Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Zat

Zat

30-08-2017 om 21:08

Dat gezeur van die docenten


Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2017 om 15:09

Miriam

Kaaskopje, beginnende leerkrachten zijn 22 jaar.
Jij bent geen 22 meer.
Leeftijd en arbeidservaring doet ook wat met salarissen.===

Ja, dat is zo, maar mijn mbo-2 gediplomeerde bij 'demente bejaarden' werkende dochter verdient méér dan ik op 'kantoor'. Misschien kun je dat werk qua belasting tijdens de werkuren enigszins vergelijken met dat van een onderwijzer. Maar de ouderen-zorgende trekt de deur na de werkdag achter zich dicht en is klaar.

Ik snap op zich wel wat je bedoelt met die spiraal, maar ik kan me wel voorstellen dat een onderwijzer die voor een redelijk salaris wil werken daar niet zoveel voor koopt. En ik vraag me wel af of het nu redelijk ís. Misschien wel letterlijk vanwege de functie-inhoud, maar niet vanwege wat daar nog meer bij komt. Ik denk inderdaad ook dat de onvrede vooral zit in dat een onderwijzer teveel op zijn bord krijgt en dat niet in het loon terug ziet. Iedereen wil wel eens wat naast werktijd voor 'de baas' doen. Of iedereen wil wel wat aan registratiewerkzaamheden doen, maar het moet wel een béétje in verhouding staan tot de eigenlijke taak.

Lente

Lente

17-09-2017 om 16:09

Volgens mij zijn leerkrachten niet handig in administratie

en dan met name de administratie op een computer.
Het is voor mij een paar jaar geleden maar ik vond het digitale niveau van leerkrachten in het basisonderwijs schrikbarend slecht. Het zou mij niet verbazen als daar een belangrijk oorzaak ligt van de werkdruk die leerkrachten in het basisonderwijs voelen. Als de administratie je tegenstaat en je bent er niet handig in, dan zou een verplichte cursus misschien helpen, met examen aan het eind.

Leerkrachten op het VO zijn veel meer gewend aan het bijhouden van gegevens. Daar is het ook al langer gewoon. Op het VO zitten ook wel digibeten maar veel minder dan op het PO.

Teuntje

Teuntje

17-09-2017 om 17:09

Niet uniek

Alles wat hier langs komt is niet uniek voor het onderwijs. Parttime werken is inefficienter, geldt vrij algemeen. Meer overdracht nodig, meer administratietijd per fte, meer tijd nodig voor de vergaderen en bijscholen want dat moet iedereen en kan niet half. Dat drukt niet alleen op de werkgever en het team maar ook individueel.
Hoezo meer dan fulltime kan niet? Dat is maar net hoe je het bekijkt. Er zitten 168 uur in een week, en meer dan DAT kan niet. In veel cao's is ruimte om goed boven de 40 uur te mogen werken. Of is de cultuur zodanig dat je je werkuren gewoon doet en die vergadering op de vrije dag, ach, dat hoort er gratis bij.
Ik zie nog steeds niet waarom het onderwijs meer te klagen zou hebben, zowel niet over salaris als over werkdruk.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-09-2017 om 17:09

2400

Een beginnende basisschoolleerkracht verdient volgens mij iets meer dan 2400 bruto. Dat is toch een heel prima startsalaris, zeker voor een 21-jarige? De uitloop is niet zo hoog, maar als daaraan iets gedaan zou worden zouden alle bijv gemeente-ambtenaren met een complexe hbo-functie ook meer betaald moeten krijgen. Die mogen blij zijn als ze in schaal 8 starten met uitloop naar 9.

Salaris

'De salarisschaal ligt tussen 2000 en 2650 bruto. Netto is dat 1700-2000 euro. Geen vetpot, maar ook niet absurd laag.'

Tsjor

Methodemakers zijn de wortel van het kwaad

Leuk hoor, methodes met allerlei moderne, slimme toeters en bellen, waarbij die toeters en bellen voornamelijk bestaan uit het registreren van van alles. Een juf-vriendin vertelde enthousiast dat ze met de nieuwe spellingsmethode alle dicteewoorden van de leerlingen over kon typen in de computer. Daar rolden vervolgens mooie grafiekjes uit waaraan ze kon zien met welke spellingscategorie de leerling moeite had. Alleen kostte dat invoeren van al die dicteewoorden zoveel tijd, dat ze geen gelegenheid meer had om nog wat met die uitkomsten te doen.

