat wil zien mogen ze toch meestal beslissen wat er op TV komt. Als ik zelf iets wil zien dan kijk ik meestal op de computer. Wat dat betreft hebben ze dan weer geluk. Maar samen kijken doen we dus niet zo vaak.

Maylise

Maylise

Voor een kwartier/half uur zou ik flexibel zijn maar als inderdaad kind 2 uur na mij naar bed wil dan blijf ik niet wakker. Zoals geschreven komt dat niet eens zo vaak voor maar als het zo is dan blijf ik niet zo lang wakker.
Ik wil echter best een half uur later gaan als dat zo uitkomt.

Ik vind het ook op zich niet raar dat je gewoon eerder naar bed gaat maar in dit geval viel het mij vooral het zeer vroege tijdstip op.

In jouw specifieke geval zou ik voor een half uurtje flexibel zijn naar zoon toe maar als het om veel langer zou gaan dan zou ik wel naar bed gaan als ik mijn slaap nodig zou hebben; al zou ik begrijpen dat het ongezellig zou vinden.

Mussie

Mussie

02-12-2012 om 21:12

Ik ga eerder naar bed

Man en ik gaan wel eens eerder naar bed dan zoon van 13. Hij moet nu om half 10 naar bed maar wij redden dat niet altijd. Komt mede doordat hij een jonger broertje heeft die wat last heeft met inslapen dus vaak ga ik dan om half 9 al wat rommelen boven of alvast in bed met een boek. Soms val ik dan in slaap. En man moet soms heel vroeg op dus die kan ook wel eerder naar boven gaan.
Maar de deskundige zit hiernaast me op de bank dus ik heb het net even gevraagd. Hij vindt het niet heel erg om alleen beneden tv te kijken maar hij vindt het niet echt heel leuk. als hij tv op z'n kamer zou hebben, zou hij naar boven gaan maar dat mag hij niet van mij. Het arme kind!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-12-2012 om 00:12

Ga ik tekeer? Viel toch wel mee, volgens mij.

Verder kan ik alleen maar in herhaling vallen. Het gaat niet om het feit dat je eerder naar bed gaat. Wat mij betreft dan. Het gaat mij erom dat je hem bewust buitensluit en het gezellig gaat hebben met je man. En ja het klopt, het is maar een kwartiertje en hij zal er ook vast geen trauma aan overhouden. Maar dat kwartiertje werkt dan echt wel twee kanten op, het is voor jou ook maar een kleine moeite om wel nog even tijd voor hem vrij te maken.

En om je vraag te beantwoorden: mijn oudste zou er geen moeite mee hebben om als laatste naar bed te gaan. Zou hij eigenlijk heel graag willen. En dat gaat inderdaad voorlopig niet gebeuren, want ik ben niet zo'n vroege vogel. Hij zou er echter wel moeite mee hebben als wij hier gezellig met z'n tweetjes het lekker gezellig gaan hebben en dat hij daar dan niet bij mag zijn. Wij zouden dat echt anders oplossen hier. Het gaat om het gevoel waarmee je je kind alleen achter laat.

P

P

03-12-2012 om 06:12

Ginny

Dat zei ik niet: ik had het over jullie

Verder (algemeen) vind ik het een beetje respectloos voor de vragensteller om zo door te gaan (het is mijn draadje niet) over van alles hier dus ik stop er nu wel mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.