Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Wat kost de zomervakantie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

17-08-2011 om 17:08

Ik denk er wel eens (kort) over

Mijn budget is niet zo heel erg ruim, maar ik zou best vaker een weekje weg willen. Ik heb wel eens gedacht over zo'n tentje, wat kampeerspullen van marktplaats, en dan voor 150 euro een hele week op een low budget camping. Dan zou ik zomaar 5 weken vakantie per jaar kunnen betalen Maarja, ik vind nu de vakantie-accommodatie vaak al een beetje krap en simpel, en geniet erg van de ruimte in huis als ik weer thuis ben. Zo'n tentje en alle nadelen (zand, modder, onconfortabele bedden, met je toiletrol onder de arm etc.) is voor mij toch echt een brug te ver.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-08-2011 om 17:08

Eeuh

wat wordt in dit verband bedoeld met een stropop? Ik ken de uitdrukking niet.
En dan dat geld. Die €16.000,- is een heel hoog bedrag, ook voor ons. We hebben ook nog nooit zo veel geld aan een vakantie besteed. Iemand zei, hoe kom je er aan? Het antwoord: sparen. We hebben een goed inkomen. Niet dat we rijk zijn, maar we hebben allebei een baan waarmee we (vinden we zelf) goed verdienen. We werken veel en hard. Van ons inkomen leven we best goed en we sparen dus ook veel. Dat geeft ons weer de mogelijkheid keuzes te maken.
Ik realiseer me trouwens heel erg goed dat we in een luxe positie zitten, dat we dit kunnen. Dat niet iedereen dezelfde mogelijkheden heeft. Ik voelde me dus echt bevoorrecht op al die mooie plekken.
Aagje

Wat ik bedoel....

Iedereen heeft zijn eigen wensen wat betreft vakanties. Hier speelt het te besteden geld natuurlijk ook een grote rol. De 1 wil niet k(r)amperen en de ander vind het heerlijk. Het is nu eenmaal een feit dat als je meer geld hebt alles makkelijker te realiseren is en je dan ook wel een keer duurdere vakanties kunt veroorloven.
Als er dan reacties komen dat mensen het veel geld vinden is dat een beetje appels met peren vergelijken.

Vic

Vic

17-08-2011 om 22:08

Verbaasd

De stropop is om het budgetkamperen te vergelijken met een vakantie van 16.000 euro. Degene die zich verbaasde over de dure vakanties (Hasse volgens mij) heeft het volgens mij over vakanties tussen de 1500 en 2500, in mijn ogen vrij normale bedragen.

Fiorucci

Fiorucci

18-08-2011 om 07:08

Aagje

Wat een heerlijke reis hebben jullie gemaakt, gaaf hoor,dat neemt niemand je meer af!!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-08-2011 om 22:08

Fiorucci!

Ja, het was echt geweldig. We hebben zulke prachtige dingen gezien en het was zo bijzonder om dit alles met de kinderen te beleven. Het klinkt misschien wat zwaar, maar ik voelde me vaak bevoorrecht dat ik al deze dingen kon zien en dan ook nog samen met mijn gezin. Een ervaring om nog lang op te teren! Zoals jij het schrijft heb ik het ook een aantal keer gezegd: deze gezinservaring neemt niemand ons meer af.
Aagje

vs-ganger

vs-ganger

19-08-2011 om 08:08

Amerika

ook hier een Amerika-ganger. We hebben het nog niet opgeteld en ik denk dat we niet zoveel als Aagje besteed hebben, maar toch zeker boven de 10.000 euro.
Ik had dus niet eerder gereageerd omdat het bedrag uit de toon viel en de mogelijke reacties daarop.
Ook wij hebben er voor gespaard, al zijn wij ook eerder in de VS geweest. Financieel was volgend jaar misschien beter geweest (onze buffer is erg geslonken), maar door gezondheidsproblemen hier is het niet verstandig om dit soort dingen een jaar uit te stellen.

Daarentegen hebben we ook wel eens wandelvakanties met een tentje en rugzak gemaakt voor minimale bedragen.

oregano

oregano

19-08-2011 om 13:08

Bretagne met de tent

We hebben het net uitgerekend, we zijn bijna 3 weken weggeweest, kamperen met de tent, auto met aanhanger en dakkoffer:
350 euro benzine
camping 1100 euro
nieuwe koelbox en koffiezetapparaat 110 euro
uit eten en boodschappen 1000 euro
2 overnachtingen chambre d'hote (78 en 50 euro).

