Basisschoolleeftijd
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Dombo
11-07-2020 om 07:07
Slim kind maar praktisch dom
Ik heb een dochter van 10 die op school hele goede cijfers haalt. Cito scoort ze op alle onderen I of I+, maar thuis kan ze met praktische zaken soms zo dom zijn. We herkent dit ook bij zijn/haar kind?

Bo
14-07-2020 om 10:07
BO??
OK ik ga nu mijn nick veranderen, nu er nog iemand met mijn naam meeschrijft. Dit ben ik niet.

Lissa
28-07-2020 om 18:07
Oh ja
Ik heb niet zo’n probleem met het woord dom, doe en denk zelf ook geregeld dom. Hier thuis ook een hopeloos onpraktisch kind met gecertificeerd hoog iq. Kan de ingewikkeldste abstracties aan maar moet hij een praktisch probleem oplossen dan heeft hij geen idee hoe hij het moet aanpakken, geeft heel snel op of verzint ook van die acties zoals jij ze schetst. Ik sta er ook wel eens vreemd van te kijken hoe groot het contrast is.

Lente
28-07-2020 om 19:07
Bo, maak je niet druk
Er is geen lijst te zien van namen die al in gebruik zijn.
En je kunt bij je naam alles invullen en Ouders Online checkt niet of die naam al bestaat.
Dus als iemand ‘jouw’ naam gebruikt, dan kan diegene daar niets aan doen.
Je kunt wel vriendelijk vragen of diegene een andere naam wil kiezen omdat jij al langer onder deze naam schrijft.

Lilian1
28-07-2020 om 20:07
Lente ot
Dat was “vroeger” wel. Ik kreeg toen nml de melding dat Lilian al in gebruik was. Niet dat ik die hier ooit gezien heb maar ik kon mniet gebruiken

Lillian1
28-07-2020 om 20:07
Lilian1, dat was denk ik iets anders
Je gebruikersnaam is uniek. Dan krijg je inderdaad een melding dat die naam al in gebruik is.
Maar je zichtbare naam of nickname is dat niet. Die kan iedereen per keer apart instellen. Alleen mag je geen twee verschillende namen gebruiken in een discussie.
Om dat te laten zien heb ik nu jouw zichtbare naam gebruikt.
zonder belemmeringen.
Maar ik ben gewoon Lente

Karaf
30-07-2020 om 10:07
Leuk draadje eigenlijk
Het is zeker herkenbaar, beide kinderen doen het op school erg goed (1 hoogbegaafd, de ander vooral erg gemotiveerd), maar ik zie andere kinderen in hun omgeving die slimmer overkomen door wat ze kunnen of zeggen.
Om de voorbeelden kan ik alleen maar lachen, dus ik hoop eigenlijk dat er nog meer voorbeelden komen. Gewoon, omdat kinderen zo aandoenlijk grappig kunnen zijn!
Intussen ga ik zelf ook nadenken over een voorbeeld.
Of vinden jullie dat niet kunnen, lachen om de "domheid" (noem het liever onhandigheid) van je kinderen/pubers?

Triva
30-07-2020 om 11:07
er is ook een verschil
tussen schoolwijs en 'streetwise'. Dat kan enorm zichtbaar zijn in het dagelijks leven buiten school.

Lissa
30-07-2020 om 12:07
Big Bang Theory
Kijk voor voorbeelden naar the Big Bang Theory op Netflix. Sheldon is een enorm uitvergrote variant van een mens met dit soort grote contrasten. Natuurlijk is het zwaar overdreven maar vaak ook hilarisch. Hij vindt zichzelf een genie, is dat ook, maar is intussen totaal niet zelfredzaam. Dat heeft hij dan weer niet in de gaten, ervaart het ook niet als een probleem. Hij vindt het heel vanzelfsprekend dat andere mensen hun billen onder hun kont uitlopen voor hem. Heerlijk om een comedy-personage te zijn!

