Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Schotland camping

Druif

Druif

14-01-2014 om 23:01

Geweest

Wij hebben een paar jaar geleden in een huisje aan loch Rannoch gezeten. Dat was erg afgelegen, maar ook een zeer indrukwekkende vakantie. Eigenlijk hoef ik in Schotland helemaal niets te doen. Het is er zo mooi. Alleen naar buiten kijken is al genoeg.

Maar wat we hebben gedaan is:
Blair castle
Loch ness vonden we boven verwachting leuk
Edinburg dagje (was de autorit zeker waard) een dagje is wel kort, maar je moet wat. Daar vonden we vooral het kasteel zeeeeeer indrukwekkend. Onze kinderen waren helemaal onder de indruk van het oorlogsmonument met die boeken waarin alle omgekomen Schotse soldaten staan.
Naar een High land games. Dat was zoo leuk. Had ik ook niet verwacht. Eerlijk gezegd verwachtte ik een toeristische show. Maar niets is minder waar. Wat een plezier en inzet van alle deelnemers. Indrukwekkend.
Pitlochry vonden we ook leuk. Bij die waterkrachtcentrale/stuw hebben we een hele middag doorgebracht. Ook weer zo mooi.
De autorit richting Loch ness was adembenemd. Ook de weg tussen Kinloch Rannoch en Aberfeldy vonden wij heel erg mooi.
Lekker uit eten in pubs vonden de kinderen gezellig.

We hebben wel veel in de auto gezeten, maar dat is geen straf in Schotland.

Vannie

Vannie

15-01-2014 om 08:01 Topicstarter

Bedankt!

Shonagh, ik ben blij dat je je goedkeuring geeft voor de camping, ik ken je niet, maar je tips zijn waardevol! Op het schotlandforum heb ik al menig uurtjes rondgebracht, daar haal ik inderdaad veel info vandaan.
Druif, bedankt voor je tips. Ik heb ze opgeschreven in mijn boekje (soort van mollenboekje En dan gaan we daar kijken wat we gaan doen.

Groetjes,
Vannie

Vannie

Ik vond het wel erg leuk om mee te denken, al blijf ik zeggen dat ik "Tummel Valley" geen camping vind Ik weet dat je met pubers wat concessies moet doen en dat is de reden dat wij toendertijd ( jongste is nu 21) een aantal jaren stacaravans in Frankrijk hebben gehuurd, ook nog op campings met veel Nederlanders zodat de kinderen hun Nederlandse vocabulair weer eens konden uitbreiden. En dat er frikandellen en kroketten te koop waren was helemaal een bonus haha. Maar nu kamperen man en ik weer in Schotland, al "moet" ik wel 1 x per jaar een weekje naar de zon.

En dan nog wat tips;
- De A93 is erg mooi, Glen Shee is prachtig, dat is een skigebied waar je ook zomers met een stoeltjeslift naar boven kunt.
- Bij Aviemore naar het oosten, je komt langs Loch Morlich waar je veel watersporten kunt doen. Het rendeer center, een kudde van deze rendieren lopen ook vrij rond in de Cairngorms. En met de funicular railway funicularwww.cairngormmountain.org/funicular-railway-panel , een kopje koffie in het hoogste gelegen restaurant van de UK.
- Inverness is een leuk stadje ( dochter woont er sinds de zomer) waar je dolfijnen kunt spotten in de Moray Firth

Veel plezier met de voorbereidingen ( heb je me al gespot op het Schotland forum ??)En laat je na de zomer nog weten hoe het was ?

Druif

Dat is toevallig, ik heb ook een huis aan Loch Rannoch gehuurd voor een weekend met kinderen en aanhang, 40 km ten westen van Pitlochry, in "the middle of nowhere".

Druif

Druif

16-01-2014 om 09:01

Shonagh

Mooi is het daar he. Maar o zo afgelegen.

Toen wij op internet keken, zag ik het winkeltje in Kinnloch Rannoch. Dat was al een kilometer of 15? rijden. En toen kwamen wij in het winkeltje, hihi. Echt klein. Wij zijn natuurlijk verwende consumenten hier, met tien supermarkten binnen vijf kilometer.

Ze hadden trouwens verrassend veel spullen, in dat kleine winkeltje. Onze zoon is toen helemaal verslaafd geraakt aan pasteitjes.

weer terug Schotland/Engeland

We hebben 'de gok' gewaagd en zijn naar Schotland geweest. Met de boot naar Harwich, via de oostkust (Alnwick Castle) omhoog naar Edinburgh hadden we al vastgelegd en daarna hebben we per camping verder gekeken.
Vannie, op Tummel Valley zijn we ook 2 nachten geweest. We hebben geen Nederlanders verder op het touringdeel gezien, dus jullie zullen we wel niet meer zijn geweest. Hoe is het jullie daar bevallen? De omgeving vonden we erg mooi, de camping niet zo. Spannend weggetje naar de camping toe met de caravan trouwens! Die van ons is niet breder dan de auto en wij kwamen in een smalle bocht een grote touringcar tegen die geen meter achteruit wilde....
Van Tummel Bridge doorgegaan naar Aviemore. Prachtig daar! We wilden daar graag langer blijven dan de 3 dagen die we er waren en daarna verder naar het noorden maar het staartje van orkaan Bertha werd aangekondigd dus we hebben onze biezen gepakt en zijn naar de Dumfries gegaan. Helaas Shonagh, niet op de camping die jij volgens mij aanprijst op het Schotlandforum. Daar kreeg alsmaar ik geen gehoor. Wij zijn uitgekomen bij Rockcliffe. Ook prachtig!
Toen weer afgezakt naar Engeland, Lake District, Peak District en Cambridge.
Prachtige reis, hoewel anders dan vooraf in gedachten. Echt Brits weer, elke dag wel een bui.
Engeland en Schotland blijft trekken. We zijn er nog lang niet klaar! Ben nu een lang weekend wandelen bij Cardiff/Wales ah voorbereiden. Ook leuk!

