Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Dat gezeur van die docenten | Pagina 4 | CJG forum door Ouders.nl
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Zat

Zat

30-08-2017 om 21:08

Dat gezeur van die docenten

Li

Li

19-09-2017 om 11:09

het gaat hier nu eens niet over mijn ervaringen, maar over het algemene fenomeen dat leerkrachten zo klagen over kinderen als de mijne. Onterecht, want ze zijn er altijd geweest.

Tegenover de eisende ouders staan de klagende leerkrachten. Het is een kip-en-ei verhaal. Dat is mijn punt hier. In andere draadjes heb ik het over mijn kinderen.

Dat ik kinderen met "iets" heb betekent niet dat ik verder blind ben voor maatschappelijke ontwikkelingen. Ik kijk ook om me heen, dus stop met die insinuaties.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2017 om 11:09

Het zijn geen insinuaties. Het is een conclusie. Uiteraard is het prima als je het daar niet mee eens bent.

Li

Li

19-09-2017 om 12:09

insinuaties

nee hoor, het is een ad hominem argument om alles wat ik zeg van tevoren al af te serveren. Mag iemand die werkloos is het niet over inkomenspolitiek hebben, want tja, hij is werkloos? Dan gaat het heel stil worden in Nederland.

Li

Li

trouwens

het is ook tegen de forumregels.

Li

Li

maar...on topic

ik denk echt dat kleinere klassen zullen helpen, zowel tegen eisend gedrag van ouders als tegen klagerig gedrag van leraren. Als je die twee zaken niet in verband met elkaar ziet, ben je verkeerd bezig.

Pirata

Pirata

19-09-2017 om 13:09

Meuh

Ja, die kinderen zijn er altijd geweest in de klas. Ze mochten vroeger de plantjes water geven en koffie zetten. Op hun 12e in de leer bij een bedrijf. Dat daar nu geen genoegen meer mee wordt genomen, is geheel en al terecht.

En als je je werk al af had, verveelde je je gewoon, of mocht je schoenen rechtzetten en inktpotjes vullen

Tijd

Maar die kinderen kosten wel veel tijd. Mijn pleegdochter heeft een verstandelijke handicap. Zij zit op een gewone basisschool (nog wel). Ze is een heel lief meisje maar ze vraagt wel veel tijd van de leerkracht. En dat is niet erg. Behalve dat die leerkracht nog 28 kinderen in de klas heeft die ook tijd vragen. En zij is niet het enige kind in de klas waar wat mee is. Er zijn nog een paar andere kinderen die meer dan gemiddeld aandacht nodig hebben. En dan zijn alle andere kinderen er ook nog. En die hebben ook wel eens wat aandacht nodig. Het is ook gewoon veel werk.
Ik vind 'samen naar school' een prima initiatief want ik meen oprecht dat kinderen veel van elkaar kunnen leren. Maar er zou veel meer ondersteuning moeten komen in de vorm van onderwijsassistenten en extra leerkrachten zodat er kleinere klassen mogelijk zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2017 om 16:09

Vroeger

Ik ben ook van 'vroeger' en plantjes water geven en inktpotjes vullen waren ere-taakjes en niet voorbehouden aan kinderen met 'iets'. Uit de tijd dat mijn dochter kleuter was, weet ik nog wel dat zij af en toe de school rond werd gestuurd om iets af te geven of op te halen bij een andere onderwijzer, omdat mijn dochter álles in de gaten hield. Zonder commentaar hoor, maar af en toe had deze juf kennelijk even lucht nodig.

Vroeger had je ook speciaal onderwijs. Maar kinderen waar het niet zo duidelijk bij was, zaten inderdaad gewoon in normale klassen. En als het tegenzat waren die klassen ook behoorlijk groot. Petje af voor die onderwijzers dus, maar tegenwoordig is de manier van lesgeven toch een beetje anders waardoor je het niet echt naast elkaar kunt leggen.

Verder ben ik het met de reactie van Kyana eens.

