Vakantie en uitjes
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Teuntje
29-12-2016 om 21:12
Reisverzekering
Ik ben op zoek naar een nieuwe doorlopende reisverzekering. Daarin wilen we ook een annuleringdeel opnemen. Mijn idee is namelijk, als je onverhoopt halverwege terug moet voor b.v. een overlijden in de familie en daarvoor acuut een nieuw vliegticket moet kopen dan zijn dat niet de goedkoopste tickets.
Maar ik lees bij de voorwaarden van die annuleringsmodulen dat je dan verzekerd bent voor de niet genoten vakantiedagen. Ja die kunnen me dan wat minder schelen, dat is jammer maar dat zijn de kosten niet. Heeft iemand ervaring met een acuut naar huis moeten scenario en betaalde je verzekering dat en welke verzekering was dat?

Annabel
01-01-2016 om 13:01
Hier ook het ER vol met alleen medicijnen
Wel jammer want die 385 euro betalen we daardoor altijd.

Triva
poehee
wat wordt er slecht gelezen. Mijn man heeft ook chronische medicatie en komt niet over de 100. Er zijn dus heel veel medicatiemogelijkheden waarmee je niet over het eigen risico komt maar goed dat weet je zelf. Ik wilde vooral zeggen dat alleen het feit dat je chronisch medicatie hebt niet betekent dat je niet hoeft uit te rekenen of een verhoogd eigen risico niet voor jou gunstig zou kunnen zijn.
Nogmaals: jij had toch ook elk jaar die 200 euro in je zak kunnen steken

Ginny Twijfelvuur
Wat een jaloezie Kaaskopje
'Ik blijf het jammer vinden dat mensen die het zich kunnen permiteren korting kunnen krijgen'
Dat is geen korting. Dat is de mogelijkheid om wat risico te lopen en daar niet financieel aan ten onder gaan.
Gaat dat dan ten koste van jou?
Ik vind dit best een bijzondere reactie.
Alleen mensen die doorgaans goed gezond zijn kunnen dit risico lopen, maar die betalen dan ook meer aan premie dan ze zelf opmaken. En die premie wordt dan weer gebruikt om de kosten te drukken van mensen die meer zorg nodig hebben.
Het is ook een keuze. Je kunt bijvoorbeeld ook als je een keer een meevaller hebt, dit geld wegzetten om het eigen risico te drukken. Dat is eigenlijk ook wat Trivazoon doet. Zo breed zal hij het als student vast ook niet hebben.

Kaaskopje
01-01-2016 om 15:01
Ginny
Ja, ik was al bang dat het als jaloezie over zou komen. Maar ik bedoel het oprecht breder dan mijzelf. De zorgverzekering is een solidariteitsverzekering, waarmee meteen is ingebouwd dat mensen die gezond zijn meer betalen dan ontvangen. Dat is waar ik vanuit ga.

Kaaskopje
01-01-2016 om 16:01
Medicatie
Ik ben járenlang amper bij een dokter geweest. 2012 was een pechjaar, 2013 een beetje door de ontdekking dat ik voortaan aan een puffer moest en 2016 nog een pechjaar met nog meer medicatie voor de rest van mijn leven. Ja, dan lukt het wel met het eigen risico. Nog een paar fraaie op maat gemaakte kousen er jaarlijks bij... die zijn dúúr! Maar dan heb je ook wat .
Misschien verwoord ik het allemaal niet handig en zie ik het niet volledig goed, dat kan. Hoe dan ook, hoop ik dat er snel een eind gemaakt wordt aan het eigen risico. De SP noemt het eigen risico 'een boete op ziek-zijn'. Maar dat zal toch niet de bedoeling van Hogervorst geweest zijn? Het was voor bedoeld als leerzaam. Mensen moesten voelen dat zorg geld kost. Inmiddels heeft iedereen wel door dat zorg geld kost, voor sommigen is dat in verhouding tot hun inkomen, of wat overblijft van hun inkomen, zoveel dat ze maar niet meer gaan. En met dat gegeven in mijn achterhoofd, heb ik dan moeite met kortingsregelingen voor wie dat risico kan dragen.

Annabel
Je betaalt naar inkomen, niet naar gezondheid.
Dat is het systeem. De grote hap aan betaling is niet de premie per maand, maar de 5,5% die we betalen over het salaris. En de 6,75% die de werkgever betaalt over het salaris. Zo is de hoogte van ieders bijdrage inkomensafhankelijk, of ze nou gezond zijn of niet.
De bijdrage is voor de meeste mensen hoger dan de kosten die ze vergoed krijgen. Dat is nou eenmaal zo bij een verzekering. Als dat niet zo is, gaan de premies verder omhoog.
Het solidariteitsprincipe zit in het verplicht verzekeren en de inkomensafhankelijke premie, met uitzondering van wat extra eigen risico.

