Vakantie en uitjes
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

vakantie
08-07-2013 om 19:07
Vakantie - italie?
Een tijdje geleden over de vakantie gehad samen met mijn vriend en toen konden we niet op vakantie naar Italie, vanwege het geld. (je bent voor 2-3 weken op de camping wel 3000 euro kwijt.
Hij wil alleen maar zon en rust. (dus geen vakantie in Nederland).
Van het weekend (de vakanties zijn weer begonnen) kreeg hij de kriebels en wil toch graag op vakantie. Heeft nog wat geld achter de hand, maar niet genoeg. Als je thuis blijft zegt hij kost ook geld. (voor de boodschappen van 2 weken) en die heb je dan ook niet meer en telt hij ook hier bij op. We zitten op de helft van het geld. Ik heb zelf nog wat op de spaarrekening staan en dan kunnen we er zijn qua geld. Maar hij beslist altijd op het laatste moment om weg te gaan naar een zonnig land.
We hebben een eigen bedrijf en in die 2 weken wordt er dan ook niets verdiend. (alle rekening van de zaak zijn nog niet betaald, en we zijn aan het inhalen maar we zijn er nog niet).
Wat zouden jullie doen, wel of niet de helft van het geld van de spaarrekening halen. Want thuis blijven en niets doen is geen optie.

Maanve
08-07-2013 om 21:07
Huh?
Als je geen geld hebt om op vakantie te gaan én er nog onbetaalde rekeningen liggen is thuis blijven wel een optie!
Ik zou nooit het spaargeld opmaken voor een vakantie.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Prakje
Het verschil
Tussen thuisblijven en nietsdoen en naar het buitenland en nietsdoen is een paar duizend extra uitgegeven euro's.
Als er geen geld is, dan geen vakantie. Vorig jaar zijn wij ook niet weggegaan, geen geld.
Dit jaar gaan we een weekje, en zijn daarna lekker 3 weken thuis. Thuis blijven is ons vorig jaar super goed bevallen. We waren voor het eerst echt lekker uitgerust en hadden tussen het luieren door ook nog eea aan het huis opgeknapt/opgeruimd. Heerlijk!

FayW
Wel thuis blijven
Thuis blijven en de rekeningen betalen. Dat zou ik doen. Er zijn genoeg leuke dingen in en rond je eigen huis te doen die weinig tot niets kosten.
Succes ermee!

Vic
08-07-2013 om 22:07
Oh gut
En dan kan ik het toch weer niet laten Dit is minstens het 5e jaar op rij dat je exact dezelfde vraag stelt. Zijn jullie die afgelopen jaren dan wel of niet geweest?

vlinder72
09-07-2013 om 08:07
Hmmmm
Drieduizend euro als je geen geld hebt? Dat kan dus niet. En als je nog schulden hebt en spaargeld dan betaal je eerst je rekeningen. En daarna kijk je of je toch nog even weg kan.
Misschien kunnen jullie een tweedehandstent kopen? En dan een paar dagen gaan kamperen. Een waddeneiland is leuk. Dan ben je nog wel in Nederland maar het voelt echt heel anders.
En nog iets heel anders. Vlgens mij speelt dit probleem al jaren dus of jullie geven het geld verkeerd uit of er komt niet genoeg binnen. Is het niet een idee om op zoek te gaan naar een baan met een vast salaris. Als is het maar door een van jullie. Dit kan ook niet prettig zijn.

P
09-07-2013 om 10:07
Ik vind dit echt dom, geen inkomen, spaargeld gebruiken, rekenen met je boodschappen (yeah right... en daar eet je niet?) en dan maar weer gaan? En volgend jaar weer?
Geniet eens van een last minute van een weekje in Nederland. Even eruit en dan gewoon weer geld verdienen. Je kunt wel weer al je geld uitgeven omdat je vindt dat je er 'uit moet' maar als je die vakantie na anderhalve week al weer vergeten bent maak je je weer 48 wk zorgen om geld. Lekker ontspannend he?

Maylise
09-07-2013 om 11:07
Niet
Als je er zo slecht voorstaat moet je gewoon niet op vakantie gaan. Vakantie is een leuk maar geen must en iets wat je alleen moet doen als je er geld voor hebt. Jullie hebben er het geld niet voor dus dan niet gaan. Je kan inderdaad eventueel als compromis in Nederland weggaan. Of kijk bijvoorbeeld of je later in het jaar als de zaken er beter voor staan nog een weekje ergens heen kan naar de zon (last-minute naar Turkije of Griekenland in de herfstvakantie bijvoorbeeld).
Als jullie een eigen bedrijf hebben zou je het zelfs zo met de school kunnen regelen dat je in het laag seizoen vrij kan nemen mits jullie redelijk aan kunnen tonen dat dit de enige vakantie mogelijkheid is. Best het overwegen waard. Kan je toch nog een weekje naar de zon en dan voor veel minder geld.
Maar persoonlijk zou ik jullie geval gewoon een jaar overslaan. Eerst de zaken maar eens goed op orde hebben financieel.

