Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Bezorgd om puberzoon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien

Tijd dat forumbeheer deze meneer even de spels stuurt? Evt. in binaire getallen :)

Stelle

Stelle

04-04-2013 om 13:04

Wetenschappelijk, goh...

Wetenschappelijk, huh?? Is je onderzochte groep dan wel at random samengesteld, representatief en voor wie dan? Waar is je controlegroep? Heb je rekening gehouden met storende variabelen? Op grond waarvan ga je nu welke conclusies trekken en wanneer publiceer je ze, liefst op dit forum?

Mensen, maak je niet zo druk om een puberaal geintje. het is een beetje flauw, maar als die jongen nu wat van zijn dagelijks aanbevolen hoeveelheid aandacht heeft gekregen, laat hem lekker... Neem aan dat als het echt te ver gaat, het forumbeheer hem op basis van ip-adres wel kan blokkeren.

Annej

Wow,
Ik ben (serieus) onder de indruk van de ruimte die je kunt maken voor deze jongeman.
Je neemt zijn behoefte serieus en zet m niet weg. Vind ik knap.

Bedankt zilli

Gelukkig zijn er in deze draad meer ouders met ruimte maar ook humor. Het merendeel eigenlijk. Negatieve reacties zijn wel begrijpelijk maar ook jammer. Alle jongeren, maar meer nog jongeren met een ass zijn overgevoelig voor kritiek en krijgen dat scherper op hun netvlies.

Ja en

Voor deze jongeman is het ook wel leerzaam dat je m wijst op de sociale gevolgen van wat hij doet; eerst wijs je af, daarna zoek je contact. Hij zal dat niet vanuit empathie begrijpen.

Ja zilli

Toch is het IRL dan ook nog nodig om te controleren of iemand begrepen heeft wat je meldt door het in eigen woorden te laten teruggeven of door een voorbeeld. En door het herhalen van de boodschap in diverse situaties. En het blijft een oefening om positief te formuleren, ik heb nog teveel 'niet' in mijn tekst. Maar soms komt dat toch wel over hier.
Thnx to Autisme Centraal dit en mijn eigen kinderen natuurlijk.

Hm (ot)

Ga ik eens bij mijn partner proberen ;-)

Partner

Ik wens je veel succes Zilli. Ik denk weleens dat als ik eerder had geweten hoe mijn expartner in elkaar stak dat het allemaal niet zo uit de hand had hoeven lopen. Onze relatie als ouders van onze kinderen is nu goed.

Aan mara

Je moet je aanmelden bij de universiteit, psychiatrie. Studenten kunnen op jou afstuderen!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Egel

Egel

06-04-2013 om 11:04

Haha

ik ga me altijd zo rot en hopeloos voelen van mensen die bewust intens vervelend tegen andere mensen willen doen. Dit vind jij natuurlijk juist leuk te lezen, dus moet ik hier heel verstandig totaal niet op reageren.
Maar waarom? Waarom mensen erin laten luizen (nou ja, okee, iets over jezelf ontdekken maar laat het daar dan bij, laat de mensen dan in de waan dat jij een bezorgde moeder bent en hou op na 1 experiment). Waarom mensen inwrijven dat ze goedgelovig waren en zijn? Ja, ben ik ook. Enerzijds eeuwig wantrouwend, maar regelmatig ga ik ervan uit dat mensen dingen goed bedoelen. Haha, lekker niet dus! Leuke humor hoor.
En waarom nog de extra slechterik uithangen door te zeggen dat het vast niet lukt met het weten van een IP-adres. Door eigenlijk in te wrijven 'het kwaad kan overal zitten, en jullie zijn zo goedgelovig dat je niet doorhebt waar!'. Mensen bang maken, echt een hobby om trots op te zijn.
Nou ja, niet bang dan, maar mensen somber maken. Walgelijk dat er toch echt mensen zijn die dat ontzettend leuk vinden. Die macht. Die macht ook om mensen voor de gek te houden en somber te maken.
Ik hoop dat je nog verandert en ook eens wat kunt betekenen voor anderen in positieve zin. Tip: probeer gewoon alleen nog aardig te zijn. Niet zo op jezelf gericht. Waarom niet? Bied gewoon je excuses aan en hou daarna op hier.
Als je dit serieus gaat overwegen, wens ik je oprecht veel succes. Zo niet, nou, dat kan ik beter niet zeggen. Groeten, Egel.