bertje1

bertje1

03-09-2014 om 21:09

ga echt naar pitlochry

als je er in de buurt bent, lief stadje.

bertje1

bertje1

03-09-2014 om 21:09

en natuurlijk Gabaldon lezen

kom je vast in de stemming

Leuk irisb

Fijn te horen dat jullie het naar je zin gehad hebben. Jammer dat je geen gehoor kreeg bij de "camping met de ponies" . Ja die Bertha heeft voor veel wateroverlast gezorgd in het gebied rond Aviemore, mijn echtgenoot was er met zijn broer en ze konden maar amper de voeten droog houden Ben benieuwd waar jullie volgende trip naar toe gaat, nog genoeg mooie streken in Schotland !

bertje 1

Nou, ik vind er geen doorkomen aan, die boeken van Diana Galbaldon :(
Geef mij maar de detectives van Alex Gray ( spelen zich in Glasgow af) of van Ann Cleeves, op de Shetland eilanden.

Vannie

Zijn jullie al terug ? Jullie hebben helaas de koudste augustus maand sinds xxxx getroffen.

augustus

Ja, jammer van Bertha inderdaad. We hadden graag veel meer van Schotland gezien. Voor ons gevoel begon het pas echt toen we in de Cairngorms waren.
We hebben nog wel de Cairngorm kunnen beklimmen en zijn bij de rendierkudde geweest. Beide indrukwekkend om te doen. Heel leuk was ook het bezoek aan een schaapherder die demonstraties gaf met zijn bordercollies.

Het eerstvolgende tripje wordt overigens een lang weekend wandelen met mijn man aan de Jurassic Coast in Dorset in de herfstvakantie. Daar heb ik heel veel zin in, vooral omdat we dan niet 'gehinderd' worden door (pre)puberale dochters die geen zin hebben in al weer een wandeling :-)

Variatie op Schotland

Pubers houden niet van wandelen als er weinig variatie in zit.
Met onze 2 prepubers gingen we met de boot naar Hull, bij aankomst op 8:00 direct naar Bempton cliffs. Daarna paar dagen in York ( leuke Viking museum en winkeltjes), vervolgens naar Moffat met een wandeling langs de grey mare trail, (een hoge waterval vanuit een bergmeertje). Allebei B&B.
Daarna 3dagen Wemyss Bay in een stacaravan (park Dean bied optie 3 en 4 dagen). Het was er droog maar fris, 's nachts goed koud gehad in die te korte bedden met te korte dekbedden, veel gehoorde advies aldaar; slaap met sokken. Boottocht naar Bute leuk, geen wachttijden zoals Ilse of Arran, en een machtig mooi huis, zo kenden de kinderen Schotland nog niet. Meteen ook even speuren voor zeehonden.
De route naar Ben Mevis viel wat tegen, maar de mineralenmuseum nabij Fort William was weer indrukwekkend.
Zo ook kasteel Urguhart? Langs loch Ness met de mooie uitzicht en wapens. We overnachtten in Nairn,, 4 dagen in een stacaravan. Direct gelegen aan het strand, we hebben gevliegerd op het strand, gevoetbald, liggen zonnen!
Een treintocht gemaakt en andere kinderen ontmoet. Hoewel engelse families erg op zichzelf zijn.
De laatste week in tummel valley, pitlorchy. Daar hadden ze toen houten logs; met bedden van Hollandse afmetingen. Heel wat anders dan de bedjes van 60cm breed en 190cm lang. Het zwembadje is 1 keer bezocht, uitdagende wandelingen over de rivierstenen, had meer interesse.
In pitlorchy zijn leuke winkeltjes en restaurantjes en een zalmladder of de korte maar uitdagende wandeling langs Cairn. Perth is leuke moderne stad met een glasfabriek!
Zelfs met pubers, biedt Schotland voldoende variatie.

Killiecrankie

Killiecrankie ipv Cairn

irisb en flanagan

Leuk om te horen dat jullie het naar je zin hebben gehad. Ja dat wandelen met pubers, praat me er niet van, wij zijn het pas fanatiek gaan doen toen ze niet meer meegingen Iris, weet je dat je ook van Amsterdam naar Inverness kunt vliegen ? ( voor een evt wandelvakantie )
Ja die koude nachten, wij haden in juni een cottage bij Loch Rannoch gehuurd en daar lag op ieder bed een handdoek en een warmwaterzak haha.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.