Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Gigantische persoonlijke lening

bieb63

bieb63

20-02-2019 om 17:02

Family99

"Om te veranderen hebben we geen inzet nodig behalve extra aflossen.Geen budgetcoach nodig."
Wat is het probleem dan? Waarom post je dan hier? Je hebt van alles niet nodig zeg je. Nou prima, aflossen dus, door de zure appel heen bijten, en klaar. Toch?

Family99

Family99

20-02-2019 om 17:02 Topicstarter

Bieb63

Ja dat heb ik maar 6 keer aangegeven maar het komt blijkbaar niet aan.

bieb63

bieb63

20-02-2019 om 21:02

Family99

Maar wat wil je dan horen?
Natuurlijk zijn er meer mensen als jij. En die zullen moeten aflossen. Punt.

Angela67

Angela67

20-02-2019 om 23:02

bieb63

zie beginposting: "Is dit herkenbaar, zo ja hoe gaan jullie er mee om ?
Zijn er meer mensen met zo'n enorm leenbedrag ?
Denk soms dat wij de enige zijn die zo stom zijn geweest.
Als ik niet versneld afflos zit ik hier nog ruim 5 jaar aan vast...."

de reacties wilde ze graag horen en ze bedankt er ook nog voor. Dus wat heb jij niet begrepen?
gr Angela

bicyclette

bicyclette

21-02-2019 om 00:02

Bieb

"Wat is het probleem dan? Waarom post je dan hier? Je hebt van alles niet nodig zeg je."

Mag je hier alleen maar posten als je ook deskundige hulp nodig hebt?

Niet iedereen met psychische problemen heeft een psycholoog nodig. Niet iedere sporter heeft ene personal trainer nodig. En niet iedereen met schulden heeft een professionele schuldhulpverlener nodig.

Volgens mij was er een duidelijke vraag, de reacties hebben bij TS tot inzichten gezorgd en daar heeft ze iedereen voor bedankt.

Waarom zo venijnig?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2019 om 01:02

Family

Oh merk je nergens dat mensen toch wat streng tegen je of over je zijn? Hoe dan ook was ik het wel, vanuit de beste bedoelingen, maar wat je ermee doet is aan jou.

Family99

Family99

21-02-2019 om 04:02 Topicstarter

Slot

Bedankt allemaal voor de fijne comments en tips.
Alvast goed weekend.

Yanea

Yanea

21-02-2019 om 06:02

Ik herken het wel

Nooit de gigantische schulden, maar wel een periode waarin het spaargeld elke maand werd aangesproken voor dingen die niet echt nodig waren. Toch die kaartjes voor de musical, toch spontaan een weekendje weg, ook al was er is het gewone budget eigenlijk geen ruimte voor en was het geen 'vakantiegeld-maand'.
Ik vroeg me toen regelmatig af hoe het toch kon dat wij, met ons inkomen, geen enorm bedrag op de spaarrekening hadden staan.

Programma's als uitstel van excecutie en dubbeltje op zijn kant waren toen erg leerzaam voor me.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2019 om 10:02

Het sluipt erin

maar als het dan ook fout gaat wordt het een sneeuwbaleffect, de bal wordt steeds groter. Omdat je 100 euro niet meer kunt betalen, wordt dat 150 euro of meer door incassokosten, daardoor kun je een rekening die je normaal wel kon betalen niet meer betalen, dus zeg 300 euro kun je niet meer betalen, de eerste rekening is dan wel weggewerkt, maar die van 300 euro lukt niet meer, ga je die betalen, dan kun je vervolgens 3 andere rekeningen niet meer betalen, daar komen ook incassokosten op, dan bij het incassobureau maar betalingsregelingen aanvragen, daar komt door van alles en nog wat de klad in, dus betalingsregelingen worden beëindigd, je moet op stel en sprong betalen, dat lukt niet dus ga je kunstgrepen toepassen, waardoor je in nog grotere problemen raakt, deurwaarders komen af en aan, je opent de post niet meer omdat je niet meer durft en zo door. Zelfs als je inmiddels op een punt bent aangekomen dat je beseft dat het fout gaat, kan het verdraaide lastig worden om het tij te keren, omdat je je levensstandaard totaal om moet gooien en de discipline moet hebben om dat vol te houden.