Ons lijkt zo'n vakantie in Amerika ook geweldig,maar moeten dan eerst nog even sparen, fijn dat jullie het zo fantastisch hebben gehad daar!

Fiorucci

Fiorucci

Aagje

Ik kan het me goed voorstellen, herinneringen scheppen is zo leuk!

Chippie

Chippie

Oregano en anderen

Wij zijn ook in Amerika geweest, vonden het ook fantastisch net als Aagje. Helemaal niets negatiefs richting Aagje maar laat je niet afschrikken door dat bedrag en daardoor niet verder te dromen.

Wij waren circa 6000 euro kwijt (2 volwassenen, 2 kinderen, 3 weken (2 weken meivakantie plus extra verlofweekje, luxe 8-persoons camper). En dan reken ik: 4200 camper plus vlucht, 500 euro benzine, 500 euro camping en 2 x hotel, 500 euro excursies (NP pas, tour Monument Valley en paar keer uit eten). En we leefden niet op een budget ofzo.

6000 euro is natuurlijk nog een groot bedrag maar wel eerder bereikbaar (het was ongeveer 2500 euro duurder dan onze normale huurtentvakantie).

Serwe

Serwe

19-08-2011 om 15:08

Budget

Niet alleen het budget van mensen is anders maar ook prioriteiten zijn verschillend. Ik heb kennissen die soms klagen over dat ze ondanks dat ze veel werken en goed verdienen zo weinig overhouden voor vakanties. Echter ze zien over het hoofd dat ze bijvoorbeeld elke twee jaar hun huis verbouwen, alle nieuwe gadgets aanschaffen en veel geld uitgeven aan bijvoorbeeld kleding, tijdschriften en kranten abonnementen (ze hebben twee kranten + nog een zaterdag abonnement van een derde krant). Andere kennissen maken hele grootste wereldreizen. De eerste kennissen vragen ze wel eens af waar ze het van betalen. Nou dat is heel simpel. Het gaat om een echtpaar, beide leraar op een middelbare school. Ze hebben een kind, wonen in een kleine huurflat en geven niks om kleding en spullen. Al hun geld gaat naar die reizen.

Ik zou me dan ook helemaal niet schamen om een groot bedrag in een lijstje zoals dit te noemen. Tenzij je het geld illegaal hebt verkregen heb je er gewoon voor gewerkt en dan mag je dat uitgeven zoals je wilt. Waarom zou het raar zijn om 16.000 aan een vakantie te besteden. Iemand anders koopt daar weer een nieuwe keuken voor. Weer anderen hebben helemaal geen 16.000 beschikbaar voor wat dan ook. Echter dan kom je op een soort 'slippery slope;' terecht wat discussie betreft die meestal eindigt in dat er mensen op de wereld zijn die helemaal geen geld te besteden hebben aan wat dan ook.

Geen enkele reden dus om je te schamen of het vervelend vinden een groot bedrag neer te zetten. Aan mijn kennissen merk ik dat zij vinden dat wij soms ook dure reizen ondernemen maar wij geven veel minder geld uit aan andere dingen alleen dat lijken ze niet te zien.

Zelf weet ik niet hoeveel we aan de vakantie dit jaar hebben uitgegeven. Het was vakantie met een beperkter budget gezien we volgende winter op vakantie willen naar Mexico. Ik denk dat we toch wel weer een paar duizend euro kwijt waren. We zijn met de auto naar Frankrijk gegaan. Niet langs de tolwegen. Overnachten deels kamperen op simpele campings en deels in een gehuurd huisje. Ik weet wel dat de huur daarvan 750 euro was. Daarnaast hebben we ter plaatse ook nog redelijk wat ondernomen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-08-2011 om 20:08

