Werk, Recht en Geld
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Heiderooske
09-06-2020 om 16:06
Sparen
Vraagje : wat is gemiddeld genomen het bedrag wat je maandelijks spaart ?
En hebben jullie potjes voor verschillende doeleinden. Of gewoon een vast bedrag elke maand naar een ander rekening ?
Wij sparen gezamenlijk 1 bedrag, dat gaat van allebei de salarissen af. En dat was het.
Daarvan gaan we op vakantie, is de wasmachine kapot dan wordt het daarvan betaald.
Ik vind dat we best flink sparen.Ik merk dat het maandelijks steeds lastiger wordt en dat ik soms ook moet terugboeken. 3 pubers die de oren van ons hoofd af eten, alleen aan boodschappen zijn we maandelijks al bijna 650 euro kwijt.
Was benieuwd hoe dat bij anderen gaat.

Guera
15-06-2020 om 08:06
Waarvoor?
Ik ben wel benieuwd waarvoor gespaard wordt. Die wasmachine zou hier desnoods van de lopende rekening kunnen. Dat hoor ik vaak als argument. Maar is het daarvoor?
Wij sparen iets van 500 per maand. Deels pensioengat, deels studie kinderen , deel spaar algemeen. Een gewone vakantie kan van het vakantie geld. Een mooie reis gaat van de spaar. En ik spaar voor het geval ik een keer een nieuwe keuken wil Dat soort grote dingen . Waar betalen jullie dat uit? Of hoog je dan hypotheek op? Gaat tegenwoordig ook niet heel makkelijk meer.....

Dendy Pearson
15-06-2020 om 08:06
Hier
Wij hebben als basis op onze spaarrekening 20000 euro. Daar blijven we af, dat is voor grote toestanden. We hebben een huishoudrekening en een gewone lopende rekening, daar komt het salaris op. Daar staat altijd genoeg op om wasmachines, de schilder en nieuwe fietsen van te kopen. Van grote bedragen sparen komt nu weinig. Er blijft iedere maand gewoon een beetje over.
Wij vinden 20000 euro een mooie buffer.

Aurora
15-06-2020 om 11:06
Veel
Wij hebben ongeveer een ton op de spaarrekening staan. Niet voor een speciaal doel. Deels van een erfenis maar het grootste deel zelf gespaard. We leven gewoon lekker maar in mijn optiek niet enorm luxe. Wel mooie vakanties en 2 leuke/mooie auto's voor de deur. Man heeft een met vlagen dure hobby, we hebben allemaal een goeie laptop en een mooie fiets, ik heb pas ook nog een elektrische aangeschaft. We betalen de studies van de kinderen zelf, ze hoeven dus niet te lenen (ze wonen thuis, als ze uit huis zouden gaan moeten we dat heroverwegen).
Het aflossingsvrije deel van de hypotheek is afgelost, dus we wonen in ons rijtjeshuis voor minder dan sociale huur. Volgend jaar willen we een ander huis kopen. Daar zal dan een flink deel van dat spaargeld ingaan denk ik zo.
Dus hoewel we er niet heel erg bewust mee bezig zijn, gaat het sparen toch wel lekker. Al is wat we per maand sparen de laatste jaren wel minder geworden omdat de kinderen meer kosten en we iets makkelijker zijn gaan leven (bijvoorbeeld die 2e auto, die er kwam omdat ik een baan kreeg waar ik niet meer naar toe kan fietsen. Mijn salaris is niet gestegen, maar ik had ook gewoon een goedkoop klein autootje kunnen kopen ipv een kekke cabrio). We zijn ons er wel heel erg bewust van dat we het heel erg goed hebben en dat dat lang niet voor iedereen geldt. We geven dus ook makkelijk uit voor een ander. Gelukkig staan we daar allebei hetzelfde in.
Het hebben van zo'n ruime spaarrekening geeft vooral veel rust. Door de coronacrisis heeft man al een paar maanden geen inkomsten en hij komt niet in aanmerking voor een regeling. Dat is vervelend, maar voor ons geen ramp. Hij verveelt zich wel intussen, dat is erger.

