Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

tonny

tonny

01-07-2015 om 14:07

moederverdriet (kleinkind in de couveuse)

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-07-2015 om 23:07

Zwangerschaps- en bevallingsverlof (ot)

Niet om het draadje te kapen, maar heeft Tonnydochter dan na haar bevalling niet automatisch recht op 16 weken verlof? En moet ze voor bevallingsverlof wachten tot de baby thuiskomt? Ze is toch nu bevallen en Ienieminimeisje moet mss nog wel tot 40 weken in het ziekenhuis blijven (of nog langer). Zou ze dan nu theoretisch moeten werken tot dat moment om daarna (16 weken?) verlof te hebben? Dat zou toch heel krom zijn? Ik dacht begrepen te hebben dat het recht op 16 weken zwangerschaps-bevallingsverlof er is vanaf het moment dat een zwangerschap 24 weken is. Heb ik dat nooit goed begrepen of is het ingrijpend veranderd?

Aagje

tonny

tonny

17-07-2015 om 07:07

verlof dochter

Wat ik van haar hoorde, is dat ze nu bijzonder verlof heeft gekregen tot haar kindje uit het ziekenhuis komt. Op dat moment gaat het gebruikelijke zwangerschaps/bevallingsverlof van 16 weken in. En inderdaad is die verandering er pas sinds kort.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-07-2015 om 10:07

Nou

Als er dan automatisch recht is op dat bijzondere verlof tot het moment dat een kind uit het ziekenhuis komt, dan vind ik het wel goed. Dan heb je tenminste een fatsoenlijke tijd om met je kind door te brengen. Maar als er een mogelijkheid zou zijn dat dat bijzondere verlof niet gegeven wordt, vind ik het raar. Ook na een veel kortere zwangerschapstermijn dan 40 weken maak je een gewone bevalling door met alle lichamelijke en geestelijke aspecten die daarbij horen. En als je dan ook nog extreem te vroeg bevalt en alle zorgen hebt om je kindje, kun je toch niet werken? Maar goed, dat negatieve scenario zal wel niet aan de orde zijn...

Hoe gaat het nu met Ienieminimeisje? En haar ouders?

Aagje

Moni

Moni

17-07-2015 om 11:07

Ze kan zich toch ziek melden

Ze is zo kort na de bevalling niet fit genoeg om te werken. Ziek melden dus. Daar is geen bijzonder verlof voor nodig.
Wordt het bijzonder verlof doorbetaald? Zo niet, dan zeker ziek melden.

Lassie

Lassie

17-07-2015 om 17:07

1 juli

1 Juli is alweer 16 dagen geleden en wat kan er in korte tijd veel gebeuren, op en neer, heen en weer, van hot naar her en weer overnieuw. En dan komt het werk alweer om de hoek kijken.
Logisch, zij kijken naar de zakelijke kant en minder naar het stuk dat het leven van 2 jonge mensen volledig op de kop staat.
Ik hoop dat de jonge ouders alle medewerking krijgen van de bedrijven waar ze werken.
Zodat ze zich volledig op hun kleintje kunnen concentreren en echt bij de dag kunnen leven.
Sterkte en kracht toegewenst voor jullie allemaal en voor ienieminimeisje een virtueel knuffeltje.

four

four

17-07-2015 om 19:07

klopt niet hoor

Nog steeds gaat het verlof in zodra de baby geboren is. Nu je dochter vooraf nog geen verlof heeft gehad heeft ze in totaal in elk geval recht op zestien weken vanaf de geboorte. Daarna kan het verlof verlengd worden omdat de baby in het ziekenhuis heeft gelegen.

De wettekst uit de wet arbeid en zorg:
3. Het bevallingsverlof gaat in op de dag na de bevalling en bedraagt tien aaneengesloten weken vermeerderd met het aantal dagen dat het zwangerschapsverlof tot en met de vermoedelijke datum van bevalling, dan wel, indien eerder gelegen, tot en met de werkelijke datum van bevalling, minder dan zes weken heeft bedragen.

5. Als een kind tijdens het bevallingsverlof vanwege zijn medische toestand in een ziekenhuis is opgenomen, wordt het bevallingsverlof verlengd met het aantal opnamedagen, te rekenen vanaf de achtste dag van opname tot en met de laatste dag van het bevallingsverlof tot een maximum van tien weken. De in de eerste zin bedoelde verlenging van het bevallingsverlof is uitsluitend van toepassing voor zover de ziekenhuisopname langer duurt dan het aantal dagen waarmee het bevallingsverlof als gevolg van de werkelijke datum van bevalling op grond van het derde lid wordt verlengd.

