Vakantie en uitjes
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Stoepkrijt
17-01-2013 om 22:01
Rome - even een nieuw draadje
Jaaa, eindelijk voordelige vliegtickets weten te scoren: wij gaan in de meivakantie naar Rome! Zus wordt 50 dit jaar, ook lekker mee, dochter van bijna 15 en ik. Natuurlijk gaan we naar alle beroemde plaatsen, maar wat moeten we vooral ook gaan doen? En in welke wijken kun je nog een beetje voordelig eten? Valt er voor een shoplustige puber ook nog wat te kopen of zijn er geen voordelige warenhuizen? (Ze is ook geïnteresseerd in andere dingen hoor, dat shoppen is extra.)

Saskia
18-01-2013 om 09:01
Nieuwsgierig
dat klinkt leuk.
ik heb geen antwoord op je vraag maar ben wel benieuwd via welke site/maatschappij je de tickets gevonden hebt.
En ook de andere antwoorden ga ik volgen:-)
groet Saskia

Stoepkrijt
18-01-2013 om 10:01
Saskia
Uiteindelijk via vliegtickets.nl. Bij cheaptickets waren dezelfde tickets nog net iets goedkoper, maar er verscheen een foutmelding op de site met een telefoonnummer dat je moest bellen als die foutmelding verscheen. Toen ik belde werd ik zo onbehoorlijk behandeld dat ik met plezier een paar tientjes meer wilde betalen. Laat cheaptickets maar lekker failliet gaan. Ik heb wel allerlei maatschappijen bekeken op hun eigen sites (Transavia, KLM, Al Italia, Easyjet, Ryan Air), eigenlijk alles wat rechtstreeks op Rome vliegt.
We vliegen met Easyjet, daar ben ik eigenlijk niet heel blij mee, maar ze hadden de gunstigste tijden voor ons en de laagste prijs. Het hotel is nog niet helemaal rond, maar het wordt waarschijnlijk het hotel dat IJsvogeltje noemde in een draadje hierboven.We hebben ook gekeken naar bed & breakfast of het huren van een appartement van een Romein, maar qua prijs scheelde dat niet heel veel en dan heb ik liever een hotel met schone lakens en handdoeken waar je zelf niet hoeft te poetsen als je weggaat.

Jasmino
18-01-2013 om 13:01
Heerlijk!
Wat een heerlijk vooruitzicht! Rome is echt prachtig. Ik was er een hele week in februari 2011, ter ere van ons 12,5 jarig huwelijk.
Voordelig eten kun je in de wijk Trastavere. Sowieso is dat een heel leuke wijk om 's avonds doorheen te wandelen. Nog niet zo übertoeristisch, het is een studentenwijk, en je vind er dus ook veel Romeinen. Er liggen heel wat restaurantjes, dus een ideale plek om de dag te eindigen.
Wij hebben geen grote warenhuizen gezien, maar shoppen kun je wel naar hartelust in Rome. Dit zijn de beste shopplekjes naar mijn mening:
- Aan de voet van de Spaanse trappen liggen enkele winkelstraatjes, wel wat exclusiever.
- De Via del Corso is de belangrijkste winkelstraat. Goed te combineren met bovengenoemde. Hier vind je ook veel bekende ketens.
- Rond Campo de Fiori (leuke boetiekjes en kleine winkeltjes)
- Vlakbij Vaticaanstad: Via Cola di rienzo. Deze laatste vonden wij erg leuk en vooral ook betaalbaar.
En mijn favoriete bezienswaardigheden:
- Castel San Angelo (of Engelenburcht). Klim ook naar boven voor het uitzicht op Vaticaanstad en de St. Pieter
- Vaticaanstad natuurlijk. Beklim de koepel van St. Pieter en wees voorbereid op wat claustrofobische laatste meters. Maar wel de moeite waard!
- Il Vittoriano, ook vanaf hier een geweldig uitzicht over de stad en over het Forum Romanum. Niet overslaan!
- Het Pantheon is echt fantastisch om te zien, maar wel ontzettend druk.
- Klim bij zonsondergang de Spaanse trappen omhoog en sla linksaf, een stukje verderop (nog voor de ingang naar het park bij Villa Borghese) heb je een fantastisch uitzicht!
- San Giovanni in Laterano: prachtige kerk!
En de mooiste kerk in Rome voor mij:
- San Paolo fuori le muri (Basiliek St. Paulus buiten de muren). Echt fantastisch, ik vond dit mooier dan de St. Pieter, maar ook omdat je hier meer kunt genieten zonder hordes toeristen.
De St. Paulus kun je heel goed combineren met de pyramide van Cestius, die staat aan de rand van het Protestantse kerkhof van Rome. Ik weet niet of jullie daarvan houden, maar dit kerkhof is wel ontzettend mooi! En een leuke verpozing ook.
En wat ik ook erg bijzonder vond: op het Piazza del Cavalieri di Malta vind je grote deuren die leiden naar een tuin. Die deuren zijn meestal gesloten, maar door het sleutelgat heb je een fantastisch uitzicht op de St. Pieter. Bizar, maar gaaf! Zeker als het lukt een foto te maken. Zie een voorbeeld:
http://jasmino.smugmug.com/Travel-trips/Rome-2011/Fuori-le-Muri/i-CVBzjkW/0/XL/Sleutelgat%20St.%20Pieter-5033-Fusion-XL.jpg
Als ik op reis ga, maar ik altijd reisplanningen. Voor Rome heb ik dat ook gedaan, en die kun je hier downloaden: http://www.slideshare.net/Jasmino/rome-reisplanning
Misschien hebben jullie er ook iets aan.
En als je het leuk vind om alvast een voorproefje te zien, kun je hier mijn 4 fotoalbums bekijken:
http://jasmino.smugmug.com/Travel-trips/Rome-2011
Het 1e album gaat over de oude stad, het 2e album over Vaticaanstad en omgeving, het 3e album over het stadscentrum en het 4e album over het Rome buiten de oude stadsmuren.
Heel veel plezier in Rome!