MoederVan3
15-06-2020 om 14:06
Wij sluizen standaard elke maand 50 % naar verschillende potjes. Al is het meer oormerken van geld. Wij zijn van nature erg zuinig en zo voorkomen dat geld dat we best uit kunnen geven stilletjes blijft staan (voor de erfgenamen). Sommige potjes zijn korte termijnpotjes, zoals het vakantiepotje, dat elk jaar gevuld en weer geleegd wordt (behalve dit jaar) en het belastingpotje. Andere potjes zijn gelegenheidspotjes om bijvoorbeeld te sparen voor een dure tandartsbehandeling, een auto, een nieuwe keuken. Daarnaast is er een vaste pot van 5000,- voor (niet zo) onverwachte uitgaven als een kapotte wasmachine, kapotte computer, nieuwe telefoon, grote beurt auto, eigen risico, etc. Als er wat uitgaat, vullen we hem de maand(en) er na weer aan tot 5000,-.
Momenteel sparen we overigens minder omdat man minder werk heeft. Als we over hebben besluiten we aan het eind van de maand of we het in het vakantiepotje of in 1 van de gelegenheidspotjes stoppen. Als er minder binnenkomt dan stoppen we het sparen in 1 van de luxe potjes tijdelijk.
Sommigen zullen dit een belachelijk complex systeem vinden, maar wij voelen ons er goed bij.

Asha
15-06-2020 om 14:06
Doel
Op dit moment sparen we vrij veel. Dat heeft niet echt een doel. Ik wil wel een minimaal bedrag aan spaargeld hebben voor het geval we inderdaad inkomstenverlies op moeten vangen of een keer een hele grote uitgave willen doen. Echter het bedrag wat we hebben zit daar boven, deels ook dankzij een erfenis. We zitten echter nu in een positie dat we gewoon meer binnen krijgen dan we uit willen geven. We bezuinigen niet maar we zijn tevreden met het huis wat we hebben, we maken normaal gesproken elk jaar wel een mooie reis plus kleine vakanties en er is genoeg geld voor etentjes, dagjes uit, theater bezoek en hobbies.
Ik heb ook wel periodes gehad dat alles wat binnenkwam er gelijk weer uitging en ik blij was het einde van de maand te halen. Het is heel fijn dat dit nu niet meer zo is.
De kinderen zullen wel duurder worden en het is fijn om als ze straks studeren een hogere bijdrage te kunnen leveren aan het onderhoud & ze te kunnen helpen met rijbewijs bijvoorbeeld.
We willen wel op een gegeven moment iets met een groot deel van het bedrag doen. Het kan zijn een ander huis (maar we zijn daarna nog niet over uit) of dat we een deel gaan investeren in iets (dat kan bijvoorbeeld een huis zijn om te verhuren.)

maan.
23-06-2020 om 21:06
Spaarsalaris
Ooit toen we gingen samenwonen, zijn we van zijn salaris gaan leven en mijn salaris gaan sparen. Van het spaargeld flink extra afgelost. Daarna tbm geworden, groot deel spaargeld is in verhuizing gaan zitten. Na 8 jaar hele kleine parttimebaan en het sparen weer uitgebouwd. Werk nu 2 dagen per week en dat gaat wederom naar de spaarrekening. (Eigenlijk 2 spaarrekeningen, eentje algemeen en eentje studiekosten).

Mamaveertigplus
02-07-2020 om 19:07
Ik spaar voor de studie van mijn zoon en ook voor mezelf. Ik wil graag vroeg stoppen met werken rond mn 55e ofzo en dan lekker goedkoop hypotheekvrij in Hongarije gaan wonen.

@Emma
02-07-2020 om 19:07
Hongarije
Dan maar hopen dat je zoon geen homo is als je daar woont. Wie wil er nou in Hongarije wonen?
Spaar je daar serieus voor?

