Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Marieke
23-08-2015 om 22:08
Dochter vindt zichzelf te zwaar
mijn dochter is 14, 177 lang en weegt 64 kg. Ze vindt zichzelf te zwaar. Ok, ik zie wat ronde vormen, twee kleine love handles, maar ik vind haar niet tè zwaar. Ik heb haar bmi bekeken en ze is niet te zwaar. Maar goed, zij vindt van wel. Ze is een goede eter, lust praktisch alles en houdt ook van hartig en snoept soms ook. We hebben de regel dat er door de week geen chips wordt gegeten, in het weekend mag dat wel. Maar iets lekkers uit school, of een keer een kaasbroodje op school, gebeurt natuurlijk wel, het is een puber, logisch. Sporten, mwah, is niet haar hobby, ze fietst zo langzaamst ze bijna omvalt, het type van liever lui dan moe, maar ook dat mag. Ze gymt op school, danst, maar zeker niet fanatiek en zit op tennis voor de gezelligheid.
Maar wat moet ik hier mee? Met alleen zeggen dat het niet waar is, bereik ik ook niets. Afvallen? Ik ben als de dood voor doorslaan. Opletten met eten? Tuurlijk, daar wil ik haar wel mee helpen, maar hoe dan? Ik wil voorkomen dat het gewicht een issue wordt, maar hoe doe ik dat?

Lou
30-08-2015 om 20:08
Praktisch
Wat je er praktisch mee kan is denk ik een paar dingen. Wijzen op de gevaren van lijnen, dat in elk geval. Kortste samenvatting van waarom je niet moet lijnen: van lijnen word je dik. Dat gaat natuurlijk alleen over crashdiëten. Je houdt het niet vol en ondertussen gaat je lichaam in de spaarstand, dus alles wat je extra gaat eten komt er dubbel zo hard aan.
Verder: slanker worden gaat over bewegen en eten. Wat heeft ze daar zelf voor ideeën over? Hoe kan ze iets meer bewegen en iets minder of gezonder eten, op een manier die liefst het dagelijkse patroon een beetje aanpast en die ze lang kan volhouden? Bijvoorbeeld een ander ontbijt, of ergens heen fietsen waar ze anders de bus voor pakt, dat soort dingen. In plaats van sporten kun je het accent leggen op bewegen, dus gewoon lopen en fietsen. Elke dag een stuk fietsen levert vaak meer op dan een uurtje per week keihard sporten. Wat betreft eten: ga gezellig samen uitvissen wat ze lekker vindt en wat ook nog gezond is.
Je kunt ook het streven laten zijn om niet aan te komen, in plaats van af te vallen. Als ze nog groeit, kan ze namelijk ook vanzelf smaller worden. Niet lichter uiteraard, maar wel minder breed.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.