Vakantie en uitjes
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Claire
19-10-2015 om 01:10
waarom is luchthaven personeel zo onvriendelijk
Waarom is luchthaven personeel standard zo onvriendelijk en onbeleefd? Ik vlieg aardig wat, binnen Europa en naar de V.S. en stoor me hoe langer hoe meer aan hoe ik op vliegvelden wordt behandeld. Op zijn best als een dom kind, op zijn slechts als potentiele bedrieger. En sowieso altijd als een ongewenst persoon, een lastpak die hun hindert in whatever ze liever doen dan met passagiers omgaan. Of het nou de check-in is, de security check (vooral die!), de transfer balie, lost luggage, de balie voor shuttles of ander transport bij aankomst, of wie dan ook. Op welk vliegveld dan ook. De een is nog botter, snauweriger en intimiderender dan de ander. Nog voor je ook maar iets gevraagd, gezegd of (verkeerd?) gedaan hebt. Waarom? Zijn ze getraind om zo te doen? Er zullen heus wel eens onaardige of aggresieve passagiers bij zijn. Maar de overgrote meerderheid van reizigers is toch gewoon beleefd en eerlijk, een beetje onzeker en gespannen misschien, en veelal onwetend (de meesten vliegen niet heel vaak) maar zeker welwillend. Waarom moet dan iedereen lijden onder die negatieve houding? Zijn ze vergeten dat wij de klant zijn? De (duur!) betalende klant? Die hun jobs mogelijk maakt en hun salaris betaalt (zonder betalende reizigers geen luchthaven en dus geen personeel)? Dat zij er voor ons zijn, om ons te helpen op reis te gaan? Op onze langverwachte en bij elkaar gespaarde vakantie?
Hoe vinden luchthavens eigenlijk zoveel onaardige en onbeleefde mensen om voor ze te werken, waar halen ze die vandaan? In mijn leven buiten luchthavens kom ik zelden zulke mensen of zulk gedrag tegen. Eenmaal in het vliegtuig ook niet, trouwens, het vliegpersoneel is vaak veel beleefder en behulpzamer (ook wel met uitzonderingen, maar niet standaard bot).

Krullevaar
20-10-2015 om 19:10
Paasei
Eens met je verhaal, maar dit geldt m.i. zeker ook voor cabinepersoneel. Waar zij vroeger langer te tijd kregen om uit te rusten voor een terugvlucht, moeten zij nu op korte vluchten binnen een uur weer boarden en terugvliegen. Ook op lange vluchten is het niet meer zo dat er dagen uitgerust kan worden. Tel daar de tijdsverschillen waar ze mee te maken krijgen bij op en de onredelijkheid van sommige passagiers en je hebt meer begrip.

Claire
20-10-2015 om 20:10
Toch nog wat antwoorden op mijn waarom vraag! Dank.
Zou inderdaad daar ook wel mee te maken kunnen hebben (verhoogde werkdruk).

dirksmama
20-10-2015 om 22:10
Hangt erg van plaats af
Op Schiphol vind ik ze al jaren onbeschoft, lomp, onvriendelijk, dom, nou kan nog wel even doorgaan. Ook voordat ze er aan het bezuinigen sloegen. Gewoon niet servicegericht. Net als bij een Albert Heijn of zo.
Vloog in augustus met gezin business class vanaf Schiphol. Dan mag je door aparte poortjes enzo. Maar tot VIER keer toe onderweg van inchecken tot vliegtuig werd ons op regelrecht onbeschofte manier gezegd dat we verkeerd liepen. Ze wilden ons iedere keer richting lange rij sturen. Blijkbaar letten ze er te veel op uiterlijk. En ze zijn erg onbeleefd. Een 'neemt u me niet kwalijk', na 'Hee jullie moeten deze kant op', lijkt er niet vanaf te kunnen.
Heathrow en Frankfurt heeft ook een paar exemplaren rondlopen, maar in Frankfurt zijn ze tenminste efficiënt.
En op Bali zijn ze ook vaak lomp. Denken ze weer dat je een toerist bent die ze wel kunnen afbekken.
Ze kunnen een voorbeeld nemen aan Singapore en Jakarta. Daar zijn de mensen vriendelijk, geduldig en beleefd. En alles loopt er op rolletjes. Volgens mij is het eerder een grondhouding dan werkdruk of wat dan ook.

Claire
20-10-2015 om 23:10
aha Dirksmama
Eindelijk iemand die het wel algemeen herkent. Ook een veelvlieger zie ik, dus misschien hangt het toch daar mee samen.
Schiphol, Heathrow (en Gatwick) en Frankfurt zijn ook wel zo'n beetje mijn minus top drie qua personeel. Charles de Gaulle misschien nog (hoewel wel beleefder). In Europa dan. V.S. is weer een ander verhaal.
Jammer, Singapore en Jakarta was ik nog niet, dus die goede ervaring ertegen over heb ik ook niet.

