Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

vakantie

vakantie

08-07-2013 om 19:07

Vakantie - italie?

Anne

Anne

12-07-2013 om 23:07

Vakantie - dat is de oplossing!

Je schrijft "Hij wil dus alleen maar naar Italie anders maar geen vakantie" .

Ik zou zeggen: dit jaar betaal ik niet mee (vanuit MIJN spaargeld) voor een vakantie in Italie.

In dat geval is er niet genoeg geld voor vakantie (in Italie) en hoeft het voor hem ook niet meer (hij wil nl. alleen naar Italie).

Dus sla je de vakantie een keer over, wat financieel vermoedelijk de beste oplossing is....

Je posting in reactie op Primavera's verhaal klonk trouwens wel wat cynisch. Heeft Primavera nou gelijk (maar kan jij het je vriend maar niet aan zijn verstand brengen) of ben je van mening dat Primavera er niets van snapt?

En is het juist dat jij van je spaargeld moet betalen voor de bodemloze put (slecht financieel beheer van je vriend in het bedrijf en vakantieplannen waar hij geen geld voor heeft)? Vind je dat zelf niet heel vervelend?

Durf je daar geen nee op te zeggen tegen je vriend? (niet flauw bedoeld, maar serieus).

Waarom niet?

Ik zou echt voor financieel veilig gaan, want (steeds groter wordende) financiële problemen wil je echt niet... En zeker niet voor vriend zijn vakantie-behoefte (denk ik).

Echt, relatieproblemen zijn niet fijn, maar echte financiele problemen lijken mij nog erger.

Cynisch?

Grappig, ik las Vakanties reactie op Primavera er juist als een van herkenning.

Verder, tja, je moet je poot stijfhouden tegenover je vriend dat er onvoldoende geld is om naar Italië te gaan. Niet gemakkelijk dat snap ik. Maar anders verandert er nooit iets.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Zon en rust in italie, en anders niks

Tja. En dat komt elke zomer (op het nippertje) terug.

Ik heb het gevoel dat je man genoeg heeft van zijn bedrijf. Het is sappelen, hij houdt niet genoeg over. En dan ook nog niet die vakantie waar hij zo'n zin in heeft, zeker nu iedereen om hem heen aan de kuierlatten trekt.

Wees nou toch maar wijs en zorg dat eerst de rekeningen worden betaald. Hij is gewoon te laat met plannen maken, dus meer dan iets eenvoudigs in Tuinesie zit er niet in. Dus nu in december/januari de stand van zaken bekijken, hem bepalen bij die vakantie waar hij elk jaar zo naar smacht en dán dringend geld bij elkaar sprokkelen, samen met je kinderen. Wie weet hoef je dan in juli 2014 deze noodkreet niet met ons te delen.

Periode van de zomer en potje aanleggen

Zijn jullie van tevoren aan een bepaalde periode in de zomervakantie gebonden? Want als dat niet zo is kan je gewoon in de zomervakantie zelf beslissen welke week of weken je op vakantie gaat en dan in Nederland blijven. Er is iedere zomer wel een periode mooi warm weer.
Verder, misschien is het wel een idee om door het jaar heen wat (contant) geld op te sparen waar hij niet van weet. Wie weet waar je dat ineens voor nodig hebt in de nabije of verre toekomst. Jullie zitten financieel duidelijk niet op één lijn. Gun jezelf een klein buffertje om indien nodig je eigen plan te trekken. Je weet niet wat de toekomst brengt. Nu gaat het om de luxe van een vakantie, het kan ook ineens om de eerste levensbehoeften gaan.

ondernemer

ondernemer

14-07-2013 om 10:07

Jeetje anne (ot)

Zit jij onder de "de huidige economische situatie raakt ons niet echt" steen of heb je om een andere reden weinig idee van de wereld waarin mkb-ers (en dan vooral k) op het moment leven? 10k....

Enne gewoon een baan zoeken (ondernemer zijn is niet gewoon blijkbaar, hoe hard onze economie ze ook nodig heeft en hoeveel mensen zich ook gedwongen hebben gezien de laatste jaren om dan maar zzp-er te worden), misschien heb je het gemist maar banen liggen ook niet voor het oprapen en als je investeringen in je bedrijf hebt zitten is het geen makkelijke beslissing om die nu van de hand te doen.

