Vakantie en uitjes
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Stickertje
19-09-2017 om 10:09
Vakantie: Wel zien waar je terecht komt of alles nauwgezet vastleggen?
Na een heerlijke vakantie in Frankrijk tijdens de zomervakantie was ik van de week bezig om reviews te plaatsen van de campings waar we geweest zijn. Dan zie ik dat er al mensen bezig zijn met het zoeken van een camping voor de vakantie van 2018. Op deze site komen er ook wel eens zulke onderwerpen naar voren.
Persoonlijk ben ik daar nog helemaal niet mee bezig, volgend jaar rond mei ga ik eens oriënteren wat we willen gaan doen (meestal Frankrijk) bepaal een streek waar we heen willen, en zoek wat campings op die voldoen aan onze eisen. Wel een zwembad maar glijbanen is geen must, iets te doen in de omgeving van klimpark tot musea. Met het plan op iedere camping maximaal 5 nachten te blijven, soms wat langer als in de omgeving veel dingen zijn die wij echt willen doen.
Dan halen wij de aanhanger uit de stalling 3 dagen voor vertrek en pakken onze kampeeruitrusting in en gaan naar Frankrijk. Zo hebben wij het jaren gedaan.
Nu merk ik al een aantal jaar dat het druk is op campings, dat eigenaren nee verkopen als ik om een plekje vraag. Alles is gereserveerd, een toevallige passant kan misschien 2 nachten op een plek staan maar moet dan ruimte maken voor de gast die gereserveerd heeft.
Afgelopen vakantie was geweldig, lekker weer, mooie campings maar toch ook wel een paar minpunten. Op een camping konden we wel wat langer dan 3 nachten blijven, als we bereid waren na 3 nachten de boel op te pakken en te verhuizen naar een plek op een ander veldje. Dat hebben we gedaan, camping was leuk, we hadden nog niet alles gezien in de omgeving dus een dag "verknoeid" aan tent verzetten en boodschappen doen.
Ook bij het maken van uitstapjes hebben we ervaren dat de gekte van het reserveren flink is toegeslagen. Op vakantie is iedere dag zondag dus op een maandagmorgen trokken wij eropuit om met een waterfiets een meer in de omgeving te gaan verkennen, pick-nick in de koeltas en om 11.00 uur stonden we bij het verhuurkantoortje. We konden een waterfiets huren maar wel kort. 12.00 moesten we terug zijn, omdat vanaf 12.30 alle waterfietsen en andere boten verhuurd waren. Dus niks lekker even aanleggen om te eten en dan nog verder varen, hup over het meer naar de mooiste plekjes en dan weer terug.
Ook een ander uitstapje ging helemaal de mist in, alle rondleidingen waren volgeboekt, over 5 DAGEN terugkomen aub!
Ik denk nu dat ik voor volgend jaar toch maar wat moet reserveren als ik niet wil eindigen op camping Hier is niets te doen in the middle of nowhere.
Waar gaat jouw voorkeur naar uit? En als je zo'n planner bent en alles al reserveert waarom? Het waarom van dat reserveren daar ben ik nieuwsgierig naar.
NB. Ik snap dat je als je afhankelijk bent van huuraccomodatie dat niet reserveren geen optie is.

Triva
21-09-2017 om 16:09
ijsvogeltje
Precies en dat er campings zijn die wel een deel apart voor bonnefooi houden betekent hoogstwaarschijnlijk dat die mensen hun schaapjes wel op het droge hebben anders zou je dat wel uit je hoofd laten als campingeigenaar. Je hebt dan dus óf andere inkomsten gedurende het jaar of het hele terrein is afbetaald, al jaren in de familie en je bent zelf een bonnefooivakantieganger?

Kenfan
21-09-2017 om 16:09
Iedere keer verkassen
Triva schreef: " Wij houden alleen niet van elke drie dagen de tent opbreken en rond te gaan rijden op zoek naar een leuke nieuwe camping."
Nee, daar houd ik ook niet van. Toen het niet meer vanzelfsprekend was dat je op elke willekeurige camping terecht kon, je wel eens dag met zeurende kinderen achter in een hete auto rondreed om op een middelmatige camping te belanden, zijn we opgehouden met kampeervakanties in Frankrijk. Maar op zich vind ik het leuker om ergens tegen aan te lopen, of het verblijf te rekken als het ergens goed bevalt,dan alles vast te leggen. Of om direct te vertrekken als je een buurman treft die de godganse dag Radio Tour de France zit te luisteren voor de tent.
We zijn ook wel eens tegen de oorspronkelijk bedoeling drie weken op dezelfde camping gebleven, toen die erg goed beviel, er genoeg te zien en te doen was in de omgeving en de kinderen gezellige campingvriendjes opgedoken hadden. Dan heb ik het wel over bijna 20 jaar geleden. Ik denk dat Stickertje wel gelijk heeft dat dat veranderd is. Maar goed, de hele wereld is natuurlijk anders dan 20, 40 jaar geleden, Dat kun je betreuren, maar beter is het flexibel te zijn en wat mee te veren ipv je erover te verbijten.