Sinds de Onderwijsinspectie heeft bepaald dat de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters in de gaten gehouden moet worden zijn ook daar weer heel uitgebreide observatielijsten voor gemaakt. Een kleuterjuf vertelde me dat ze elke kleuter vier keer per jaar op achtenveertig punten moest checken. Ga d'r maar aan staan, dik 5000 data voor één kleuterklas. Moet het zo gemicromanaged worden? Nee toch? Kan een beetje ervaren juf het ook zonder zo'n idioot lange lijst toe? Lijkt me wel. Overigens is dit niet de schuld van de Onderwijsinspectie, die schrijft namelijk niet voor dat het zo uitgebreid en nauwgezet moet, dat maken de methodemakers er van. En als een school voor zo'n methode kiest gaan het het ook van A tot Z doen.

Tel daar nog bij op dat het onderwijs een overwegende vrouwenaangelegenheid is waarbij consensus een groot goed is en er heel wat vergaderingen en overleggen zijn die je in andere sectoren niet zo gauw tegenkomt.

Ik denk dat juffen en meesters heel gelukkig worden als ze worden verlost van een groot deel van hun administratieve last én als ze meer vrijheid krijgen hun functie naar eigen inzicht in te richten.

skik

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-09-2017 om 18:09

Tsjor

Dat zag ik staan, maar dat klopt dus niet.

Oké

Ik heb op www.loonwijzer.nl gekeken. Maar het is dus hoger dan ik dacht. En niet vele lager dan een LB-schaal. Wat een gedoe om bijna niets.

Tsjor

Paddington

Paddington

18-09-2017 om 09:09

Verschil bo en vo

Wat ik ook begrepen heb is dat bo leerkrachten het raar vinden dat er een verschil is. Voor mij is het volledig te begrijpen. Het is beide onderwijs, maar daar houdt in mijn ogen de overeenkomst wel op.

Ik heb mij een tijdje in onderwijsland begeven. Zoals al eerder al aangegeven is de kennis over computers en het gebruik van software schrikbarend laag in het bo. Eigenlijk is het te belachelijk voor woorden dat mensen met zo weinig kennis van een stuk techniek onze kinderen moeten voorbereiden op de toekomst. Een gedegen kennis over hoe de hulpmiddelen te gebruiken zal heel veel schelen. Ik kreeg zelf een beetje het gevoel dat je een timmerman een cirkelzaag geeft, maar bij blijft alles met de hand zagen, want hij heeft geen idee hoe de cirkelzaag werkt. Daarbij is hij aan het klagen dat hij zo weinig tijd heeft voor zijn klus.

Het lijkt mij dat een groot deel van de leerkrachten hand in eigen boezem moet steken en eerst eerlijk kijken naar hoe zijn hun werk goed kunnen blijven doen. Daar helpt meer geld echt niet bij. Sterker nog, ik denk dat meer geld, zoals al door anderen aangegeven in dit geval tot nog meer problemen lijdt. Geld voor goede bijscholing, met afsluitend examen lijkt mij veel nuttiger.

Arbeidsvreugde en subjectieve stress (en gezeur..;-)

