Vakantie en uitjes
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Dochter
01-04-2013 om 21:04
Schotland
Mijn vader is 82 en zijn gezondheid neemt af. Kortgeleden heeft hij een erfenis gekregen en vandaag zat hij hardop te dagdromen wat hij met dat geld kon doen. En ineens kwam daar weer een langgekoesterde wens naar boven: een reis naar/door Schotland. Is er nooit van gekomen; mijn moeder hield niet zo van reizen; nadat zij was overleden ontbrak het mijn vader aan reislust en nu aan conditie/ loopvermogen.
Nu ben ik wat gaan googelen naar busreizen voor senioren, maar daar kom ik niet zo goed uit. Helemaal zelfstandig reizen kan hij echt niet meer, maar verzorging zoals Zonnebloem hoeft ook niet.. Iemand tips of een ervaringsdeskundige in de familie?
Voortbordurend bedacht ik dat we ook onze plannen kunnen omgooien en samen met hem naar Schotland gaan. Maar wat doen we dan? Wat is leuk en vooral goed te doen voor hem (loopt met rollator) maar ook voor mijn twee zonen (dan 12-8)? Of zal ik alleen met hem samen gaan. Wat zouden jullie doen? Ik heb een beetje een 'nu of nooit'gevoel, zou hem graag nog die reis door Schotland gunnen, maar zie nog niet goed hoe. Tips zijn zeer welkom.

krin
02-04-2013 om 09:04
Samen
Ik denk dat het voor je vader, en voor jouzelf waarschijnlijk ook, het rustigst is om met z'n tweeën te gaan. De vermogens en verwachtingen van een 82-jarige en een 12/8-jarige lopen wel erg veel uiteen, dan is het moeilijk iedereen te plezieren en dat legt weer erg veel druk op jou, zodat jij niet aan genieten toekomt.
Bovendien zou het je zo nog een speciale tijd samen met je vader geven, met alle tijd en aandacht voor elkaar en de reis.

Shonagh43
02-04-2013 om 11:04
Ook vader- dochter reis
Een rondreis door Schotland betekent veel zitten, waarmee je kinderen van die leeftijd meestal niet zo'n groot plezier doet. Ik zou voor een busreis kiezen. Je kunt een rondreis maken met verschillende hotels of kiezen voor 1 hotel en van waaruit dagtochten gemaakt worden. Veel plezier, het is een prachtig land :o)

gruffalo
02-04-2013 om 17:04
Schotland is prachtig, en mijn dochters van 8 en 11 zouden heel graag er naar toe gaan. maar samen met een 82-jarige vader dat vind ik dan weer geen goede combinatie. Kinderen willen graag heel andere dingen dan een bejaarde, kunnen heel andere dingen. maar het is heel afhankelijk van de personen, van je vader en je kinderen en die combinatie. Ik denk dat je zelf het beste kunt inschatten.
ik zou persoonlijk kiezen om samen met je vader te gaan. Heel bijzonder om zo'n laatste droomreis samen te kunnen beleven. ik denk dat het voor jezelf ook heel waardevol kan worden. Allebei een aparte hotelkamer om je eigen privacy te kunnen houden, en dan overdag met de auto door Schotland touren.
Een busreis zou ik niet zo snel doen, dan ben je zo van anderen afhankelijk. Met de auto kun je zelf kiezen hoe lang je op een mooie plek blijft, en hoe snel je weg gaat bij iets wat je niet interessant is of wat je vader vanwege zijn leeftijd niet kan zien/bezichtigen (waar je bv een flink eind voor moet wandelen).
En ik zou met je vader overleggen om een rolstoel mee te nemen. op dagen dat hij moe is - zo'n reis is behoorlijk intensief- dan kan hij toch rustig zittend genieten van de omgeving.
veel plezier!
Gruffalo

Dochter
02-04-2013 om 21:04
Samen
Jullie hebben gelijk, samen is de beste en mooiste optie. Het heeft wel,wat voeten in aarde voor mijn kinderen, want dat betekent uit logeren en daar houden ze al niet zo heel erg van als het maar voor 1 dagje is. Het betekent ook dat ik minder vrije tijd met de kinderen samen over heb. Beetje wrange keuze, want juist door die afnemende gezondheid zijn de bezoeken aan mijn vader voor de jongens niet perse een genoegen (geldt soms ook voor mij, zeg ik eerlijk), terwijl daar wel veel weekendtijd in gaat zitten (we wonen niet in de buurt van mijn vader).
Shonagh, mag ik je om tips vragen? Ik zou een hotel als uitvalsbasis het prettigst vinden, maar waar ga ik dan zitten (glasgow? daar is mijn vader namelijk 'vroeger' geweest, dus daar is zijn wens ontstaan) en wat zijn mooie excursies voor een niet zo mobiele vader? Ik heb echt geen idee; ik geloof meteen dat Schotland een prachtig land is, maar het staat niet in mijn top10, dus ik ben nogal blanco hierin.

Shonagh43
02-04-2013 om 22:04
Dochter
Ja hoor dat mag ;o)
Weet je al hoe je wilt reizen en hoe lang ? Met eigen auto ? Zo ja, ben jij dan de enige die kan rijden, kan je vader helpen met kaartlezen ? Anders is het wel erg vermoeiend als je ook nog wilt rondkijken, je rijdt ook nog aan de linkerkant van de weg. Je kunt met de nachtferry van IJmuiden naar Newcastle = Noord Oost Engeland.
Bij een georganiseerde busreis hoef je je om het rijden geen zorgen te maken. En die bussen rijden mooie routes.
Als je met eigen vervoer komt kan je goed in de buurt van Glasgow gaan zitten, een dagje Glasgow doen en verder rondreizen. Mooie routes genoeg.
Stel anders je vraag eens op het Schotland forum, allemaal Scottofielen die meer vakantie/hotel ervaring hebben dan ik :o)
Of kijk eens bij reisbureaus online( of haal een brochure) en kijk hoe hun programma er uitziet.

Shonagh43
03-04-2013 om 09:04
op eigen gelegenheid vliegen ( Easyjet en KLM vliegen direct van A'dam naar E'burgh en G'gow) en van daaruit een meerdaagse tocht met Rabbies ( www.rabbies.com) doen. Die toeren met een klein busje en geven de garantie dat ze altijd gaan, zelfs als er maar 2 persoenne hebben geboekt. Ik hoor/ lees er erg enthousiaste verhalen over.

bertje1
06-04-2013 om 23:04
Auto huren
ik zou een auto huren en op de bonnefooi rondtrekken. met tomtom. bed en breakfast is er bijna overal of kijk van te voren welke plaatsen wel of niet zoiets hebben (ruig/hoog in schotland zijn er maar erg kleine plaatsjes soms).
Neem een rolstoel mee.
Edinburgh en 'naar boven' vonden wij het mooist.
(kabelbaan hoogste 'ski' berg middle of nowhere en je moet dan ook naar pitlockry (of zo iets).
prachtig land als het mooi weer is wij hadden in mei 14 dagen bijna strakblauw....

Shonagh43
08-04-2013 om 09:04
Bonnefooi
Ik zou je niet aan raden op de bonnefooi rond te trekken met een oude, moeilijk lopende vader. Kan hij eigenlijk nog wel de trap op ? Je hebt 2 kamers nodig en in de meeste B&B's zjn die boven. En B&B's doen het hier goed, in deze tijd van recessie.