Dendy Pearson
30-07-2020 om 15:07
Oenig
Ik heb twee geteste hb’ers in huis. Vriend van dochter is zelfs uhb.
Alledrie zijn ze in het dagelijks leven wat oenig. Wel op verschillende vlakken. Het is net of het leren van sommige vaardigheden wat verdrongen is door het aanleren van dingen die (nog) niet nodig zijn.
Ik hoop voor onze jongste bijv heel erg dat zijn motorische skills nog een beetje bijtrekken voordat hij naar het VO gaat. Of dat er in zijn toekomstige gymnasiumkklas meer van die kinderen zijn die niet nornaal kunnen rennen of een bal niet kunnen vangen, zodat hij niet zo opvalt😅
Ik vind dom niet leuk klinken. Oenig, klunzig of bijzonder onhandig klinkt aardiger. Maar ik herken het dus zeker.

Stickertje
30-07-2020 om 16:07
Zolang je niet beseft wat het nut is doe je het niet.
Waarom zou je op de wc plassen? Zolang je moeder je luiers nog verschoond heb jij tijd om dingen te leren en te ooi nddoeken die je graag wil doen/kunnen.
De jongste hier kon fietsen zonder zijwieltjes net als zijn 2 jaar oudere neef en 3 jaar oudere zus. Zo kon hij meedoen met hun spel. Dat was belangrijk!
"Mam waarom val ik zo vaak van mijn fiets en zus een neef niet? "
"Jij hebt nog een luier aan een zus en neef niet. Die prop zorgt ervoor dat je niet goed op je zadel blijft zitten. "
Binnen 2 dagen was de luier overbodig. Toen had zindelijk zijn en bewezen nut .

Temet
31-07-2020 om 12:07
Dendy
Hopen mag, maar verwacht er maar niet teveel van. Sommige mensen, ik spreek uit eigen ervaring, blijven hun hele leven stuntelig. Gelukkig hoef je, als je eenmaal van het VO af bent, nog maar zelden in teamverband een bal te vangen.
Groeten,
Temet

Triva
31-07-2020 om 13:07
Temet
Daarbij, wat is er eigenlijk mis met het niet kunnen vangen van een bal? En als hij er mee zit: álles gaat beter door te oefenen. Een bal leren vangen zal niet snel beter gaan in een gymzaal met uitlachende klasgenoten overigens. Wel thuis elke avond even 10 minuten in de tuin.
Maar waarom moet iedereen toch in alles goed zijn vraag ik mij af? We vragen toch ook niet van de grootste topsporter in de klas dat die alleen maar tienen haalt?

Triva
overigens
vind ik onhandig iets heel anders dan wat hier bedoelt wordt. Ik heb het dan dus toch meer over 'streetwise', over snel begrijpen hoe iets in de praktijk werkt, zelfredzaam zijn (boodschappen doen, de telefoon durven pakken, een kaart versturen). Dat heeft allemaal weinig te maken met onhandig zijn.
Mijn 18jarige begreep totaal niet wat hij aan moest met de papieren rekening van de apotheek (eigen bijdrage medicijnen) die overigens (daar heb ik over gebeld) op naam van zijn vader binnenkwam. Hij dacht dat hij met die brief naar de apotheek moest om daar te gaan pinnen. Dat is totaal geen domheid, hij had het gewoon nog nooit eerder meegemaakt. Hij betaalt met pin, ideal, tikkies etc maar niet naar aanleiding van een brief die op de mat valt.

molletje
Dendy Pearson
Op dochters gymnasium zaten er veel meer zoals zij. En gym was ook niet zo belangrijk in hun ogen. Er was zoveel te ontdekken dat veel interessanter was dan een bal vangen!
Ik heb overigens wel geprobeerd om dochters balgevoel wat te verbeteren door steeds met haar te oefenen. Maar ze vond het gewoon echt niet interessant. Als ik een bal gooide plofte die voor haar op de grond en dan kreeg ik vervolgens een uitleg hoe je de tafel van 3 kon zien in de garagedeur. Ik heb het opgegeven. Ze kon overigens wel heel goed dansen, dus die beweging kreeg ze wel.