Neemt natuurlijk niet weg dat dit elk jaar weer een merkwaardig draadje is. Soort terugkerend zomer feuilleton. En voor de overduidelijkheid; gewoon thuisblijven en samen een paar goeie wandel/fietstochten maken met een goed gesprek lijkt mij ook beter.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Anne

Anne

14-07-2013 om 20:07

Ondernemer

Ik zit inderdaad onder die steen .
En ik gun niemand om het financieel moeilijk te hebben.

Maar hoewel ik bovenmodaal verdien en mijn man ook, waardoor ik makkelijk praten heb (dat realiseer ik mij terdege!), weet ik ook hoe ik ben. Toen ik na de middelbare school en mijn studie ging werken had ik (25 jaar geleden) al tienduizenden guldens spaargeld (!). Dat was toen ook echt veel voor een student. Dus, ja, ik heb graag een appeltje voor de dorst . En dat gun ik iedereen.

Dus mijn advies is: als het even kan, zorg dan dat je spaargeld hebt (houdt, of krijgt) voor onvoorziene uitgaven. Als het echt niet gaat, dan gaat het niet..

Als ik ooit in financieel mindere tijden kom, zou dat nog steeds mijn doel zijn.

En dus niet geld uitgeven aan dingen die je niet echt nodig hebt, die te duur zijn voor je inkomsten/spaargeld of die je in financieel mindere tijden beter kunt overslaan (zoals in dit draadje maar een keer de vakantie).....

Suze orman

Volgens mij is ze in Nederland niet op TV, maar wij kijken regelmatig naar het programma van Suze Orman, waarin ze mensen financieel advies geeft.

Een van haar vuistregels is dat je moet zorgen dat je een buffer van 8 maanden aan spaargeld hebt.

En verder, laat dit maar aan je man lezen...is it a need or is it a want?

(CBS News) So how DO we make sure we always have enough cash on hand to pay the bills? Three tips on that from Suze Orman:

All right. I want you all to listen right now, 'cause I'm about to give you THREE keys to your financial happiness. Are you ready?

The first key, very simple. You are to ask yourself this question every time before you buy something: Is it a need, or is it a want?

Obviously if it is a need, I don't care if you have credit card debt, I don't care if you don't have any money, you have to buy it.

If it is a want, however, and you DO have credit card debt, and you don't have an eight-month emergency fund, you are to just simply walk away.

From this day on, if you simply buy NEEDS versus WANTS, you will end up really financially happy.

Number two: you are to live below your means, but within your needs. Now, what am I talking about here?

So, you can afford a 3,000-square-foot home. I get that. But do you really NEED it? If you simply were to buy a 2,000-square-foot home, even if you can afford to buy a car, the monthly payments, don't do it. Just continue to drive your car longer. If you were to live below your means, even if you can afford it, if you just didn't do it, but within your needs, you, then, would have extra money to do -- what?

To save, fund your retirement, possibly even send your kids to college, everybody!

And last but not least, this third key is really important.

Can you just get as much pleasure out of saving as you do spending? I know you go out, you're so happy, you spend this money, and then you come home, and you put it in your closet, and there it sits in the box with the price tag on it.

Really, everybody?

If you could have just taken that money and could have saved it, it could have given you such pleasure. It would create your future! And when you have money for your future, guess what you have: The key to happiness.

Anne

Anne

15-07-2013 om 14:07

Dirksmama

Bedankt. Dit (jouw tekst van Suze Orman) is wat ik bedoel.

En zij heeft het over 8 maanden spaargeld. Zat ik met mijn EUR 10.000 spaargeld nog laag (sorry, Ondernemer).

Maar inderdaad: als je het financieel minder ruim hebt moet je bij elke uitgave je afvragen "Heb ik dit echt nodig"?

En vakantie in het buitenland (terug naar het draadje) heb je NIET echt nodig..... Ook al denkt vriend van Vakantie misschien van wel.