Jasmino
18-01-2013 om 22:01
Ook met easyjet gevlogen trouwens...
Wij zijn destijds ook met easyjet gevlogen trouwens, en dat is ons heel goed bevallen. Wij gingen een week en hebben dus wel elk een koffer ingecheckt, dat vooraf betaald, en ook priority seating gekocht (mijn man is bijna 2m lang). Dat geld hadden wij er wel voor over. Nu vlogen wij niet in het hoogseizoen (februari), en onze tickets waren destijds inclusief alle extra's net geen €200 voor 2 personen. Vond ik prima! De stoelen bij Easyjet zijn precies hetzelfde als bij andere maatschappijen. De vlucht is niet zo lang, dus ook geen probleem dat je geen eten krijgt, toch? En drinken neem je gewoon zelf mee. Ik heb altijd een lege drinkfles in mijn tas, die vul ik op het vliegveld met kraanwater. Prima voor in het vliegtuig. We hadden zowel heen als terug nauwelijks vertraging. Ik zou het zo weer doen!

Moppeke
19-01-2013 om 12:01
Tips
Hoi Stoepkrijt,
Heerlijke bestemming, ik ga ieder jaar en ben vorig jaar zelfs 2x geweest. Ik kan er nog wel 100x heen gaan, verveelt me geen moment!
De tip om de Suikertaart (witte gebouw Vittorio) op te gaan is zeker een goeie, je kunt voor 7 euro ook met de lift nog hoger, dan sta je op het dak. Dan heb je een prachtig uitzicht over Rome. Vlak bij de lift is een koffiehoek, je zou denken dat de prijzen daar sky-high zijn maar nee hoor. Je kunt er een lekker broodje eten en goede koffie drinken.
Kaartjes voor het colloseum kun je online kopen. Heel handig, want je loopt zo de mega-rij voorbij. Dat kaartje is ook gelijk geldig voor de Palatijn, de heuvel boven het Forum. Prachtige uitzichten en mooie ruines!
Ik neem aan dat je op Fuimencino vliegt, je kunt dan met de trein (Leonardo)naar Termini, treinritje van een half uur. Ligt eraan waar je moet zijn qua verblijf of dat handig is voor je. Ook die tickets kun je online aanschaffen, zowel heen als terug. Lekker makkelijk, printje zit in je tas en het is ook goedkoper online.
Kun je regelen via trenitalia.com. Je moet dan wel eenmalig even een account aanmaken en je ticket kun je pas boeken een week voor vertrek.
Op zondag heb je een megagrote vlooienmarkt (Porta Portese), erg leuk maar kan erg druk zijn in mei.
Met welke maatschappij je vliegt maakt niet zoveel uit. Het is maar een zit van ruim 2 uur, je bent er zo.
Zelf een snackie mee in je tas, klaar.
Villa Borghese is ook prachtig, het is een prachtig park waar je doorheen kunt fietsen (kun je huren) en je kunt er zelfs een golfkarretje huren om door het park te crossen, erg leuk. Als je bij Piazza di Poppolo met de trap naar boven gaat (vanaf de Spaanse Trappen gezien rechterkant) dan sta je snel in het park. Maar je kunt ook via de Spaanse Trappen omhoog.
