

Zorgenkinderen
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Fruitella
25-08-2015 om 16:08
Groep 6, spelling
Afgelopen jaar is zoon elke week bij de logopedie geweest vanwege zijn slechte spelling. Flinke vooruitgang geboekt (van een E naar een hele dikke C). Dat is nog niet voldoende (een C is 5) maar voor ondersteuning moet je minimaal een D of E hebben. De logo is dan ook gestopt. Hij moet eigenlijk veel moet herhalen vanwege automatiseringsproblemen. Voorheen, ging het goed als er ondersteuning was (extra aandacht leerkracht), dan werd er herhaald, maar zodra het de goede kant op ging en de ondersteuning stopte, ging het neerwaarts. En dat is niet goed voor het zelfvertrouwen en heel demotiverend.
Thuis, elke dag een dictee van vijf woordjes, is voor hem te doen en tikt per week toch aardig aan.
Bij de vorige methode (naam is mij ontschoten) leende ik wel eens het spellingsboekje zodat het dictee in elk geval de woorden bevatte die ook in de klas waren behandeld.
Dit jaar werkt school in groep 6 met een andere taal- en spellingsmethode: Staal. Die methode is mij onbekend en ik kan het antwoord op mijn vraag niet op de website van de uitgever vinden. De methode heeft geen huiswerk. Dat hoeft ook niet, als er maar wel wat woordjes geoefend kunnen worden. Ik probeer uit te vinden of deze methode ook een lijst met woorden heeft voor dictee, thuis. Of staan ze overal in de teksten en zou je ze er uit moeten vissen? Wie is bekend met deze methode?

Fruitella
06-09-2015 om 10:09
Nou..
Dit kind heeft automatiseringsproblemen en dit speelt voor bij spelling op. Hij moet spelling veel herhalen. Als je dat niet doet (zoals in groep 4) komt er al snel een achterstand. Dat is de leerkracht van groep 4 (ondanks RM opleiding) totaal ontgaan en toen was er dus sprake van een achterstand van een schooljaar. Het gaat om bijhouden door regelmatig te herhalen. Was dat gebeurd, was er ook geen logopediste nodig geweest.
De logo wordt onder bepaalde omstandigheden inderdaad vergoed en daar voldoel kinds rapport niet meer aan. Dat zou nog geen reden zijn om ermee te stoppen (de kosten vallen best mee) maar de logopediste heeft zelf aangegeven dat ze geen meerwaarde ziet om door te gaan, voor zoon.
Ik denk het te maken heeft met de spellingsregels die tot groep 5 grotendeels gebaseerd zijn op fonologie (op woorden met c, v, f, z en andere uitzonderingen na en dat zijn rijtjes (of in een verhaalvorm) die je kan stampen).
Ontstaat er weer een achterstand, zou een RM nu wel in beeld komen. Maar dat voorkom ik liever. Elke week je woensdagmiddag inleveren, is niet fijn.

T@sje
06-09-2015 om 20:09
CNLS
Je vraagt 'welk instituut is fijngevoelig genoeg om het te zien, als het zo verstopt zit?'. Nou, ik denk dus het centrum voor nieuwe leerstrategieën in Hoek van Holland. Viavia al veel positieve verhalen over gehoord. Een kind dat daar wordt onderzocht wordt helemaal bekeken op allerlei verschillende niveau's: neuro-motorisch, visuele problemen, etc. Dat probleem dat jij beschrijft met lezen zou er daar dus sowiso uit moeten komen, en het mooie is dat het ook behandeld kan worden. Neem anders eens een kijkje op de website: www.cnls.nl

Flanagan
06-09-2015 om 23:09
Prismabril?
In de link wordt uitgelegd wat een oogafwijking kan betekenen voor het lezen. Ze geven aan dat een prismabril dit effect corrigeert. Het lijkt mij een gespecialiseerde instantie voor de genoemde problematiek. Ze zijn alleen gevestigd in de nuurt van Meppel. Maar misschien kunnen zij je ook een erkende collega in de buurt adviseren

Flanagan
07-09-2015 om 00:09
Druk
De methode staal komt mij best druk over. Als ik in de brochure de pagina's bekijk, zie ik een groot gebruik aan kleur en verschillende lettergroottes en cursief lettergebruik. Dat kan voor de zoon storend werken. Maar zoals iedere school, gaat men niet voor één kind een andere methode ernaast leggen. Een instantie zoals cnsl kan wel leerstrategiën aanbieden maar het maken van oefeningen gebeurt voornamelijk op school. Het si dus te hopen dat de boeken van Staal bij jouw kind aansluiten. Als dit verholpen kan worden met een prismabril, heeft hij daar in de toekomst ook wat aan.
Ergens is een RT-er maar een lapmiddel omdat het tijdelijk is. Een oplossing die het oogprobleen opheft, is van grotere waarde.

