Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Zat

Zat

30-08-2017 om 21:08

Dat gezeur van die docenten


Teuntje

Teuntje

03-09-2017 om 13:09

Ha ha Ingridt

Het is net Echt Werk .
Ik denk dat iedereen dat herkent, de week na een vakantie weet je van voor niet wat je van achter het eerst moet aanpakken. Het duurt echt even voor alles weer loopt en voor je weer bij bent, tot die tijd drukdrukdruk.
Ik denk dat tsjor bedoelt dat het goed zou zijn als de werkdruk in het onderwijs wat meer gespreid kon worden. Door de hoeveelheid aan vakantieweken moet het werk in minder weken worden gepropt. Voor fulltimers worden dat dan flinke werkweken met een hoge werkdruk.
Maar voor parttimers is het misschien wel een van de voordelen van werken in het onderwijs. Ik heb een vriendin in het onderwijs die 24 uur per week werkt. En de schoolvakanties vrij heeft. In de zomer vaak een week minder vanwege afbouw en opstart, maar er blijven beduidend meer weken over dan bij mij. Daarom krijgt ze het jaar rond een salaris gebaseerd op 22-nogwat uur, dat komt dan overeen met de jaaruren. Wil je een salaris van 24 uur dan hebben je werkweken net wat meer uren. Ideale deal, zou mij ook wel lijken maar dat kan niet bij ons. Max. 3 weken vrij tussen mei en september en verdelen met je collega's zodat er maar een deel tegelijk weg is.
Elk nadeel heeft zijn voordeel en klagen hoeft niemand.

Ga naar

om het even welk forum, van om het even welk land, en je zal een pak gezeur vinden over leerkrachten....

In B is, in het middelbaar onderwijs, een voltijdse opdracht (een "volledige lessenrooster" zeggen ze hier) 22 lesuren per week (= 22 * 50 min = 18,33h).
Naast die strikte lestijd op zich is er natuurlijk ook nog het toezicht op de speelplaats, het meewerken aan- en opzetten van- extra-curriculaire activiteiten, het maken van lesvoorbereidingen, het voorbereiden en verbeteren van taken en toetsen, de oudercontacten, de administratie, zoals individuele evaluaties en die op klasniveau, progressierapporten enzovoort, enzoverder.
Het zal wel doenbaar zijn, binnen een normale werkweek (hier 36 - 38h), maar nu niet dat het zo'n ongelofelijk geschenk is...

Een hier veel gehoord verwijt is, dat die leerkrachten toch wel verwend zijn, "met al die vakanties".
Dat klopt niet: leerkrachten hebben evenveel betaald verlof als het gros van de anderen: 20 werkdagen/jaar. Een deel van hun salaris wordt het jaar vooraf ingehouden en uitbetaald in de verlofperiodes die die 20 werkdagen/jaar overstijgen. Beginnende leerkrachten ontvangen een werkloosheidsvergoeding. Niks meer.

"Maar hé: als leerkracht/overheidsambtenaar heb je toch een zeer goed pensioen?". Ook dat klopt niet helemaal: het is deels waar dat leerkrachten, als overheidsambtenaren ("statutaire ambtenaren") een "goed pensioen" hebben. Dat komt omdat op hun salaris in verhouding veel hogere pensioenheffingen afgehouden worden. In vergelijking met gelijkaardige functies in de privé-sector, verdienen ambtenaren o.m. daardoor ca. 10% minder.
"Statutaire ambtenaren" kunnen niet intekenen op een privé-pensioenplan. Ze hebben een "beter" pensioen, maar dat is ook het enige wat ze hebben, in tegenstelling tot werknemers in de privé.
"Contractuele ambtenaren" (eigenlijk een interimke in overheidsdienst en het kan jaren duren eer je doorstroomt naar het statuut van statutair ambtenaar) zijn niet vast benoemd. Die kunnen wel een persoonlijk pensioenplan onderschrijven, maar daar staat tegenover dat ze op zowat alle andere vlakken fors benadeeld zijn.

Beginnende contractuelen hebben ook (vrijwel) nooit een voltijdse opdracht binnen een school.

Onze Vlaamse politici vinden dat blijkbaar wel leuk, om juf A te zijn rondstruinen voor 2h Nederlands in school A, 2h Frans in school B, een uur kunstgeschiedenis in school C en dan nog een uurtje taalbeschouwing in school D, om de dag af te sluiten met nog een uurtje literatuurbeschouwing Frans in school B...

