Werk, Recht en Geld
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Boos
07-10-2015 om 10:10
Voorschool --> discriminatie
Na een kort gesprek met een collega werd ik een beetje kwaad. Ik constanteer een vorm van discriminatie. Mijn collega (spreekt zelf goed Nederlands) en haar man werken beiden ze hebben een zoontje van 3. Dit zoontje gaat naar de voorschool. Haar uitleg was dat het echt ontzettend veel geld scheelt qua opvang, want anders had ze hem bij een gastouder ondergebracht. Wat is de situatie?
Zoontje gaat 5 dagen per week naar de voorschool waarvan 4 dagen van 8:30 tot 15:00 en 1 dag van 8:30 tot 12. De rest van de tijd maakt ze gebruik van een gastouder, 1 dag in de week is ze vrij maar gaat haar zoontje toch naar de voorschool.
Kosten voor deze opvang zijn 30 euro per maand, dan heeft ze er natuurlijk nog een gastouder bij nodig maar bij elkaar is het een fractie van wat de gemiddelde ouder kwijt is bij alleen al 1 dag kinderdagverblijf.
Nieuwsgierig geworden naar deze opvang (en geldbesparing) ben ik eens gaan rondneuzen en bedacht ik me dat het wellicht ook wat voor onze peuter zou zijn. Als je leest staat er dat alle kindjes erheen kunnen maar mijn collega vertelde al dat er geen Nederlandse kindjes zijn. Dus ik lees verder en zie het al kindjes met een indicatie krijgen voorrang, feitelijk komen er dus geen plaatsen vrij voor kinderen met Nederlandse ouders.
Nu vind ik het niet erg dat hij daar niet terecht kan en vind ik het ook wel fijn dat de kleine man naar een "gewone" psz gaat maar ik kan me wel kwaad maken over het feit dat ik daar dus mooi ruim 250 voor 2 dagdelen moet betalen en deze ouders voor 9 dagdelen 30 euro betalen. Dit is pure discriminatie.

AnneJ
08-10-2015 om 09:10
Verkeerd gebruikt
Dat is maar voor een deel waar Boos. Bij allerlei voorzieningen geldt dat mensen met een hogere opleiding en meer mogelijkheden vaak beter in staat zijn om gebruik te maken van voorzieningen die je liever naar een doelgroep ziet gaan die het meer nodig heeft.
Maar Nederlands thuis spreken zegt ook niet alles. Als dat niet je moedertaal is, bij beide ouders, dan mist er een stuk taalontwikkeling bij de kinderen omdat er in de moedertaal nou eenmaal een grotere woorden- en begrippenkennis is dan in een nieuw aangeleerde taal.
Je hebt wel kans dat er bij hoger opgeleiden thuis actiever omgegaan wordt met taalontwikkeling en sociaal emotionele interactie met kinderen.
Naast de vraag of de voorschool wel zo effectief is, veel kinderen zijn helemaal niet schoolrijp, leren weinig tot niets van het extra aanbod, en bovendien is het aanbod kwalitatief matig.
Je kunt je voorstellen dat als deze voorziening zo blijft bestaan dat opleidingsniveau van ouders belangrijker gaat worden dan etnische herkomst, ook bij de vve.
Net zoals het veranderd is op de basisscholen.
Het is een kwestie van criterium dat je hanteert. En nogmaals, helemaal eerlijk krijg je het niet en je wilt de bureaucratie niet die het zogenaamd eerlijker zou maken, want dat is gewoon niet mogelijk.

skik
08-10-2015 om 10:10
Valse tegenstelling
Als je negen dagdelen opvang afneemt van een kindcentrum/kinderdagverblijf dan kost dat bruto 612 euro, maar werkende ouders ontvangen daarvoor kinderopvangtoeslag waardoor de kosten flink lager zijn. Als je zoveel dagdelen afneemt terwijl één ouder gewoon thuis is op die tijden, tja...
Er zijn in Rotterdam tientallen peuterspeelzalen van Peuter&Co waar elke peuter, ook zonder indicatie, vier dagdelen per week terecht kunnen voor een tientje per maand. En nog tientallen waar je rond 50 euro per maand betaalt voor twee of drie ochtenden per week. Ik ben dus wel benieuwd waarom jij zo'n dure psz voor je kind hebt.
skik

Boos
08-10-2015 om 10:10
Omdat Peuter&Co voor niet indicatiekinderen gewoon 136 euro kost
Ik kies geen dure psz, maar voor alle niet indicatie kinderen wordt geen subsidie ontvangen deze mensen betalen de volle 136 euro.