Achteraf weet ik dat onze schuld een voor Nederland heel gemiddelde schuld was, minder als van Family99. Als je inmiddels op bijstandniveau zit, wordt het drama wel wat groter dan bij Family lijkt te zijn, erger dan toen kan het eigenlijk niet meer worden. Als ik naar programma's als 'Een dubbeltje op zijn kant' kijk, zie ik wat die mensen verkeerd doen en roep ook ach en wee, maar ernaar kijken en het probleem zien is over het algemeen makkelijker, dan wanneer je er zelf middenin zit.

Family hoeft haar levensstandaard amper om te gooien als ik af mag gaan op wat ze vertelt. 'Gewoon' niet meer zoveel geld uitgeven en wat ze uitspaart in de afbetaling stoppen. Ondanks mijn aanmoediging om daar hulp bij te zoeken, lijkt mij dat ze het inderdaad zelf moet kunnen. Dus Family succes daarmee .

bieb63

bieb63

22-02-2019 om 10:02

Angela en Bicyclette

Natuurlijk mag je hier alles posten. Maar het gaat mij meer om de toon.
Dat Family feitelijk niet in de schulden had hoeven te komen en feitelijk ze ook prima kan aflossen, is duidelijk. Neemt niet weg, dat als dat tóch gebeurt, het natuurlijk alsnog vervelend is, dat je een tijd zult moeten inboeten om die schuld te moeten aflossen.
Suggesties in reacties over schuldsanering zijn uiteraard niet relevant: daar komt ze volgens mij niet eens voor in aanmerking. Maar suggesties als budgetcoaches lijken mij niet geheel onzinnig. Hoeft natuurlijk helemaal niet als je het zelf kan. Aan de andere kant: Ook met een aardig inkomen zul je moeten budgetteren, want ook dán heb je een grens m.b.t. je uitgavenpatroon, en dat is dus duidelijk verkeerd gegaan. En dat betekent ook dat er voorlopig, ivm het aflossen van de schulden, wat kariger geleefd zal moeten worden én dat na afloop van de aflossingen, niet een 'beloning' moet volgen in de zin van: na al dat 'afzien', hebben we nu wel een mooie vakantie verdiend: dus hup weer een lening. Kortom: de mindset moet anders.
En als er dan een opmerking van Family komt van "We werken hard genoeg voor ons geld en dan zouden we in dit geval "iemand" moeten hebben die ons alleen huishoudgeld geeft, dacht t niet.", vind ik dat dus verkeerd over komen.

Family99

Family99

22-02-2019 om 11:02 Topicstarter

Niet

@ Bieb63

Wij totaal niet, en een budgetcoach had 10 jaar geleden van pas gekomen, nu niet meer.

Jasmijn

Jasmijn

22-02-2019 om 12:02

Tegenwoordig kan je trouwens online heel veel budget advies krijgen. Gewoon door heel veel tips/blogs/advies sites te lezen (en daarna wel toe te passen natuurlijk) Ik ben lid van iemand die een blog heeft over minimalistisch leven, en hij doet dat op zo'n manier dat je gewoon zin krijgt om het ook te doen. Het voelt heel goed, de ruimte die je in je huis en hoofd krijgt lijkt me heerlijk, en een leuke bijkomstigheid is dat het ook nog eens geld bespaart ;-)
Beknibbelen zonder dat je het gevoel krijgt dat je nooit meer wat leuks kan doen, dat is een goed motto voor Family99 lijkt me, probeer het als een uitdaging op te pakken.

Marisol

Marisol

22-02-2019 om 14:02

Vertel vertel 😊

Jasmijn, wie is die leuke budgetcoach/blogger? Wie weet vindt Family99 m ook leuk, of ik 😊

bieb63

bieb63

22-02-2019 om 15:02

Family99

"Wij totaal niet, en een budgetcoach had 10 jaar geleden van pas gekomen, nu niet meer."
Van die budgetcoach begrijp ik, maar wat bedoel je met 'wij totaal niet'?

Jasmijn

Jasmijn

22-02-2019 om 21:02

Marisol

Ik lees graag mee met Jelle van SoChicken, gaat niet alleen over budget, maar over minimalistisch leven en denken en vooral positiviteit, hopelijk ook inspirerend voor een van jullie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.