Teuntje

Precies: 'Ik denk dat tsjor bedoelt dat het goed zou zijn als de werkdruk in het onderwijs wat meer gespreid kon worden.' En dat kun je al bewerkstelligen door een semantische oplossing: onderscheid maken tussen vakantieweken en lesvrije weken. Dan komen de overleggen etc. in de lesvrije weken terecht.
Ik begin na 3 weken vakantie direkt met les geven. Overleggen etc. worden later ertussen gepropt. Het voordeel is wel, dat je niet meer kunt doen dan wat er kan: er zit een natuurlijke grens aan je belastbaarheid: 's morgens, 'middags, 's avonds en in het weekend kan, maar dan houdt het ook op, meer kan echt niet.

Tsjor

Tja...

"...Die dagen was ik toevallig vrij en zag haar 8:30 wegfietsen en 15:30 thuiskomen het is 20 min fietsen dus echte lange dagen waren het niet. Vervolgens weet ik ook dat ze elke werkdag pas om 8 uur begint (na wegbrengen eigen kinderen naar kinderdagverblijf) elke werkdag is ze rond 16:30 thuis.....Nadat ze de kinderen heeft opgehaald bij de opvang. Ik weet ook dat ze in de avond veel sporten is en dan ook niet werkt! Maw normaal gesproken werkt ze lang niet de uren die ze hoort te werken...."

Gewoon een ergerlijke, jaloerse klapei met een banaal meningetje, dus?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-09-2017 om 21:09

Spijker op de kop Yvan

'Gewoon een ergerlijke, jaloerse klapei met een banaal meningetje, dus?'

Het vliegt inderdaad laag over....

Zat

Zat

15-09-2017 om 07:09

Yvan

Wees gerust ik wil niet in het onderwijs werken heb ik gedaan ik werd gek van het slakkentempo waarop gewerkt werd. Ik irriteer me zo aan het geklaag en dat terwijl ze er zelf van alles aan kunnen doen. Vind je het vervelend om tijdens de schoolweken lange dagen te maken dan maak je kortere dagen (zoals feitelijk al gebeurd) en haal je die uren lekker in je "vakanties" in (zoals nu maar heel beperkt gebeurd en ze zelf benoemen als overwerk).

Het is maar goed dat je niet meer in het onderwijs werkt met je taal- en spelfouten.

skik

bieb63

bieb63

15-09-2017 om 14:09

En wat is het verschil dan Zat??

Als een leerkracht kort na de lessen naar huis gaat (zover dat kan, dus geen teamoverleg en afspraken met ouders enz), en je dan rond half 4 thuis bent en die dag verder niets aan schoolwerk doet, dan heb je idd een relatieve korte dag. Neemt niet weg dat al het werk dan alsnog thuis moet gebeuren: nakijkwerk, lessen voorbereiden, rapporten schrijven enz. Je kan er voor kiezen dat allemaal in het weekend te doen. (deels) Keuze. Maar per saldo maakt dat niet minder uur werk.

passiebloem

passiebloem

16-09-2017 om 07:09

thuiswerken

Volgens mij kun je als buitenstaander toch helemaal niet beoordelen hoeveel uren die leerkracht werkt? Inderdaad hoeveel tijd is iemand thuis nog bezig? Heeft hij nog vergaderingen, ouderavonden, tien minuten gesprekjes etc? En hoeveel uur werkt iemand überhaupt?
Qua salarisverhoging nu snap ik die commotie ook niet zo goed. Nu moet er extra geld naar het onderwijs terwijl andere HBO-ers bijvoorbeeld in de verpleging en in welzijn over het algemeen nog minder verdienen als de leraren. Terwijl verantwoordelijkheden en werklast denk ik vergelijkbaar zijn. Maar dat vond ik 20 jaar geleden al toen ik begon met werken. In familie zitten nogal wat onderwijzers, en hun startsalaris was hoger dan mijn salaris in de verpleging. En we zijn beide HBO geschoold.

Het lijkt me eng om een buurvrouw te hebben die precies weet wanneer je komt en gaat, wanneer je sport. Getver!

