Zwangerschap en bevallen
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Maria
29-07-2019 om 19:07
Ongepland zwanger vriend niet blij
Hi allemaal,
Ik kan het met niemand (nog) delen voor mijn gevoel daarom doe ik hier ewn poginvg. Wellicht hebben jullie tips?
Heb nu ruim drie jaar en wonen 2,5 jaar samen een relatie is stabiel. Zelf ben ik 31 en vriend 29 jaar ... vandaag ben ik erachter gekomen dat ik 5 weken zwanger ben. Vanmorgen een test gedaan, hele dag spanning en beroerd geweest maar direct verteld toen hij thuis kwam uit het werk. Zijn reactie: shock, werd lijkbleek, kotsberoerd en stil. Na even gewacht te hebben op zijn reactie (die niet kwam) gaf ik aan ook in shock te zijn en ook zat te trillen en liever had gehad dat het gepland was (samen ervoor gaan) wat nu nog niet het geval is. Maar goed hij was er zelf bij ..... en zn reactie is ik wil het nu niet. Dus? Dan moet ik het maar weg laten halen? Vervolgens geeft hij aan dus ik heb geen zeggenschap en jij mag maar beslissen?
Help? Het is niet gepland maar voor mij wel gewenst ook al kan ik het nog niet beseffen. Hij wil over twrr jaar ofzo? Ik wordt dit weekend 32 .... en dit is mijn eerste zwangerschap. Ik ben bang om alleenstaande moeder te zijn.... wil niet met iemand verder die ons kind niet wil? En als ik het weg laat halen voor hem eigenlijk onze relatie zal ik het hem denk ik altijd kwalijk nemen.......

Lanza
01-09-2019 om 14:09
Zeker niet
Het condoom is de verantwoordelijkheid van allebei. Je bent er toch samen bij tijdens de seks?

Kaaskopje
Tsjor
Kaaskopje: 'Ik ken iemand die werd bedreigd omdat ze het kind besloot te houden.' Dus daarover gaat je betoog. Verwarrend dat je dat mengt met het verhaal van Maria en haar vriend. ===
Het maakt één onderdeel uit van mijn betoog. Het maakt verder niet uit wat er aan de hand kan zijn waardoor iemand druk voelt om een zwangerschap te laten beëindigen. Boze ouders, schaamte, man die de timing belabberd vindt, man die vrouw belabberd vindt, het zou allemaal niet mogen leiden tot een onvrijwillige abortus. Ja, ze zal wel vrijwillig door de deur gaan, maar niet zelfgekozen om te doen. Dus het blijft relevant in deze topic. Maria zou een abortus ondergaan, als het aan haar man lag, omdat hij vindt dat ze dat zou moeten doen. Voor mij zou dat uitgesloten zijn. Ik ben daarom blij dat de houding van haar man enigszins veranderd is. Hopelijk komt het nu volledig goed. Dat zal moeten blijken. Het is verdrietig dat deze periode nodig was om de neuzen zo goed en zo kwaad weer dezelfde kant op te krijgen. Als dat niet gelukt was, zou ik alleen door gegaan zijn.

Kaaskopje
Knurf en Tsjor
Ik heb de indruk dat jullie in de reacties van Lanza willen lezen dat ze vindt dat een vrouw niets hoeft te doen. Dat lees ik er totaal niet in. Ze geeft alleen maar aan dat als een man geen kinderen wil, hij daar zelf een stokje voor kan steken met een condoom of wel erg rigoureus, sterilisatie. En daar heeft ze gelijk mee. Dat de vrouw daarnaast nog aan de pil kan zijn, hoeft ze helemaal niet te benoemen. Omgekeerd hoeft in een verhaal van de vrouw niet te staan dat de man een condoom gebruikt, zolang ze er zelf maar voor zorgt dat ze zichzelf beschermt tegen een zwangerschap. Hoe dan ook is de situatie dat degene die écht geen kind wil, zich daar zélf tegen moet indekken. Ideaal is het uiteraard als dat wederzijds gebeurt, maar daar kun je als je erg bang bent voor de verantwoordelijkheid van een kind beter niet van uit gaan.

