Werk, Recht en Geld
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Niny
19-04-2018 om 14:04
Pakje voor de buren, bezorger wil een handtekening van ons
Net kwam er een bezorger van UPS met de vraag of ik een pakje voor de buren wilde aannemen. Tuurlijk, dat doen we wel vaker, geen probleem.
Maar daarna wilde hij dat ik een handtekening voor ontvangst zette. En daar heb ik nou weer geen zin in. Weliswaar is het pakje door mij ontvangen, maar alleen om het door te geven. De bezorger - een narrig jongmens van het type 'ik volg ook alleen maar orders op' - wilde het niet geven tenzij ik een handtekening zette. Hij is dus weer vertrokken met zijn bestelling.
Overdrijf ik nou?

Ava
20-04-2018 om 14:04
Elk pakje is vreemd, want je kent het niet. Doorgaans weet je niet wat er in zit.
Geen rare buurt, gewoon een rare buurvrouw. Of nouja een buurvrouw met een flinke gebruiksaanwijzing in elk geval. Het is al een wonder dat ze met steun zelfstandig kan wonen.
Ik wist niet van tevoren dat het 6 dozen zouden zijn (het ging om een pakketje, kwam de man kletsnat aan met die dozen), maar dacht er goed aan te doen en ze gelijk weer kwijt te zijn (als buurvrouw thuis was). Maar zij stelde dat niet op prijs, kennelijk. Dat doe ik niet nog een keer.
Aannemen met handtekening deed ik al nauwelijks (komt ook niet heel veel voor).
Pakjes aannemen doe ik alleen zonder handtekening, hoe hard het ook regent, wel of geen medische inhoud. Daarnaast ben ik selectiever. Afgelopen december was de hal met regelmaat gevuld met pakjes. Sommige werden snel opgehaald, anderen duurden een week of 2. Daar heb ik gewoon echt geen zin meer in. Zo vierden wij pakjesavond en hingen er een paar buren aan de deurbel voor hun pakje. Er zijn nu een paar buren waar ik dat voor doe en zij voor mij. Prima, wat mij betreft.

Temet
20-04-2018 om 15:04
"Het is de bedoeling om het pakje op te halen, zoals de rest van de pakketjes.. Het gaat om gepakt te worden bij de invoer. Staat jouw naam en adres op het pakket en de drugs worden onderschept. heb je weinig kans dat die persoon opgepakt wordt."
Ik snap je nog altijd niet. Als Jantje een boef is en in drugs doet, en er worden drugs verstuurd op naam van Jantje, dan loopt Jantje risico. Dat risico kan Jantje niet verhelpen door die drugs te versturen op naam van Pietje, want dan komt dat pakje bij de verkeerde aan. Wordt het verstuurd op naam van Jantje-de-boef- maar Jantje is niet thuis zodat het pakje door Pietje wordt aangenomen, dan zal de politie in eerste instantie - terecht - nog altijd menen dat Jantje en niet Pietje hier de drugscrimineel is.
Ik snap niet hoe, in dit voorbeeld, Jantje er iets mee kan winnen door een pakje dat voor hem bedoeld is bij een ander (Pietje) te laten bezorgen. Want uiteindelijk is het niet de bedoeling dat Pietje dat pakje houdt.
Kortom: ik zie nog steeds het risico voor de brave buurman niet.
Groeten,
Temet

Ava
20-04-2018 om 15:04
Het staat dus niet op naam van Jantje. En ook niet op het adres van Jantje, maar naam en adres matchen niet. Het klinkt bekend en dan wordt het (hopen ze) toch aangenomen. Het is een gok(je) maar de kans voor Jantje om gepakt te worden is kleiner: het paktje leidt niet naar Jan (maar hij weet wel op welk adres het bezorgd wordt en wanneer). Als je dat aanneemt als brave buur, en men had vraagtekens bij het pakje, laat het doorgaan, maar komt toch even wat vragen stellen nadat het bezorgd is, heb je wel iets uit te leggen dat moeilijk te verklaren is.