Teuntje

Teuntje

16-09-2017 om 13:09

Passiebloem

Daar zit denk ik de angel bij Zat. Natuurlijk is het onderwijs hard werken, maar nou ook weer niet zo heel uniek en het salaris is ook niet heel bijzonder anders dan andere takken. Zoals je zelf al zegt in de zorg weten ze er ook raad mee. En ja de uren in het onderwijs zijn buiten de vakantieperiode meer dan gemiddeld maar dat wordt door de vakanties weer rechtgetrokken, maar toch wordt er veel geklaagd. En blijkbaar nu met resultaat.

Merkwaardig

Als je buurvrouw steeds klaagt en jij verbaast je erover, dan zeg je toch: 'Maar ik zie je altijd zo vroeg thuis en 's avonds sporten, waar zit dan de zwaarte van het werk? Dan ga je toch met haar het gesprek aan en niet buiten haar om met andere mensen, die niet kunnen oordelen over haar werkdruk?

Een goede tip voor parttimers die klagen over werkdruk (wat best reëel kan zijn): ga fulltime werken. Dan verdien je meer, dan is er meer duidelijkheid over de beschikbaarheid van je uren (meer dan fulltime kan niet) en dan kun je zelf het werk ook beter verdelen over een hele week, in plaats van een halve week met uitloop naar de andere helft, zodat het alsnog een fulltime werkweek wordt met een parttime salaris (geldt ook voor basisschoolleerkrachten).

Ik werk bij voorkeur fulltime. Dan wordt plotseling duidelijk dat die extra cursus niet kan zonder compensatie met andere werkzaamheden, dat het extra overleg op wel heel vreemde uren moet plaatsvinden etc. Scheelt heel veel.

Tsjor

passiebloem

passiebloem

16-09-2017 om 15:09

eens met tjor

Ja daar zat hem voor mij ook een beetje, bespreek het met haar zelf. Vaak lijken dingen aan de buitenkant anders dan dat ze zijn. Ik werk ook wel thuis, begin ik om 8 uur en ga ik om 930 naar mijn eerste afspraak. Dan lijkt het of ik heel laat begin:-)
Als je partime werkt en je hebt de keuze neem dan op vrijdag vrij. Hier wordt er bijna nooit iets georganiseerd op vrijdag dan hebben veel mensen vrij.

Maar ik begrijp ook niet zo goed de commotie rond de lerarensalarissen. Ik denk dat een hele grote groep met HBO opleiding werkzaam in de publieke sector een vergelijkbaar salaris heeft. En een vergelijkbare werkdruk. Maar goed ineens is onderwijs weer hot en maakt de PvdA zich sterk voor je....

Profiterende leraars!!!! Nooit genoeg!!!

Sommige mensen moeten wel uiterst flexibel zijn wat hun werk betreft. Ik ben er zo een.
Vandaar dat het enige tijdstip dat kon geprikt worden voor een oudercontact een zaterdagavond om 23h30, bij de lerares thuis, was.

Toen ik me uitgebreid verontschuldigde voor zo'n vreemd moment, omdat het nu eenmaal niet anders kon, zei ze dat het geen punt was en dat ze ook wel wist dat het voor ploegenwerkers niet altijd makkelijk was.
Ze had die ochtend ook al een oudercontact gehad om 05h15 's ochtends, met nog zo'n ploegenwerker.

Tja... Is het vreemd dat leraren in mijn ogen niet veel meer kunnen misdoen?

@ zat #32

Ik denk niet dat het onderwijs een groot gemis zal voelen.
Als politie-informant kan u wellicht wel aan de slag. Dat lijkt me meer iets voor u. U bent alert en hebt een verbazingwekkend goede opmerkingsgave.
Zolang u zich niet begeeft aan interpretatie van de waargenomen feiten, gekleurd door uw enigszins bekrompen horizon, kan er weinig mis gaan.
Misschien wel uw spelling en grammatica wat beter in de gaten houden. Rechters letten nu eenmaal erg op punten en komma's. Terecht, lijkt me.

Stop

Stop

17-09-2017 om 09:09

mwoah fulltime

"meer dan fulltime kan niet)"
Fulltime werken in de zorg zorgt niet dat dingen anders gaan in elk geval. Ik moet dan nog steeds mijn nascholingen in eigen tijd volgen, overleggen buiten werktijd doen omdat je met collega's niet tot 1 datum komt. En dat nascholen (en zo nog wat meer) komt dan bovenop je fulltime uren.
Als ik parttime werk kan ik nog een nascholing op een andere tijd kiezen als die mogelijkheid er is en kom ik max tot fulltime werken ipv van fulltime plus.

