Zorgenkinderen
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

overbezorgd
08-09-2015 om 18:09
Wat te doen? (zorgen om zoon)
Onze zoon (10) zit in groep 7. Eigenlijk groep 7/8 want het zit in een combigroep.
Hij wiebelt constant op zijn stoel, tikt met zijn been tegen de tafel, zit te spelen met koptelefoon op zijn hoofd, zit continu met zijn pen op het bureaublad te tikken, heeft erge moeiete om überhaupt aan het werk te gaan en krijgt na een uur nog niet eens 1 rij sommen af….etc…Hij is voorts zeer gesteld op structuur, is zeer creatief, lief, heeft een zeer laag zelfbeeld.
Zijn methodetoetsen va vorig jaar zijn goed tot zeer goed (met af en toe een uitglijder). Zij CITO-toetsen daarentegen zijn D en E. De juf zei toentertijd al dat ze zich afvroeg of dit wel dezelfde leerling was. Zo verschillend waren zijn resultaten. Men heeft ons nu verteld dat vervolgonderwijs alleen naar de CITO-score kijkt.
Zoals het er nu naar uit ziet, wordt dat VMBO-Basis of kader met leerwegondersteuning. Dat schijnen ze nu al aan te moeten vragen.
We laten wederom voor de tweede keer een breed onderzoek doen door een psychloog van een grote organisatie, mede op aanvraag van school. Hierbij wordt ook een IQ-test gedaan. Men denkt aan Autisme en/of ADHD/ADD
Wij denken echter dat hij veel meer in zijn mars heeft en zien hem helemaal niet in het profiel van iemand die naar een VMBO gaat.
Hij is dol op robotica en computeren, is gek op alles wat maar met science te maken heeft, sterrenkunde etc…
Hij is zeer creatief en denkt dingen uit.
Hij wordt op een wachtlijst gezet bij die organisatie…en die is lang, maar het jaar gaat door en tegen de tijd dat hij waarschijnlijk zijn eerste CITO voor groep 7 heeft gehad, beginnen de onderzoeken of in het ergste geval zelfs later.
Volgens mijn man is dit een verloren jaar. Wij zien zoon nu al verdrinken in deze groep. Thuis is hij zeer wars van het maken van zijn huiswerk, richt zich op de kleinste details (zoals kleuren die gebruikt zijn of streepjes die wel in het ene sommetje staan en in het andere niet….) en doet daar zeer moeilijk over. Eer hij daadwerkelijk aan het werk gaat, zijn we drie kwartier verder. Tja, als dat proces zich ook voordoet tijdens een CITO…….waar alles als eenheidsworst wordt aangeboden…..
Herkennen jullie dit en wat zouden we kunnen doen?
Mijn man denkt zelfs aan hem terug laten zetten naar groep 6.

maria
16-09-2015 om 15:09
iq test
is uiteraard altijd dezelfde. (Als je dezelfde test gebruikt dan;))
Maar de interpretatie kan echt verschillen. (Een fout antwoord kan soms juist goed zijn, of iig een goede indicatie geven bij doorvragen)
Sowieso kan een gevoelig kind enorm reageren op de benadering vd tester. Iemand met feeling voor onderpresteren weet dat en kan als het goed is kind optimaal laten presteren, al is het maar kind goed serieus nemen oid, zo simpel maar helaas niet evident.
Een goede tester kan misschien niet alle onderpresteren voorkomen, maar zal als het goed is wel tegen je kunnen zeggen dat je de score niet al te serieus moet nemen, mocht er sprake zijn van onderpresteren. Veel testers zien dat niet, waardoor je een test teveel waarde geeft.
Daarbij kan een goede tester je veel meer info geven dan alleen een iq cijfertje.
Vraag eens op hb kind forum, daar krijg je vast een goed adres.

Flanagan
16-09-2015 om 17:09
Andere klas
Mocht de school niet meewerken aan een wissel, kan je een gesprek aangaan bij de leerplichtambtenaar.
Een klasgenootje had serieuze problemen met de leerkracht, nadat school niet meewerkte, stapten ze naar de leerplichtambtenaar. Binnen een week was het kind overgezet. De leerkracht had het kind fysiek veel te hard aangepakt.
Maar als er geen goede samenwerking is, is het effect voor je zoon hetzelfde als voor een kind met blauwe plekken. Het is wel opmerkelijk als de ene ll wel overgezet kan worden en die van jullie niet.