Sterkte met alles.

tonny

tonny

17-07-2015 om 21:07

eh Four

je hebt ongetwijfeld gelijk, maar ik struikel over de ambtelijke zinsbouw - zullen mijn emoties wel zijn.

Wat betekent dit nu concreet? Ze was uitgerekend op 20 oktober. Kindje is op 1 juli geboren.

Haar werkgever heeft het door P&O laten uitzoeken en daar zij men dat ze bijzonder verlof krijgt totdat het kindje thuis komt, en dat op die dag het bevallingsverlof ingaat.
Als ze op dit moment het reguliere bevallingsverlof heeft, zal dat zo ongeveer voorbij zijn als het kindje thuis komt. Dat kan toch de bedoeling niet zijn??

tonny

tonny

17-07-2015 om 21:07

website ouders van couveusekinderen

'Zwangerschapsverlof moeder couveusekindje eindelijk verlengd!

Het kabinet heeft vandaag besloten dat het verlof van moeders met couveusekindjes wordt verlengd, iets waar de Vereniging van Ouders van Couveusekinderen zich jarenlang hard voor heeft gemaakt. Het verlof wordt opgeschort zolang de baby in de couveuse verblijft, en hervat zodra de baby uit het ziekenhuis wordt ontslagen. Wat hebben we hier lang op gewacht!

Dit is natuurlijk geweldig nieuws voor alle ouders met couveusekindjes! Voor iedereen die te maken krijgt met een vroeggeboren- of ziek geboren kindje is de beginperiode heel erg zwaar, onzeker en emotioneel. Door het verlof te verlengen, krijgen alle ouders de gelegenheid om te genieten van hun kindje thuis!

Doordat het verlof tot nu toe, zoals bij iedere moeder, 16 weken was, moesten veel moeders van couveusekindjes vrij snel na thuiskomst weer aan het werk. Sommigen moesten zelfs al weer beginnen terwijl hun kindje nog in het ziekenhuis lag. In deze situatie is er geen tijd om te verwerken, je hebt geen tijd om te wennen aan je kindje thuis en je moet meteen weer de zorg van je kindje overdragen aan de crèche en/of andere opvang. Het feit dat je nu alsnog de tijd krijgt om thuis samen te genieten is wat ons betreft niet meer dan logisch en een absolute mijlpaal!
'

tonny

tonny

19-07-2015 om 16:07

stabiel

afgelopen nacht was wat minder. Nu is ze weer stabiel. Gewicht ook, niks eraf, niks erbij, heeft de afgelopen week geschommeld. Geduld, geduld... maar moeilijk is het wel!!!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-07-2015 om 16:07

Tjonge

wat een emotionele achtbaan zitten jullie in. Zo'n klein meiske dat je gemoedstoestand zo beïnvloedt. Sterkte!

Liefs, Aagje

Lassie

Lassie

19-07-2015 om 17:07

Wat kun je dan blij zijn met wat grammetjes erbij...daar ga ik voor duimen komende dagen! Sterkte weer!

Moemie

Moemie

21-07-2015 om 19:07

Heel veel sterkte Tonny

Omdat ik weet wat het is uit ervaring.....heel veel sterkte en kracht toegewenst.
Houd moed!

Lynna

Lynna

21-07-2015 om 21:07

Lees en leef mee

En durf je je al een beetje oma te voelen, Tonny?

tonny

tonny

22-07-2015 om 21:07

voorzichtig positief

Minimeisje is vandaag drie weken, gisteren hadden haar ouders gesprek met haar 'casemanager'. Als de komende drie weken net zo goed verlopen als de eerste drie, zit ze aan 'de goede kant van de lijn' Dat is een bemoedigend bericht.

Elke dag is er een.

Gisteren kreeg ze een bloedtransfusie, dat hoort er vaak bij bij zulke kleintjes, en volgens dochter is ze nu (weer) mooi roze.

De grote onrust op de volle zaal blijft vervelend, erg veel alarmpjes. Minimeisje krijgt nu en dan oorkapjes op om de prikkels wat te dempen.

Me Oma voelen. Nee, dat heb ik nog niet. Ik ben vooral erg betrokken bij de ouders, het is bijzonder wat deze situatie doet in onze relatie. Je zou zulke omstandigheden nooooit wensen, maar het geeft iets heel speciaals. De verbondenheid, het meeleven, het is een intense tijd.

tonny

tonny

aangekomen

oh ja, minimeisje is aangekomen, zit nu over de zeven en een half ons heen. Kan zomaar weer ongedaan gemaakt worden, maar voor nu is het heel mooi!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Mooi Tonny

Wat je schrijft.
En hoe je het schrijft.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-07-2015 om 23:07

Dat is positief nieuws. Fijn dat je het komt vertellen. Nog drie weken voor Ienieminimeisje aan de goede kant van de lijn kan zitten...wat een spanning voor haar ouders en jullie. Er brandt weer een kaarsje!