Fulltime plus

als je fulltime werkt werk je ook fulltime plus. Natuurlijk vallen er dingen buiten je gewone werkuren, die komen er bovenop, zeker in het onderwijs. Maar er zit dan een grens aan: meer kan niet.
Fulltime werken en parttime betaald worden geeft genoeg reden tot onvrede.

Tsjor

In het onderwijs wel

Als een klas een leerkracht heeft, dan is er één administratie, geen overdracht, ouderavond met één leerkracht, één cursus werken met systeem x of y etc.
Als een klas twee leerkrachten heeft, dan zijn er twee administraties en een overdracht, ouderavond met twee leerkrachten, twee keer cursus met werken met systeem x of y....

Veel basisschoolklassen hebben drie leerkrachten.
Veel vo klassen hebben zes of wel tien leerkrachten.

Een klas in deeltijd hebben is bijzonder inefficiënt.
Deeltijd werken, zowel op het bo als vo, kost de docent alleen maar geld en levert een onevenredig aandeel uren op die niks met les geven te maken hebben. Bijvoorbeeld personeelsvergaderingen. Als je parttime werkt moet je toch die vergaderingen in zijn geheel bijwonen. Je kunt niet na de halve vergadering vertrekken.

Overigens ben ik van mening dat daarom het verhogen van de salarissen van basisschoolleerkrachten niet verstandig is. Een hoger salaris leidt tot meer mensen die minder uren willen gaan werken. "iedereen" hoopt dat die halve dag minder in de week de druk een beetje van de ketel haalt. Maar helaas is dat niet het geval.

Dat heeft overigens ook met de cultuur in het onderwijs zelf te maken. Ik ken een leerkracht basisschool die maar twee dagdelen les geeft en toch de hele week met school bezig is. Dat is een soort super ouderraad moeder. Altijd de leukste dingen voor de leerlingen en ook nog zelf gemaakt.

Als je zo iemand in je team hebt dan kan dat de boel behoorlijk opzwepen naar onhaalbare verwachtingen.

Skik ;-)

"Het is maar goed dat je niet meer in het onderwijs werkt met je taal- en spelfouten."
Aaaah wat een vileine opmerking, je maakt mijn dag weer goed ;-)
Sini

Fulltime

In het onderwijs worden vergaderingen eigenlijk altijd ma tm vrijdag gepland. Dus als je fulltime werkt hoef je nooit terug te komen voor een vergadering. Als je een klas alleen hebt hoef je niet te overleggen met een duo partner (of zelfs partners). Natuurlijk werk je alsnog iets meer dan fulltime maar de uren onbetaald werkt zullen waarschijnlijk lager liggen dan voor de parttimers. En je krijgt meer geld. Win-win situatie dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2017 om 13:09

Miriam

Ik ben er niet heel goed in thuis, maar als ik zie wat het startsalaris van een hbo-geschoolden onderwijzer is, dan vind ik dat niet positief te noemen. Ik kan met mijn mbo-niveau (geen diploma) net zoveel verdienen bij een volledige werkweek. Ik vind dat je wel in het salaris mag terugzien dat je een hoger niveau hebt qua diploma's of niveau. Het is natuurlijk een beetje raar als een werkgever via te lage salarissen parttime werken gaat ontmoedigen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2017 om 13:09

hbo-geschoolden

zonder n uiteraard.

Ik denk dat dat wel meevalt

Kaaskopje, beginnende leerkrachten zijn 22 jaar.
Jij bent geen 22 meer.
Leeftijd en arbeidservaring doet ook wat met salarissen.

" Het is natuurlijk een beetje raar als een werkgever via te lage salarissen parttime werken gaat ontmoedigen."
Dat zou gek zijn maar dat is dan ook niet aan de hand.

De kwestie is dat leerkrachten klagen over te hoge werkdruk en dat ze in ruil daarvoor geld willen. Een van de oorzaken van die hoge werkdruk is het feit dat veel leerkrachten part time werken. Dat "probleem" los je niet op met een hoger salaris. Sterker nog: een hoger salaris stimuleert part time werken.

Zo beland je in een spiraal dia al tijden aan de gang is. Hogere salarissen die tot een steeds hogere werkdruk leiden. Het is verstandiger om wat aan die werkdruk te doen.

