Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Thursday Next

Thursday Next

06-01-2013 om 14:01

Naar welke stad met dochter van 10?

In de meivakantie, of rond die tijd, wil ik met onze oudste dochter (10) een lang weekend naar een stad in Europa. Wie heeft tips? Venetie, Florence, Milaan, Barcelona, Lissabon... of nog wat anders? We willen gaan vliegen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-01-2013 om 15:01

Rome!

Wat leuk Thursday! Mijn eerste reactie: Rome. Wij waren daar vorig jaar en ik vond het echt een geweldige stad. Zeker het Colosseum en Vaticaan spreken enorm tot de verbeelding, dat vind je dochter vast leuk. Lissabon vind ik ook mooi, maar toch veel minder 'aansprekend' dan Rome. De andere steden die jij noemt ken ik niet uit eigen ervaring. Over drie weken zit ik in Barcelona, dan weet ik daar meer over:-) Maar er zijn vast genoeg anderen die je over Barcelona kunnen vertellen.
Oh ja: Istanbul vind ik ook fantastisch. Heel andere sfeer met de moskeeën, de bazar enzo. En alles op loopafstand van elkaar, ook fijn.

Rome natuurlijk!

Als echte Rome-fan zou ik dan voor Rome gaan. Onlangs ook met dochter samen gedaan, groot succes.

Er is veel te zien en als je kind interesse heeft in geschiedenis dan is het zeker een aanrader.

Venetie is ook erg leuk en zal ook zeker aanspreken. Gondelvaart, veel leuke kleine straatjes, lekker eten enz. En natuurlijk met de Vaporetti van het een naar het ander, genoeg te zien en te doen.

Florence is ook mooi, maar daar zou ik heen gaan als ze wat ouder is. Er is daar veel kunst te zien, ligt er natuurlijk ook aan wat de interesses van je dochter zijn.

Milaan is ook mooi, maar duur.

amk

amk

Rome echt niet! kopenhagen

Ik vond het er vreselijk. Commercieel uitgebuit en totaal over rated.

Kopenhagen is heerlijk met kinderen. Heel kindvriendelijk, veel leuke dingen te doen, heerlijk eten. Ik ben er vorig jaar geweest met mijn 6 jarige en wij hadden aan 5 dagen te kort en gaan dit jaar weer.

Thursday Next

Thursday Next

Bedankt alvast...

Kopenhagen is ook leuk idd, maar daar komen we op zomervakantie nog wel eens langs denk ik. We denken ook nog aan Londen of Dublin.

Hanny61

Hanny61

06-01-2013 om 17:01

Veel keus

Wij gaan regelmatig met onze kinderen naar een Europese stad. Londen is heel leuk, musea zijn gratis en zijn daardoor, ook voor korte bezoekjes, zeer de moeite waard. Parijs is ook heel leuk, vooral in de meivakantie met alle mooie parken. De laatste stad die ik heb bezocht met mijn zoon was Marseille. Dit jaar is Marseille culturele hoofdstad van Europa. Er zijn prachtige musea, leuke pleinen met speciale kinderspeeltuinen. De tocht met een treintje naar de Notre Dame (heel hoog) was een attractie. En wat natuurlijk helemaal super is: de stranden. Verder hebben we een boottocht gemaakt naar Chateau d'Ives, waar het boek van De Graaf van Montecristo is gesitueerd. Ook erg de moeite waard! Met Ryanair ben je er zo, voor weinig.

koffiekwast

koffiekwast

06-01-2013 om 17:01

Madrid

In mei heerlijk weer - veel parken, leuk winkelen, mooie markten, metro is supersnel en makkelijk onder de knie te krijgen.
Ook nog een dierentuin en een pretpark als je je in de stad zou vervelen.

Is voor ons nog steeds de topbestemming - dochter was 12 de eerste keer dat we er waren en heeft genoten.

Ook goed te doen met Ryan Air.