Ik werk pas 10 jaar in het onderwijs, waarvan 2 jaar in Estland en 8 jaar in Nederland. Wat mij opvalt is dat het onderdeel "klassemanagement" zo veel meer tijd vraagt in Nederland in vergelijking met Estland.
Het is voor een deel ordehouden, maar ook andere dingen: wat vindt de omgeving dat een docent moet leveren? Moeten we alleen de kinderen goed leren lezen/rekenen/Frans praten/geschiedenis kennen? Of moeten we het altijd leuk maken, nieuwe methodes uitproberen, differentiëren (dus verschillende boeken moet raadplagen om verschillende opdrachten over de passé composé te vinden), flipping the classroom (en dus filmpjes moet maken/vinden voor de leerlingen om eerst thuis te kijken), Magister bijhouden, etc... Ik kan heel makkelijk 20 lesuren per week geven zonder vermoeid te zijn als ik dat bovenstaande niet hoef. Als ik zoals in Estland "gewoon" klassikaal lesgeef, uitleg op het bord, opdrachten maken, b.. houden en huiswerk controleren. Als ik niet rekening hoef te houden met dyslectische Pietje, met Marritje die door haar ADD steeds bij de les gehouden moet worden, met Saratje die met haar ADHD steeds van alles roept en de lachers op haar hand krijgt waardoor je steeds bezig bent de orde te herstellen en de rust dat zo belangrijk is voor Meesje die met zijn Asperger juist moeite heeft met dir allemaal. Dit in een klas met 30+ leerlingen, Als ik van mijn teamleider niet naar 3 verschillende cursussen moet over "Lessen in orde" en vervolgens naar "Jongens bij de les" en nog even naar "dyslexie en Moderne vreemde talen". Als ik niet tijdens de mentoruren aandacht moet besteden aan het rouwproces van Klaasje die opa kwijt is geraakt en Flipje die gepest werd op de basisschool. Als ik geen ouderavonden moet voorbereiden en geen eindeloze mails van ouders die (vaak) terechte vragen over dit en dat hebben.

De maatschappij (en dat zijn wij) heeft van het vak docent/onderwijzer iets heel anders gemaakt: we zijn niet alleen vakdocenten meer, er wordt van ons verwacht dat we gespecialiseerde psychologen zijn, onderwijs innovators, IT-wonderen, etc..etc.. etc..
Ik word al moe van wat ik getypt heb. Onze kennis en onze praktijk gaat alle kanten op. En het is heel interessant maar ontzettend divers. Er wordt verwacht dat we soft skills verenigen met harde kennis. En dat vraagt veel tijd, ontzettend veel tijd. En energie. En (ik herhaal mezelf) kennis en skills die zeer divers zijn. En energie... want wat we bijna allemaal hebben is het besef dat we met zeer kwetsbaar materiaal werken, namelijk kinderen. Die ook de onze kunnen zijn. Niet met het stroomlijnen van verkoopprocessen of met het toepassen van wetten en regels op het gebied van publieke ordening, maar met (soms) kwetsbare jonge mensen.

Dus ja ik vind het niet zo gek dat je daarvoor meer geld wil. Als je de kennis van een goede IT-er verenigd met die van een psycholoog en van een vakdocent, dan mag het wel wat kosten..
Sini

passiebloem

passiebloem

18-09-2017 om 17:09

Sinilind

"De maatschappij (en dat zijn wij) heeft van het vak docent/onderwijzer iets heel anders gemaakt: we zijn niet alleen vakdocenten meer, er wordt van ons verwacht dat we gespecialiseerde psychologen zijn, onderwijs innovators, IT-wonderen, etc..etc.. etc..
Ik word al moe van wat ik getypt heb. Onze kennis en onze praktijk gaat alle kanten op. En het is heel interessant maar ontzettend divers. Er wordt verwacht dat we soft skills verenigen met harde kennis. En dat vraagt veel tijd, ontzettend veel tijd. En energie. En (ik herhaal mezelf) kennis en skills die zeer divers zijn. En energie... want wat we bijna allemaal hebben is het besef dat we met zeer kwetsbaar materiaal werken, namelijk kinderen. Die ook de onze kunnen zijn. Niet met het stroomlijnen van verkoopprocessen of met het toepassen van wetten en regels op het gebied van publieke ordening, maar met (soms) kwetsbare jonge mensen."

Dat is in andere sectoren niet anders. ICT kennis moet iedere HBO-er hebben en met het generalistisch werken wordt een zeer brede kennis verwacht.

passiebloem

passiebloem

18-09-2017 om 17:09

verpleging versus onderwijs

Ik vond deze vergelijking op fb. Zegt heel veel:

startsalaris leraar basisonderwijs (volgens cao AOB) schaal LANR 1: 2436 euro oer maand.
Eindsalaris leraar schaal lb nr 15: 3826.
eindsalaris leraar speciaal basisonderwijs 4464.

startsalaris verpleegkundige FWG 40 nr 0 1853 (2420 na 6 jaar)
eindsalaris FWG 45 NR 10 3012 Euro.
eindsalaris gespecialiseerd (bv ic) verpleegkundige 55 3840.