Er zijn veel betaalbare restaurantjes, vergeet vooral de trattoria's in de achteraf straatjes niet. Loop dan ook beslist niet de kale tent met TL buizen voorbij omdat je denkt dat het daar niet gezellig is. In dat soort tenten kun je nl. heerlijk eten.
Let op met terrasjes. Met uitzondering van bv het dakterras dat ik eerder beschreef, betaal je voor een stoeltje op een terras de hoofdprijs. Dan kun je voor een kop koffie zomaar 7.50 kwijt zijn. Gaat nergens over. Lekker een koffiebar naar binnen gaan, en aan de bar je koffie bestellen.
Let wel even op wanneer je een broodje op straat eet, want er is nieuwe wetgeving. Je kunt daar een boete voor krijgen.
En koop vooral niets bij die open caravans vol met broodjes, fruit, ijs en drinken. Dan betaal je ook de hoofdprijs.
Er zijn diverse kleine supermarktjes, en sommigen kun je ook vragen om een broodje te snijden en er wat beleg tussen te doen. Easy en mega-lekker.
Have fun, mijn tripje staat over 47 dagen weer gepland :-)

Stoepkrijt
19-01-2013 om 18:01
Leuk
Ik heb wat verhalen gehoord over ellende met bagage en op het laatst geannuleerde vluchten van Easyjet. Hopelijk gaat het goed. Dat eten interesseert me niet, dat regelen we zelf wel.
Dank voor alle tips, ik zal alles in een documentje zetten en goed in mijn hoofd prenten. Fijn dat reisschema, Jasmino (en mooie foto's!) en dank voor de terrasjestip Moppeke, ik zou zo neerstrijken. Van dat broodje op straat eten wist ik niet, ik zal er op letten.
Jammer dat het nog zolang duurt!

Vera*
19-01-2013 om 19:01
Moppeke ot
Je schrijft dat je volgens nieuwe wetgeving niet zomaar ergens een broodje mag eten op straat?
Niet dat ik nu direct plannen heb om naar Rome te gaan maar zelf doen wij niets liever dan wat ingrediënten kopen en dat heerlijk in een parkje of op een pleintje opeten.

Shonagh43
19-01-2013 om 20:01
Easyjet ellende
Ach Stoepkrijt, die verhalen hoor je van iedere maatschappij. Zelfs KLM presteerde het om mijn koffer in Amsterdam te laten staan i.pv mee te nemen op de 5 kwartier durende vlucht naar Glasgow..........en er zaten dozen bevroren kroketten en frikandellen in :o(
Wij hebben een tijd een setje kleren/ ondergoed in andermans koffer gedaan voor het geval dat, maar het is gelukkig nooit nodig geweest.

Tonny
19-01-2013 om 22:01
Mooi!
Wat handig jasmino, jouw tekst ga ikprinten;)
Man en ik hopen in april te gaan, voor hem de eerste keer, voor mij de derde. De eerste keer was in 2000 samen met een van onze zoons, toem brugklasser, de tweede keer met jongste dochter die net eindexamen had gedaan ( en de reis prima voorbereid, daar is ze goed in.)