Ginny Twijfelvuur
21-10-2015 om 08:10
Ik denk
Dat daar wat mensen staan die zichzelf ontzettend belangrijk staan te vinden. Ze staan daar toch vanuit een positie en met een bepaalde macht en niet iedereen kan daar even goed mee omgaan. Dat je daar het ene land meer van merkt dan in het anderen heeft met grondhouding te maken.
Ik kan niet zeggen dat het nu erger is dan vroeger. Dus die bezuinigingen zullen vast wel een rol spelen, maar dat is volgens mij niet het complete verhaal.

Mama
21-10-2015 om 12:10
Ik reis ook veel maar herken het echt niet.
Op Schiphol vind ik het personeel erg vriendelijk. Overal lopen hosts en grondpersoneel om je de weg te wijzen. De bewegwijzering is perfect en sinds de nieuwe veiligheidscontrole loopt alles nog soepeler.
Zelf probeer ik ook als ik moe ben toch met een bright smile rond te lopen. Dat helpt ook. Geen haast en relaxed.
Ik heb zelf eigenlijk in Singapore niet de beste ervaringen. Wel vriendelijk lachen, maar je ondertussen van verkeerde informatie voorzien.

Miraya
21-10-2015 om 12:10
Maarre
'Waarom is luchthavenpersoneel standaard zo onvriendelijk en onbeleefd?'
Niet voor het een of ander, maar kun je dat niet beter aan het personeel zelf vragen? En wat heb je eraan om hier op het forum je beklag te doen? Wordt het daar gezelliger van op de vliegvelden?

Claire
21-10-2015 om 22:10
Miraya
Dat doe ik soms. Als ze erg onbeschofd doen tegen iemand anders heb ik een enkele keer ingegrepen en gevraagd of dat ook anders kan en waarom hij/zij zich zo gedraagt. Vinden ze erg raar en worden er niet vriendelijker van.
Had eigenlijk de hoop dat er hier meegelezen wordt en het ergens iets in beweging zet? Moet dan misschien nog wat meer keren namen typen, zodat de social media scanners van de maatschappijen deze discussie inderdaad vinden. Ok:
KLM, Lufthansa, Schiphol, Heathrow KLM, Lufthansa, Schiphol, Heathrow KLM, Lufthansa, Schiphol, Heathrow KLM, Lufthansa, Schiphol, Heathrow

Miraya
22-10-2015 om 09:10
Claire
'Had eigenlijk de hoop dat er hier meegelezen wordt en het ergens iets in beweging zet?'
Echt? Dus een grondstewardess leest mee op Ouders.nl, ziet dit item, voelt zich aangesproken en gaat binnen Schiphol een hele klantvriendelijkheidscursus op touw zetten? Ik kan me daar niks bij voorstellen. Al is het maar omdat mensen van zichzelf nooit vinden dat zij onvriendelijk zijn (of hun kinderen slecht opvoeden, of verkeershufter zijn) maar dat altijd bij anderen menen te zien.

Ad Hombre
22-10-2015 om 10:10
Claire
Dan kun je beter een twitter/facebook actie op touw zetten.
Daar zijn ze gevoeliger voor...

Claire
25-10-2015 om 12:10
domino
Haha, nee ik denk niet dat een enkele grondstewardess dan een cursus gaat opzetten oid. Maar meer in een domino-effect. Je ziet hier toch regelmatig dat thema's die hier aangesneden worden opeens verspreiden en groter worden en overvloeien naar andere media.
Ad heeft gelijk, een twitter actie is beter en daar dacht ik ook aan. Op dit forum eerst polsen is echter ook interessant. Het probleem lijkt toch kleiner / minder algemeen dan ik de indruk had, eerst.

Mara
25-10-2015 om 14:10
Weer eens gevlogen
Er is een tijd geweest dat ik heel veel moest vliegen (soms wist ik niet meer in welke stad ik zat als ik de gordijnen van het hotelraam openschoof) en viel mij dit ook op. Alleen dacht ik dat het aan mijn perceptie lag. Door dit topic weer op gelet. Van de week weer eens gevlogen.
De manier van doen is met het oog op passagiers die niet vaak vliegen en misschien wat onwennig of zelfs bang zijn. Hoe er met je omgegaan wordt is in het kort: simpel, duidelijk, streng en op een bijna kinderlijk niveau, alsof je drie bent. Wijk je af van hun idee, raken zijzelf bijna in paniek. Zo landden we in een grote stad in Engeland en kind stond met een ander deel van de familie in een andere rij voor de paspoort controle dan wij. Meteen onrust en paniek. Het gaat nl anders dan anders. Kind bleef zelf nl rustig (ookal verstond hij de rest van het verhaal van de dame niet).
Ik kan me voorstellen dat je als regelmatige vlieger, wel weet wat de bedoeling is en dan ken je het toontje op een gegeven moment wel. Dat gaat tegenstaan na een tijd tegenstaan. Daarnaast heb je de rust om eens om je heen te kijken en valt het botte gedrag op want veel extra moeite doen ze niet voor reizigers (tenzij ze daarmee de rust van alle passagiers waarborgen) en volgen ze het protocol. Op het gevaar van ongeïnteresseerd, gemakzuchtig, bot en verveeld over te komen op passagiers die daar oog voor hebben.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.