Dat zegt toch behoorlijk wat niet? Ik kan me een beroepsgroep voorstellen die eerder salarisverhoging moet krijgen.

Niet overdrijven Teuntje

Teuntje "Hoezo meer dan fulltime kan niet? Dat is maar net hoe je het bekijkt. Er zitten 168 uur in een week, "
Nee. In een werkweek zitten doorgaans 35 of 40 uur. Als je minder uren werkt dan ben je vrij terwijl anderen "normaal" werken. Dat verhoogt de druk om toch te werken, het vertroebelt bovendien het overwerk dat je wel doet. Vergaderingen zijn in die tijd gepland. Toegang tot systemen, kopieermachines of het archief is binnen die uren ook als dat buiten jouw contract ligt.

Voor je het weet werk je full time ipv 3/4 of 1/2.

Natuurlijk komt het voor dat mensen 5/4 of zelfs 6/4 werken die eigenlijk 4/4 (full time) werken. Maar daarvan is voor iedereen zichtbaar dat het overwerk is.

Het is een schande

Skik methodemakers voldoen aan de vraag. Scholen en schoolbesturen kopen in zonder kijken.
Je keert oorzaak en gevolg om.

"Sinds de Onderwijsinspectie heeft bepaald dat de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters in de gaten gehouden moet worden zijn ook daar weer heel uitgebreide observatielijsten voor gemaakt."

Nee. Scholen hebben jarenlang beweerd dat niet de kwaliteit van onderwijs de (slechte) prestaties veroorzaakten, maar legio leerling kenmerken die het les geven onmogelijk maken.
Die kenmerken zijn via officiële raadplegingen ivm wetgeving bijvoorbeeld ook in (toen nog) het rugzakje beland. Die kenmerken zijn bovendien sinds jaar en dag het excuus om leerlingen die gewoon presteren in het onderwijs, toch te laten blijven zitten (kleuterverlengen).

De inspectie heeft die kenmerken niet bedacht. De inspectie heeft gedaan wat die altijd doet: De scholen aan hun eigen beweringen houden. Dat is: Als sociaal emotionele ontwikkeling dan een factor van betekenis is waarvoor bovendien met zittenblijven of andere vormen van onderwijstijd ingezet dient te worden ter remediëring, dan moet de school al dat zware werk aan deze ontwikkeling ook bijhouden.

Dat is op zich een schande natuurlijk, want eigenlijk is het een soort terug pesten van de subsidiegever om de subsidienemers het geld niet over de balk te laten gooien.
De inspectie heeft zich tegen deze onzin niet geweerd met onderzoeken naar het waarheidsgehalte van al die schoolse beweringen over dat geontwikkel, noch met adviezen voor wetgeving die kinderen tegen dit belastend gepruts beschermen.

Niets van dat al. Met heeft zoals altijd de bureaucratische route gevolgd waarbij het onderwijsveld de wijsheid en de waarheid heeft - sociaal emotionele ontwikkeling moet op de onderwijs agenda - en de inspectie slechts controleert of datzelfde onderwijsveld de eigen wijsheden wel opvolgt.

Er is werkelijk nergens een wet of een regel die scholen of leerkrachten verplicht tot het zo uitvoerig bijhouden van van alles. Die verplichting bestaat alleen op scholen die ZELF beweren dat dat belangrijk is (staat in het schoolplan).

Passiebloem

Ik spreek je niet tegen wat de verpleging betreft. Maar het is ook niet voor niets dat er steeds minder mensen te vinden zijn die de verpleging of het onderwijs in willen
Sini

Glazen huis

'Dat is in andere sectoren niet anders. ICT kennis moet iedere HBO-er hebben en met het generalistisch werken wordt een zeer brede kennis verwacht.' Maar er zijn weinig sectoren, waarin je zo in een glazen huis staat te werken als in het onderwijs.
Ik snap het verhaal van Sinilind helemaal, alleen los je dat niet op met meer geld.

