Vakantie en uitjes
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mare
01-01-2011 om 19:01
Reiservaringen tanzania (+zanzibar) met tiener
We hebben de knoop inmiddels doorgehakt; we gaan deze zomer op vakantie naar Tanzania.
'Wij' zijn mijn man en ik (50+) en onze tienerdochter (dan bijna 15). We zijn al weken aan het 'proeven' via google.
Er is een enorm aanbod; snc, summum, djoser, jambo, sawadee etc. Zoveel dat we door de bomen het bos eigenlijk niet meer zo zien. Ik ben dus benieuwd of er hier mensen zijn die zo'n reis gemaakt hebben, en heel goede of juist slechte ervaringen met een reisorganisatie hebben, dan wel input over wat we vooral wel of juist niet moeten doen, of rekening mee houden.
Wat ons (nu) voor ogen staat is:
ca. 10-18 dgn door Tanzania. Daarbij iig natuurpark(en), Serengeti, Ngorongoro, bezoek Masai. Aansluitend nog een paar dagen Zanzibar met oa bezoek specerijenplantage en wat relaxen op strand (snorkelen, zwemmen met dolfijnen/schildpadden voor onze dochter of zoiets).
Nou heb ik nogal wat fysieke klachten waar ik in 't dagelijks leven goed mee om kan gaan maar waar we bij deze reis wel rekening mee moeten houden.
Bij geboorte jongste ernstige bekkeninstabiliteit; tijd niet/nauwelijks kunnen lopen. Gaat nu weer ok, maar slapen op luchtbed is niet echt goed. Kan evtl 1 nachtje, maar zeker niet de hele periode. Zeker niet in combi met het gehobbel op de safaritrucks of 4x4's.
Alhoewel we niet enorme groepsmensen zijn, is het voor onze dochter wel leuk om af en toe leeftijdsgenoten te treffen denken we. Bij sommige aanbieders lezen we dat je kunt kiezen voor een reis specifiek voor kinderen vanaf 8, 12 of 16 jaar. Wie heeft dat gedaan? En beviel dat?
De meeste aanbieders bieden een totaal pakket aan; dus incl (inter-)nationale vluchten, gids, toegang parken, maaltijden etc. Maar komen er dan toch nog (veel) onverwachte kosten bij?
Ons budget is zo'n beetje 10.000 voor ons 3-en, dat is een smak geld maar de meeste reizen zijn rond de 3.400.
Loont het de moeite om zelf de reis bij elkaar te sprokkelen, scheelt dat dan veel? Aan de andere kant; de veiligheid van een erkende reisorganisatie is ook wel prettig, zo ver van huis.
Kortom; alle input is van harte welkom!
dank,
Mare

Mare
10-01-2012 om 21:01
Celine, de parken
Ons programma ziet er nu zo uit:
dag 1, aankomst Arusha
dag 2, Tarangire Park
dag 3, Lake Manyara
dag 4, 5, 6 Serengeti
dag 7, 8 Ngorongoro
dag 9, terug Arusha + vlucht naar Zanzibar
dag 9-13 Zanzibar
We horen heel verschillende verhalen; de 1 vindt het enorm lang want zijn eigen safari was 5 dagen en lang zat. Zelf denken we dat dit programma (met dus iedere dag de gamedrives 's morgens en 's middags) best vol is maar ja, we willen er wel maximaal van genieten. Enige rustmoment is de Serengeti, daar zijn we 3 nachten in dezelfde lodge. We hebben nog overwogen daar 1 dag uit te halen en die bij Zanzibar er aan te plakken, maar anderzijds schijnt de Serengeti ook prachtig te zijn, dus tsja..
groet,
Mare