Sancy

Sancy

06-04-2013 om 12:04

Mara

01000110 01100001 01101110 01110100 01100001 01110011 01110100 01101001 01110011 01100011 01101000 00101110 00100000 01001010 01100101 00100000 01111010 01101111 01110101 00100000 01101110 01101001 01100101 01110100 00100000 01101000 01100101 01110100 00100000 01100101 01100101 01110010 01110011 01110100 01100101 00100000 01001001 01010000 00101101 01100001 01100100 01110010 01100101 01110011 00100000 01111010 01101001 01101010 01101110 00100000 01100100 01100001 01110100 00100000 01100111 01100101 01100010 01101100 01101111 01100011 01101011 01110100 00100000 01110111 01101111 01110010 01100100 01110100 00100000 01110100 01110010 01101111 01110101 01110111 01100101 01101110 01110011 00101110 00001010

Sjansje

Sjansje

06-04-2013 om 14:04

Mara

In tegenstelling tot de meeste anderen hier, hoop ik dat je mee blijft schrijven.
Ik vind het facinerend te lezen hoe jouw gedachtenkronkels werken. Ik heb zelf een dochter met klassiek autisme, en zij is communictief lang niet zo vaardig als jij. (En gelukkig lijkt ze ook niet op jou )
En, waarschijnlijk zul je dit niet leuk vinden, maar ik vind je grappig! Dus blijf ons hier vooral verrassen!

Sjansje

Sjansje

06-04-2013 om 14:04

Mara

Inderdaad denkt mijn dochter (denk ik) niet zoals jij, maar toch zie ik wel overeenkomsten. Natuurlijk is er een groot verschil omdat zij, naast haar autisme, ook een verstandelijke beperking heeft, dus discussies met haar op jouw niveau is niet mogelijk. Maar toch, die vreemde gedachtenkronkels herken ik wel, en vind ik ook erg leerzaam. En grappig

De kans dat ik een gesprek met je op IRC ga voeren is inderdaad nogal laag, maar niet om de reden die jij denkt. Maar gewoon om het simpele feit dat ik geen IRC heb.
Want realiseer je wel dat je hier met een doodsimpele moeder praat die lang niet zoveel weet van pc's dan jij!

auti-moeder

auti-moeder

06-04-2013 om 16:04

Fascinerend draadje

Ik lees deze discussie nu pas. Fascinerend. Ben moeder van slim kind met autisme. De manier waarom Mara communiceert, geeft mij een mooie inkijk in de manier van denken die mensen met ASS kunnen hebben.
Bijzonder, de negatieve reacties van sommigen hier. "Je bent gek!" "Ga naar psychiatrie, mensen kunnen op je afstuderen!" "Ik hoop dat je volwassen wordt!" "Houd nu maar gewoon rekening met anderen!". Ja, duh. Maar wel herkenbaar. De buitenwereld heeft zijn mening wel klaar over mensen 'die anders zijn'. "Je bent hartstikke slim, dus je kunt je best aanpassen". Ik hoor het vaak. Zoon is slim, heeft echter een zeer eigen manier van denken, en dat is volgens nogal wat mensen allemaal onwil. Maar ja, hij loopt al bij de psychiater, psychologen etc.. En er zijn massa's mensen afgestudeerd op kinderen zoals hij. Dus criticasters in deze draad, zeg het maar.

Uniek

Mara je bent uniek op je eigen manier. Toch is jou manier van denken niet uniek.
"Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo denkt als ik, waarbij het logisch nadenken het leven bepaalt". Je hebt alleen nog niet genoeg mensen in je leven ontmoet die op dezelfde manier denken. Het hoort bij het syndroom van Asperger. De meeste gemiddelde mensen hebben een soort balans in logisch denken, aanvoelen en je intuitie gebruiken. Sommigen leven extreem in emoties en sommigen leven extreem in hun logische gedachtegang. Gewoon een natuurlijke biologische variatie.

Spiegelneuronen

Er is ook een onderzoek waaruit blijkt dat bij veel mensen met Asperger spiegelneuronen zich gewoon op veel latere leeftijd ontwikkelen. Tot die tijd kun je zaken gewoon navragen. Hopelijk heb je genoeg mensen in je omgeving die je een antwoord op een begrijpelijke vraag kunnen geven.

Pesten

Is gewoon slecht gedrag waarmee mensen/kinderen reageren op anderen die iets doen wat ze niet begrijpen of als ze zich niet begrepen voelen.
Het overkomt mensen met een ass nogal vaak helaas, en soms gaan ze uit onbegrip zelf pesten, soort keerzijde van de medaille of omdat het ze fout voorgehouden wordt. Het is handiger als je zelf wel goede manieren hebt en anderen in hun waarde laat.
Hoe ouder je wordt hoe makkelijker het wordt, er zijn meer volwassenen dan kinderen die logische kunnen communiceren.

Merel

Merel

06-04-2013 om 17:04

Geen probleem

Mara wat mij betreft mag je hier gewoon blijven schrijven hoor, alleen zou het fijn zijn als je je niet voordoet als een ander (je moeder bijvoorbeeld) als iemand iets boeiends inbrengt om over te discussiëren dan doe ik wel mee. Ik vind het leuk om mensen te helpen, of juist te lezen hoe anderen dingen zien/voelen/ervaren/oplossen. Als je mensen in de maling wilt nemen, dan zou ik dat niet zo leuk vinden, en misschien in het begin niet eens doorhebben, ik reageer hier te goeder trouw en ik hoop dat anderen dat ook doen en dat de mensen die hier draadjes starten ook zo zijn.