Moppeke
20-01-2013 om 15:01
Nieuw italiaans regeltje:
Was begin oktober in het nieuws, dit heb ik gekopieerd uit het AD:
Het op straat eten van een broodje in de omgeving van toeristische trekpleisters in Rome, zoals het Colosseum, de Piazza Navona of het Pantheon, is vanaf volgend jaar strafbaar. Wie op de pleinen van de Italiaanse hoofdstad gaat picknicken, loopt kans op een bekeuring.
Dat blijkt uit de dinsdag aangenomen wet 'ter bescherming van het historische centrum'. Vanaf 1 januari 2013 mogen lokale bewoners en toeristen niet meer met eten en drank rondhangen in gebieden met een historische waarde.
Wie de regel overtreedt, riskeert een boete tussen 25 en 500 euro. De politie zal streng controleren.
Rome is trouwens niet de enige Italiaanse stad waar het verbod wordt afgekondigd. Ook in Venetië en Verona is de maatregel sinds vorig jaar van kracht.

Moppeke
20-01-2013 om 16:01
Handbagage
Ik reis altijd met handbagage, ik check geen bagage in. Voor een paar dagen heb je niet veel nodig.
Wij hebben weleens een uurtje vertraging gehad met Easyjet, maar that's all. Easyjet is tegenwoordig goedkoper dan Ryanair en Amsterdam is voor ons ook dichterbij. Voordeel vind ik ook het vliegen op Fiumencino, je stapt direct op de trein naar hartje Rome. Via Ciampino moet je eerst een stukje bus en dan met de metro. Ook goed te doen, maar een directe trein is sneller en prettig vind ik.

gruffalo
20-01-2013 om 18:01
Super
Dank moppeke en jasmino!
Wij hebben net een camping bij rome geboekt voor tijdens de twee weken meivakantie, met twee meiden van dan 8 en 11. Alle tijd om rond te kijken, en ik neem jullie tips mee!
gruffalo

Moppeke
20-01-2013 om 20:01
Nog wat aanvullende tips:
Ik maak altijd een planning per dag, wat het doel is, wat we willen zien. Anders ga je kriskras en dat is vaak logistiek niet handig.
Let op dat de Sint Pieter op woensdagochtend gesloten is (ook de beklimming van de koepel), ivm audienties. 's Middags is het er dan extreem druk. Als je in de meivakantie de Sint Pieter naar binnen wilt, ga dan heel vroeg, want hoe later je komt, des te groter de rij.
Kaartjes voor het Vaticaanmuseum kun je online kopen, scheelt weer een rij. En ook interessant, in de zomermaanden is het museum ook 's avonds open, ik meen op vrijdagavond.
Het openbaar vervoer is goed en rijdt af en aan. Bus 64 is een interessante lijn. Die rijdt vanaf Termini langs het colosseum, suikertaart, langs het oude centrum tot aan de Sint Pieter (uitstappen na de tunnel).
Maak er vooral gebruik van, want het is superhandig. Sinds halverwege vorig jaar zijn de prijzen van de kaartjes omhoog, van 1 euro naar 1,50. Dit kaartje is 90 minuten geldig en je valideert het in de bus in het automaat of bij de metro bij het poortje. Je kunt een meer dagen kaart per persoon kopen, maar bekijk dan van tevoren even of dat echt nodig is. Ik kluster altijd de dingen een beetje.
Ik koop meestal 10 kaartjes bij een kiosk (groene huisjes) en dan kan ik even voort. Ik haal die 3 dagen kaart er niet uit.
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. Ik ben verslaafd aan Rome :-)

ijsvogeltje
20-01-2013 om 23:01
Over de sint pieter
Wij waren in de meivakantie ook bij de Sint Pieter: op een woensdag. En in tegenstelling tot Moppeke, zou ik dus juist adviseren: ga wél op een woensdag! In de ochtend kwamen we aan: de paus hield toen (buiten op het plein) audiëntie. We hadden geen zitplaatsen gereserveerd, maar hadden prima zicht. We zijn er een klein uurtje gebleven, en het was echt een belevenis om mee te maken. (nee, ik heb niets met de paus, maar de hele sfeer en setting was echt te gek). Met slecht weer is het trouwens binnen.
We zijn toen ergens gaan lunchen en vervolgens naar het museum (met Sixtijnsen kapel) gegaan. Twee uur wachttijd, maar niet als je van te voren kaartjes online koopt (en dat hadden wij gedaan). Aan het einde van de middag konden we binnendoor van het museum de Sint Pieter in. Geen wachttijd, en de massa was al lang weg. Het Vaticaan vond ik echt een van de hoogtepunten van Rome!