Celine
12-01-2012 om 09:01
Leuke reis mare!
Ha Mare,
Helemaal leuk hoor jullie reis zo. Niet te lang die parken. Wij waren met iets jongere kinderen en hebben hetzelfde gedaan (alleen eerst Ngorngoro en toen Serengeti en wel een echte rustdag voor de Serengeti) en van hun had het zelfs nog wel iets langer mogen duren (was dus goed). Ook weg heen naar Serengeti en terug was veel beter te doen dan ik verwacht had, je ziet toch wel heel veel onderweg!
Nog een tip: ik weet niet of het in jullie programma past om een Masai dorpje te bezoeken? Dat lijkt wat krap. Wij deden dat op de 1e (extra ingeplande) rustdag na aankomst in Kilimanjaro en voor we naar Tarangire reden. Dan is het relatief goedkoper een extra nacht bij een Airoport Lodge (Kia Lodge, 2 km van de luchthaven maar heb je absoluut geen last van, nl. geen vliegtuigen!) te boeken. Daar ter plekke via manager uitstapje naar Masai dorpje geregeld (was maar 20 min of zo rijden en 2 uur rondgelopen of zo?) en was heel interessant. Als je het nu al weet dat je dat wilt doen, kan je het wellicht al even vanuit Nederland met de manager afstemmen. Verder even bijgekomen van de vlucht. Echte aanrader.
Shooting Star was ook geregeld via reisorganisatie KeniaenTanzaniaonline.nl (Riksja).
Wij hebben bij Shooting Star niet gesnorkeld. Weet niet of het kan, kan je wellicht ook nog even vanuit hier navragen als je dat belangrijk vindt. Het kan door laag tij in elk geval niet de hele dag. Soms ook wat winderig en dan wat onrustige zee (toen wij er waren) dus minder helder water denk ik om te snorkelen/duiken). Ze kunnen het altijd wel vanaf daar regelen dat je een dag(deel) gaat snorkelen of duiken, vermoedelijk dan aan de echte noord(west)kant van Zanzibar, daar is het erg mooi strand. Daar hebben mijn man en zoon gejetskied. Wordt je dan met taxi naar toe gebracht. Kost natuurlijk wel wat, maar zie je onderweg ook nog veel van het eiland! "Slagerij" (houten stalletje) met koeiekoppen op het stoepje naast de slagerij, scholen en van alles! Echt geweldig vond ik.

Celine
12-01-2012 om 09:01
P.s. verrekijkers!
Nog een tip: neem voor ieder een verrekijker mee ivm safari, zodat je niet op het moment supreme (jacht van een cheetah of zo!) iemand zonder verrekijker hebt! Je hebt prima voor 15 a 25 eur (evt. via Marktplaats), als ze maar 8x vergroten of zo.
Gaan jullie kamperen in de Serengeti? Hebben wij 2 nachten gedaan. In elk geval in de Serengeti op de camping eten (niet lunchbox mee - is verder gebruikelijk), want er zitten daar speciale koks die heerlijk koken!

ijsvogeltje
12-01-2012 om 19:01
Smaken verschillen
Mare, smaken verschillen. Sommige mensen vinden inderdaad drie dagen in een wildpark al te veel. Anderen blijven er tien dagen, en vinden dat nog te weinig. Persoonlijk zou ik wel wat langer in de parken willen blijven, maar goed, ik heb niet zo veel met strand... (daarvoor ga ik niet naar Afrika:-)). Maar het gaat erom wat jullie willen!
Die verrekijkers: dat is een goede tip van Celine. Maar in plaats van goedkope kleine kijkertjes te kopen, zou ik liever in vrienden- en familiekring rondvragen wie een goede verrekijker te leen heeft. Zelf vind ik die kijkertjes die 8x of zo vergroten absoluut onvoldoende om wild te kijken. Maar misschien zijn wij gewoon verwend met een paar goede kijkers en een flinke telelens op de camera:-)

Celine
13-01-2012 om 19:01
Verrekijkers
IJsvogeltje heeft natuurlijk gelijk dat er betere verrekijkers zijn, maar die kleinere, compactere die 8x vergroten zijn echt prima ALS je de voorkeur geeft aan kleinere, compactere verrekijkers....
Wij hadden ook een verrekijker geleend (ook 8x volgens mij) van een dierenliefhebben die een "echt goede" verrekijker had (lees: groter/zwaarder) en die vonden wij niet veel beter! Onze gids had wel een veel betere, maar dus ook veel groter en zwaarder, en het was fijn die af en toe te mogen gebruiken, maar daarvan had ik er niet 4 vanaf Nederland mee willen sjouwen . Bovendien zijn die veel duurder om aan te schaffen en moet je natuurlijk ook maar mensen kennen die zo'n goede hebben en die willen uitlenen.