Vesper Lynd
Verantwoordelijkheid
Zorg kost geld en heel veel mensen betalen minimaal 840 euro per jaar terwijl ze geen gebruik maken van zorg. Aan de andere kant staan ouderen of ernstig zieken die misschien wel 30.000 per jaar zorgkosten maken, en daarvoor alleen maar premie (zeg 1500 per jaar, dure polis) en eigen risico betalen. De rest komt uit het collectief.
Vind je dan dat die zieken nog minder moeten betalen? Of dat de gezonden gewoon al hun kosten moeten betalen, want die hebben al mazzel?

Kaaskopje
Niet minder
maar evenveel premie wat ze moeten betalen van het inkomen wat ze op hun rekening krijgen. Maar goed, we komen er niet uit en ik wil daar best de verantwoordelijkheid voor nemen.

Kaaskopje
Oeps
Ik zie de titel van Vesper Lynd, mijn afsluiter was niet bedoeld als reactie daarop.

Vesper Lynd
01-01-2016 om 17:01
Dat doen ze
Premie van het geld op hun rekening? Maar ze betalen al heel veel van wat ze niet op hun rekening krijgen. 6% over je inkomen tot 52.000 euro, plus het werkgeversdeel. Plus dus die, zeg, 840 euro nominale premie. En dat zijn dan vaak ook de mensen die over een groot deel van hun inkomen meer belasting betalen dan ze zelf mogen houden. Die korting is peaunuts, een doekje voor het bloeden.

Annabel
Die korting draagt bij aan het financiën van de verzekeraar
Die korting voor extra eigen risico werkt wel volledig als een verzekering. Dat betekent dat de verzekeraar daar geld mee verdient. En dat heeft weer een gunstig effect op de financiële positie van de verzekeraar en daarmee indirect ook op de hoogte van de nominale premie.
Oftewel mensen die zich een hoger risico kunnen permitteren (zowel financieel als qua gezondheid) dragen gemiddeld genomen extra bij aan de positie van de minder gezonde medemens en aan de mens die geen risico wil nemen.
De prijs die de minder gezonde medemens daarvoor betaalt, is dat zij niet mee kunnen doen in de loterij van 'wie houdt geld over door meer risico te nemen'. Zij betalen niets extra of zo. En tegelijk wordt er vanuit de algemene pot heel veel voor hen betaald.
De prijs die een deel van de gezonde mensen betaalt, is dat zij alsnog meer eigen risico betalen.

Triva
Kaaskopje
Ik begrijp even je posting met de naam 'niet minder' niet. Kun je iets duidelijker zijn?

Triva
Annabel
'De prijs die de minder gezonde medemens daarvoor betaalt, is dat zij niet mee kunnen doen in de loterij van 'wie houdt geld over door meer risico te nemen'. Zij betalen niets extra of zo. En tegelijk wordt er vanuit de algemene pot heel veel voor hen betaald.'
Tja dat ziet kaaskopje anders aangezien zij minder gaat betalen als het eigen risico wordt afgeschaft en/of als het vrijwillig eigen risico wordt afgeschaft. Ik zei al, het zou beter zijn dat ze dát argument gebruikt dan dat ze iedereen bang maakt voor die enorme gok van iets meer dan 200 euro per jaar.

Annabel
Hoeveel premie betaalt iemand met een modaal inkomen
Het modaal inkomen 2016 volgens het CPB is € 36.500.
Per maand is dit bruto € 2.808 en netto ongeveer € 2.021.
Zo iemand betaalt per jaar 2.000 euro aan ziektekostenheffing, bovenop de 850 euro premie per jaar. De aanvullende verzekering laat ik voor het gemak weg en het eigen risico ook.
Dat betekent dat iemand met een modaal inkomen 1,4 keer het netto maandsalaris betaalt aan de ziektekosten.
En de enige optie die deze persoon heeft om minder te betalen, is een hoger eigen risico nemen waardoor de premie lager wordt. Netto voordeel: ca 200 euro per jaar als dat eigen risico niet gebruikt wordt.
Ik zou eerder blij zijn dat er zoveel mensen zijn die veel bijdragen aan het solidaire systeem dat we hebben. In plaats van ze een kleine verzekering te misgunnen omdat het niet eerlijk zou zijn.

Kaaskopje
01-01-2016 om 18:01
Triva
Vesper Lynd zei: Vind je dan dat die zieken nog minder moeten betalen?