Mikado

Mikado

06-04-2013 om 17:04

Even getwijfeld of ik zou reageren en hoe. Ik denk dat "mara" er alleen op uit is om zich te profileren en te shockeren gezien zijn gruwelijke plaatjes die hij hilarisch noemt en mensen voor de gek houdt en er een verdeel en heers tactiek op na houdt. Je kunt ook zonder die "hilarische" plaatjes verwoorden hoe je met bepaalde dingen omgaat. Ik betwijfel of het een puber is en ik vind hem/haar op zijn best een creapy einzelganger en op zijn ergst een psychopaat. Hij/zij helpt nu ook niet bepaald mee om begrip voor iemand met asperger op te brengen op deze manier. Voor de begripvolle knuffelaars; volgens mij voeden jullie een (aankomend) tbs'er.

Mikado

Je bent een mooi voorbeeld van de spraakverwarring die je zo makkelijk kunt hebben en de criminalisering van normaal menselijk gedrag dat gewoon wat minder vaak voorkomt.
Dit is precies waarom je zaken moet doen met mensen die wel verstand hebben van autisme en niet met jeugdbeschermers.

Psychopaat

Het is ook een vorm van tunnelvisie. Ik denk inderdaad dat er relatief wat veel afwijkende karakters in de TBS zitten. Een reden kan zijn dat ze op jonge leeftijd niet de concrete antwoorden hebben gekregen die ze wel vroegen maar genegeerd, gekleineerd en vernederd zijn. Dat kan zich uitbetalen op zo'n manier.

Overigens zijn mensen met Asperger eerder slachtoffer van criminaliteit dan dader.

Sjansje

Sjansje

06-04-2013 om 19:04

Psychopaat

Om even mijn dochter als voorbeeld te nemen: het is een erg emotioneel meisje, kan niet tegen ruzies, boosheid. Maar van de andere kant is ze ook behoorlijk "koud". Bij de plaatjes die Mara als voorbeeld geeft zou ze denk ik (ik laat ze maar niet zien, ze is pas 12) ook geen bibbers krijgen. Hooguit iets van: "goh, die vrouw ligt met haar benen omhoog in een put". Een constatering zonder verdere emoties dus. Ook zij kan, net als Mara, absoluut niet liegen. Is eerlijk op het pijnlijke af. Zegt ook alles zonder blad voor haar mond, sociale regels zijn haar vreemd. En ook geen fouten willen/durven maken herken ik. Dat begon al heel vroeg in haar leven. Ze is niet los gaan lopen tot bijna 3 jaar. Toen wist ze dat ze het kon, zonder te vallen. En is dus ook nooit gevallen.
Ik vind de benamingen als psychopaat, aankomend tbs-er en dergelijke erg beledigend en kwetsend. Niet alleen voor Mara (die dat waarschijnlijk toch niet boeit ), maar ook voor mij als moeder van een kind dat anders is.
Maar goed, wel een eerlijk kijkje in de denkwijze van andere ouders en hoe zij mijn kind waarschijnlijk zullen zien. Fijn...

Tbs en psychopatie

Je krijgt TBS als je een delict hebt gepleegd waar minimaal 4 jaar voor staat en bij het plegen van dit delict niet toerekeningsvatbaar was vanwege een ernstige psychiatrische stoornis. Heel vaak is dit delict een levensdelict. Dit zou je kunnen omschrijven als 'bijzondere karakters", maar professionals gebruiken daar de DSM IV voor.
Autisme is een geheel andere stoornis als een antisociale persoonlijkheid (in de volksmond psychopaat) en van beiden is het hebben van een tunnelvisie geen doorslaggevend symptoom. 20% van de delicten wordt gepleegd door mensen waarbij sprake is van een autistische stoornis of zwakbegaafdheid. Ik weet niet hoeveel levensdelicten daarbij zijn.
Wat dit alles te maken heeft met een dwarse puber die graag de aandacht zoekt van volwassenen weet ik niet. Wellicht is het leuk voor hem/haar om met zijn interesses de psychologie en psychopathologie te gaan bestuderen, maar je kan ook een forum bezighouden:-)

Andere ouders

Niet alleen andere ouders maar ook getriggerde hulpverleners kunnen je kind met autisme betichten een psychopaat te zijn en een aankomend tbs-er. Dat is een ervaring die we hier ook hebben mogen meemaken. Notabene van zogenaamde autismedeskundigen.
Het verschil is, met dank aan Mara en Jansje, de eerlijkheid, niet kunnen liegen, en juist het gebrek aan sociale vaardigheden waar psychopaten manipuleren met hun juist uitstekende sociale vaardigheden.

Aankomend tbs-er

Werkend in de reguliere psychiatrie met veel ernstig zieke patiënten is één van de doelstellingen het voorkomen van een ernstig delict en daarmee een TBS. Ook ernstig zieke mensen willen geen delict plegen en hebben hulp nodig om te voorkomen dat zij in grote problemen komen. Zeggen dat iemand een aankomend TBS-er is behalve gewoon dom een wrede vorm van stigmatisering.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.