bieb63
31-07-2020 om 14:07
Ik ken wat mensen (dit gaat even over volwassenen)
die behoorlijk intelligent zijn en goede baan. Toch vind ik sommigen van hen toch best wel 'dom' om het zo maar even te zeggen. En dat komt o.a. omdat zij weinig kranten, achtergrondnieuws e.d. lezen, dus beperkt zijn in feitelijke info, maar vooral bijv. de réden van een bepaalde maatregel of beleid. Je kunt het daar wel of niet mee eens zijn, maar m.i. alléén als je de achterliggende redenen weet, de overwegingen, de consequenties enz. Vaak zijn dergelijke mensen nogal overtuigd van hun gelijk, zonder echte onderbouwing.
Dus ja, in die zin kan iemand best beschikken over een goed intellect, maar dat zegt vaak niet alles.

Lilian1
31-07-2020 om 21:07
Triva zou ook mijn zoon kunnen zijn.
Zoon werd 21 en kreeg van oma een bedrag. Hij kwam thuis en zei. Ik heb van oma een papiertje gehad en daar moet ik mijn rekeningnummer op invullen en t moet in deze envellop en in de bus doen.
Maar waarom moet je dat dan invullen en in waar is die bank dan. Hij had nog nooit een overschijvingsgezien.

MarSy
31-07-2020 om 23:07
Slimme mensen
Hebben later meestal een partner en op het werk een managementassistent, probleem opgelost!
Die kunnen alleen geen bal voor je vangen ;-)

Lilian1
01-08-2020 om 08:08
Ot....Triva das echt oud he.
Ja schoonmoeder is bija 84 en weigert principieel om iets via de computer te betalen. Ik denk dat ze een van de weinige is die nog zo’n boekje thuis gestuurd krijgt. Heeft al wat hilarische situaties opgelevert hoor, pff. Whahhaha. Boze schoonmoeder die belt naar bedrijven dat ze maar gewoon een overschrijving moeten sturen en dat ze anders niet betaald etc. Kocht altijd dr kleren via zon postorder maar ja... dat ging niet meer. T houdt dr bezig

ElenaH
01-08-2020 om 08:08
Mijn (ex-)schoonmoeder is 81 en die heeft er ook moeite mee. Haar vingers kunnen de knopjes van de apparastjes niet goed bedienen, dus tikt ze per ongeluk steeds de verkeerde pincode in. Nu heeft ze mijn ex gewoon gemachtigd en deelt ze hem mee welk bedrag waarheen moet. Werkt prima.

Lou
01-08-2020 om 12:08
Mijne ook
Ik heb ook zo'n schoonmoeder van 84. Ze vindt internetbankieren te moeilijk. Die lange controlegetallen kan ze niet intypen, omdat ze na vier cijfertjes alweer is vergeten waar ze was gebleven. Maar ze wordt ook boos op alle bedrijven die ze niet "gewoon" op papier kan betalen.
Dus het aantal overschrijvingsboekjes in Nederland staat in elk geval op twee.

Lilian1
01-08-2020 om 13:08
mijn schoonmoeder heeft niets van computers of zo in huis en wat er een keer doorgegeven moet worden doet een van de kinderen. De meterstand of zo. Maar betalen wil ze gewoon echt niet. Ook niet als een van ons t doet.

Zus
07-08-2020 om 16:08
gym op het gym
Mijn dochter kon ook nog geen bal vangen maar heeft goeie cijfers voor gymnastiek gehaald altijd. Hoe ze dat deed: bij balsporten heel hard heen en weer rennen, dan lijkt het of je goed bezig bent. En ze was zo bang voor de bal, dat ze bij trefbal altijd als laatste overbleef. En dus won .

Lou
07-08-2020 om 19:08
Terug naar de titel van dit draadje: jouw kind is slim maar praktisch slim :-)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.