Flanagan
21-09-2017 om 18:09
De charme van bonnefooi
Niets vastleggen heeft ook zijn charme. Als een camping tegenvalt, ben je vrij meteen door te rijden waardoor je mogelijk op een heel bijzonder plekje (met een bijzondere ervaring aan je vakantie toegevoegd) terecht komt. De verrassing door het ontbreken van voorpret en verwachtingen, is als een jarige die een kado mag uitpakken.
Maar het kado kan ook tegen vallen. Tijdens een vakantie betekent dit dat je tijd gaat verliezen, terwijl je ook lekker ontspannen voor je tent van een welverdiende vakantie had kunnen genieten.
Ik denk dat tijdverlies de belangrijkste factor is voor mensen om te reserveren, met name voor de gezinnen met kinderen die klagen: papa, zijn we er nu nog niet..
Eens gingen we zonder kinderen rond hoppen. De bestemming in monument valley was volgeboekt, het naastliggende hotel schroefde de prijs per half uur omhoog wegens schaarste. Een Hollander is zuinig, zo reden we 's avonds laat naar sante fe, twee uur rijden. Bijzondere reis en bijzondere plek. Dat soort grappen doe je niet met kinderen, wij tenminste niet.

kenfan
21-09-2017 om 19:09
Apart deel voor de bonnefooi
Dat hebben veel campings wel hoor, dat noemen ze het trekkersveldje. Dan zijn er geen afgebakende plaatsen en sta je pal op elkaar. Daar heb ik geen probleem mee als we echt lichtbepakt op de fiets aan het trekken zijn, maar voor een gezinsvakantie waar je hoe dan ook vaak een hoop zooi meesjouwt,vond ik dat niets.

Kyana
21-09-2017 om 19:09
Met kinderen vind ik het ook iets ingewikkelder. Zeker nu we een groter gezin hebben gekregen door onze pleegkinderen. Nu zijn we met meer mensen en hebben we meer ruimte nodig. Dat is niet alleen duurder maar ook lastiger te krijgen. Bovendien heb ik ook iets meer eisen aan de accommodatie. Als ik alleen reis vind ik het niet zo heel erg om een keer een nacht in een slaapzaaltje door te brengen in de jeugdherberg of desnoods in de auto. Met de kinderen doe ik dat niet zo vlug. Hoewel, toen ik alleen de oudste twee nog had was ik wel avontuurlijker dan nu we een groter gezin hebben. Met z'n drietjes hebben we heel wat leuke dingen gedaan en bijzondere vakanties gehad (en ook wel eens wat tegenvallers). Maar tijden veranderen.
Nu heb ik ook gewoon meer eisen. Ik wil eigenlijk graag iets van een speeltuin in de buurt (mag klein zijn) of een speelveldje en iets om te zwemmen (meer, beekje, zwembad). Niet natuurlijk als we ergens maar voor één nacht zijn maar wel als we ergens langer zijn.
En sowieso rondreizen zie ik de komende jaren wat minder gebeuren omdat het gewoon een stuk duurder is en lastiger met een groter gezin. Dus gaan we meer standplaatsvakanties houden & dan vind ik het een stuk belangrijker dat we een accommodatie hebben die geschikt is voor de kinderen in een fijne omgeving.
Als de kleintjes straks wat groter zijn en de oudste kinderen niet meer mee gaan dan zullen we vast weer wat meer spannende vakanties hebben & wat meer gaan rondreizen op de bonnefooi.

Alkes
26-09-2017 om 21:09
ook reserveren en ook tijdig
Het liefst zou ik ook rond kerst de zomervakantie als min of meer regelen. Maar ik ben ook niet zo'n type dat met twee kinderen in eentje naar Italie of Frankrijk rijdt om te kijken of we daar nog ergens een leuke accomodatie kunnen vinden. Dat is voor mij niet ontspannend, vandaar dat ik wel graag van te voren dingen regel. Excursies doe ik zelden tot nooit op een vakantie, dus die hoef ik ook niet van te voren vast te leggen.
(overigens ging ik met mijn ouders jaren naar een piepklein dorpje in Oostenrijk en daar boekten ze ook vaak al na afloop van de vakantie alvast voor het volgend jaar. Ik heb waarschijnlijk gewoon weinig avontuurlijke genen ;-)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.