Zorgenkinderen
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

MoedervanA
22-01-2020 om 01:01
Autisme dreumes 2 jaar
Hallo allemaal,
Ik heb een zoontje van 2 jaar oud. Hij praat niet en lijkt ook nog echt weinig te begrijpen. Sinds kort is hij weer begonnen met brabbelen. Hij maakt nauwelijks oogcontact, luistert niet wanneer je zijn naam noemt en of ergens op aanspreekt. Boekjes bladert hij in en kijkt niet naar de plaatjes. Ook wil hij niet dat ik hem voorlees. Speelgoed spelen/ knutselen is totaal niet zijn ding en heeft er ook nauwelijks tot weinig interesse in. Als er een ander kindje is die met hem wil spelen speelt hij niet samen, maar leeft in zijn eigen wereld. Dan kan hij bijvoorbeeld heel hard lachen en spelen, niet met het kindje zelf maar gewoon met zichzelf. Verder heeft hij vooral veel interesse in de tv. Ik probeer hem echt veel te leren, vanaf het begin al alles te benoemen maar het lijkt alsof het geen baat heeft. Hij is ook laat begonnen met lopen, echt pas met 20 maanden. Verder bijt hij vaak nog op bijvoorbeeld boekjes.
Met hem spelen en lachen lukt nog wel en hij vindt het ook leuk als ik klap eens in je handjes zing voor hem en of hem ga kietelen.
Het enige waar ik dit aan kan koppelen is autisme. Ik heb binnenkort een afspraak vast staan bij het consultatie bureau.
Zit ik te denken in de goede richting ? Nog meer ouders die deze verschijnselen in hun kind herkennen?

Mijntje
22-01-2020 om 14:01
audiologisch centrum
Kan, hoeft niet. Aangezien hij ook al laat was met lopen. Kinderen spelen op deze leeftijd nog niet echt samen. Is hij net twee?
Ik zou hem laten onderzoeken bij een audiologisch centrum. Daar worden ook meteen de oortjes nagekeken. Kinderen die niet goed horen lijken ook autistisch. Goed om eea uit te laten sluiten en daar wordt je verder verwezen als dat nodig is.
Je kan bij de huisarts om een verwijzing vragen.

MoedervanA
Mijntje
Ik weet wel bijna 100% zeker dat er niks aan zijn oren mankeert. Zodra ik hem bijvoorbeeld vanuit de andere kamer roep geeft hij geen gehoor maar zodra ik bijvoorbeeld pepa pig op zet (hier is hij namelijk gek op) komt hij rennend.
Maar goed het kan inderdaad een idee zijn puur vóór de zekerheid om het te laten testen.

Phryne Fisher
Mijn kind met autisme had een vlotte taalontwikkeling. Het kind met niets praatte pas na haar 2e verjaardag en heeft tot haar 8e gefladderd bij het leven.
Je kind is nog zo jong. Ik zou hem wel laten testen, maar me zeker nog geen zorgen maken.

Mijntje
22-01-2020 om 15:01
eerder je duidelijkheid hebt hoe beter. Het is namelijk wel belangrijk zo vroeg mogelijk wat aan die taalontwikkeling te doen. Bij het audiologisch centrum kijken ze oa ook naar autisme en kunnen ze je verwijzen naar een speciaal taalklasje of logopedist.

Anneque
23-01-2020 om 00:01
eens
Laat hem testen bij een audiologisch centrum. Verder wil ik reageren op dit: "vanaf het begin al alles te benoemen maar het lijkt alsof het geen baat heeft."
Blijf dat doen. Blijf voorlezen, zingen, spelletjes doen, puzzelen, met hem spelen, taal uitlokken door gekke vragen te stellen (waar zijn je schoenen, in de koelkast? nee? zijn je schoenen in de wasmachine? ook niet? waar zijn je schoenen dan?....dat triggert hem op een speelse manier om iets te zeggen).
Als je kind verder niks mankeert, kan het geen kwaad. Als je kind toch autistisch is of een taalstoornis heeft, kan het hem helpen, en dan is het goed om zo vroeg mogelijk extra begeleiding te bieden. En bedenk (mocht hij autistisch zijn): wat je doet heeft waarschijnlijk wel baat, maar misschien heel laat. Je ziet misschien niet zo snel vooruitgang. Dat geeft niks, hij heeft dan gewoon (veel) meer tijd nodig om dingen te leren.
Maar enfin, zover ben je nog lang niet en het maakt ook wel uit of hij 2j1m is of al bijna 3.

Floria
23-01-2020 om 07:01
Hier
Ik heb al voor de 2 jaar een verwijzing gevraagd om zijn gehoor te testen en dat kreeg ik gewoon.
Voordat je ergens bent (logopedie of zo), ben je alweer maanden verder. Voordat je effect ziet of niet, weer weken of maanden verder.
In ons geval begreep hij wel alles (teveel zelfs) en dat was al vanaf kleine baby duidelijk, dus daar ging het meer om de productie, maar het begrip testen ze ook bij die testjes.

Eenmama
03-05-2020 om 19:05
Autisme zou kunnen. Heeft hij ook behoefte aan duidelijkheid? En is het hem snel te druk? Dat zijn belangrijke kenmerken.
Het is nu ook al even geleden, is het onderzoek al geweest? En wat kwam eruit?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.