Annabel
Oeps, bedrag gewoon overgenomen.
Ik dacht dat Vesper de juiste premie had berekend per jaar die iedereen minimaal kwijt is, zorgtoeslag niet meegerekend. Maar de redenering wordt niet anders als het jaarlijkse bedrag 1.100 euro wordt.
"Tja dat ziet kaaskopje anders aangezien zij minder gaat betalen als het eigen risico wordt afgeschaft en/of als het vrijwillig eigen risico wordt afgeschaft. "
Als het eigen risico wordt afgeschaft, gaan we allemaal minder betalen aan directe ziektekosten en tegelijk waarschijnlijk wel meer premie betalen. Dan hebben alleen de mensen die altijd hun eigen risico betalen voordeel, de rest heeft een nadeel. Ook de mensen die de premie met moeite kunnen betalen.
Als het vrijwillig eigen risico wordt afgeschaft, heeft de verzekeringsmaatschappij minder voordeel en verwacht ik dat de premie omhoog gaat.
Degenen die het risico kunnen nemen, hebben dan geen voordeel meer. En dat is de oneerlijkheid die Kaaskopje op wil lossen. Hoewel Kaaskopje van dat voordeel van anderen geen nadeel ondervindt. Net zoals een annuleringsverzekering.

Vesper Lynd
Is de premie die mijn vriend betaalt met maximaal eigen risico, dus wel een echt bedrag. Een gewone basisverzekering met normaal eigen risico is ca 1200 per jaar.

Annabel
01-01-2016 om 19:01
Dat wordt dan 3.200 euro per jaar bijdrage aan ziektekosten
voor iemand met een modaal inkomen. Kosten per maand 267 euro.
Voor iemand met 50.000 euro inkomen per jaar is de bijdrage ruim 4.000 euro per jaar, 340 euro per maand.
Dit alles is per persoon berekend (per volwassene). Als Jan Modaal een vrouw heeft die niet werkt, komt haar premie er bij.
Iemand met een laag inkomen krijgt 83 euro zorgtoeslag.
Als er geen bijdrage wordt betaald via het salaris, dan zijn de kosten per maand 17 euro.
Als iemand met een laag inkomen het minimumloon verdient (1.538 euro per maand), dan is de bijdrage via het salaris 85 euro per maand. Totaal 102 euro per maand.
Toch best solidair dit land

Triva
01-01-2016 om 20:01
Bij dat minimumloon
krijg je ook nog steeds 88 euro per maand zorgtoeslag (berekend over 2017, één persoon)

Vesper Lynd
Jeetje
Solidair wel, maar wat mij betreft op de grens van eerlijk. Wat een groot verschil, want Jan Modaal heeft netto echt niet het dubbele van een minimumloner.

Tihama
Hmmm
Vergis ik me nou of is deze hele discussie niet onlangs ook al gevoerd?

Kaaskopje
Tihama
Ja dat is zo. Ik probeerde daarom ook al deze ronde af te sluiten.

Annabel
01-01-2016 om 21:01
Voor mij deels nieuw
Ik weet dat de discussie over eigen risico al eerder gevoerd is.
De trigger is nu dat Kaaskopje vindt dat het niet eerlijk is als mensen een voordeel halen door een verhoogd eigen risico te nemen, terwijl ongezonde mensen of mensen met nauwelijks een financiële reserve daar niet voor kunnen kiezen.
Nieuw voor mij is dat duidelijk wordt hoeveel mensen in verschillende categorieën betalen aan zorgpremie/afdracht via salaris.
Dat is hierboven voorgerekend. En die verschillen zijn flink.
De behoefte aan solidariteit ondersteun ik. Maar met deze verschillen kun je je afvragen of je je druk moet maken om een klein verschil in de premie als mensen dat risico willen en kunnen lopen.

Caesar
02-01-2017 om 03:01
Zorgkosten en solidariteit
Annabel, er is zelfs nog meer solidariteit in ons zorgstelsel. Een groot gedeelte van de zorgkosten wordt gefinancierd uit algemene middelen (belasting geld dus) en niet uit premies. In een eerder draadje schreef ik dit:
"In 2016 hebben we in Nederland zo'n slordige €70 miljard uitgegeven aan zorgkosten. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik denk niet dat jullie per gezinslid ruim 4K aan premies hebben betaald.
De bekostiging hiervan is zeer inkomensafhankelijk. Iedere meerderjarige betaalt een premie basis verzekering. Sommigen krijgen daarvan een deel terug via de zorgtoeslag. Deze premies, plus de premies aanvullende zorgverzekeringen, leveren slechts €16 miljard op. Daarnaast zijn er inkomens afhankelijk premies via de werkgevers. Dit levert nog eens €21 miljard op. Via algemene middelen (belasting geld, dus inkomens afhankelijk) wordt er nog eens €27 miljard opgehoest. De resterende €6 miljard komt uit eigen risico en eigen bijdragen. (Optelling komt uit op 69 wegens afrondingen)."
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.