Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Roma

Roma

01-07-2020 om 22:07

Turkije reis, daarna in quarantaine?

Pépé

Pépé

02-07-2020 om 12:07

Precies wat ElenaH zegt

De vraag aan haar werkgever is; kan ik drie weken op vakantie (of iig de duur van haar verblijf in T plus 2 weken, dat kan ook neerkomen op 2,5 week of zes weken oid). Als werkgever zegt; jij kan niet zolang met verlof want we hebben je nodig dan gaat het dus niet. Die werkgever heeft wel of geen slappe hap mbt Corona dat boeit niet, de vriendin wil haar verantwoordelijkheid elders beleggen en dat is onterecht. Haar verlof periode duurt de verblijfsduur in Turkije plus twee weken, dat moet kunnen, qua verlofsaldo, qua werkplanning etc. Als dat niet kan, kan het niet.

Koffiekop

Koffiekop

02-07-2020 om 13:07

Pépé

De periode is al wel bekend, tenminste, het gaat om een overlijden/begrafenis, dus het worden geen 6 weken. Inclusief de quarantaine hebben we het over pak 'm beet 3 weken (want ze moet natuurlijk wel de periode in T tot het absolute minimum beperken). Waar je dan misschien zoals ik al aangaf wat af kunt knabbelen door een test te doen. Die zou ik overigens dan na nog weer een week nog eens herhalen voor de zekerheid.

Het hangt heel erg af van de situatie. Ik zou denk ik als ik de vriendin van TS was wel gaan, en de eerste vrije dagen gooien op calamiteitenverlof. Daar kan werkgever volgens mij niks van vinden. En dan over de periode na terugkomst in overleg gaan.

Jo

Jo

02-07-2020 om 13:07

@ Koffiekop

Calamiteitenverlof
Als een huisgenoot of een direct familielid overlijdt, kan het zijn dat je werknemer recht heeft op calamiteitenverlof. Bijvoorbeeld omdat hij de enige in de familie is die de nodige zaken rond het overlijden kan regelen. Het calamiteitenverlof kan weer overgaan in bijzonder verlof.

Er is EEN familielid overleden in Turkije.
Dus zeker geen huisgenoot en ook al zou het een ouder zijn, dan zou is het heel ongeloofwaardig dat vriendin van TS de enige is die de zaken kan regelen. De uitvaart in ieder geval niet. Want volgens Islamitisch gebruik wordt je de dag na overlijden ter aarde gesteld. Grote kans dat vriendin van TS al te laat is voor de uitvaart. Wegens corona was het maximaal toegestane aantal aanwezigen bij uitvaarten in NL tot en met afgelopen dinsdag 30 personen. Wie er niet bij mocht zijn moest genoegen nemen met een videobeelden.

Op woensdag 1 juli stelt TS namens haar vriendin de vraag over quarantaine over een uitvaart in een "oranje" land.

Ik heb vele uitvaarten meegemaakt in Turkije en je kunt wel na gaan als de familieleden zelfs uit NL over komen en uit andere hoeken en gaten er zeker geen 1,5 meter afstand wordt gehouden. Mensen zitten te snotteren en kuchen in elkaars ruimte. Je kunt jezelf af vragen of deze uitvaart echt zo belangrijk is om anderen hierdoor weer in gevaar te brengen. Kun je alleen door je aanwezigheid je steun betuigen aan familieleden? Een graf wordt in Turkije niet geruimd dus nadien altijd nog mogelijk om de overledenen een eer te bewijzen.

Jo

Jo

02-07-2020 om 14:07

toevoeging

Turken die in maart/april/mei in NL zijn overleden konden wel in Turkije worden begraven. Maar familieleden uit NL (dus ook ouders, kinderen, broers en zussen) kwamen Turkije niet in.

Marokko was nog strenger. Daar kwam de overledenen niet eens het land binnen en moesten de overledenen in NL worden begraven. Dus konden de familieleden uit Marokko niet bij de uitvaart zijn.

vlinder72

vlinder72

02-07-2020 om 18:07

Uitvaart

Een uitvaart in turkije is toch meestal binnen 24 uur? dus dat is sowieso lastig plannen voor de werkgever.

