Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

ASS en lager IQ dan verwacht, wat nu?


Pirata

Pirata

07-10-2016 om 10:10

vesper

Daar kwam VMBO-basis met LWOO uit. Overigens was dat de NIO, school deed geen CITO. En meneer hield niet zo van testen... :-p
De meester zag voldoende groeimogelijkheden voor TL, gelukkig.
Maar 95 valt nog wel onder "gemiddeld", dus ik zou zeker inzetten op TL. Dat hadden wij overigens al in groep 6 aan de meester verteld, gelukkig deelde hij uiteindelijk die mening. :-)

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-10-2016 om 11:10

Pirata

Wij hebben gelukkig een pre-adviesgesprek met alleen de leerkracht, zonder kind. Dan kunnen we net wat meer druk zetten dan wanneer kind erbij is, omdat we haar natuurlijk niet het gevoel willen geven dat kader niet goed genoeg is. Zelf vindt ze alles wel prima, als ze maar zo min mogelijk hoeft te doen ;-(

Pirata

Pirata

07-10-2016 om 11:10

Vesper

Ik vind dat ze nog heel veel werk hebben op TL... het is natuurlijk gemakkelijker dan HAVO/VWO, maar de hoeveelheid af en toe.... brrrr.
Die van mij houdt er helaas ook niet van. Ik denk trouwens dat je op kader de eerste 2 jaar bijna net zoveel huiswerk krijgt, maar zeker weten doe ik het niet.
Wij hadden ook in december al een pre-adviesgesprek, omdat het plaatsen van een kind met een rugzakje mogelijk iets meer tijd vergt en scholen het waarderen als je "zulke" kinderen tijdig aanmeldt. Maar dat was in de rugzakjestijd. Voor het gesprek wat lobby-werk kan trouwens geen kwaad he. :-)

mirreke

mirreke

07-10-2016 om 13:10

Eens met voorgangers

IQ NIET delen met school!

En wat de onderzoekers zeggen, dat zou ik meteen zelf helemaal loslaten. Ga niet twijfelen aan je zoon op basis van een momentopname! Dat is bizar. Jij kent hem, jij weet wat hij laat zien.

Niet kunnen plannen en organiseren daarentegen past heel erg goed bij autisme. Autisten kunnen (ik zeg kunnen, want iedere autist is natuurlijk weer anders) zich vaak minder focussen op een groter geheel, hebben minder overzicht, en verliezen zich soms in details.

Daarom is het hopelijk, als jullie school goed wil inzetten op passend onderwijs, handig dat hij nu een diagnose heeft, zodat hij ondersteuning kan krijgen bij het plannen en organiseren.

Ik heb zelf een zoon met autisme in 3vwo met ook een wat lager gemeten iq dan je op dit niveau zou verwachten (erg hoor, dat je kinderen in cijfertjes gaat zien, bah). Hij heeft echter al vanaf jongere leeftijd goede ondersteuning gehad in plannen en organiseren (en nu nog, in principe dan) en is daarin nu heel gedisciplineerd.

Hij heeft natuurlijk wel degelijk zwakkere punten, en die hangen ook echt samen met zijn autisme. Maar wij geven geen onderzoeksgegevens aan school, ook niet omdat we niet willen dat ze worden doorgegeven aan het vervolgonderwijs. Straks wil hij een bepaalde opleiding, wordt het verslag 'per ongeluk' meegestuurd, en wordt hij geweigerd!

Niet doen dus! En denk ook niet meteen aan afstromen! Denk in goede begeleiding, op de punten die hij nodig heeft, dus plannen, organiseren, stof in stukken hakken en hoofd- en bijzaken leren!