M Lavell
08-10-2015 om 11:10
Ik vind dat je gelijk hebt
Boos, ik vind dat je gelijk hebt en dat je terecht boos mag zijn.
Maar het is geen discriminatie. Het heet voorrangsbeleid. Dat mag.
Althans, overheden mogen dat.
Deze stichting kopieert het voorrangsbeleid van de gemeente. Maar ik kan niet vinden of de psz ook subsidie krijgt en een gemeentelijke opdracht uitvoert.
Als dat niet zo is, als het voorrangsbeleid op eigen houtje gekopieerd is zonder dat daar een meer maatschappelijk belang aan hangt, dan is het mogelijk onrechtmatig.
Je zou dat hier kunnen vragen http://www.mensenrechten.nl/gelijkebehandelingswetgeving
Het VVE beleid zelf is begin deze eeuw ontstaan. Onder druk van de hete adem van Fortuijn is het snel ingevoerd met het doel niet westerse allochtone kinderen sneller en beter Nederlands te leren.
Gemeentes kregen er subsidie voor en moesten er beleid op maken, maar ze hadden er geen mankracht en gebouwen voor.
In die periode zijn peuterspeelzalen vijandig overgenomen.
Peuterspeelzalen waren meestal stichtingen gerund door witte vrouwen die er hun witte kinderen met elkaar lieten spelen. Er werd vaak maar een beetje subsidie genoten.
Gemeentes (in Rotterdam onder leiding van Leefbaar Rotterdam) hebben de speelzalen voor het blok gezet: Of alle subsidie wordt ingeleverd (en het huurcontract opgezegd), of de psz wordt omgevormd tot voorschool met geschoold personeel en een ander toelatingsbeleid.
Ik was er toen al erg boos over. Vooral ook omdat juist in die tijd heel veel geld werd uitgegeven aan het bestrijden van zwarte scholen. Ik vond het idioot om tegelijkertijd in hoog tempo zwarte voorscholen op poten te zetten, wat natuurlijk feitelijk de consequentie is van dergelijk toelatingsbeleid.
Het is bovendien kiezersbedrog tot en met natuurlijk. Nou vooruit, het is een koekje van eigen deeg. Natuurlijk willen heel veel Leefbaar en PVV stemmende Rotterdammers gevrijwaard worden van het gezelschap van niet westerse allochtonen. Maar de spiegelzijde ervan, namelijk dat zij en hun kinderen zelf niet meer welkom zijn in bepaalde voorzieningen, dat hadden zij niet bedacht.
De uitwerking nu, zij heeft een goedkope opvangvoorziening en jij niet met als enige verschil de afkomst van de vader van het kind, voelt en is oneerlijk. Het is bovendien maar helemaal de vraag of dat kind van haar de inspanning die geleverd wordt (voorschool) wel nodig heeft.
Alle kans dat er nog steeds honderden niet westerse allochtone kinderen ongezien blijven en geen Nederlands leren.

M Lavell
08-10-2015 om 11:10
Volgens mij klopt dat niet
Van Peuterenco haal ik "Voor de meeste peuters krijgt Peuter & Co subsidie van de gemeente Rotterdam. Ouders betalen in 2015 €10 per maand. Voor kinderen waar de gemeente geen subsidie voor geeft (peuters van PeuterSprong) is de ouderbijdrage €136 per maand voor twee dagdelen per week."
Hier doet de voorschool alsof de gemeente subsidie per kind - op naam - toekent waaruit ook een korting kan worden berekend.
Volgens mij klopt dat niet. Er wordt bij de toekenning van subsidie beslist geteld worden, maar daarmee is de subsidie niet te vertalen naar een korting per kind of voor dat kind.
De subsidie is volgens mij ook niet bedoeld om korting te geven, maar om geschoold personeel aan te stellen.
Onderwijssubsidie aan onderwijsinstellingen is in beginsel niet bedoeld als inkomensmaatregel.
Vraag eens aan Peuterenco over welke subsidieregeling ze het hebben. Zoek het op.
Ik denk dat je gelijk hebt met je boosheid.
Vergelijk: stel je voor dat scholen voortaan korting gaan geven op de ouderbijdrage op basis van het leerlinggewicht. Dan is het huis te klein vermoed ik.

Krullevaar
08-10-2015 om 13:10
ouderbijdrage
"Vergelijk: stel je voor dat scholen voortaan korting gaan geven op de ouderbijdrage op basis van het leerlinggewicht. Dan is het huis te klein vermoed ik."
Dat gebeurt toch al? Weliswaar obv inkomen maar daar zit vaak een correlatie in met leerlinggewicht. De ouderbijdrage van kinderen met een inkomen tot iets boven het minimum wordt door de gemeente vergoed.
Scholen hameren daar enorm op, dan hebben ze in elk geval dat geld binnen.

M Lavell
08-10-2015 om 13:10
Niet hetzelfde
"Weliswaar obv inkomen maar daar zit vaak een correlatie in met leerlinggewicht. "
Het gebeurt op basis van inkomen. Niet op basis van afkomst of thuistaal. Dat is een essentieel verschil.
Ik vond deze http://www.akros-amsterdam.nl/wp-content/uploads/2015/07/kosten-extra-dagdelen.pdf
Ook daar een tabel op basis van inkomen. Niet op basis van thuistaal.
Over VVE zegt men.
"Om de drempels te verlagen voor VVE doelgroepen kunnen gemeenten de ouderbijdrage voor VVE doelgroepen baseren op een maximale afname van 5 uur en voor de extra 5 uur die als eis wordt gesteld aan het VVE programma (minimaal 10 uur) geen extra ouderbijdrage in rekening brengen.
In een gemeente met zo’n regeling bedraagt de standaard ouderbijdrage voor 1 kind in het VVE Peuterwerk gedurende 40 weken per jaar en 10 uur per week uit een gezin in de laagste inkomenscategorie: 40 weken x 5 uur x € 0,64 = € 127,- per jaar."
Deze kinderen bezoeken 5 uur de psz en aanvullend gratis 5 uur de VVE.
Dat is wat anders dan de indruk die de firma's die Boos aanhaalt wekken.
Als ik Boos was, zou ik het uitzoeken :-)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.