Zorgenkinderen
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Femmel
30-08-2015 om 21:08
Rebound, ADHD en vroege puber...
Zo, zeker vijf jaar niet meer hier geweest, fijn dat het er nog steeds is...
Ik ga het volgende ook zeker bespreken met onze contactpersoon bij jeugd gezondheidszorg, maar misschien hebben jullie andere tips die ons kunnen helpen.
De situatie is als volgt: Zoon P is 10 jaar oud en sinds 4 jaar gediagnosticeerd met ADHD en is hoog begaafd. Sinds 3 jaar gebruikt hij medicatie om 'de storm uit zijn kop' te krijgen. Naast zijn medikinet krijgt hij melatonine, omdat hij anders niet kan slapen. Vorig jaar heeft hij een emotieregulatietraining gehad, omdat hij mij in zijn boosheid bijna van de trap had gegooid. Dit heeft erg goed geholpen, we kregen een heel leuk en ander kind terug...
Situatie nu sinds een week of drie/vier... de hele dag gaat het prima, tot een uur of 5, dan werken zijn medicijnen niet meer, en veranderd mijn gezellige jongen in een dwarse puber. Ongeïnteresseerd, onbeschoft en vanavond....hij luistert gewoon NIET... hij doet het gewoon niet...(douchen...) En dat is een nieuwe... want normaal kon ik boos worden en dan deed hij het alsnog, maar nu kon ik een klap krijgen met een kledingstuk... en dat deed verdomd veel pijn. Vervolgens kreeg ik ook nog een plens water vanuit het bad over me heen... Zo boos, zo vol haat keek hij naar mij...
Later twee uur lang met hem gesproken, en samen ook wel een paar tranen gelaten. Hij wil zo niet zijn, ik wil ook niet dat hij zo doet, en we hebben samen besloten om elke dag een stukje emotietraining van vorig jaar door te nemen. Hij vond het erg fijn om met mij te kletsen, gaf aan graag weer 'klein' te willen zijn. Voelt zich anders dan andere kinderen, maar wordt niet gepest. Hij wil graag de leider van de klas zijn, een groep om zich heen die tegen hem opkijkt, maar daar is hij helemaal geen type voor... zo moeilijk allemaal...
Mijn vragen, heeft iemand tips om die rebound kleiner te maken? Of andere tips om mijn zoon minder ongelukkig te laten zijn...En onze relatie goed te houden.
We hebben beiden eigenlijk geen zin in weer een training van een heleboel middagen, ook omdat het gedeeltelijk onder school is, en hij niets wil missen... Misschien dat een van jullie die gouden tip voor me heeft?

Elisa Gemani
06-09-2015 om 14:09
Hier
Mijn zoon (14, ADHD en hb) kreeg eerst Ritalin maar de bijwerkingen waren dramatisch: misselijk, geen eetlust, hevige rebound en niet kunnen slapen. Idem met Medikinet. Dus snel overgestapt op Concerta. De misselijkheid was iets minder, net als de rebound maar de overige problemen bleven. Omdat hij zo slecht sliep hebben we een melatonine-test laten doen bij een slaappoli en daaruit bleek dat hij 's avonds nauwelijks melatonine aanmaakte en wat hij aanmaakte heel snel afbrak. Hij kreeg dus 3mg melatonine voorgeschreven dat hij op een exact tijdstip voor het slapen gaan moest nemen. Dit hielp en helpt enorm. Maar zijn gewicht kelderde naar beneden omdat hij overdag nauwelijks at en hij voelde zich op school beroerd. In overleg met zijn kinderpsychiater is hij twee jaar geleden overgestapt op Strattera en dit is een uitkomst. Geen last meer van gebrek aan eetlust en rebound maar hij kan zich prima focussen. Hij neemt nog steeds 3mg melatonine en hij slaapt dus ook goed. De dosering melatonine en het tijdstip van innemen is heel individueel bepaald; daarvoor moet je een melatonine-test laten doen en niet zelf gaan aanrommelen met tabletjes.
Methylfenidaat heeft idd als veelvoorkomende bijwerking dat de lengtegroei en het gewicht kunnen stagneren maar het blijkt dat deze achterstand later meestal weer wordt ingehaald. Zoon is nog steeds niet een van de grootsten (hij is 1.52 en 40kg) maar hij is niet meer zo'n schrielkip als hij eerst was. Het is even zoeken en experimenteren met medicatie en doseringen tot je de juiste balans hebt gevonden tussen het optimale effect (focussen) en de eventuele bijwerkingen.

Alkes
07-09-2015 om 14:09
hogere dosering bij hoger gewicht?
Mijn zoon van nu 16 slikt nu 4,5 jaar medikinet (30 mg). Hij is onlangs overgestapt op een lagere dosering (20mg) omdat hij erg vlak en soms suf werd van de medikinet. Volgens de behandelend psychiater is het niet zo dat de dosering afhankelijk is van je lichaamsgewicht. Wat wel de juiste dosering is blijft een kwestie van trial and error. Deze dosering lijkt het beter te doen voor mijn zoon. Overigens zou hij het liefst helemaal stoppen met medicatie omdat hij zichzelf leuker vindt zonder pillen. Dat is hij trouwens ook (in ieder geval veel alerter en geestiger), maar helaas gaat het op school dan gelijk een stuk minder goed. Voorlopig toch nog maar doorgaan.

Femmel
07-09-2015 om 16:09
medicatie elke drie maanden afgestemd...
De medicatie van onze zoon wordt steeds weer opnieuw afgestemd, hij is de laatste x iets omlaag gegaan omdat zijn rebound wat heftig is, maar ik ga komende maand het gebruik van concerta of in de middag nog een kleine dosering ritalin bespreekbaar maken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.