tsjor
01-09-2019 om 21:09
Vaker
Kaaskopje, 'vroeger' was het gebruikelijk dat mensen (gedwongen) met elkaar gingen trouwen als er een onverwachte zwangerschap was. Dan was het een moetje.
Overigens vergeten Lanza en jij nog de mogelijkheid van de morning-after-pil: als je dan per ongeluk onbeschermd seks hebt gehad en je hebt de afspraak om niet zwanger te worden kun je altijd nog de morning-after-pil halen.
Tsjor

Kaaskopje
01-09-2019 om 22:09
Morning after pil
Nee hoor die heb ik al eerder laten vallen. Die had haar man ook kunnen halen. Daar had ik wel aan meegewerkt als Maria-zijnde.
Vroeger moesten meisjes ook naar een tehuis waar ze hun baby na de bevalling af moesten staan. Dat was christelijker dan abortus. Zo is het maar net met "vroeger". Dan is een moetje sympathieker. Dat kon twee kanten op gaan. Er was echt liefde in het spel of toch niet en dan kón je scheiden, of op zijn minst weggaan. Dat was en is niet gemakkelijk, dus ik doe daar niet luchtig over. Maar liever van je man dan van je kind als je uit twee kwaden moet kiezen.

Wenda
01-09-2019 om 23:09
anti-conceptie
Hallo dames, TO had toch juist zelf condooms gekocht, maar man wilde ze niet gebruiken!
"Ja dat wist hij.... twee maanden geleden moest spiraal eruit. Heb gezegd laat geen nieuwe zetten. Condooms gehaald (vinden beide minder) maar ik had ze gehaald. Toen gaf ie zelf aan doen het lekker op de oudewetse manier (die ken je vast wel *** de kerk uit ...) heb gezegd je loopt een risico."
TO heeft juist wel de verantwoordelijkheid voor de anticonceptie genomen! Tegelijkertijd mocht er van haar eventueel wel een kind komen, dus als man dan welbewust het risico neemt, dan is het logisch dat zij daar dan in mee gaat. Maar ze heeft man op het moment supreme nog zelfs gewaarschuwd! Hij heeft dus echt willens en wetens de kans geaccepteerd om zijn vrouw zwanger te maken. Dan is het wel fout hoe hij vervolgens reageert hoor...

Wenda
01-09-2019 om 23:09
morning-afterpil
uhhhh als ik best zwanger zou willen worden, condooms had gekocht en man die niet wilde gebruiken, dan zou ik woest zijn als hij daarna zou verwachten dat ik de morning-afterpil zou slikken! Zo'n pil is geen snoepje hè.... het heeft een flinke impact op lichaam en stemming,

Kaaskopje
02-09-2019 om 01:09
Wenda
Ja, leuk is anders, maar ts was zelf ook niet van plan om zwanger te worden, dus dan is de morningafter pil een uitkomst. Dat had dus gekund, maar daar hebben ze allebei geen actie voor ondernomen. Man ook niet dus. In dat opzicht had hij geen poot om op te staan. Een echte vent is hij die zijn eigen fouten erkent.

Emmawee
02-09-2019 om 06:09
Risico
Ze hebben beiden het risico genomen, maar anders ingeschat.
Zij zei: je neemt wel een risico en dacht waarschijnlijk: het risico dat we eerder dan gepland een kind krijgen.
Hij dacht (mogelijk): ja ik neem een risico. Dat we naar de abortuskliniek moeten.
Ik denk dat ts en haar vriend nog.niet zo gewend waren om met elkaar over wezenlijke zaken te praten. Ik hoop van harte dat ze dat nu aan het leren zijn.