Fruitella
08-09-2015 om 16:09
Bril
@Flanagan
Hij heeft sinds kort een prismabril en ik hoop dat hij die ook op school wil gebruiken. En misschien scheelt dat enorm. Even afwachten dus. Ik heb er zelf nu ook een en ik vind het enorm schelen. Had ik dat maar eerder gedaan. Hopelijk heeft hij er net zoveel baat bij.
Dank voor de link, nu begrijp ik eindelijk hoe het werkt en kan ik het zoon, met voorbeeld, uitleggen.
Ik heb zelf een (gelukkig) lichte vorm van dyslexie, diagnose als kind. Waarschijnlijk zou je daar tegenwoordig geen diagnose meer voor krijgen. Maar genoeg om er last van te hebben. Zo kwam ik op een site waar een bepaald lettertype dat ontwikkeld was voor mensen met dyslexie. Ik moet zeggen dat het m'n ogen rust gaf. Ik kan alleen de site niet terug vinden. Nu weet ik niet hoe dat voor zoon zou zijn, en dan ook nog met kleuren ed.
School gaat niet zoals jij zegt, voor 1 kind een andere methode in huis halen maar hij zou wel baat kunnen hebben als in kaart wordt gebracht wat zijn leerstrategieën zijn of welke voor hem beter zijn.
Ik ga eens informeren en er goed over nadenken.
Dank allemaal!

Flanagan
08-09-2015 om 22:09
Zoeklicht dyslexie
In de bibliotheek is een serie kinderboeken voor dyslecten. Het heet zoeklicht dyslexie. Het heeft een lettertype op een licht getint blad met extra tussenruimte.
Een school kan een kind met een prismabril tegemoet komen door werkbladen of toetsen af te drukken op lichtgeel papier en ca. 120% vergroting om zo het effect van zoelicht na te streven, in belang van je kind.
Kinderen die een CITO maken, krijgen ook een vergrote versie.

Savinja
09-09-2015 om 08:09
Fruitella
Het lettertype héét dyslexie en je kunt het gewoon downloaden: http://www.dyslexiefont.com/nl/dyslexie-lettertype/

Fruitella
09-09-2015 om 09:09
Savinja
Dank voor de link, Savinja. Zo, het staat nu weer in m'n favorieten.
Ik denk dat lichte dyslexie m'n kleinste probleem is. Mijn geheugen is er veel erger aan toe,
lol!

Fruitella
09-09-2015 om 10:09
Flanagan
Flanagan, dank je voor de info. Die boeken gaan we zeker lenen bij de bieb,
De rest van je bericht, dat zijn nog eens handige tips.
Op de site van Cnls (dat heel slordig oogt, trouwens. dat is wel jammer) staat een rijtje van signalen die kunnen wijzen op FD. Daar herken ik zoon in. Dit, in combinatie net jouw tips, kan ik misschien wat op papier zetten richting school. Waar kan ik dit soort tips vinden?

Flanagan
09-09-2015 om 11:09
Tips, doe je op door ervaring met je eigen kind
Elk kind leert anders. De ene is gedreven en laat zich niet hinderen door welk kleur papier dan ook. De behoefte om beter te zijn dan een andere zwakke lezer, maakt dat het gaat oefenen en zo doende groeit.
Bij dergelijke ll is het belangrijk dat ze op tijd gaan slapen.
Maar ll die die motivatie missen, hebben baat aan prakktische oplossingen.
Op de site van Balans-dyslexie staat in de dyslexiemasteplan aandachtspunten zoals vooraan in de klas. In praktijk zijn heel wat punten op die lijst niet haalbaar. Bespreek met de IB-er en de juf/ meester wat ze wel kunnen doen.
Let ook op de schrijfschriften; een kind dat te klein moet schrijven omdat de lijntjes te bij elkaar staan, ziet fouten over het hoofd. De woorden worden dan verkeerd in het geheugen opgeslagen!
Schrijven vraagt van een niet-geautomatiseerde ll sowieso meer. Ze hebben daarbij meer tijd nodig om goed op te letten wat ze schrijven en hoe, met als gevolg dat ze hun huiswerk niet af krijgen. Als ze de volgende dag hun nog niet afgemaakte bladzijden tegen komen, bij het openslaan van hun schrift, zakt hen de moed in de schoenen.
Vraagt of hij ten alle tijden de gelegenheid krijgt zijn werk al dan niet thuis af te mogen maken zodat hij qua ontwikkeling bij blijft! Als school daar in mee gaat, heb je al heel veel gewonnen voor je kind.
Thuis moet natuurlijk geen vervanging van school worden.
Heeft je zoon wel eens hoofdpijn door het oogaspect?als dat meespeelt, leg dat dan de leerkracht uit zodat ze daar rekening mee kan houden wanneer hij stilletjes is.
Ik weet niet hoe het met een prisma bril is, maar met een gewone bril gaan je ogen naar de glazen staan. Mag hij de bril alleen op met lezen?koop dan twee brillen, één voor thuis en één voor in zijn laatje op school, graag wel leuk sportief montuur.
Ik las veel over dyslexie, de moeite met spellingsregeld en lidwoorden etc. Je zoon kan tegen andere zaken aanlopen door het niet goed zien. Als hij het vervelend vindt dat zijn schrift slordig wordt dooor het uitgummen of doorstrepen van fouten, kan jeeen uitgumbare pen kopen, frixxion- ball. Het handschrift is duidelijker zichtbaar / leesbaar, zonder doorstrepen. Een kind kan over het uitgegumde verder schrijven en is trots op zijn werk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.