Vakantie, je bent wat stil? Heb je je vriend de reacties hier al laten lezen?

En durf je al "Nee" aan hem te verkopen (wat jouw eigen spaargeld betreft)?

vakantie

vakantie

15-07-2013 om 16:07

Bericht van vakantie voor iedereen.

Bedankt voor alle reacties.
En inderdaad we gaan niet op vakantie. En het klopt dat het elk jaar op het laatste moment is en daar wordt ik zelf ook een beetje gek van. Maar hij had wat meer orders binnen gekregen en daarom wou hij op vakantie.
En voor wat betreft mijn spaargeld, dat heb ik voor een groot deel in het bedrijf gestopt. Omdat de achterstallige rekeningen betaald moeten worden.
En ik heb automatisch een bedrag ingevoerd om toch wat achteruit te zetten. Maar waar kan ik terecht voor mijn vragen vwb het ondernemen. Wat je moet verdienen om in leven te blijven.

ondernemer

ondernemer

15-07-2013 om 20:07

Tsja

Vakantie, is je laatste zin een vraag? In dat geval zou mijn antwoord zijn; een financieel adviesbureau of wellicht heeft de KVK nog een goeie workshop? Doe je zelf de belastingaangifte? En de boekhouding? Ik zou een paar finan adviesbureaus bellen en vragen wat hun adviestarief is, ik denk dat financiële orde op zaken in- en overzicht veel meer rust gaat geven dan welk zonnig oord dan ook. En als jullie inzichten hebben in de in- en uitstromen kun je wellicht opzij gaan zetten voor een vakantie! En die voelt dan goed joh!

Anne en Dirksmama; tsja ik snap dat het verleidelijk is om met wijsheden te gaan strooien (volgens mij zitten jullie hoofdschuddend achter je laptop) maar ik moet eerlijk toegeven dat het op mij een beetje over komt als slim doen vanuit een luxe positie. Het zijn pittige tijden voor hen die wat minder geluk hebben gehad dan jullie (en ja kunnen en mogen leren aan de universiteit en daarna een goede baan vinden is ook deels geluk hebben).

Anne

Anne

15-07-2013 om 22:07

Tsja...

Ondernemer, je hebt gelijk. Ik verkeer in een luxe positie, realiseer me dat heel goed en waardeer dat ook.
Maar dat neemt toch niet weg, dat iedereen, en juist degenen die het minder breed hebben, juist voorzichtig moeten zijn met uitgeven van hun geld?

Ik kan me goed voorstellen dat als je van weinig moet rondkomen en het zit dan ook nog tegen (aan de inkomstenkant of aan de uitgavenkant, dingen die kapot gaan en die vervangen moeten worden) dat je dan financieel in de problemen kan komen.

Maar die wetenschap moet juist mensen alert erop maken om zo snel mogelijk te gaan sparen om een zekere buffer op te bouwen voor baanverlies of onvoorziene uitgaven.

Ik vind het heel goed dat Vakantie nu niet met vakantie gaat!

Ik ken mensen die het niet breed hebben (1 inkomen, niet heel goed betaald, oo niet heel slecht), die toch 2 auto's hebben (1 van de zaak maar ook 1 privé). Die altijd dure ingredienten kopen (het lekkerste vlees(beleg) etc. Ik koop gewoon van de Euroshopper, hoor! En die een paar keer per jaar op vakantie gaan, terwijl dat in hun situatie misschien niet slim is.. Ik kan daar niet bij!

Ik herhaal maar even: als je (op dit moment) echt niet kunt (be)sparen dan is dat zo, maar als het even wel kan, zou ik het vooral doen. En zeker in de iets betere tijden. Niet meteen alles uitgeven, maar eerst schulden aflossen en daarna een buffer opbouwen.

Vakantie: succes met financieel orde op zaken stellen. Wees ook kritisch wat je iemand die financieel advies geeft (een boekhouder?) moet betalen, zodat dat ook weer niet een extra schuld wordt (en hoger dan je wellicht verwacht).

Nou luxe?

