Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Peetje

Peetje

07-06-2013 om 22:06

Venetië... wel of niet?

hallo,

Deze zomer gaan we op avontuur (voor ons doen dan....). Met de auto via Venetië naar Griekenland; we nemen in Venetië de ferry.
Het plan is om ook een dag naar Venetië te gaan (avond ervoor aankomen, dag daar, volgende dag de ferry). Alleen; ik kom er niet meer uit met parkeren, slapen, waar heen.

Zijn er hier mensen die Venetië kennen? Is het wel de moeite voor één dag?
En moeten we dan op het "vaste" land slapen (en auto daar parkeren en met een vaporetto?).
Of is het beter om de auto net aan het begin van het historisch centrum te parkeren en daar een hotel o.i.d. nemen (als er iets betaalbars te vinden is) zodat we sneller/makkelijker naar de haven voor de ferry kunnen gaan?

Ik kom er totaal niet meer uit en denk er serieus over om dat hele Venetië maar te laten gaan en direct naar de ferry te rijden. Maar ja, da's toch eigenlijk ook zonde...

Ervaringen, tips, suggesties... allemaal meer dan welkom!

groeten,
Peetje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marinade

marinade

08-06-2013 om 01:06

Mestre novotel

Wij hebben ooit het novotel in Mestre geboekt, de stad tegenover venetie, op het vasteland. Bij novotels is altijd voldoende parkeergelegenheid. Van daaruit met een shuttlebus naar Venetië, in een minuut of twintig. De volgende dag rijd je dan naar de veerhaven. Alternatief is parkeren in de enorme parkeergarage vooraan in Venetië en een hotel in de stad. Ik vond toen dat novotel wel geslaagd, misschien niet zo romantisch maar voor een overnachting prima. Er mogen twee kinderen (tot 16 jaar) op de kamer erbij. Ook prima betaalbaar en een goed ontbijtbuffet.
Wel erg druk in de zomer, Venetië, maar als je je niet meteen als lemmingen op de geeikte route stort van station naar het San Marcoplein, zijn er genoeg rustige plekken. En ook een gondeltochtje is wonderwel leuk. Prachtige stad, ik zou het doen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Parkeren aan het begin van venetie

Als je over de lange brug Venetie binnenrijdt dan zie je rechts van je een enorme grote witte parkeergarage. En als je de P's volgt kom je daar op uit. Vanuit die parkeergarage kun je met een Vaporetti richting centrum maar je kunt ook voor 1 euro pp een treintje nemen dat er speciaal voor gebouwd is. Het is een rail in de lucht (hoe heet zo'n ding) en brengt je binnen 5 minuten naar het station en vandaar uit sta je eigenlijk al in Venetie. Super makkelijk.

Logeren in Venetie heb ik nog nooit gedaan, maar als je kijkt bij booking.com dan kun je daar nog best een paar betaalbare adresjes scoren (afhankelijk van wanneer je gaat natuurlijk).

Venetie voor 1 dag is hartstikke leuk en goed te doen. In de smalle straatjes staat de Rialto brug en St Marco goed aangegeven en er is genoeg te zien/doen voor een dag. Ga niet op het St Marco plein koffie drinken, want dan betaal je de hoofdprijs Maar in de kleine straatjes kun je prima eten voor een normale prijs en een ijsje of koffie scoren.

Kerken vragen entree trouwens, je bent per kerk zo'n 3 euro pp kwijt. Jammer, maar laat het je er niet van weerhouden een paar binnen te stappen, ze zijn prachtig. De grote kerk naast het Dogen Paleis op het St. Marco plein is vrij entree, maar je moet je tas in een kluis stoppen en je mag er binnen geen foto's maken. Als de rij niet te lang is, zeker doen want het is adembenemend mooi. Prachtige gouden mozaieken.