Pennestreek
02-07-2020 om 20:07
Het was toch
Duitsland, Frankrijk of Zweden? Of ben je van gedachten veranderd? Kan natuurlijk, maar Hongarije is wel een aparte keus. Oh wacht, je wil vroeg met pensioen, en in een van die landen wil je een deel van je werkende leven door gaan brengen. Sorry.
Maar zou je daar dan weer een keer zin in hebben? Een keer emigreren en inburgeren in een ander land lijkt me al ingewikkeld genoeg.

Tine Winkel
02-07-2020 om 20:07
Hongarije
bijzonder dat je dat land uitkiest, gezien het democratisch gehalte van de regering van Orban... Zweden, Duitsland of Frankrijk - om maar gewoon willekeurig een paar landen te noemen - lijken me veel veiliger.

Mamaveertigplus
03-07-2020 om 07:07
Meubels
Mijn zoon zoekt lekker zelf zijn keukentafel uit als ik met pensioen ga.
En er is niks mis mee om als he studeert je inrichting wat goedkoper te hebben dan wanneer je werkt. Ik had vroeger ook wat dingen van de kringloop en rommelmarkt en wat dingen gekregen. Ook wat ikea dingen en dingen uit kwantum/xenos achtige winkels. Ik spaar niet een vermogen bij elkaar voor zijn studie zodat hij daar bij een dure luxe meubelzaak meubels van duizenden euro's van kan kopen. Dat is ook de insteek niet. Ikea heeft ook prima spul en als je goed rondkijkt kan je als student voor relatief weinig geld je kamer leuk inrichten. Wil hij toch dure meubels dan prima maar dan zelf werken.

@Emma
Ja maar
Dan nog, ga je toch niet in Hongarije wonen
De meeste ouders zullen inderdaad geen designmeubels voor hun kind op kamers gaan kopen en daar ook niet voor sparen.

Mamaveertigplus
Waarom zou ik niet in Hongarije gaan wonen na mn pensioen. Er zijn zat Nederlanders die daar gaan wonen ivm beter klimaat en lagere woonlasten. Ik wil dan goedkoop cq gratis wonen en veel mooie reizen maken.

Mamaveertigplus
Homo
En als mijn zoon homo is dan maakt mij dat verder niet uit hoor

Flavia
03-07-2020 om 08:07
@Emma
MvP gaat naar Hongarije, die zoon als hij eventueel homo blijkt te zijn kijkt wel uit om zijn moedertje te bezoeken.
Nou heeft Hongarije wel wat nadelen, maar de omgeving is wel heel mooi.
En als je goed Hongaars spreekt (is een must want zij zijn meer naar het oosten georrienteerd hoewel Russisch inmiddels niet meer verplicht is als taal op school) kun je er best langere tijd verblijven.

Mamaveertigplus
03-07-2020 om 09:07
Spijtig
Ok spijtig om te lezen maar wat heeft dat met mij of met mijn zoon te maken. Dat geldt dan toch voor alle mensen die in Hongarije gaan wonen. En hoe zie je nou aan iemand of hij homo is trouwens.

Lou
"Dat geldt dan toch voor alle mensen die in Hongarije gaan wonen."
Het wordt wel heel pijnlijk zo MVP. Misschien kun je het maar beter weer gaan hebben over je spaarrekening.

Mamaveertigplus
Wat wordt er pijnlijk.
Er wordt aan MIJ de vraag gesteld hoe het dan moet als mijn zoon homo is en ik naar Hongarije zou gaan.
Dan stel ik de vraag waarom stel je die graag asn mij enniet aan al die andere mensen die in Hongarije gaan wonen of erheen gaan op vakantie.
Ik ken diverse mensen die daar wonen of naartie gaan op va kantie. T is nooit in me opgekomen te vragen hoe ze dat dan gasn doen als hun kids homo zijn. T zou niet eens in me opkomen.
Ook op de fora voor emigratie staat zoiets nooit
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.