Maylise
21-01-2013 om 01:01
Bus 64
Bus 64 is niet alleen handig maar ook vol met toeristen en zeer druk. En vooral bijzonder geliefd bij zakkenrollers. Mocht je deze bus nemen let dan echt heel goed op want het is een heel notoire buslijn.
Naar de Sixtijnse kapel zou ik proberen om in de ochtend te gaan zodra het open is. Niet eerst de Vaticaanse musea zien en dan de Sixtijnse kapel maar eerst de Sixtijnse kapel. Ga je direct na openingstijd is het nog niet zo druk en dan krijg je meer mee van hoe betoverend mooi de schilderingen zijn. Het is het soort plaats wat het best in rust en stilte bekeken kan worden maar dat is helaas zeer moeilijk.
Ook een aanrader zijn de cryptes bij de Santa Maria della Concezione. Gratis te bezoeken (donatie gewenst) waar botten en schedels van meer dan 4000 mensen te zien zijn. Macaber zeker maar ook fascinerend.

Maylise
21-01-2013 om 02:01
Het museum in de Villa Borghese is ook geweldig om te bezoeken. Hiervoor moet je van te voren kaartjes kopen en je mag maar twee uur blijven. Grootste voordeel is dat het niet zo druk is als in bijvoorbeeld de Vaticaanse musea doordat er dus maar een beperkt aantal mensen naar binnen mogen per keer.
Verder zijn de catacomben ook een aanrader. Er zijn er meerdere en ze zijn allemaal aan te raden maar ik zou er in eerste instantie 1 uitkiezen. De catacomben van Domitilla vind ik persoonlijk het mooist.
Ik weet niet hoe lang jullie gaan maar ook vlakbij Rome is nog heel veel te zien en te ontdekken maar goed in alleen de stad zelf kun je al makkelijk je een paar weken vermaken.
De woensdag audiëntie van de Paus is inderdaad fantastisch. Als je niet de hele ochtend daaraan wil besteden maar wel de Paus wil zien kan je ook zondag naar het Angelus gaan. Daarvoor hoef je ook geen kaartjes of zo te hebben en het duurt ook maar even maar zeker een bijzonder moment.
Je kan trouwens ook de tuinen van het Vaticaan bezoeken, ook een aanrader. Wederom moet je wel boeken. Je kan ze alleen met een tour bezoeken en het beste kun je meerdere weken van te voren boeken via de officiële site van het Vaticaan omdat de tuinen maar enkele uren per dag open zijn.
Verder kun je als in oude opgravingen geïnteresseerd bent ook een tour boeken om de Necropolis onder de Sint Pieter te zien. Dat kan alleen lastig zijn omdat dit om een tour om aanvraag gaat maar soms is het mogelijk om je aan te sluiten bij al een bestaande tour. Ik vond het enorm indrukwekkend in elk geval.
Sowieso zijn er in Rome veel archeologische opgravingen die niet zijn opengesteld voor het publiek maar je wel met een tour kan bezoeken.

Tijgeroog
21-01-2013 om 09:01
Online kaartjes kopen
Dat kan ook voor het forum en colloseum. E ook dat scheelt weer een hoop wachttijd.

Stoepkrijt
21-01-2013 om 17:01
Wat me opviel - en ijsvogeltje
Voor heel veel van die online tickets heb je een creditcard nodig. Die heb ik niet (en die wil ik ook niet). Dus wie nog tips heeft voor sites waar je tickets met IDeal kunt betalen?
IJsvogeltje, het is gelukt met het hotel! Ook daar moest je eigenlijk een creditcard hebben, maar één mailtje was genoeg om IBAN en BIC van het hotel te krijgen, zodat ik een aanbetaling kon overmaken.