Uitvaart. Verblijf plus 2 weken quarantaine

Ik denk dat je het beste in overleg gaat met de werkgever en daarbij duidelijk aangeven dat je je houdt aan de voorschriften van de overheid. Dus twee weken quarantaine zolang reisadvies oranje blijft.

Pépé

Pépé

03-07-2020 om 01:07

Even de openingspost weer gelezen

Roma heeft t niet over een uitvaart. Vriendin wil naar T omdat ‘iemand uit de familie is overleden’. Dat verklaart

Jo

Jo

03-07-2020 om 06:07

@ Pépé

Dagen wettelijk verlof is afhankelijk van welke graads familielid de overledenen is.
Dat verlof valt vanaf de dag van overlijden tot de uitvaart.

Geen idee wat "het" verklaart.

ElenaH

ElenaH

03-07-2020 om 07:07

'Geen idee wat "het" verklaart.'

Dat ze nu nog naar Turkije wil/gaat, terwijl in Turkije de begrafenis vaak binnen 24 uur plaats vindt.

Jo

Jo

03-07-2020 om 07:07

Het lijkt dus op

een familiebezoek omdat er een familielid is overleden.
Na de uitvaart worden er nog enkele avonden, met zo veel mogelijk mensen, hutje mutje, voor de overledenen uit de Koran geresisteerd.

Werkgever had dit verlof dan ook kunnen weigeren.

Wilma

Wilma

03-07-2020 om 08:07

Geresisteerd

Je bedoelt gereciteerd ;-)
Veel werkgevers doen een beroep op hun mensen om niet allemaal (tegelijk) 3 weken vakantie op te nemen. Ze weten heus wel wat er in de cao staat maar als je in zwaar weer zit is samenwerken helemaal niet erg. Je kunt natuurlijk met je vuist op tafel slaan: het hangt van het bedrijf en de grootte ervan af of dat de sfeer ten goede komt. Wie heeft er nou zin om een weekje naar een risicovol buitenland te gaan als je daarna 2 weken opgesloten zit ten koste van je overige vakantiedagen?
Qarantaine is natuurlijk niet"verplicht", het is toch niet te handhaven? Soms denk ik, gewoon een beetje nadenken hoor.
Familiebezoek vanwege een sterfgeval in Turkije vind ik een typisch grensgeval dat werkgeven en -nemer zelf oplossen. Ik kan me voorstellen dat de werknemer net onderspit delft.

Jesse_1

Jesse_1

03-07-2020 om 09:07

Verlof bij overlijden is niet wettelijk geregeld. Het hangt af van wat er in CAO (of bedrijfsregelement of ....) staat.

Overlijden

Niet om overly dramatisch te doen, maar bij de Ebola uitbraak werden de meesten ziek vanwege de begrafenis en het contact met de overledene en met elkaar.

Eigenlijk hebben we nu ook zoiets bij de kop. Bij een overledene hebben veel mensen moeite om afstand te bewaren en dat is dan juist het moment om infecties door te geven. Dus ja, of je gaat gewoon niet of je gaat en je houdt voet bij stuk dat je niet hutjemutje gaat zitten en mensen knuffelen of omarmen. Het virus neemt geen break.

Een begrafenis is dus een risico op besmetting, net als afgesloten binnenruimtes zonder ventilatie, zingende en scanderende groepen mensen, vervoer zonder mondkapjes, krappe gedeelde leefruimtes en de vleesindustrie.

Roma

Roma

03-07-2020 om 21:07

Toch werken

Werkgever heeft het prima gevonden dat vriendin naar Turkije vertrok. Overledene is eerstegraads. Werkgever verwacht nog steeds dat ze volgende week komt werken, deze week staat los van vakantie en werkgever wil ook niet dat er een vakantie aan vast gekoppeld wordt. Vakantie zal pas later in het jaar opgenomen worden. Thuiswerken is helaas niet mogelijk.
Zoals het er nu uitziet gaat vriendin doen wat werkgever wil. Ze is ook niet echt in de positie om het te weigeren. Veilig op afstand werken is in het bedrijf ook niet constant mogelijk dus collega's zullen er niet echt blij mee zijn hoort ze al

Tine Winkel

Tine Winkel

04-07-2020 om 08:07

En dit gaat dus veel meer gebeuren, zodat we na de zomervakantie weer terug moeten gaan met veel maatregelen, vrees ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.