Celine
13-01-2012 om 20:01
Rhotia valley (bij karatu)
Mare, ik had het al even gehad over Rhotia Valley. Dat is een "chique" en hele gezellige tented lodge. Dat ligt in de buurt van Karatu, heel gunstig gelegen voor Tarangire, Lake Manyara en Ngorongoro. Erg leuk, prachtig gelegen.
Je kunt hun website zo vinden. Ze zorgen ervoor dat ze het weeshuis daarnaast (dat hebben ze ook opgezet) draaiende gehouden kan worden met inkomsten uit hun tented lodges.
Echt de moeite waard, als je het via jouw organisatie in kunt plannen.

France
18-01-2012 om 14:01
Geen reisagent
Sorry voor late reactie, maar voor zover nog zinvol: wij hebben het zelf direct bij de Lodge geboekt. Maken eigenlijk zelden of nooit gebruik van reisagenten. Groeten, France

Mare
18-01-2012 om 19:01
Rhotia
Net uitgebreid hun website bekeken, dat ziet er wel erg leuk uit. Nederlanders dus kennelijk? De link met het weeshuis bevalt ons wel eigenlijk.
We hebben inmiddels ook nog een offerte aangevraagd bij Anjabu en SNP, omdat we deze op fora ook veel tegen kwamen. Al met al blijft Jambo ons toch het beste gevoel geven, komt qua inhoud, lodges, programma (en budget!) het beste bij wat we willen. We gaan dus alleen het door hen gekozen resort op Zanzibar wisselen omdat we dat echt te groot vinden.
We kiezen uiteindelijk voor de Fumba Beach Lodge, spreekt ons heel erg aan, de aanbeveling hier natuurlijk maar ook alles wat we er op tripadvisor.com over lezen. Nog erg geaarzeld over 1 nacht StoneTown, maar uiteindelijk besloten om na de safari eerst even lekker bij te komen, en daarna ter plekke een dag StoneTown te doen. Trip naar specerijenkwekerijen ook, en een dag(deel) met snorkeltrip. Kleine overweging is nog om een dag Serengeti te verruilen voor een (extra) dag op Zanzibar.... maar omdat we alles prive doen willen we dat eigenlijk ter plekke beslissen.
Kan me nl ook goed voorstellen dat een rustdag midden in de safari, in die prachtige Serengeti ook geweldig kan zijn. Dan bv een ochtend safari, middag niks, en de dag erna ook zoiets. Beetje rondom zwembad hangen, boekje lezen etc.
Wij zijn niet zo avontuurlijk, dus laten 't hele pakket wel door de reisagent verzorgen.
Inmiddels hebben we ook de verrekijkers al vast 'gereserveerd' haha. We hebben zelf een erg goede, en bij familie lenen we de andere 2. Goede tip!
Dank voor meelezen en -leven allemaal. We hebben er ongelofelijk veel zin in!!

ijsvogeltje
18-01-2012 om 22:01
Rustdag in serengeti?
Een extra rustdag plannen lijkt mij zonde. Ik weet niet hoe het programma in Serengeti eruit ziet, maar safaridagen zijn eigenlijk al halve rustdagen. 's Ochtends een gamedrive, halve dag niets doen, einde van de middag weer een gamedrive of boottrip. Met een boek op een rustbedje liggen kan overal; in Serengeti zijn toch leukere dingen te verzinnen!