Lanza
02-09-2019 om 09:09
Dat is
toch van de zotte. Geen zin hebben om een condoom te gebruiken en ervan uitgaan dat de vrouw wel een abortus ondergaat. Het is wel een serieuze zaak hè? Niet iets wat je zomaar eventjes doet, een kind dat al aan het groeien is in je buik weg laten halen. Een morning after pil is trouwens ook een zwaar middel, daar zitten zeer veel hormonen in. Het werkt overigens ook niet altijd, het stelt namelijk de eisprong uit, maar als die al is geweest kan bevruchting al hebben plaatsgevonden en dan doet de map niks meer.
Ik ben zeer pro abortus, maar van zo'n redenering gaan mijn nekharen onbekend overeind staan. Een man die het gevoel van een condoom niet lekker vindt, wat denk je dan van het gevoel van een curretage?? Of zou zo'n man dat geen probleem vinden omdat hij het zelf niet hoeft te ondergaan?
Ik moet wel zeggen dat je als vrouw er ook zelf bij bent. Als ik niet zwanger zou willen worden en ik zou geen andere anti conceptie gebruiken, dan zou ik onder geen beding toestaan dat een man zonder condoom in mij komt. Het blijft dus van allebei een heel gek verhaal.

Kaaskopje
02-09-2019 om 10:09
Emmawee
Ik schat in dat je het redelijk bij het rechte eind hebt, met wat ze dachten. Hoe vluchtig die gedachten ook waren.

Kaaskopje
Lanza
Om aan te sluiten bij je laatste opmerking: op zijn minst erg nonchalant. Ik herken dat wel van mezelf van vroeger. Het kon me toen echt niet zoveel schelen of ik zwanger zou worden of niet. Ik zag het moederschap wel zitten, dus ik ging er uit van 'komt tijd komt raad'. Meer geluk dan wijsheid was het dan ook dat die zwangerschap niet zo'n vaart bleek te hebben, dus ging ik kinderloos de relatie met man in. Ik ben wel aan de pil geweest, maar niet constant. Ook weleens een periode zonder. Ik kan me daarom misschien ook redelijk inleven in een situatie als van Maria. Ik weet daarom ook hoe ik daarmee om zou gaan. Met daaraan toegevoegd opvattingen die ik in de loop van mijn leven heb opgebouwd. Was ik toen misschien gewoon wat overmoedig, nu heb ik er een overdachte mening over. En die mening is dat ik in omstandigheden als van Maria niet overmoedig zou zijn, maar gewoon moedig genoeg om alleen het 'avontuur' voort te zetten. Ik zou niet anders kunnen en willen. Geen man die daar iets aan zou kunnen veranderen.
Ik ben op de schaal van 1 tot 10 wat minder pro-abortus dan jij denk ik, niet vanuit religieuze opvattingen, maar ik vind een prille zwangerschap al net zo waardevol als een langere. Het is een kind in ontwikkeling, geen appel die je lust of niet en dus doorslikt of uitspuugt. Dat er situaties zijn waarin een zwangerschap zeer onwenselijk is, snap ik volledig, vandaar dat ik wel pro-abortus ben en in het algemeen voor 'baas in eigen buik'. Gelukkig is dat in Nederland goed geregeld.
Vroeger, rond mijn 20ste-22ste was ik nog wel gelovig en zat ik bij een christelijke beweging. We hadden daar ook praatgroepen, al dan niet over de bijbel. Omdat ik de basisgroep wat erg 'het staat zo in de bijbel, dus ik denk niet verder na' vond, sloot ik me aan bij een groepje gelijkgestemden, waarmee de inhoud van de gesprekken toch iets anders van aard was. We bleven wel bij die vereniging, of hoe ik het ook moet noemen, maar een afsplitsing onder dezelfde paraplu. Toen onze voorzitster ongehuwd zwanger bleek te zijn, heb ik haar verdedigd. Het kan gebeuren en ik zou net als zij het kind houden. "Weet je wel wie je dit soort gedachten ingeeft?, vroeg de voorzitter van het geheel. Nou?, vroeg ik. "De duivel probeert alles om ons van God weg te houden, zie je dat niet?" Ik ben daarna, wel eerst netjes de bijeenkomst uitgezeten, opgestapt. Zelfs deze christelijke voorzitter vond abortus kennelijk wenselijker dan houden. Over abortus kun je zwijgen tenslotte en beter dan zo'n duivelse dwaling. Om te kotsen gewoon.