Tsjor

Tsjor

Ik weet niet of ik het mee eens ben, met je reactie. Meer geld in de zijn van een hogere salarisper indivisu: ik denk niet dat het probleem ermee opgelost is. Want voor 2000 of 5000 netto per maand, het blijft zwaar werk. Meer geld in het algemeen, of een andere manier van het geld verdelen: ja dat helpt wel. Of we moeten af van onderwijs vernieuwing, differenciëren, samen naar school en weer strak in het gelid klassen van 35 die gewoon doen wat ik zeg, of we blijven op hetzelfde koers varen maar dan met klassen van 15 leerlingen.
Het is overigens niet een Nederlands probleem: ik hoor redelijk hetzelfde van Franse vrienden die in het onderwijs werken, en vanavond zag ik per toeval een stukje op de BBC over het stress van docenten in de Greater London area.
Dus: 3 zeer verschillend onderwijssystemen(Frankrijk, Nederland, Engeland) produceren mensen die massaal afhaken, ziek van de stress worden, of in het beste geval zeuren. Wat is het toch!
Sini

Paddington

Paddington

19-09-2017 om 08:09

Persoonlijk

denk ik ook dat ouders daar een rol inspelen. Waar een ouder vroeger een kind (basisschool leeftijd) nog een keer een preek geeft als hij/zij straf heeft gekregen op school, gaan ouders nu naar school om verhaal te halen bij een leerkracht.

Dit is een probleem van de huidige maatschappij, daar helpt een hoger salaris voor leerkrachten niet tegen.

Wat dat betreft ben ik het met Sinilind eens. Meer geld voor onderwijs kan helpen als dat wordt gebruikt om de klassen kleiner te maken. Het ombuigen van de instelling van ouders is niet iets dat je makkelijk kunt beïnvloeden als maatschappij.

Kinderen met ADHD waren vroeger "drukke kinderen", met ADD was je een dromerig type. Nu moet iedereen rekening houden met kinderen met een stempel, want het zijn kwetsbare kinderen. Dat is begrijpelijk tot een bepaalde hoogte. Helaas slaan veel mensen in mijn ogen daarin door. Een kind met ADHD, ADD of PDD-Nos is nog steeds in staat om dingen te leren, ook omgangsregels. Voor sommige kinderen is het moeilijker, waardoor het langer duurt voordat een kind het leert. Helaas zijn er ouders genoeg die denken dat hun kind het nooit zal kunnen dus dat de maatschappij zich maar moet aanpassen aan het kind.

Zat

Zat

19-09-2017 om 08:09

Paddington

En dat is juist hetgeen ik in mijn omgeving niet zie. Kinderen krijgen nog steeds op hun kop als ze op school straf hebben gekregen en de docenten worden niet afgevallen.

Er wordt al jaren meer geld in het onderwijs gestopt.

Je moet iemand met het startsalaris van een docent ook niet als gemiddelde werknemer zien. Vergelijk het salaris en bekijk in het bedrijfsleven welke functie bij dat salaris hoort. Dat zijn vaak functies op hoger niveau met veel verantwoordelijkheid en heel veel overuren, die overigens niet zomaar gecompenseerd worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2017 om 10:09

Bij mijn laatste werkgever in wording (na de volledige opleiding en training bleek ik toch niet te voldoen aan hun eisen) was wat we moesten registreren en bijhouden in mijn ogen ook belachelijk veel. Bij andere werkgevers werd dat door de teamleider gedaan. Het vergde een aparte training om die registraties allemaal te kunnen uitvoeren. En dat voor 10 euro per uur. Op het moment zelf vond ik het ook al wat veel van het goede, maar nu ik erop terugkijk verbaas ik me er nog meer over. Wat mij betreft zou die moeite ook best uitgedrukt mogen worden in een beetje extra salaris. Of betere programma's waardoor de gegevens automatisch bijgehouden worden zodra je ingelogd bent. En om dat laatste gaat het naar mijn idee voor een heel groot deel bij de onderwijzers. Misschien is het loon best schappelijk voor het werk waarvoor ze geleerd hebben, maar de omstandigheden maken dat de gedachte 'Nou, dat mag best méér beloond worden' op een gegeven moment boven komt drijven.