Chippie

Nou, dan hebben jullie dat financieel heel goed gedaan. Dat zou ik ook wel gewild hebben . Maar ik denk wel dat een aantal dingen aan jullie reis anders was aan die van ons. De grootste verschillen:het seizoen waarin we reisden, we gingen vier weken en we waren met vijf personen.
Reizen in de zomervakantie is volgens mij een stuk duurder, daarnaast was onze oudste 'vluchttechnisch volwassen'. Voor de vluchten (niet eens rechtstreeks omdat we dat te duur vonden) waren wij al bijna €5000,- kwijt en voor de camper iets meer dan €5000,-. Daarnaast hadden we drie hotelovernachtingen en met vijf personen heb je dan twee kamers nodig. Daarnaast hebben we best veel excursies gedaan: walvissentocht op zee, een keer raften en uiteindelijk Disney en Hollywood voor de grotere kinderen. Dat zijn wel de dingen die aantikten. Campings hadden we in allerlei prijsklassen: van usd 30 of 36 (in National Parks) voor twee nachten, tot duurder in de wat mondainere streken (Anaheim, de kust tussen LA en San Francisco), daar kostte het zo'n usd 80 per nacht. Verder hebben we veel zelf gekookt, een aantal keer uiteten, maar het dan weer niet te duur gemaakt. Onze benzine kosten waren ook zeker hoger Maar ik gok dat we ook meer kilometers hebben gereden en de benzineprijs was in de USA ongekend hoog (nog steeds per liter veel goedkoper dan in Nederland). Dus dat tikt ook wel door. We hebben dus wel een aantal dure dingen gedaan ter plaatse, maar zijn zeker niet helemaal los gegaan.
Kortom, ik denk dat jouw bedrag geweldig is, maar dat je in de zomervakantie en met oudere kinderen al gauw op een ander bedrag zult uitkomen dan dat van jullie!
Aagje

Chippie

Chippie

19-08-2011 om 21:08

Aagje

Aagje, je moet je niet gaan verdedigen. Ik wil juist helemaal geen draadje a la 'ik kan dat veel goedkoper'. Wij hadden inderdaad geluk met seizoen (qua weer en drukte wilde ik liever niet in zomer en in mei zijn campers en vluchten inderdaad goedkoper) en sommige dingen (raften bv) zijn aan onze kleine kinderen niet besteed. Het berichtje was juist niet richting aan jou gericht... Als je mij zou kennen zou je weten dat ik een ieder zou stimuleren om flink te investeren in herinneringen en voor mij zijn de mooiste herinneringen de geweldige reizen die we hebben gemaakt en heerlijke vakanties. En juist omdat mensen te stimuleren om niet alleen maar te dromen over verre bestemmingen maar gewoon te gaan, dacht ik dat het handig was om te vermelden dat niet iedere reis naar USA 16.000 euro hoeft te kosten.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-08-2011 om 22:08

O maar chippie

ik heb jouw posting ook echt niet als een aanval opgevat hoor. Uit wat ik in de afgelopen maanden van jou gelezen heb, heb ik ook wel gezien dat ook jij en jouw gezin investeren in reizen enzo. Ik had mijn reactie ook niet bedoeld als verdediging. Alleen omdat ik het idee had dat de meeste mensen niet drie weken in het voorseizoen kunnen en dus niet kunnen profiteren van laagseizoensprijzen voor vluchten en campers, leek het me ook weer goed om jouw bedrag wat te nuanceren. Want ik denk niet dat het veel mensen zal lukker om met 4 of 5 personen voor €6000,- een uitgebreide reis naar de USA te maken in het hoogseizoen.
Ik dacht aanvankelijk ook dat het goedkoper moest kunnen wat betreft vlucht, camper en hotel. Maar ik werd al gauw uit de droom geholpen door mensen in mijn omgeving, die ook in het hoogseizoen hadden gereisd en door twee reisbureau's die we een offerte hebben laten uitbrengen. Het enige dat volgens mij echt nog had kunnen schelen was vroeger boeken: een jaar van te voren zijn de vluchten geloof ik goedkoper en zit er ook nog wat meer vroegboekkorting op de camper. Wij hebben in januari geboekt en dat is laat. Maar goed, we kregen ook pas in januari het plan om dit deze zomer te gaan doen, dus vroeger boeken was er niet bij.
Aagje