Evenzo
16-09-2015 om 19:09
Flanagan
LPA en hun insteek zijn overal anders. Hier (grote stad in de randstad) gaat de LPA alleen over gevallen dat kinderen (structureel) niet op school verschijnen. Dat ligt dan bij de ouders. Op mijn vraag wat nu als school een kind van 4 een half jaar halve dagen weigerde, konden zij niets. Ook niet als kind 5 was geweest: met 5 ben je wel leerplichtig itt tot 4-jarigen (althans, toen). Ik weet niet of je er veel van kan verwachten maar een gesprek vooraf met de LPA kan dat helder maken.
Wij hebben een jaar lang in de clinch gelegen met school: zoon (toen 4) had het erg moeilijk bij de kleuterjuf (werd steeds oraal, werd vergeten op 't schoolplein (zonder slot op de toegangsdeur die uitkwam op een woonwijk en juf weigerde daarover te praten), kind werd verboden te knuffelen (dat deed hij namelijk heel graag) en mocht 's middags niet naar school).
In ons hart vonden wij dat hij niet goed benaderd werd maar als je dat hardop zegt, sluiten alle gelederen zich. En het wordt een uitzichtloze discussie. Om die schuldvraag te omzeilen hebben wij steeds opnieuw in gesprekken gezegd dat juf-jongetje geen goede combinatie was. Ik raad je aan dat te zeggen. Als er om uitleg gevraagd wordt, geven de voorbeelden genoeg informatie. Wij hadden informatie dat het bestuur wel van deze leerkracht af wilde maar dat maakte geen verschil in de benadering naar ons (kind) toe.
Een overplaatsing is voor school een vorm van gezichtsverlies (ze geven in hun idee toe dat leerkracht niet goed genoeg is). Als je op de schuldvraag blijft hameren, kan school niet toestaan dat er een overstap plaatsvindt en gaan zij de vinger terug wijzen. Scholen zijn daar doorgaans zeer in geoefend! Dat win je nooit. Dan wil je zelfs meteen weg maar een overstap naar een andere school wordt lastiger als je dossier volstaat met info over slechte ouders.
Ons gesprek hielp niet, trouwens. School was bereid eindeloos in gesprek te blijven. Op een gegeven moment is het jaar om en kan je niet meer overstappen. Zulke wissels moeten of zo snel mogelijk gebeuren of na de kerstvakantie bijv. Achteraf hadden we voor onszelf een datum moeten stellen en de volgende stap bepalen (bestuur bijvoorbeeld). Uiteindelijk hebben we de Onderwijs Consulenten erbij gevraagd (ik weet niet of dat nu nog kan?) en toen ging het opeens wel snel (overstap naar andere klas). Ondertussen bleken wij een reputatie te hebben (lastige ouders). Daar zijn we niet meer vanaf gekomen. Dat was wel lastig in latere groepen maar zoon bloeide wel helemaal op bij een andere kleuterjuf.
En als laatste: heeft Balans Digitaal niet veel informatie over HB en onderpresteren?

overbezorgd
21-09-2015 om 10:09
IQ-test
Het kinderpsychiatrisch onderzoek is afgelopen vrijdag uitgevoerd. Er had iemand een afspraak afgezegd, dus wij konden daarvoor in de plaats.
Nu is het wachten en zoeken naar een IQ-test. Nu heb ik Ponte gevonden bij ons in de buurt die vrij snel een IQ-test kan uitvoeren.
Vraag is alleen of dit vergoed gaat worden door Lucertis want vanuit hun organisatie moet dat aangegeven worden namelijk.
Ik ga eens mijn licht her en der opsteken…..

Flanagan
21-09-2015 om 11:09
Verzekeringsmaatschappij
De verzekeringsmaatschappij bepaalt, niet de afnemer. Leg het voor aan de verzekeringsmaatschappij om te horen of Ponte een aangesloten BIG-er is.
Wat mij wel verbaast, is dat de test niet gelijk met het onderzoek door dezelfde persoon werd uitgevoerd. Nu moeten de resultaten weer doorgenomen worden met anderen. Je kan toch niet een rapport schrijven als de resultaten van een IQ-test nog niet bekend zijn?
En daarnaast is het ook van belang dat de afnemer van de IQ-test het kind begrijpt om uit te vinden wat een kind werkelijk kan. Wordt een kind te weinig of te veel gevraagd, ook tijdens de IQ- test.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.