JansjeRommy

JansjeRommy

06-01-2013 om 18:01

Londen of berlijn b

Mijn dochter was zeer enthousiast over beide steden. Ik heb zelf het idee Rome wat later te doen. Lissabon vond ze trouwens ook geweldig. Bijikomend voordeel is dat de kosten vrij laag zijn.

Leuk

anderhalf jaar geleden waren we met dochters in Londen. Was echt zo leuk, ook omdat ze Harry Potter fan waren en we dat hebben vervlochten in de dingen die we gingen kijken. Daarnaast een mega-speelgoedwinkel en harrods, altijd leuk.

vorig jaar hebben we barcelona gezien, vind ik de mooiste stad die ik tot nu toe heb gezien. in de meivakantie ook al lekker weer, en dan al die prachtige dingen die er te zien zijn, is zeker aan te raden.

komend jaar willen we naar Rome, ben erg benieuwd. Veel hangt ook af van de voorbereiding: goed plannen wat je wil zien en dan rekening houden met wat je dochter leuk vindt. Als dat afwisselt met wat jij leuk vindt, en zo een relaxte maar goede planning hebt, dan kan elke stad een leuk uitje worden volgens mij. Maar Londen en Barcelona vind ik zeker aanraders!

May

May

07-01-2013 om 13:01

Londen...

Dochter vond het geweldig, we zijn voor het eerst geweest toen ze 11 was en het jaar erna wilde ze weer, niet naar een andere stad, het moest echt Londen zijn..

Dublin!

Mooie kusten, natuur vlakbij, aardige mensen, overal lekkere taartjes en niet duur - dat is mijn ervaring :)

@koffiekwast

Ryanair vliegt alleen nog op Madrid vanaf Brussel/Charlerois en Dusseldorf/Weeze, niet meer vanaf NL :-(

Mijn dochter van 10 zegt:

Londen, en dan vooral Hamley's en de musea in Kensington (vooral Science)
Stockholm, lekker eten, leuke oude stad, Gröna Lund, Skansen.

Nicky

Nicky

12-01-2013 om 17:01

Mijn zoon van 10 zegt:

Rome! Heerlijk veel herkenbare punten, compacte stad, makkelijk te bereizen, heerlijk eten...

Mijn zoon van 10 zegt:

Parijs. Met het Louvre (babylonie en egypte waren een groot succes. De Eiffeltoren, de batobus, champs Elysees, quartier latin en de disneywinkel. En dan wel met de trein ernaar toe natuurlijk.

Ik breek even in - ijsvogeltje?

Ik wil in de meivakantie met dochter en mijn zus naar Rome (dochter kiest Grieks dus gaat met school naar Griekenland/Athene). Waar hebben jullie gezeten? Waar geboekt? Ik ben druk aan het zoeken op internet maar zie door de bomen het bos niet meer.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-01-2013 om 00:01

Stoepkrijt

Leuk plan! Het zal je dochter vast aanspreken. Het viel ons op dat oudste zoon op school echt wel de nodige kennis over Rome had opgedaan. En hij vond het leuk de Latijnse teksten redelijk te kunnen volgen (en het Italiaans ook).
We vlogen met Alitalia en hebben onze tickets geboekt via vliegtickets.nl. Hotel hebben we gezocht via booking.com (maar uiteindelijk volgens mij rechtstreeks geboekt omdat dat voordeliger was). www.hotelcorallo-roma.com
Was prima hotelletje op handige plek, vlakbij station. Vanaf het vliegveld zijn we dan ook met de trein naar het hotel gegaan.
Roep maar als je meer wilt weten!

Ijsvogeltje

Ziet er superleuk uit! Ik ga even overleggen met mijn zus of het een driepersoonskamer of twee aparte kamers moeten worden en in welke week zij vrij heeft. Bedankt!

Thursday Next

Thursday Next

13-01-2013 om 22:01

Het wordt...