vs-ganger

vs-ganger

20-08-2011 om 17:08

Bedragen

Wij hebben nog later geboekt, zo begin maart omdat we eerst moesten kijken of de reis die we wilden maken mogelijk was ivm de medische ondersteuning die we nodig hebben. Drie keer per week moesten wij daar naar een ziekenhuis en omdat we niet in een heel dichtbevolkt gebied zaten was dat heel wat puzzelen.
Onze tickets waren 2000 dollar, maar daar hebben we heel veel speurwerk voor gedaan. Onze dochter kreeg wel iets korting, maar niet veel. De huurauto was iets van 1200 euro. Voor de rest zaten we dus in cabins met huren van 90 dollar - 200 dollar per nacht.
De dure cabins waren uitschieters. Erg mooie locatie, midden in het park, maar daar zaten we dan maar 1 of 2 nachten. Hoogseizoen begon in dat gebied al in mei en liep door tot eind september. Onze conclusie was dat het daar gewoon duur was, of je nu in juni gaat of in augustus. Af en toe ook nog een hotel gehad en die waren vaak niet zo duur als de cabins. Wij hebben puur gekozen voor locaties, zo dicht mogelijk bij de ingang van het national park en max 1,5 uur rijden van het ziekenhuis. Hadden we niet met het ziekenhuis te maken gehad, dan hadden we hele andere keuzes gemaakt. Voor ons zal deze verre reis de laatste zijn die we voorlopig gemaakt hebben. Over een jaar of vijf hopen we -als de gezondheid het toelaat - op herhaling te gaan.

Oregano - bretagne met tent en benzine

Grappig Oregano, wij zijn ook drie weken in Bretagne geweest met tent, auto met aanhanger en dakkoffer. Dus ik denk dat wij wel ongeveer in dezelfde richting zitten qua bedragen, hoewel onze campings wel een stukje goedkoper waren (rond de 500 in totaal).

Boodschappen reken ik trouwens niet mee, want thuis moet ik ook boodschappen doen. Daarbij vergeet ik dan heel struisvogelachtig natuurlijk de wijn, de kaasjes etc. die vrijwel dagelijks op het menu staan.

Wat we deze keer wel merkten is dat door de hoge benzineprijs de brandstofkosten flink aantikken. Ruim 1000 km heen en terug, plus de vele uitstapjes in de omgeving dat is toch meer dan ik had ingecalculeerd.

Maarruh... leuk hè, Bretagne!

Chris

Net terug

van ruim 2 weken z-fr. Alles bij elkaar zo'n 3000 euro uitgegeven.

- peage
- boodschappen, bakkertje, water
- benzine
- huur 2x chalet op caming, resp 433 en 500 per week
- 2x overnachting b&b - uit eten, lunchen en diner
- museum/treintje/etc
- ijsjes
- kaartjes en postzegels
- 2 kadootjes voor beide buurvrouwen die op de dieren hebben gepast
- 20 euro zakgeld oudste
- nieuwe winterjas jongste (gekocht in Nimes toen het daar 35 graden was), nieuw vest oudste (idem), setje jongste, 2 shirts voor mezelf, kranten en kaarten man, batterijen

dat was het geloof ik. We hebben relatief veel zelf gekookt, zijn maar een paar keer sávonds uit eten gegaan en dat was dan een simpele maaltijd op de camping zelf, wel heerlijk.

heerlijk, veel te kort, volgend jaar 3 weken !

Hmm best veel

je kan de boodschappen er natuurlijk van af trekken want dat hadden we thuis ook wel uitgegeven al hoewel we thuis niet elke dag uitgebreid ontbijten met allerlei lekkers extra. En de ijsjes elke dag minstens 2 doen we thuis natuurlijk ook goedkoper uit de vriezer. Hm tja waar zit het hem dan in, vorig jaar zaten ook op een kleine 3000. een keer of 5 tanken is natuurlijk duur, een keer of 5x uit eten, luch, diner. Nou ik weet het niet. De wijntjes waren ook niet bizar duur. En ik heb maar 1 keer de wasmachine gebruikt. Benzine dan maar, dat is een gat uit het budget, volgend jaar toch eens proberen het zo uit te vogelen dat we niet op de terugweg nog in een b&b zitten.

liora

liora

22-08-2011 om 16:08

Manda

Welkom terug! En ik vind het echt niet veel geld voor twee weken Zuid-Frankrijk met vier personen!