Bij de werkgever waar ik hiervoor werkte, werd je meer in de watten gelegd. Ik kon me daar echt toeleggen op het werk waarvoor ik was aangesteld. Elke minuut die ik langer in het gebouw was dan mijn eigenlijke werkuren werd gecompenseerd door vrije tijd. Dus als ik op een gegeven moment 10 uur aan overuren had staan, mocht ik die opmaken door later op mijn werk te komen of eerder naar huis te gaan. Dat kan in het onderwijs niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2017 om 10:09

Wat betreft het gedrag van ouders, is inmiddels toch alom bekend dat sommige ouders bij het minste geringste voor de neus van een leerkracht staan om verhaal te halen? Kind kan niets fout doen, dus doet de leerkracht het verkeerd. Dat jij in je omgeving andere situaties ziet kan uiteraard heel goed waar zijn, maar voor het complete beeld is het misschien goed om ook verder te kijken dan je eigen situatie. Ik hoor dat onderwijzers bedreigd worden door ouders. Ik ken niemand die dat doet, maar is het daarom niet waar?

Wat straf betreft, was ik van mening dat de onderwijzer redelijk ingeschat zal kunnen hebben of mijn kind straf verdiende of niet. Ik vond niet dat ik het thuis nog eens dunnetjes moest herhalen, de straf hoort op school te blijven. Ik vond ook niet dat ik bij de onderwijzer langs moest gaan om te vragen waar hij of zij de brutaliteit vandaan haalde om kind te straffen. En dat gebeurt voor zover ik zo her en der lees tegenwoordig wel.

piggy

piggy

19-09-2017 om 10:09

werk zelf in het onderwijs

en waar ik vaak tegen aan loop is dat we niet gebruik maken van elkaars talenten. De ene leerkracht is beter in het bedenken van een goeie geschiedenisles en de andere kan heel snel een handelingsplan in elkaar zetten. Als ik soms hoor hoe lang leerkrachten bezig zijn met het typen van verslagen. Gewoon omdat ze heel langzaam typen! Ik denk dat daar heel wat winst te behalen valt: gebruik elkaars krachten. Ik ben geen leerkracht overigens.
Meestal wordt de werkdruk ook alleen ervaren bij de dingen die je niet leuk vindt. Bijna geen enkele leerkracht ervaart het leuk versieren van de klas voor Kerst, of het voorbereiden van Sinterklaas als werkdruk, maar de administratie bijhouden wel.
Hiermee zeg ik niet dat het allemaal onzin is hoor, die werkdruk. Maar misschien moeten we eens gaan kijken waarom er zoveel langs elkaar heen gewerkt wordt, in plaats van met elkaar de talenten van iedereen benutten.

Li

Li

19-09-2017 om 11:09

Al die verschillende kinderen zaten vroeger ook in de klas. Alleen krijg je nu wat meer handvatten voor de omgang met die kinderen aangereikt. Als je dat niet zint en je trekt je er lekker niks van aan, is het je eigen schuld als de boel uit de hand loopt. Kinderen op hun twaalfde de fabriek in sturen doen we nu eenmaal niet meer.

Iets anders is dat de klassen nu veel te groot zijn. Daar zou van mij best wat geld naartoe mogen. Dan zijn al die vreselijke kinderen met ADHD en autisme er nog steeds wel, maar dan mag je toch hopen dat een beetje leerkracht daar niet meer over miept.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2017 om 11:09

Ik vind dat jij de 'fout' maakt om alles langs je eigen meetlat te leggen. Het is inmiddels duidelijk dat jij teleurgesteld en boos bent door eigen ervaringen. Op zich is dat begrijpelijk, maar daarmee niet altijd eerlijk. "Jouw" onderwijzers zijn niet dé standaard voor álle onderwijzers. Welke onderwijzer zegt dat een kind met autisme of ad(h)d vreselijk is? Als een onderwijzer dat letterlijk zegt, is die niet geschikt voor het vak. Ik ben zelf geen leerkracht, maar ik kan me wel voorstellen dat de standaard-opleiding voor onderwijzer niet altijd voldoende toereikend is voor kinderen 'waar iets mee is'. Misschien dat onderwijzers daar zelf iets over kunnen zeggen. Onderwijzers zijn geen psychologen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.