Li (en anderen)

Ik klaag niet over Pietje die Asperger heeft, of Marietje die adhd heeft. Want inderdaad zijn die kinderen er altijd geweest. Vroeger noemde je het "apart" of "druk" en inderdaad, gingen ze met 12 jaar naar de fabriek. Geen haar op mijn hoofd die denkt dat we naar deze "goede oude tijd" terug moeten. Ik heb niets tegen differentiëren, de leerstof op verschillende manieren aanbieden, rekening houden met iedereen en uitgebreid contact met de ouders van Pietje of Marietje. Alleen, en nogmaals, het is wel veel gevraagd van mij met 30+ kinderen per klas. Omdat... omdat er maar 24 uur in een dag zijn en ik om 19:00 meestal toch wel mijn laptop afsluit, in ieder geval op de dagen dat ik mijn eigen kind thuis heb. Op andere dagen gaat het meestal weer open na het avondeten. Gelukkig heeft mijn vent ADD en merkt hij er niets van als de TV maar aanblijft ...
Dus... natuurlijk zou ik graag meer willen verdienen dan wat ik nu verdien (+- 27€ bruto per uur na een studie van 4 jaar en tig cursussen is nog steeds niet echt veel he..) Maar nog meer wil ik de rust en de tijd om fatsoenlijk mijn werk uit te oefenen, zonder dat ik steeds meer eigen onbetaalde uren erin moet stoppen om het standaard op een voor mij (en iedereen) acceptabel niveau. Als een schoonmaker 1 uur krijgt voor een kantoorverdieping, zijn jullie verbaasd dat er nog stof ligt? Bij ons is het niet echt anders.
Tis toch niet te veel gevraagd?
Sini

Die ene zin

over mijn vriend had ik met (cynisme aan) (cynisme uit) markers gezet, die zijn verdwenen... Dit vermeld ik voor de mensen die de quotes er niet zelf bij kunnen bedenken.
Sini

passiebloem

passiebloem

19-09-2017 om 19:09

Paddington

"En dat is juist hetgeen ik in mijn omgeving niet zie. Kinderen krijgen nog steeds op hun kop als ze op school straf hebben gekregen en de docenten worden niet afgevallen.

Er wordt al jaren meer geld in het onderwijs gestopt.

Je moet iemand met het startsalaris van een docent ook niet als gemiddelde werknemer zien. Vergelijk het salaris en bekijk in het bedrijfsleven welke functie bij dat salaris hoort. Dat zijn vaak functies op hoger niveau met veel verantwoordelijkheid en heel veel overuren, die overigens niet zomaar gecompenseerd worden."

Volgens mij is het helemaal niet zo dat basisschoolleerkrachten standaard zoveel meer overuren maken als ze voor zijn aangenomen. Ze werken door het jaar meer uren die tijdens de vakanties gecompenseerd worden.
Ik denk dat het werk van een onderwijzer vergelijkbaar is met het werk van een verpleegkundige (behoorlijke medische verantwoordelijkheden), een sociaal pedagogischer werker (HBO) die werken met complexe cliënten met soms behoorlijke agressie problemen, of een maatschappelijk werker. (komt agressie, leed, schulden etc tegen.) De onderwijzer verdiend verreweg het meeste en vraagt nu weer om salarisverhoging.

Pirata

Pirata

19-09-2017 om 19:09

Sinilind

Ik begrijp dat het volwaardig aandacht geven aan de IADH-kinderen nogal wat vergt. Ik snap ook niet dat de docenten van mijn zoon nog niet allemaal grijze haren gekregen hebben.. pet af. Maar ik prefereer hun grijze haren boven het naar de fabriek sturen van mijn kind. ;-)

Pirata

Graag gedaan En grijze haren staan ook soms chic hoor

Hanne.

Hanne.

19-09-2017 om 20:09

27 euro/uur

"Dus... natuurlijk zou ik graag meer willen verdienen dan wat ik nu verdien (+- 27€ bruto per uur na een studie van 4 jaar en tig cursussen is nog steeds niet echt veel he.."

Of ik doe iets fout of jij iets heel goed maar ik (ook 4 jaar gestudeerd en zelfs gepromoveerd en diverse postdoctorale opleidingen en 15 jaar ervaring) krijg per uur net zo veel en beschouw dat als zeer royaal. Snap echt niet hoe je dat als 'niet echt veel' kan benoemen. Met 27 EUR per uur zit je op jaarbasis toch aan de 50-55.000 euro bruto!

Hanne

Euh... Geen geheim, ik verdien iets meer dan 1800€ netto per maand. Maal 13 is het echt geen 55000€ per jaar. Ik word betaald voor het geven van 17 lessen per week + al het voorbereidend werk dat erbij hoort, het nakijken etc. Daarnaast heb ik verschillende taken die erbij komen zoals mentoraat, internationalisering (organiseren van verschillende reizen en uitwisselingsprogrammas). Een middag per week ben ik kwijt aan vergaderen en een keer per twee weken een halve dag aan een opleiding dat vanuit school een verreist is. En alles wat ik zelf bij doe om op niveau te blijven. Ik schat dat ik per week ongeveer 40 uur bezig ben met mijn werk.
Het is geen armoede maar geen vetpot.
Sini

Mirjam, methodes

"methodemakers voldoen aan de vraag. Scholen en schoolbesturen kopen in zonder kijken."