Moppeke
09-07-2013 om 11:07
Waarom?
Vraag je toch elke keer naar de bekende weg?
Je dilemma is elk jaar hetzelfde, dus je situatie ook lijkt me. Ondanks de tips die hier worden gegeven blijf je in dezelfde situatie hangen. Wat doe je jezelf aan?
Kom uit deze impasse en zorg dat je uit de rode cijfers komt, desnoods door erbij te klussen in de avonduren. En ga op vakantie van geld dat je echt hebt. Geloof me, dan zit je veel lekkerder op je luie stoel op een camping dan met de gedachte dat je financiele situatie op zijn minst gezegd alarmerend is en je uitgaven doet waarmee je eigenlijk andere rekeningen zou moeten betalen.
Even doorbijten en gaan voor het wegwerken van die rode cijfers! En dan is het een grote triompf om volgend jaar hier een draadje te starten met de vraag: hoera! We kunnen heerlijk onbezorgd op vakantie! Waar gaan we heen, wie heeft er leuke tips?
Als je op deze manier doorgaat, gaat het je meer kosten dan alleen wat achterstallige rekeningen. Het zet druk op je gezin, je omgeving en het maakt je allesbehalve happy.

alleen
09-07-2013 om 17:07
Berichtje van vakantie
Ja het klopt elk jaar is het zelfde probleem.
Maar ik kan mijn vriend niet duidelijk maken dat het niet kan. Hij wil gewoon op vakantie en lekker rusten, genieten van de zon en zwemmen, maar ja dan dat geld.
Dus enig idee hoe ik hem het beste kan overtuigen dat het beter is om niet te gaan. Hij probeert nu, altijd op het laatste moment, geld bij elkaar te krijgen en dat je hier ook moet leven (zo'n 150 euro in de week aan de boodschappen) en dat telt hij dan ook mee. Weer 300 euro + 700 euro en dan zit je bijna al op de helft en de rest van de spaarrekening af. Maar hij wordt elke keer boos als ik over het geld begin. Hij wil in de vakantie ook niet koken, dus dat wordt bijna elke dag uiteten, want hij is de kok.
Voor mij hoeft het niet zo ver weg.
Iemand een idee hoe ik hem hiervan kan overtuigen.
Bedankt voor het meelezen.

wil40
09-07-2013 om 17:07
Niets overtuigen
Als je met een kleuter getrouwd bent dan moet je hem maar behandelen als een kleuter. Hem een fijne dure vakantie laten boeken, lekker meegaan, genieten van het mooie weer en hem flink het laatste spaargeld op laten maken.
Er gaat thuis vanzelf een lampje bij hem branden als dan later de elektra wordt afgesloten,de deurmat vol ligt met aanmaningen, de belastingdienst je inboedel in beslag neemt en het huis gaat op de veiling verkocht worden. Heb je toch een heerlijke vakantie samen gehad!

P
09-07-2013 om 18:07
Nou moe
Ik dacht het al: eerst 300 euro rekenen voor de boodschappen die je toch moet doen maar die meerekenen in de verblijfskosten en daarna vrolijk alle dagen uit eten gaan.
Ik zou mij niet voor dat karretje laten spannen maar goed ik zou ook niet kunnen leven met iemand die zo rekent en omgaat met geld. Als je alleen maar op vakantie kan als je gegarandeerd zon hebt zul je de rest van het jaar harder moeten werken om dat geld bij elkaar te krijgen. Of je kiest voor een goedkopere vakantie met kans op wel eens wat regen (7% in Nederland).

Moppeke
09-07-2013 om 19:07
Draadje verplaatsen?
Misschien moet dit draadje richting 'relaties'
Dit gaat allang niet meer over vakantie, lijkt me. De verhoudingen binnen je relatie staan nogal scheef. De manier waarop je man reageert is slecht nieuws voor jou. Als je er al jaren in mee gaat of aan het bedenken bent hoe dingen anders zouden moeten en er gebeurt niets, dan moet je ook je conclusie kunnen trekken.
De manier waarop je man met geld omgaat, daarvan is zijn gezin de dupe. Jij helpt hem die levenswijze in stand te houden. Een goed gesprek is hard nodig, en als je man niet wil luisteren, leg jij je er dan bij neer?
Er gaat meer mis dan alleen het gezeur over vakantie.
Is er niemand in zijn directe omgeving die jou zou kunnen helpen bij hem door te dringen dat dingen moeten veranderen? Het lijkt me vreselijk om zo te moeten leven, met telkens dat financiele zwaard van Damocles. Brrr!