Liefs

Fijn weer, je bericht.

Wat een zwaargewichtje wordt het al, je ienieminikleinkind, ze gaat richting een heel pak suiker!
Fijn dat de band onderling warm is, mooi dat je er kan zijn voor de jonge ouders. De zorgen blijven nog, maar wat fijn dat je berichtjes positief zijn.
Het echte " ik ben oma" gevoel komt nog wel, je hebt dit kindje al in je hart gesloten.

Lassie

Lassie

23-07-2015 om 09:07

denk ook

Denk ook dat die band vanzelf wel komt en net als bij de andere kleinkinderen uniek zal zijn in zn soort. Eerst de spanning er af, durven hechten en dat ervaren met lichamlijk contact.

En dat duurt natuurlijk nog even, zo moeilijk!

Fijn dat het gewicht er nu bij is, hoe meer reserves hoe beter denk ik.

Virtueel knuffeltje

Moemie

Moemie

23-07-2015 om 16:07

Aan je gedacht, Toony

Vanochtend op de tennisbaan toen mijn kind daar stond te spelen. 16 jaar geleden geboren aan de absolute ondergrens van behandelen destijds. Woog minder dan een kilo en is nu een sterk kind. Tonny, ik moest aan je denken omdat ik hoop dat jij straks ook zo naar je kleinkind kunt kijken !

Tonny....

Wat een verhaal! Ben net terug van vakantie en lees het nu pas. Vanuit een heel ander recent verhaal uit ons eigen gezin herken ik je ' dit gun je niemand, maar het is toch ook een heel bijzondere periode die je dicht bij elkaar brengt' gevoel griezelig goed. Dat neemt niemand jullie in elk geval meer af.

Maar natuurlijk hoop ik vooral dat je kleindochter de stijgende lijn gewoon gaat volhouden, en dat de spannende momenten steeds een beetje minder spannend zullen worden.....

Alle goeds, ook voor je dochter en schoonzoon....

Ingrid

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-07-2015 om 19:07

Tonny

In verband met vakantie ga ik even 'van de radar'. Heb een aantal weken geen of weinig internet, blijf wel in gedachten meeleven! Ik hoop dat Ienieminimeisje goed blijft gaan en dat ze over drie weken aan de goede kant van de lijn zal zijn.

Sterkte,

Aagje

tonny

tonny

24-07-2015 om 12:07

hoop en vrees

de ene dag vol goede moed na een gunstig bericht, de andere dag denk ik weer: hoe moet dit ooit goed komen en hoe houden we het vol.

Kreeg net een appje dat het gisteravond niet zo best ging (en dan weet ik dat ze het voorzichtig verwoorden in de familieapp) en dan nu een fotootje van ukkie op een verzorgingsmomentje, even zonder draadjes/tubes. Dan vliegt de schrik me weer om het hart. Ook al is het nu weer 'een beetje beter'

tonny

tonny

24-07-2015 om 14:07

verdrietig...

Soms vliegt het me extra aan, als ik een hoogzwangere zie. Zo had mijn dochter kunen zijn...

Ineens was het voorbij, de spannende leuke tijd van voorbereiden op de komst van een kindje. Het kindje is er wel, maar het ligt kwetsbaar en ongelooflijk klein en weerloos in de couveuse. Tussen hoop en vrees: de ene dag heb ik goede moed, de andere dag vraag ik me onzeker af hoe dit kleintje ooit groot kan worden. Met daarbij de zorg welke bagage deze tijd gaat opleveren.

Geen dikke buik meer, niet samen babyspulletjes uitzoeken. Die kraammand met gezelligheid had ik nog lang niet klaar.
In naaste familie van dochters geliefde zijn twee familieleden gelijk uitgerekend met de datum die zij oorspronkelijk hadden. Vreemde tijden, vol emoties, vol van het bijstellen van verwachtingen.

Moemie

Moemie

24-07-2015 om 15:07

Zo herkenbaar wat je schrijft

Jouw dochters verhaal is mijn verhaal maar dan 16 jaar geleden. Nu extra gevoelig omdat de verjaardag / dag van de bevalling weer voor de deur staat. Ieder jaar weer een moment van herinnering, ook na zo'n lange tijd. Ik voel iedere regel die je schrijft en hoop dat jouw verhaal en dat van jouw dochter en kleindochter net zo mag verlopen als het onze. Jullie hebben nog een lange weg te gaan maar het kan zeker goedkomen en dat is wat ik jullie meer dan van harte gun! Houd moed! Veel sterkte!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.