Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

anewor

anewor

19-12-2015 om 13:12

Evaluatie PSZ vond ik erg schokkend


Triva

Triva

06-10-2016 om 10:10

Mijntje

Het lijkt me niet verstandig om onze tijd vroeger te vergelijken met nu

De juf van mijn zoon riep ook na een aantal weken dat zijn woordenschat zo laag was. Gelukkig had hij één dag in de week een juf die vlak bij mij woonde en hem al kende voor dat hij naar school ging en zij kon vertellen dat zijn woordenschat juist enorm gegroeid was sinds hij op school zat. Kijk dat is toch weer een heel ander verhaal, zelfde kind ;)

anewor

anewor

25-10-2016 om 08:10

Audiologisch centrum

Gisteren bij adelante gesweest voor taalonderzoek.
Onze logopediste heeft test geprobeerd af te nemen en meneertje doet gewoon niet mee. Hij maakt zijn eigen spel en ligt hwlemaal in een deuk dan.
Bij adelante precies hetzelfde. Hun conclusie... forse taalachterstand wn hij beg4ijpt het niet.
Thuis merk ik niks van zijn "niet begrijpen"
Hij zou dan toch altijd moeten stieren enz als hij het niet zou begrijpen. Jij doet gewoon alles wat we vragen en zeggen.

Mja taalbegrip en spraak gemiddeld voor 4 jarige is tussen de 85 en 115 en onze jongen zit op 55 /65.

Nu willen ze zijn normale ontwikkeling ook testen.

Onnodig. Hij kan alle kleuren kan tellen en puzzelen als de beste. Heeft goed ruimtelijk inzicht. Liep vroeg kan springen hinken en fietsen. Hij is nu met 4 jaar en 3 mnd.

Krijg hier best buikpijn van want ik weet hoe mijn kereltke in elkaar zit. Mja uiteindelijk beslissen wij ouders toch wat ons het beste lijkt voor hem.
Maar het houd me toch wel bezig

Ik vermoed...

dat de "taalachterstand" meer te maken heeft met faalangst dan taalbeheersing. Hij krijgt ontzettend veel indrukken, kan daarnaast eigenlijk nog niet zo lang goed horen, en dan willen al die onbekende mensen opeens dat hij overal maar op reageert, tests netjes volbrengt, en meedoet aan gesprekken!

Passief beheerst hij het zeker (en actief eigenlijk ook, want dat merk je thuis) maar in een onzekere situatie voelt hij zich niet veilig en klapt hij dicht.

Pas op dat je hem niet teveel dwingt om te presteren (allerhande testjes geven etc), want daar wordt hij alleen maar zenuwachtiger en onzekerder van, en je schiet er niks mee op, want je zegt zelf al: jij weet eigenlijk al dat hij veel meer weet dan zij kunnen testen.

Laat hem maar lekker spelen, alles opbouwen, veel blootstellen aan gesproken taal, muziekjes opzetten, veel aan hem voorlezen, en af en toe heel ongedwongen wat vragen stellen: hee, wat is dat voor dier? Hoeveel poten heeft die? Kun je die tellen? een, twee, drie vier, heel goed! Alles aan zijn niveau aanpassen, hem laten inzien wat hij al kan en weet. Doe dat ook op school, dus lees hem voor bij het brengen, en laat hem ook in die situatie af en toe wat zeggen (als hij dat wil, dus zonder te dwingen), dan gaat hij die situatie ook associeren met de dingen die hij kan, ipv wat hij niet kan.

Komt goed met je zoontje! Zelfvertrouwen opbouwen. Goed in de gaten houden, maar je eigen gevoel volgen. Jij kent je zoon het beste.

anewor

anewor

20-12-2016 om 20:12

White_queen.

Heel wrg bedankt voor je bericht. Doet me echt goed.
Zijn hoortest met nieuwe buisjes(sinds 3mnd nu) was gewoon goed.
We merken duidelijk de vooruit gang in taal.
Ik hooo dat zit zo blijft gaan. Bij het audilogisch centrum hebben ze ook taalonderzoek gedaan en algehele ontwikkelinf test. Extra thuis gedaan maar ook hier laat hij niet alles zien. Gelukkig prikte deze vrouw er doorheen. Hij durfde haar niet aan te kijken maar hoorde alles en begreep alles wat ze zei.
Als ze hem dan toch zo ver kreeg om f een puzzel te maken of iets anders, was hij binne een hakve sec klaar.
Echter ziet ze dat hij t allemaal kan maar te speels en te onzeker is om dingen nog te "moeten".

Ze zei voor vertrek: " best frustrerend toch om als moeder steeds je kind te moeten verdedigen voor alles wat hij goed kan. Het is een slim kind hij doet echter alleen maar waar hij zin in heeft. Hele sterke eigen wil. "

Ik dacht hè eindelijk iemand die me begrijpt.

Logopediste denkt dat hij hoofbegaafs is omdat hij getalle al super goed herkent.. 5 balletjes, hij hoeft ze niet te tellen hij weet gewoon dat het er 5 zin.
Ken het hele alfabet nederland en engels.m hij leest sommige woorden en spelt deze.
Dit zijn dan een van de voorbeelden

Taalachterstand komt wel goed. Al doet hij er wat langer over. Hij heeft ook lang niet goed gehoord en als je alleen maar die hoefde te zeggen en mama sprinkt is dit ook niet bevorderlijk hihi
Miss sowieso al prikkelgevoelig vanwege gewoon zijn aard maar is ook weken 5 weekjes te vroeg geboren.

Iig bedankt voor jou bericht.
Inderdaad ik ken mijn kind het beste. Maar ben wel bang dat door zijn aard en extreme verlegenheid hij dadelijk bestempeld word terwijl het zooo niet nodig is en waar is.

Groetjes

anewor

anewor

20-12-2016 om 20:12

....

Nou sorry voor de spelfouten. Gaat zo moeilijk op een kleine telefoon --

geen dossier

Gewoon straks je kind naar groep 1 laten gaan, en de peuterspeelzaal weigeren het dossier door te sturen. Dit is nl niet verplicht!!!!
Peuterspeelzaal is gewoon vrijwillig, net als peutergym, puppyzwemmen en ukkenvoetbal. NIET MEER EN NIET MINDER!!!

Gewoon je kind zonder stempels en etiketten naar groep 1 doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.