Tijgeroog
21-01-2013 om 18:01
Ideal
Ideal is Nederlands, dus je gaat niet veel Italiaanse sites vinden waarmee je daarmee kunt betalen. (zo erg is een creditcard trouwens niet hoor, voor dit soort dingen is het erg makkelijk. En wij hebben half april denk ik anderhalf uur bij het forum staan wachten, dus het is echt wel de moeite om je kaartjes al te hebben)

Moppeke
21-01-2013 om 18:01
Online tickets zonder creditcard
Hm... ik ben geen sites tegengekomen waarbij je via Ideal kunt betalen. Eigenlijk is dat allemaal via creditcard.

Moppeke
21-01-2013 om 19:01
Re: bus 64 + tips
Voor buslijn 64 wordt inderdaad gewaarschuwd, maar waar veel toeristen zijn moet je altijd goed op je spullen letten. Je kunt in de metro ook als haringen op een tonnetje staan en dat is ook tricky. Goed opletten en maak het de zakkenrollers niet gemakkelijk.
Laat je ook nooit afleiden als je iets aan het doen bent, net aan het afrekenen of iets, of dat je iets uit je tas haalt en iemand spreekt je aan. Eerst je ding afmaken, dingen opbergen of hand op de knip en dan verder kijken
Tip voor als je in de Lateranen kerk bent: halverwege links zit een nonnetje achter een tafel. Leg een muntje op haar schoteltje en ga door de deur. Je komt dan op een prachtig binnenplaatsje met mozaieken, compleet met toiletten en zelfs een automaat waaruit je een Mars of Bounty kunt scoren. Uit pure nieuwsgierigheid eens geprobeerd, want je wilt weten wat er achter die deur is Now you know.
De kerk San Clemente is prachtig. Ligt tussen de Lateranen kerk en het Colosseum. Prachtige oude fresco's en er is een boeken en kaartenhoekje. Daar kun je voor 5 euro door een deur onder de kerk komen. Er ligt daar een heel gangenstelsel, het zijn een paar kerken op elkaar gestapeld als het ware. Er loopt een ondergronds riviertje doorheen en je komt allerlei oude fresco's, beelden en versieringen tegen. Erg bijzonder.
Heerlijk, Rome. Kan er uuuuuuuuuren over praten! LOL

ijsvogeltje
21-01-2013 om 22:01
Stoepkrijt
Leuk! Nu maar hopen dat je het er net zo oké vond als wij:-)
Tickets zijn denk ik inderdaad meestal/altijd met creditcard. Maar je hebt nog alle tijd: gewoon even een mailtje sturen naar de betreffende 'trekpleister'?

rosa
22-01-2013 om 13:01
Jaloers
O wat vond ik Rome mooi. Al die oudheid midden in de stad - prachtig.
Wij zijn in 2011 geweest met twee kinderen van toen 17 en 15.
Alles geboekt via internet.
We ontbeten bij de Spar (broodjes en drinken kopen).
Maandag: fietseninrome.nl gedaan. Vier uur gefietst, voornamelijk over de stoep; regelmatig afstappen om te kijken natuurlijk en een pauze: heel leuk! Gezien: Colosseum, Forum Romanum, Spaanse trappen, Pantheon, Piazza Populo, Piazza Navarro, Trevi fontein, Trastavere en meer).
's Middags wat rondgelopen, markt gekeken.
Dinsdagochtend: rondleiding Colosseum, inclusief de gewelven eronder en de hoogste tribunes: mooi! Darana naar Palatijn, dat viel wat tegen. We hadden daar ook geen gids, en ik weet nu wel: alles is leuker met een gids want dan weet je waar je naar kijkt.
Dinsdagmiddag: Vaticaanstad. Eerst de musea, veeeeel, maar mooi. Daarna de Sixtijnse kapel, daar vonden wij dus niet zoveel aan. Toen naar de St Pieter, met de lift naar de koepel, mooi uitzicht naar buiten maar ook de kapel in beneden: mooi. Ook de kerk beneden nog gezien, ook prachtig.
Woensdag geshopt, gegeten bij Hard Rock Cafe (gitaren en kleding van bekende artiesten aan de muur, altijd leuk), terug naar huis.
Heel veel plezier!