Kaaskopje, mijn mbo-broertje verdient al jaren meer dan ik (universitair geschoold, nu werkend op HBO-niveau). Het is een van de grote misverstanden, dat een hogere opleiding leidt tot betere salarissen. Dat misverstand is overigens wijdverbreid. Het is de basis voor de slechte studiefinancieringsregelingen.
Een goede beroepsopleiding (MBO 2, 3 of 4) in een goede sector (meestal niet de overheid) kan tot een goed salaris leiden.
Overheidsbanen hebben daarnaast absoluut veel betere arbeidsvoorwaarden: ontslagbescherming, vastgelegde verhoging van salarissen, geen ww maar wachtgeld etc.. Mits men niet overgegaan is tot allerlei uitzendachtige constructies.

Tsjor

Gezeur

De onderbouwing van de salariseis van basisschoolleerkrachten, dat vind ik pas gezeur, omdat er een soort jaloezie uit spreekt tegenover docenten van een middelbare school.
Leer een vak, en je kunt docent worden op een middelbare school. Je krijgt dan wel elk uur of elke 50 minuten een andere klas voor je neus. Met leerlingen, waarmee net zoveel aan de hand is als in die ene klas van op je basisschool: dyslectie, dyscalculatie, adhd, PDD-nos, moeilijke thuissituatie, en als toetje: pubers. Met evenzovele speciale zorgwensen. je hebt 50 minuten tijd om daaraan te voldoen. Daarna zitten er weer 25-32 andere leerlingen voor je.
Als je het geluk hebt dat je een 4-uurs-vak hebt hebt je 'maar' met 150-200 leerlingen te maken. als je pech hebt en je hebt een 1-uurs vak, dan kun je wel met 650 leerlingen te maken hebben. En evenzovele ouders, die mailtjes sturen als: waarom staat het huiswerk niet in magister; waarom moet mijn zoontje een so maken over woordjes die nog niet behandeld zijn in de les (volgens zoontje dan); waarom staan de cijfers nog niet in magister; en als ze er wel in staan, nog voordat de aardappelen op tafel staan: waarom heeft mijn dochtertje een onvoldoende. En dat met een potentieel van niet 32, maar honderden leerlingen en ouders.
Bovendien sluit het middelbaar onderwijs af met een keiharde eis: het wel of niet behalen van een diploma, met examens waar je als leerkracht geen invloed op hebt. Dat is wat anders dan het zachte 'advies' waarmee basisschoolleerkrachten de loopbaan van hun leerlingen afsluiten.
Ik heb met veel ex-basisschoolleerkrachten te maken in mijn vak en ik ben niet enthousiast over hun vaardigheden en ambities om mensen iets te laten leren. Sommigen vrezen ronduit de groepen die examens moeten doen. Wel of niet slagen is namelijk keihard. Veel zijn erg goed in 'leuke dingen doen' voor en met groepen, maar eigenlijk heb je daar helemaal geen tijd voor en de cursisten betalen daar ook niet voor. Computervaardigheden en de vaardigheid om zelf 'alledaagse' computerproblemen op te lossen zijn schrikbarend laag. Trouwens, elke vorm van probleemoplossend vermogen lijkt wel eens te ontbreken. Van dagelijkse problemen (het vervangen van een kapotte lamp, zodat je weer licht hebt) tot problemen die te maken hebben met leerstof en klassenmanagement. Creatief zijn, leuke dingen organiseren, gezellig maken, dat kunnen ze beter dan ik. Maar verder .... ik word er wel eens benauwd van als ik bedenk dat zo'n collega eigenlijk een groep kinderen zou moeten klaarstomen voor de toekomst.
Mijn sympathie heeft de actie voor salarisverhoging voor basisschoolleerkrachten op basis van dit soort argumenten dus niet. Als er te weinig geld binnen zou komen, dan zouden de meesten inderdaad kunnen beginnen met meer uren werken. De salarisschaal ligt tussen 2000 en 2650 bruto. Netto is dat 1700-2000 euro. Geen vetpot, maar ook niet absurd laag.
De meeste leerkrachten die ik spreek die nog in het basisonderwijs zitten hebben het vooral over de werkdruk en dan met name over alles wat ze moeten doen aan administratieve lasten. Alles moet vastgelegd worden. Daar zou vermindering in moeten komen, maar dat vraagt veel meer 'investeringen' dan salarisverhoging.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.