syboor
20-04-2018 om 16:04
Temet
Bij ons in de buurt zou het kunnen, met die drugs. Alle niet thuis pakketjes gaan naar de kapper. Jantje weet dat Pietje overdag niet thuis is, dus hij stuurt een pakket naar Pietje. Vervolgens gaat Jantje naar de kapper en zegt "ik ben Pietje en ik kom een pakje ophalen dat hier bezorgd is".
Het lijkt me dan weer niet dat zoiets aangetekend wordt verstuurd. Wat heeft die verzender daaraan? Hij wil anoniem blijven, hij gaat toch geen schadeclaim indienen bij het postbedrijf?
Maar het idee van strafrechtelijke consequenties (of huiszoeking oid) voor degene die het pakketje aanneemt - op een ander adres dan het adres dat op het pakketje staat - vind ik inderdaad ondenkbaar.
Anders wordt het als het adres op het pakje je eigen adres is. Als je in een schattige niet-criminele buurt woont met vrijstaande huizen en de postbode bezorgt jouw niet-thuis pakketjes gewoon in de schuur die je nooit afsluit. En als Jantje dan jouw adres + een of andere nepnaam gebruikt. En jij brengt dat pakketje van de schuur je huis in, want je weet niet zo goed wat je er mee moet. Dan kan ik me voorstellen dat de politie wel wat verder onderzoek wil doen in jouw huis voordat ze met rust laten. En dat is geen toeval, dat is politiewerk: drugshonden in het distributiecentrum, verdachte pakketjes openmaken, en als het niet lukt om de afzender te achterhalen, het pakje dichtplakken, doorsturen, kijken wat de ontvanger met het pakketje doet, en daarna eens een goed intimiderend gesprek voeren met de ontvanger.
Maar goed, nooit pakketjes aannemen met jouw adres erop die je niet besteld hebt. Ik zou me trouwens meer zorgen maken over creditcardfraude dan over drugs. Zeker als de afzender (het slachtoffer van de fraude) een bedrijf is waar ik klant ben en waar ik 'tegoeden' (of e-books/muziekbestanden/etc.) heb staan en waar ik algemene voorwaarden heb geaccepteerd.

Ginny Twijfelvuur
20-04-2018 om 17:04
Tjee Ava
Een mens maakt wat mee hè.
De link tussn de Airbnb en de pakketjes begrijp ik overigens niet zo.
Maar inderdaad, de wereld is vol gevaar. Gelukkig kan ik hier in deze buurt probleemloos een pakketje aannemen voor de buren. En heb ik verder niet zo heel veel invloed op wat een willekeurige crimineel op mijn naam probeert af te halen op het postkantoor. Ik geloof Temet wel, als ze zegt dat dit vooral een theoretisch risico is.
Tekenen voor ontvangst voor een ander voel ik zelf verder ook niet zo heel veel voor, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik er niet zo heel veel voor voel om onderdeel te worden van een acceptatieproces waar ik verder niet veel invloed op heb.
Ik vind de optie die postnl biedt ook vrij onbegrijpelijk. Wat voor zekerheid biedt die handtekening de verzender dan? Enkel dat postnl haar werk heeft gedaan. Nou, dat tonen ze maar aan zonder mij.

Josien
20-04-2018 om 20:04
als verzender gehad
ik heb een keer een pakketje naar een klant gestuurd (aangetekend pakket) en dat was aangenomen door "Mandy", nu was het pakket ook geadresseerd aan "Mandy de Vries" (gefingeerde namen).
Toen belde Mandy mij dus een paar dagen later, waar haar pakketje bleef. Ik keek op track&trace en zag dat het een paar dagen daarvoor al was afgeleverd op het juiste adres en ik kon ook de handtekening zien.
Ik liet dat ook aan Mandy zien die zei, "ja maar dat is mijn handtekening helemaal niet, zie mijn rijbewijs," daar liet ze een kopietje van zien, en daar stond een andere handtekening op. Tja en daar sta je dan als verzender.
Ik heb post.nl gebeld en zei zeiden dat ik dat maar aan de politie moest melden, dat er dus sprake was van valsheid in geschrifte. Aangezien het om een artikel ging van 15,- heb ik het er maar bij gelaten en omdat mijn man in die buurt werkt, heeft hij het maar even langs gebracht. Maar heel raar is dit dus wel, aangetekend versturen lijkt hierdoor een soort schijnveiligheid, want er kan nog altijd iets mee gebeuren en post.nl trekt zijn handen er al heel snel vanaf.
Er zijn verschillende mogelijkheden om de boel te flessen:
Mandy wil graag een extra boekje en tekent gewoon met een ander handschrift en probeert een extra boekje te fiksen
Het is afgeleverd bij buren van Mandy die dat boekje ook wel leuk vonden en hebben het gehouden.
De postbode had teveel klussen en heeft zelf 'Mandy' geschreven en de boel in de sloot gegooid (hoor je ook wel eens)
Oh en trouwens een andere keer kwam mijn pakketje een paar straten verderop aan. Daar lag het aangetekende pakket gewoon in de brievenbus van iemand anders (zonder handtekening dus). Deze persoon was zo vriendelijk het even voor mij weg te brengen naar de juiste persoon en toen was alles opgelost. Ik belde toen ook Post.nl omdat ik het belachelijk vond en 'ze zouden het noteren'.

Yvan
20-04-2018 om 21:04
En eer je het weet
krijg je ook nog eens een vreemde ziekte van zo'n pakje!
Elke smeris zou dolgelukkig zijn met boeven die hun waar bezorgen via zo eenvoudig te onderzoeken pistes...

Yvan
22-04-2018 om 22:04
Niemand verstuurt iets waardevols
als hij niet de zekerheid heeft dat de goederen ook bij de bestemmeling terecht komen.
Fabeltjes over "drugs" enzo zijn eerder het terrein voor die, die weinig kennis paren aan overdreven achtervolgingswaan. (verwijderd door forumbeheer)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.