Welnee, er wordt geen methode aangeschaft zonder dat daar zich eerst een werkgroep over heeft gebogen, ze een hele dag naar een beurs zijn geweest en wat nieuwe methodes uitgeprobeerd zijn in de klassen. En bij voorkeur wisselen ze vier of vijf jaar later weer van methode. Van elk vak. En gaat de werkgroep weer aan de slag. Gaat een hoop tijd in zitten!

skik

Hanne.

Hanne.

19-09-2017 om 23:09

Simpel sommetje

Op zich is het een simpel rekensommetje 27 euro x 36 uur PER week (fulltime) x 52 weken = 50.544 euro bruto per jaar op fulltime basis. Als fulltime 40 uur per week is kom je zelfs op ruim 56.000 euro bruto. Ex vakantiegeld en 13e maand die er blijkbaar ook is.

Ik gok dat je een contract van ongeveer 0,5 hebt. Dan kom je inderdaad niet aan die 50k.

Flauw

Sinilind, wat een flauwe redernatie. Jij geeft jouw bruto uurloon. Dan vermenigvuldigt Hanne dat met een geschat aantal betaalde uren per jaar om een schatting bruto jaar salaris te maken. Dan zeg jij dat dat getal onzin is en je noemt je netto salaris op basis van een parttime dienstverband. Dat is flauw. Ji hebt met je werkgever een bruto salaris afgesproken, geen netto. Dat kan ook helemaal niet, want netto salaris hangt van veel persoonlijke zaken af. Bijvoorbeeld van eventuele aftrekbare betaalde hypotheekrente. Dus, doe niet zo flauw en noem hier je bruto jaarsalaris op basis van een fulltime dienstverband. Ik denk dat de schatting van Hanne wel klopt. En dat is echt geen slecht salaris. Fors meer dan modaal.

Zat

Zat

20-09-2017 om 06:09

Caesar

"Dat kan ook helemaal niet, want netto salaris hangt van veel persoonlijke zaken af. Bijvoorbeeld van eventuele aftrekbare betaalde hypotheekrente. Dus, doe niet zo flauw en noem hier je bruto jaarsalaris op basis van een fulltime dienstverband. Ik denk dat de schatting van Hanne wel klopt. En dat is echt geen slecht salaris. Fors meer dan modaal."

Sorry hoor maar als je iemand de les leest moet je geen onzin praten. Nettoloon heeft niets te maken met aftrekbare hypotheekrente!

Bruto jaarloon op fulltime basis

Is 51000. Makkelijk te berekenen met de app van de Aob.
Even een kanttekeninf: op mijn school ken ik geloof ik maar 3 mensen die een 1fte aansluiting hebben behalve de management.
Sini
Ps: ik heb geen hypotheek

Caesar

Ik vind het geen dramatisch salaris. Ik zei dat ik het geen vetpot vond. Klopt ook dat ik parttime werk (0,62fte). Meer dan dit zou ik het niet vol houden. Als je de rest van mijn post leed kun je zien dat ik veel liever kleinere klassen heb dan meer salaris.
Sini

Zat

Netto loon inderdaad niet, netto inkomen wel. Dat was een vergissing.
Maar mijn punt blijft hetzelfde, als je salarissen wilt vergelijken, dan doe je dat op basis van bruto fulltime salaris.
Het is flauw om een geschat bruto fulltime jaarsalaris te ontkrachten door een netto parttime maandsalaris te noemen. Zeker nu blijkt dat de schatting van Hanne correct was.

Zat

Zat

20-09-2017 om 08:09

Caesar

Ja daar ben ik het wel mee eens. Je moet full-time vergelijken anders kun je het niet vergelijken. En dan is het echt een flink salaris.

Sinilind
Er zijn mensen die fulltime werken met een HBO+ opleiding en die graag zouden willen dat ze jouw parttime salaris hebben. Trek je het door naar fulltime dan zijn er managers die dat salaris nog niet eens redden.

Sinilind

Goed dat je het bruto fulltime salaris hier noemt. Hieruit blijkt dat Hanne dus gelijk had met haar salaris schatting.
51K is een royaal salaris. Bijna 40% meer dan modaal. Jij werkt 0.62 fte, daarmee verdien je 15% minder dan modaal. Niet slecht voor een belasting van 0.62 fte.
Maar waarom zou jij niet kunnen opschalen naar fulltime? Wat doe jij anders dan de docenten die dat wel kunnen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.