FayW
09-07-2013 om 21:07
Rekensom
Tel al de rekeningen op die je nog moet betalen, alle vaste lasten die gewoon doorgaan als je op vakantie gaat en zet dat tegenover je inkomsten. Mag hij uitrekenen hoeveel budget er overblijft voor de vakantie.

Anne
Spaargeld
Met zo'n man zou ik nooit MIJN spaargeld gebruiken.
Als hij ZIJN spaargeld ervoor wil gebruiken is het vermoedelijk nog niet slim, maar volgens mij moet jij vooral zoveel mogelijk je eigen spaargeld bewaren om financieel in staat te zijn weg te gaan bij die man (al je dat op enig moment wil).
NB Ik denk altijd dat je tenminste 10.000 euro spaargeld voor onvoorziene uitgaven over moet hebben.
Dus aanspreken van spaargeld is niet erg, als er maar teninste 10.000 euro overblijft. Houden jullie zoveel over?

Anne
En ook jouw inkomsten....
Oja, en voortboordurend op de zorgen van anderen: jullie hebben een eigen bedrijf.
In het kader van financiële onafhankelijkheid (zodat je niet afhankelijk bent van je vriend):
- wordt je betaald voor jouw werk (op een "normale" manier - normaal salaris dus)?
- heb je ooit overwogen een normaal betaalde baan elders te nemen zodat je financiëel onafankelijk(er) bent van je vriend?h
Succes, het lijkt me een vermoeiende aangelegenheid die vriend van jou (maar hij heeft vast ook goede eigenschappen, toch?).
Lekker in Nederland blijven totdat alle schulden zijn afbetaald en je tenminste 10.000 euro spaargeld hebt, is mijn advies .

Primavera
10-07-2013 om 07:07
Veel spaargeld niet handig bij schulden
Anne,
Als iemand schulden heeft is het niet handig om ipv die af te betalen te gaan sparen. De rente die je eventueel op sparen krijgt is vrijwel altijd lager dan dat wat je over de schulden moet betalen.
€10.000 is in die gevallen een onhaalbare kaart. Een kleine buffer van een paar honderd euro, zodat mocht je ijskast het bijv. begeven je een eenvoudige en goedkope nieuwe kan kopen of andere plotselinge kosten is wel nuttig. Alles wat meer is geeft alleen maar grotere schuld.
Ook ben ik het niet eens dat ze eerst €10.000 euro opzij moeten hebben voor ze op vakantie kunnen gaan. Nu spaart de draadstartster zo'n slordige €1000 per jaar. Dat zou dan betekenen dat ze pas over 10 jaar op vakantie kunnen.
Wel denk ik dat je de tering naar de nering moet zetten en dwz zeer low-budget vakanties en niet 2-3 weken Italië in een caravan met elke dag uit eten.

Anne
10-07-2013 om 12:07
Primavera - eerst schulden aflossen natuurlijk!
Je schrijft dat sparen niet handig is als je schulden hebt.
Maar ik ga er van uit dat mensen EERST hun schulden aflossen (behalve wellicht de hypotheek) voordat ze gaan sparen (of tot dat moment minder sparen voor het allernodigste). En dat pas als je EN je schulden afgelost hebt EN tenminste 10.000 euro spaargeld hebt, beter niet op vakantie kunt gaan (of wellicht zeer, zeer low budget).
Maar goed, dat is mijn mening. Ik zou onrustig worden als ik opeens acuut onderhoud/probleem aan het huis moet herstellen, de auto het begeeft (dure reparatie) en de vaatwasser en ik zou daar geen geld voor hebben (terwijl ik wel vakantie gevierd heb).
Als je heel weinig spaargeld hebt en heel weinig verdient, denk je daar misschien anders over.
En hoe kom jij er bij dat draadstartster 1000 euro per jaar spaart? Ik heb dat gemist, kon het ook niet terugvinden.

