Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Bijnabevallen

Bijnabevallen

16-07-2020 om 11:07

Welke schrijfwijze van meisjesnaam

Maakt niet uit

Iedereen gaat haar toch wel Saf noemen.

skik

Bijnabevallen

Bijnabevallen

16-07-2020 om 18:07

Ik niet

Ik niet

Ja, of

'Saffie' van peukje/sigaret.:-)

Bijnabevallen

Bijnabevallen

Zielig

Er zijn altijd mensen die zielige dingen over namen zeggen.

De Jeroen poep aan je schoen types.

Daar trekken wij ons niks van aan.

Famke

Famke

Je bent eruit!

Ik vind Safira ook het mooist. En, off topic, Anders vind ik ook een hele leuke naam, net als Robijn en Jade (maar dan wel Jaaduh en niet Djeed).

Bijnabevallen

Bijnabevallen

Ja Famke ik ben eruit. Voelt zo fijn!!!

En mocht ik ooit ooit ooit nog een tweede dochter krijgen dan staat Jade, djeed, bovenaan.

En bijnabevallen

Ik heb redelijk wat bijbelkennis, maar ik zou niet de achtergrond van Safira kennen. Ik ben het niet met AnneJ eens dat het veel associaties zal oproepen. Ok, misschien bij heel christelijke mensen. Nou ja, hoe erg is dat.
Mijn dochter heeft een prachtige naam - vind ik -. De naam is afkomstig van een heilige die tot doel had om haar hele leven maagd te blijven. Niet iets waarvan ik denk dat is een levensdoel dat ik mijn kind meegeef en toch vind ik de naam prachtig. Ik denk trouwens dat vrijwel niemand de naam van mijn kind (en van de andere kinderen met deze best wel populaire naam) associeert met dit verhaal

Maria

Gok ik zo maar. Tja, katholieken zijn altijd al wat minder bijbelvast gebleken vergeleken met protestanten. Maria is natuurlijk wel wat meer dan 'altijd maagd'. Ze staat model voor het moederschap en het eeuwig vrouwelijke, niet alleen bij de katholieken maar ook in de Islam of bij de Antroposofen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-07-2020 om 20:07

Dat denk ik dus niet

Maria is te voor de hand liggend.
En AnneJ schei eens gauw uit met je generaliseer...

Anne J

Er zijn in de katholieke traditie verschillende heiligen die als doel hadden hun maagdelijkheid te bewaren zoals bijvoorbeeld Agnes van Rome en Kateri Tekakwitha

AnneJ

Nee niet Maria. En ik ben protestant opgevoed. Twee keer mis

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2020 om 20:07

Saffie

Best bijzonder om van de uitspraak Saaafira Saffie te bakken. Dan eerder Saaf, Saafie, of Safier. De naam van onze jongste is ongeveer gelijk op de eerste twee letters na. Omdat de uitspraak van de e in de naam echt è is, is de verkleining ook è.

Jackie

Jackie

16-07-2020 om 21:07

Ruby

Ik vind dubbel f ook gek staan. Safira vind ik ook mooier. Maar de naam Ruby vind ik nóg veel leuker. Vlotter ook, met een lettergreep minder.

Kaaskopje

Ik vind de afkorting Saf bij Safira helemaal niet gek. De eerste a klinkt namelijk niet zo hard als in de door jouw genoemde afkorting Saaf. En het doet er ook niet zo toe. Afkortingen van namen worden vaak door familie en vrienden gebruikt en hebben daardoor bijna altijd iets sympathieks. Mijn zoon heeft een naam die niet af te korten is maar een anagram kan wel. Op zich is die anagram naam vreselijk maar uitgesproken door zijn vrienden wordt hij leuk

Triva

Triva

Annej

Christelijk opgevoed, christelijke scholen maar Saffira zit niet in mijn herinnering.

Maria is onjuist die was maagd omdat ze nog moest trouwen dus waar jij vandaan haalt dat ze haar hele leven maagd wilde blijven? Volgens mij heeft Jezus ook nog halfbrusjes gekregen

Kaaskopje

Kaaskopje

Nav "Ruby"

Dit herinnert mij aan een uitspraak van mijn zus. "Leuke naam, maar de tweede vind ik nog leuker als roepnaam ." Nou... bedankt, vroeg ik je mening?! Natuurlijk geen wereldramp, zo'n uitspraak, maar het viel niet lekker bij mij. Op zo'n moment hou je je mening tactvol voor je, vind ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

Alkes

Ik was zo naïef om geen afkorting te verwachten, maar ik geloof dat ik in een omgeving woon waarin dat er gewoon bij hoort, haha.

Kaaskopje

Mijn naam (mijn echte, dus niet Alkes kun je op twee manieren afkorten. De ene afkorting vind ik een leuke naam en is ook de naam die mijn vader en vriendinnen van vroeger gebruikten. De andere afkorting vind ik eigenlijk echt lelijk maar omdat iemand die mij heel na is deze gebruikt, kan ik ook deze afkorting waarderen

Maria

Maria 'altijd maagd' is een katholiek dogma. Je kunt de broers van Jezus dan wegredeneren door te stellen dat neven en andere mannelijke verwanten of buren ook 'broer' genoemd woden.

Protestanten hebben geen heiligen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-07-2020 om 22:07

Kaaskopje

Als ik het goed geraden heb heeft jouw jongste een heel mooie naam!

Pennestreek

Pennestreek

16-07-2020 om 22:07

Benieuwd

Naar de mening van de vader. Of is die hier niet bij betrokken? Bij ons zijn beide namen van beide kinderen een compromis...

Savannah wordt ook Saf, Safira ook. Misschien niet door de moeder maar wel door vriendinnetjes enzo. De moeder van Kayleigh-Sylvana stond erop dat we haar dochter, net als zijzelf, met haar volledige naam aanspraken maar daar heeft niemand tijd voor. Kee werd het.

skik

Bijnabevallen

Bijnabevallen

17-07-2020 om 04:07

Prima

Als anderen gaan afkorten is dat prima toch. Mijn zoon is 12 en heeft een naam van 3 lettergrepen maar werkelijk nooit heeft iemand die afgekort. Beetje in de lijn van Daniel waar Daan van gemaakt zou kunnen worden.

Mochten andere mensen afkorten dan is dat uiteraard prima geen enkel probleem mee maar ik doe het in elk geval niet.

Mijntje

Mijntje

17-07-2020 om 08:07

Safira

Mooie naam! Met 1 F is beter, de meeste mensen zullen het met 1 F spellen.
En als je nog een meisje krijgt hierna vind ik Ruby er goed bij passen.

AnneJ

"Protestanten hebben geen heiligen."
Dat is waar. Sommige protestanten worden atheïst en maken toch vrolijk gebruik van bijbelse namen. Ook die afgeleid zijn van katholieke heiligen.
Nu heeft niemand denk ik de associatie bij de naam van mijn dochter met het wat treurige verhaal van de heilige waar de naam op gebaseerd is. Dat was eigenlijk de boodschap van mijn verhaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.