Emmawee
Lanza
Ja. Ik vind dat ook van de zotte. Maar denken dat de ander wel blij zal zijn is ook zot.
De gedachte dat uit een ongewenste zwangerschap een ongepland kind komt, voelt voor mij altijd heel logisch. Maar dat wist mijn vriend ook. En ik wist ook dat hij dat vele malen erger zou vinden dan ik.
Het is hun gezamenlijke verantwoordelijkheid geweest dat ze niet van elkaar wisten hoe ze er echt over dachten.
Het probleem van ts is ook niet dat haar vriend haar tot abortus wil dwingen, maar dat hij 'niet blij' is.
En zijn probleem lijkt dan weer te zijn dat hij had gehoopt dat het voor haar net zo ongewenst zou zijn als voor hem.

Kaaskopje
Emmawee
Ik denk dat je conclusie dat haar vriend (ik denk steeds man ), meer hoopte op abortus dan dat hij dat wilde afdwingen helemaal waar is. Dat zal het geharrewar door mijn 'dwang' bijdragen ook wel veroorzaken. Maar ik denk dan altijd verder en voorzie dat het wel tot onvrijwillige keuzes kan leiden. Als TS de wens van haar vriend had uitgevoerd, was dat niet omdat ze erachter gestaan had.

Lanza
02-09-2019 om 12:09
Als dit...
echt de gedachtegang is van deze man, dan is dat wel zeer kwalijk. Geen zin hebben een condoom om te doen want dat voelt niet zo lekker en ervan uitgaan dat zijn vriendin wel eventjes een abortus ondergaat als ze er zwanger van raakt.
Persoonlijk zou ik echt afknappen als een man zo zou denken.

Wilgenkatje
02-09-2019 om 15:09
lichtvaardig
Ach, zou Maria de hele discussie nog volgen??
Achteraf bezien hebben ze de vrijpartij allebei wat te lichtvaardig opgevat. Ze hebben samen het risico genomen en gedacht dat het vast niet zo'n vaart zou lopen.
Ik teken trouwens bezwaar aan bij het 'leukheidsgehalte' van zwangerschap c.q een kindje krijgen. 'Leuk' is voor mijn gevoel een etiketje dat bij andere gebeurtenissen past. Zwanger zijn, baren, een kindje begeleiden naar zelfstandigheid - dat dat heel wat anders is dan 'leuk'- daarvan getuigt dit forum al vele jaren.

Lanza
02-09-2019 om 15:09
Het gaat niet...
...om 1 vrijpartij waarbij ze de ac in een vlaag van geilheid een keertje niet zo serieus hebben genomen. Dit stel is al jarenlang samen, woont samen, ziet elkaar iedere dag.
Ze waren van plan om maanden achter elkaar onveilig te vrijen en dit door te zetten tot december waarna ts van plan was voorzichtig eens een gesprekje te voeren met haar man.

Maria
02-09-2019 om 16:09
96 reacties
Ik volg het bijna niet meer zoveel reacties heb het wat vluchtig doorgelezen. Sommige dingen wil ik niet eens op reageren.
Afgelopen week weer begonnen met werk na drie weken vakantie en daarom niet om het forum gekeken. Verder gaat het goed tussen mijn vriend en mij maar hebben we de situatie even gelaten zoals het is ook even rust en dagelijks erover praten heeft ook weinig zin. Maandag 9e gaan we samen naar termijn echo.

Emmawee
02-09-2019 om 16:09
Goed zo!
Richt de aandacht op wat belangrijk is! Dus op het echte leven en niet op de meningen op OO.
Heel veel succes samen. Ik hoop dat jullie elkaar steeds beter gaan vinden in deze nieuwe situatie.

Wilgenkatje
02-09-2019 om 22:09
Fijn dat het goed gaat Maria
Voorwaarts 😉 en alle goeds gewenst samen.

Kaaskopje
02-09-2019 om 23:09
Fijn om te weten 😊
Ik zou dit draadje nu gewoon laten voor wat het is. Dit is geweest, op naar de echo en alles wat nog volgt.

Maria
03-09-2019 om 08:09
Bedankt!
Bedankt wilgenkatje en kaaskopje! Dat ga ik zeker doen ik blijf positief 👍
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.