Nerina

Nerina

07-10-2016 om 15:10 Topicstarter

met zoon gesproken

Het was zoon wel een beetje tegengevallen, wat er in het gesprek naar voren kwam over IQ en dat VWO niet haalbaar zou zijn. Dus ik heb er even met hem over gesproken dat het niet alles zegt, dat het misschien niet klopt en als het wel klopt dat het ook nog niet wil zeggen dat hij geen VWO kan.
De afspraak die we hebben is dat hij gewoon lekker zijn best blijft doen, we op school vertellen van zijn autisme, maar verder niks. Dat vond hij een prima plan.
We hebben echt meerdere gesprekken gehad met zijn mentor en de zorgcoördinator vorig jaar en ze willen hem echt helpen. Hij heeft dit jaar dezelfde mentor, dus dat is fijn, scheelt weer een hoop uitleg.
Zoon doet zo zijn best momenteel en heeft dit jaar een heel goede start gemaakt op school. Ik ben heel trots op hem en dan laat ik me zo aan het twijfelen brengen door een cijfertje.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2016 om 17:10

Mooi

Dat klinkt goed. :-)

Fransien

Fransien

07-10-2016 om 18:10

Uitspraken over niveau op basis van iq

Als zo'n psycholoog op basis van een test-cijfertje uitspraken doet over het wel of niet mogelijk zijn van een opleiding, gegeven het feit dat je zoon die opleiding al met goede cijfers haalt, is er iets mis met het iq van de psycholoog en niet met die van je zoon.
Op basis van een enkele test kun je geen uitspraken doen, ik dacht dat we die discussie bij de eind-cito al gehad hadden. Als je daar een kind hebt wat uitstekende cijfers haalt en één enkele test verprutst, ga je dat kind niet beoordelen naar de ene verprutste test. We hebben hier een kind wat zijn hele schoolcarrière al laat zien een vwo-leerling te zijn, die ga je niet laten afstromen op één enkel iq-cijfertje. Deze psycholoog had dat nooit mogen zeggen maar moeten concluderen dat de test de andere gegevens niet ondersteund en dat er dus voorzichtigheid geboden is bij het interpreteren.
Ik ben al lang blij dat jullie hier niet in mee gaan en je zoon steunen op school. En zorg dat school dit cijfertje niet krijgt, want dan is het mogelijk dat de ondersteuning een stuk minder wordt.

Wel vertellen over ASS, niet over iq

Als docente en mentor in een derde klas heb ik veel aan een eventuele diagnose omdat ik de eventuele hulptroepen op school beter in kan zetten, mocht het nodig zijn. Aan die iq test heeft de school inderdaad niets. Hij heeft tot nu toe het vwo doorgelopen, dat er nu problemen komen zou eerder van de combinatie AsS+puberteit dan van zijn vermeede "lagere" iq.
Bovendien: ik ken genoeg mavo of havo kinderen die ontzettend slim zijn, en vwo kinderen die met niet enorme hoog iq maar goede werkhouding het vwo afmaken. Zo rechtlijnig is het niet, dat hoe hoger de iq hoe hoger het schoolbiveau.
Sini

Stenna

Stenna

08-10-2016 om 12:10

omgekeerd

Hier een zoon die als kind twee keer getest is (enige jaren er tussen). Beide keren kwam er een iq rond de 130 uit. En hij heeft met redelijke wat moeite als typische zesjes klant de havo gehaald. Waarschijnlijk door zijn ASS en concentratieproblemen. Hij was ook niet al te gemotiveerd voor school en het VWO had te veel verplichte talen voor hem (die boeien hem niet). Zijn huidige (beta-hbo) studie gaat overigens wel veel beter, sluit meer aan bij zijn interesse en inzicht). IQ heeft niet perse een goed voorspellende kracht voor schoolloopbaan, op individueel nviveau. Wel op gemiddeld niveau (groepen met hoge scores doen hebben andere diploma's dan groepen met lage scores, gemiddeld) maar binnen score-klassen zit er veel variatie in. Schoolloopbaan hangt van nog zoveel andere dingen af (motivatie, concentratie, pubertijd, atmosfeer school, vakkenvoorkeur, vriendenkring, ouderlijke steun, noem het maar op).
Wij hebben zijn IQ nooit verteld, ook niet dat het zo hoog was. Om geen onrealistische verwachtingen te scheppen of druk op hem te leggen. Wel zijn ASS, dat was relevant voor school qua benodigde steun en hulp. Dus zoals Sinilind al zegt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.