Ik vind Venetie geweldig, ik wil er nog eens een paar dagen vertoeven. Fantastische sfeer en prachtig. Afhankelijk van het seizoen kan het er wel behoorlijk druk zijn, met name rondom de Rialtobrug en het St. Marcoplein. Achter het St. Marcoplein (t/o de kerk) zijn de straten met luxe merken. Persoonlijk vind ik daar geen bal aan, ik vind de kleine straatjes veel leuker.

Een gondelvaart kost je ca. 90/100 euro, afhankelijk van waar je opstapt. Opstappen bij Canal Grande naast de Rialtobrug kost je 100 euro (voor ca. 45 minuten). Hoop geld, maar je moet het een keer gedaan hebben Ik liep er altijd omheen, vanwege de prijs. Maar life is too short: vorig jaar hebben we een vaart gemaakt, erg leuk en onvergetelijk.

Zorg dat je een kaart heb van Venetie (die kun je op het station kopen, of hier in NL misschien wel) en kijk wat je perse wilt zien, dat is handig wanneer je er maar kort bent. En die kaart kan onderweg ook super handig zijn voor de orientatie als je er bent.

Have fun, zeker doen. En als het je lukt lekker slapen in Venetie zelf, super ervaring.

Janna3

Janna3

09-06-2013 om 20:06

Absoluut doen!

Fantastische stad voor een dagje! Als je van te voren een goed reisgidsje koopt kun je de highlights makkelijk doen. Kerken vragen trouwens geen entree, alleen voor de schatten of de toren. Er staan soms mensen voor de deur die entree vragen, nep dus. Verder vond ik het paleis prachtig, wandelen door de straatjes, het museum Accademia etc. Eten is niet duur als je niet op het San Marco bent en vergeet niet af te dingen als je in een gondola stapt.

Ilva

Ilva

11-06-2013 om 10:06

Heerlijk

Venetië is prachtig. Wij zijn er vanuit het Gardameer naar gereden. Parkeren ging makkelijk door vooruit te reserveren via internet. We konden gewoon de brug over (al werden we eerst door de politie teruggestuurd omdat er volgens haar geen plek meer was) maar achter haar langs toch doorgereden. Voor de parkeergarage stond inderdaad een hele file. Maar omdat wij gereserveerd hadden mochten wij langs de file rijden en naar ons plekje toe. Wel moesten we de sleutels in de auto laten omdat de auto's in drie rijen geparkeerd stonden en er soms een auto verplaatst moet worden. Op iedere verdieping was wel bewaking. Auto stond er dus nog wel aan het einde van de dag.

Slapen dat weet ik niet maar Venetië is prachtig. Zeker gaan dus.

Peetje

Peetje

13-06-2013 om 17:06

We doen het!

Hallo,

Bedankt voor jullie reaktie en sorry voor mijn late reactie. Nou, we gaan het dus doen! Eerlijk gezegd komt dat alleen door jullie positieve berichten, ik had al gedacht het maar te laten gaan....
We hebben een hotel in Mestre (vasteland van Venetië) en zullen dus met een bus ofzo naar het historische gedeelte gaan.

Nu is het plan om juist later op de dag te gaan en dan daar ergens te eten (in de avond) om hopelijk die grootste horde toeristen te vermijden. Maar goed, dat is nú het plan en kan nog makkelijk veranderen. Ik ga van te voren op zoek naar een goede kaart, hoewel ik ook op wat sites lees dat het leukste is om te "verdwalen" en zo mooie plekjes te zien.

Ik ben benieuwd!
hartelijke groet,
peetje

Trein vanuit mestre

Vanuit Mestre kun je de trein nemen naar Venetie. 10 Minuten en dan ben je er. Vanaf het station loop je zo Venetie in. Easy does it

Geniet ervan, het is er prachtig!

Peetje

Peetje

15-06-2013 om 14:06

Arawen

Hoi,

Dat is mooi om te weten! Dankje, dan gaan we dat gewoon doen.

groeten,
Peetje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.