Veel kilometers

we hebben 3000 km gereden, ja die benzine is dan best duur. Trouwens, wij hebben een top vakantie gehad. Een paar stevige ritjes door niemands land over iets wat we hier een slecht aangelegd fietspad zouden noemen ;-)
Ik moet deze week dus nieuwe voorbanden gaan kopen voor de auto, helemaal afgesleten. Ach zalig, dat landschap, zo grillig, bergen, dalen. Gedoken in een kraakheldere rivier met een soort van platen steen overal, erg indrukwekkend. De jongste heeft het ook heel erg naar haar zin gehad met alles en iedereen. De oudste was wat zenuwachtig maar die was ook tussen de buien door vrolijk, vooral als er gezwommen kon worden in het zwembad, maar bij aankomst is ze ziek geworden, dus het kan ook zijn dat ze afgelopen weken gewoon niet helemaal fit was.

ja zalig, net nog de foto's bekeken.

Marit

Marit

26-08-2011 om 20:08

Italië

2 weken appartement in Italië. Overnachting op heenwr, Om de dag uit eten , tol, benzine: ruim 4.000 euro met 2 volwassenen en 2 kids.
Marit

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Primavera

Primavera

27-08-2011 om 19:08

Italië (eigen land)

2 weken Italië, maar daar wonen we dus het is eigenlijk een eigen land vakantie, voor 2 volwassenen en 4 kinderen was hier ongeveer €800,-.
Dat komt omdat overnachting gratis in een miniappartement van schoonouders kan en omdat het voor ons eigen land is hebben we geen aparte verzekering nodig. Het grootste deel zat hem in de benzine en tolwegen wat samen met af en toe betaald parkeren zo'n €500,- was. We hebben veel tochtjes gemaakt om bijzondere stranden en plaatjes te bezoeken en dan tikken de benzinekosten wel aan.
Hondenpension voor 2 honden was een dikke €200,- en de laatse €100,- is opgegaan aan aankoop van badkleding, extra leesvoer, zonnebrandcreme, een paar slippers die kapot gingen, een bal en misschien wat kleinigheidjes die me nu niet te binnen schieten.
Boodschappen reken ik niet mee, omdat we die bij thuisblijven ook zouden doen. We hebben waarschijnlijk juist minder uitgegeven dan normaal, omdat we 's avonds bijna altijd bij mijn schoonouders aten, die weigeren om te laten vergoeden wat er uit hun voorraadkelder komt. Terrasjes en ijsjes buitenshuis doen we niet aan, lunch en drinken namen we altijd mee.
Primavera

Hopper

Hopper

27-08-2011 om 21:08

Eigen land

Wij waren aan verblijf zo'n beetje 750 euro kwijt en aan dagelijkse, 16, kosten 100 euro per dag. Dit voor vervoer, vermaak en eten. Twee personen, zonder kinderen.

Margriet*

Margriet*

27-08-2011 om 22:08

Teveel

3500 euro voor vijf personen, ruim drie weken Italie. Veel geld uitgegegeven aan benzine, dure camping (wel erg naar ons zin gehad), overnachting in pension op heen en terugweg en veel uiteten en uitstapjes naar steden (met bijbehorend ijsje, in Florence 5 euro). Dus weinig op prijzen gelet, wij nemen soms zelf een lunch mee. Italie is relatief duur qua kamperen. 4500 km gereden dus aardig wat benzine opgemaakt.
Primavera je hebt kamperen en kamperen in Italie. Wij zaten op de wat kleinere campings. Zo'n huis in Toscane klinkt leuk maar onze kinderen (en wij!) hebben het naar hun zin als er andere kinderen zijn. Bij ons zie je ze de hele dag niet, dus komen wij toe aan lezen. In een huis vervelen ze zich snel ook al is er een zwembad. Hun vermaak is juist contact met andere kinderen en daarmee van alles doen (zonder animatie overigens). Wij vinden kamperen in een tent leuk maar varieren elk jaar, dus volgend jaar weer wat anders.

ThaiThai

ThaiThai

28-08-2011 om 11:08

Thailand

Oke, daar komtie dan, 10500 euro voor een vakantie van 3,5 week met 4 volwassenen in Thailand. Dit is incl. de vliegreis, binnenlandse vluchten in Thailand, een duikopleiding voor 2 zoons, verschillende hotels, dagtochten etc.etc.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.