Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Krisje

Krisje

27-10-2014 om 22:10

Dit kan toch geen puberaal gedrag meer zijn ?

Tegeltje

Het klinkt alsof het je ook gelukt is. "Maar hou ook vast aan je grenzen, zowel tegenover zoon als tegenover de grootouders. Sterkte, been there, done that."
Als dat zo is lijkt me dat een goed argument voor Krisje.

Cat

Cat

10-11-2014 om 08:11

alles gaat makkelijker

als je niet ongelukkig bent. Ook afvallen/gezonder eten. Ongelukkig zijn vind ik ook veel gevaarlijker dan overgewicht.
Ik zou in deze situatie nooit gaan porren in de relatie tussen jongen en grootouders. Over loslaten gesproken. Ik vind helemaal niet dat grootouders moeten loslaten. Eerder ouders; er zijn meer volwassenen van belang voor je kind dan alleen jij.
Ik zou wel proberen grootouders mee te krijgen, maar wel op een paaiende manier. Lukt dat niet jammer dan. Insteek zou bij mij dan zijn jongen minder afhankelijk maken van grootouders, dat kun je mi alleen door hem sterker te maken, meer zelfvertrouwn enz. In deze fase niet meer morrelen aan patronen die je zelf blijkbaar de ruimte hebt gegeven. (Kwam misschien ook wel goed uit?)
Als je dan iets met het overgewicht wilt doen rest je nog een kritisch kijken naar je eigen eetpatronen te kijken en naar wat in huis is. Vind dat zeker geen slechte insteek want volgens mij valt er altijd wel wat te verbeteren. (Dacht dat ik goed bezig was maar toen kind van mij dikker werd kon er nog een hoop verbeterd)

Manipuleren

In je verhaal valt mij ook op dat deze zoon andere kinderen voor hem aan het werk zet. Dat vind je manipuleren maar ik zou er wat beter naar gaan kijken. Het zou me niets verbazen als deze zoon meer jou hulp nodig heeft dan jij denkt. En omdat hij dat niet mag laten blijken heeft hij foute manieren ontwikkeld om zijn zaken wel voor elkaar te krijgen, door anderen te dwingen.
Dat doet een kind niet zomaar. En mogelijk kan hij daar bij jou niet eerlijk over zijn want het wordt gewoon van hem verwacht en hij heeft het maar te doen.
Dan zoeken kinderen een uitweg in dysfunctioneel gedrag.
Ik zou goed kijken wat hier gebeurt.
Dan denk ik aan sommige kinderen met autisme die klagen dat hun ouders hen niet willen helpen en veel van hun zelfstandigheid verwachten waar het hen heel veel onbegrepen energie kost en waar ze meer samendoen en meer instructie nodig hebben en controle of het ze ook lukt.
Ik zou bij het zoeken van een baantje er dan ook meer naast gaan staan en als iets niet lukt het samen oppakken. En niet vol verwachting aan de kant blijven staan waarna je zoon de teleurstelling alweer voelt opkomen want het lukt hem echt niet.
Hoeft natuurlijk uiteindelijk geen autisme te zijn, maar dit patroon zou ik in de gaten houden. Het lukt een kind echt niet maar het wordt wel van hem verwacht en om daar aan te voldoen krijg je slecht gedrag als andere kinderen dwingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.