Wij hebben heel lang van heel weinig moeten rondkomen hoor! Dat heeft ons juist geleerd van kleine dingen te genieten (dagje weg kan net zoveel plezier en ontspanning geven als week weg is mijn ervaring).

Het is echt jammer dat er in Nederland niet zo'n programma is als van Suze Orman, omdat je op die manier echt leert goed naar je financiën te kijken.

Een tip die ik nog wil meegeven:
noteer minstens een maand al je uitgaven, zodat je een reeel beeld krijgt van wat je uitgeeft.
Als je goed weet wat je vaste lasten zijn dan weet je ook beter hoeveel er binnen moet komen per maand zodat je volgend jaar gewoon WEL naar Italie kunt.

ondernemer

ondernemer

16-07-2013 om 23:07

Eens

Helemaal mee eens dat je financiële situatie op orde maken en houden het allerbelangrijkst is. Ook eens dat een mens geen geld moet uitgeven wat ie niet heeft, of iig niet aan zoiets triviaals als vakantie. Maar ik weet dat voor veel ondernemers de financiële stromen veel troebeler zijn dan voor mensen in loondienst. Vaak pompen ze grote bedragen rond in hun bedrijf, is (zeker in deze tijd) moeilijk te voorspellen wat gaat binnenkomen, de fiscus kan voelen als een tombola, klanten betalen heel laat en soms helemaal niet, etc. En ja, logischerwijs zeg je dan; juist dan moet je het doorgronden maar de praktijk is voor veel ondernemers anders. Dat blijkt. En ook voor het mkb is het schakelen op de nieuwe economie en dat zijn soms vreselijk moeilijke keuzes want veel ondernemers zijn enorm gepassioneerd en vinden het verschrikkelijk moeilijk om keuzes te maken hierin.
En daarom probeer ik uit te leggen dat -hoewel ik het met jullie eens ben- het echt anders is dan in loondienst zijn. Je inkomsten en uitgaven bijhouden privé is wat anders dan als je een bedrijf hebt met veel transacties, afschrijvingen en dwarsverbanden. En ja, het is en blijft nuttig.

Primavera

Primavera

20-07-2013 om 23:07

Inderdaad ondernemer

Het is inderdaad heel anders als je ondernemer bent, sommige tips zijn daar weinig van op toepassing. Om te beginnen met de kwestie spaargeld. Meestal wordt juist de onderneming gestart met een combinatie van spaargeld en financiering van de bank, dus spaargeld zullen ze vaak niet hebben.
Om opnieuw geld opzij te kunnen leggen moet de onderneming dus zo goed lopen dat er voor de eigenaars behalve een loon dat genoeg is om van te leven er ook nog geld overblijft voor luxere behoeftes. Alleen is datzelfde geld vaak ook in het bedrijf nodig om te herinvesteren, om verbeteringen aan te brengen of om onvoorziene tegenslagen voor te kunnen zijn. Bijv. om te voorkomen dat je plotseling met een stuk apparaat zit wat nodig is in het productieproces, waardoor die stopt, je geen inkomsten hebt en ook nog een dure reparatie moet bekostigen, tijdig vervangen of zorgen dat de productie op een tweede machine kan worden gedaan. Of om te zorgen dat je niet plotseling in nood zit doordat een leverancier van je onverwachts door zijn stock heen is, zelf zorgen dat je een grotere voorraad hebt.
Daardoor is kan het zinnig zijn om zo weinig mogelijk geld uit het de onderneming te halen. Een ondernemer die veel geld weghaalt uit zijn bedrijf voor privégebruik ( om privé veilig te zitten) terwijl dat bedrijf het op dat moment niet kan permiteren is een slechte ondernemer.

Wel zou ik in het geval van Vakantie de inkomsten van ander werk als loondienst strikt gescheiden houden van bedrijfskosten. Anders riskeert ze dat zij ergens anders werkt om het bedrijf in leven te houden en dat is nou ook weer niet de bedoeling. De grens moet volgens mij liggen op dat je eventueel tijdelijk loon voor jezelf uit het in moeilijkheden verkerende bedrijf bespaard, maar niet dat je rekening en ervan gaat betalen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.