Dublin. Rekening houdend met de kosten, reistijd en dingen die we willen zien. Rome en Barcelona hebben we ook over gedacht, maar dat spreekt toch (nu nog) minder aan. Dus dan moeten we over een paar jaar maar weer, als dochter wat latijn heeft geleerd mogelijk op een bij Stoepkrijt en IJsvogeltje zeer bekende school .

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-01-2013 om 16:01

Stoepkrijt en thursday

Leuk!
Ik heb nog wel een tip: reserveer van te voren tickets voor het Colosseum en Vaticaan via inernet, dat scheelt je heeeel lang wachten in de rij.
Thursday: Dublin klinkt ook goed. Wanneer gaan jullie?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-01-2013 om 17:01

En stoepkrijt...

Als je dochter Grieks kiest, kan ze nog steeds naar Rome met school. Zoon heeft er vanochtend net voorlichting over gehad:-) Er zijn 2 Italie-reizen (Rome + zuiden, Rome + noorden) en 1 Griekenland-reis. In principe hebben ze vrije keuze (maar ze willen uiteindelijk wel drie even grote groepen hebben).

Ijsvogeltje en thursday

Dublin, daar moeten wij ook nog eens heen! Laat je weten hoe het was? En wat spannend dat je dochter misschien naar 'onze' school gaat.
IJsvogeltje, dochter wil ook wel graag naar Griekenland met school, lijkt haar heel leuk en interessant. Hebben jullie ook al een bedrag te horen gekregen, dan kunnen we vast gaan sparen...
Dank voor je tips, we zullen zeker alvast tickets bestellen. Hebben jullie ook een openbaar vervoerkaart genomen, of is dat niet nodig?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-01-2013 om 22:01

Stoepkrijt

Zo'n 750 euro, voor 8 dagen. En dan nog zeker 100 euro zakgeld. Best een fors bedrag dus! Ze hebben in de 4e nu dus de voorlichting gehad en moeten binnen een week een voorkeur + 2e keuze en motivatie aangeven. Gedurende het schooljaar volgen nog een aar voorbereidingsessies, en dan gaan ze vlak na de zomervakantie op stap. Zoon dus een jaartje later, omdat hij volgend schooljaar in de VS zit. Ik denk dat hij zich nu wel gewoon gaat imschrijven en de voorbereidingen meedoen, anders loopt hij dat mis. Hij vind het nu wel lastig: hij heeft geen voorkeur voor een van de reizen en wil 'gewoon met een gezellige groep'. En dat is een beetje lastig kiezen nu:-)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-01-2013 om 22:01

En over het ov

Nee, we hadden geen OV-kaart. De eerste dagen hebben we veel lopend gedaan, daarna hebben we een paar keer de metro genomen. Op de metrostations kun je bij de automaten gewoon losse kaartjes kopen.

Thursday Next

Thursday Next

14-01-2013 om 23:01

Dublin, tips?

gaan de 2e week van mei, ik heb net geboekt! Een van de redenen om voor Dublin te kiezen is dat dochter redelijk engels kan lezen en verstaan, al gelooft ze er zelf nog niet zo in. Nu zal ze (hoop ik) merken dat ze er een heel eind mee komt.
Iemand nog tips waar we heen kunnen? We willen zeker naar het Trinity College, Dublin Castle en het Leprechaun museum. En shoppen natuurlijk

krin

krin

15-01-2013 om 09:01

Dublin

Kilmainham Goal, Dublin Zoo, St. Stephen's Green, een muziekavondje in een kroeg, lopen langs de Liffey, het National Museum, IMMA (moderne kunst, in een mooi gebouw, een militair ziekenhuis uit de 17de eeuw), tea'en op Grafton Street, slenteren door Temple Bar, ijsje halen aan zee in Sandycove, Famine Museum (met Tall Ship), Georgian doors, Glasnevin Cemetery (incl. museum)...
Ik vind Dublin een heel vriendelijke en gezellige stad (al is het een tijdje geleden dat ik er was).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.