Primavera
10-07-2013 om 15:07
Terugkerend probleem
Zoals anderen al hebben geschreven is dit helaas een terugkerend probleem voor Vakantie. Ieder jaar weer is er eigenlijk niet genoeg geld voor vakantie en ieder jaar weer krijgt Vakantie-vriend het op z'n heupen en moet en zou 2-3 weken naar Italië. En dan gaan ze uiteindelijk dus met Vakanties spaargeld. Dat is dan zo ongeveer de helft van de €3000,- die ze nodig hebben minus het boodschappengeld, vandaar dat ik op een slordige €1000 euro per jaar als spaargeld uitkom. Het kan wat meer zijn, maar hoeveel het is doet er niet toe.
Wat er wel toe doet is dat ondanks alle suggesties dit probleem al jarenlang precies zo terugkeert. Hun bedrijf (zijn bedrijf?) levert nooit genoeg op om alle gemaakte bedrijfskosten af te betalen en rekeningen daarvan zijn in het verleden zelfs uit haar loon betaald. Ondanks alle tips om te besparen tijdens het jaar komen ze iedere zomer weer uit op precies de helft van wat ze nodig hebben voor Italië.
Ik denk dan als ze nou één keertje die vakantie overslaan zouden ze in theorie het jaar erop wel genoeg moeten hebben. Er is niks mis mee om te kiezen voor eens in de twee jaar een luxere buitenlandvakantie ipv ieder jaar een vakantie in eigen land.
Alleen juist door de beschreven houding van vriend vrees ik dat het werkelijke probleem ergens anders zit, namelijk dat het bedrijf meer de status van uit de hand gelopen hobby verdient en niet financieel gezond is. Ik heb persoonlijk het idee gekregen dat gat met gat gedicht wordt en alles wat binnenkomt net zo hard of juist net ietsje harder wordt uitgegeven. En dat net ietsje tekort komen zorgt over de jaren heen dat de schulden oplopen. Een schuld is niet weg als je een afbetalingsregeling hebt of een extra lening krijgt of de betaling uit kan stellen. Als het maandelijkse bedrag dat hieraan moet worden betaald procentueel steeds hoger wordt ten opzichte van de inkomsten dan glij je de financiële afgrond in.
Been there, done that, got the T-shirt. Wij hebben een eigen bedrijf. Ik weet hoe door pech, crises, oplichting, verkeerde inschatting, heel makkelijk van een beetje tekort via een steeds hellender vlak op een gegeven moment in vrije val beland. Ook weet ik als je dan door keihard werken en genadeloze zelfkritiek (het is toch jouw verantwoording ook als is het niet jouw fout, onvoorziene dingen moet je ook voorzien) net kan voorkomen dat het bedrijf failliet te pletter slaat, hoe ontzettend zwaar de weg weer terug is.
De onderste wanden van het schuldendal zijn loodrecht en donker. Alle opofferingen en alles wat je met heel veel moeite weet op te brengen lijken allemaal druppels op een gloeiende plaat die in een zwart schuldengat verdwijnen. En toch op een geven moment na jarenlang geleeft te hebben op ongeveer schuldsaneringsniveau met alleen iets meer keuzevrijheid waaraan je geld uit wil geven kom je op het niveau waar de wanden van het dal minder stijl worden en dan ineens gaat het makkelijker als ware je in een positieve stroomversnelling terecht gekomen. Iedere afbetaalde schuld zorgt dat je minder rente hoeft te betalen en dus sneller de volgende af kunt betalen. In plaats van kiele kiele elke maand uit te komen blijft er geld over voor investeringen waardoor, als deze goed gekozen zijn, het bedrijf steeds meer op gaat brengen, nog sneller afbetaald, nog beter kan investeren, vernieuwen, enz.
Ik gun dat Vakantie ook zo graag, maar de kans daarop hangt van de grote vraag af hoe finacieel verantwoordelijk Vakantie-vriend is. Hij komt in dat opzicht namelijk niet erg positief uit de berichtjes.

vakantie
10-07-2013 om 17:07
Reactie op primavera
Wat kennen jullie mij en dit onderwerp toch goed.
En primavera heeft gelijk en wat heb je mooi geschreven.
En het klopt dat mijn vriend elk jaar weer de kriebels krijgt om op vakantie te willen, maar dan alleen maar naar Italie omdat het daar altijd mooi weer is en hij niks wil doen. En als je in Nederland blijft dan ben je niet gegarandeerd voor mooi weer.
Hij wil dus alleen maar naar Italie anders maar geen vakantie, want dat geld heeft hij niet over voor een weekje Nederland.
Maar ik kan hem niet op het idee brengen om niet te gaan.
Misschien moet primavera maar even met hem praten.

liora
10-07-2013 om 18:07
10.000
Jemig, als ik pas op vakantie mag als ik zoveel spaargeld heb, dan vrees ik dat ik nooit op vakantie kan!

P
11-07-2013 om 00:07
Hij wil dus alleen maar naar Italie anders maar geen vakantie,
Waarom komt hier een komma achter? Wat is er mis met een punt?

Margriet*
12-07-2013 om 20:07
Je kunt
ook naar Frankrijk, met de aardappelen achter in de auto. Op een wat kleinere camping hoeft het allemaal niet zo duur te worden. Genoeg budgettips voorbij zien komen voor vakantie de afgelopen jaren op OOL. En een voordeel, ook in Frankrijk is het vaak lekker weer! (Italie onweert het momenteel, Frankrijk onbewolkt..) Ook in NL wordt het de komende week lekker weer, da's nog goedkoper!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.