Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Campertje

Campertje

23-04-2015 om 14:04

Lange reis met leerplichtige kinderen

Als we het verlof rond krijgen, gaan wij volgend jaar 16 weken met onze camper door Europa. Waarvan 9 weken buiten de schoolvakantie.

Iemand tips/ ervaring met leerplicht?

Barvaux

Barvaux

26-04-2015 om 17:04

'Als je echt een andere cultuur wil meemaken, dan zou ik emigreren, en mijn kinderen daar op school zetten. Zo leer je echt een andere taal en een andere cultuur kennen, en heb je geen problemen met leerplicht.'

Eens... wat heb je aan 16 wk rondtoeren door Europa als je kind zoveel leert van het op vakantie zijn in een land (de taal etc)? Volgens mij kun je dan beter drie jaar achter elkaar de volle zes weken benutten en in totaal 6x3 wk in een land verblijven.

Fiorucci

Fiorucci

26-04-2015 om 20:04

En zo zijn we allemaal anders. Ik vind het een verrijking als mensen de kans krijgen iets te doen wat out of the box is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-04-2015 om 20:04

tja wie Tsjor

Vind ik eigenlijk niet zo interessant. Mij lijkt dat een schooldirecteur hier als spin in het web fungeert.

Maar eigenlijk ben ik het gewoon met dc eens. 6 weken zomervakantie zou prima moeten zijn. Waarom altijd weer de grenzen opzoeken.
Nogmaals TO, dit staat een beetje los van jouw plan. Maar eerlijk gezegd denk ik wel dat je om het verschil te maken ergens lange tijd moet zijn. 14 weken lijkt mij dan niet zo heel veel toevoegen tov 6 weken. Is dat het waard?

uitspraak

four, zie http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/de-wereldreis-van-bloeme-lpas-zijn-het-met-me-eens

Het draadje begint met de uitleg van de leerplichtambtenaren.
Verderop citeer ik een uitspraak waarin (op de verkeerde manier) op die artikel beroep is gedaan.

Groter plaatje

Dc, het grotere plaatje is nu al dat de enel leerplichtambtenaar wel toestemming geeft en de andere niet.
Het grotere plaatje is bovendien dat met enige regelmaat rechters geen straf opleggen als duidelijk is dat de kinderen onderwijs hebben gevolgd en bovendien geen achterstand hebben opgelopen.
Het onderwijs staat allang centraal.

De situatie die je schetst van ouders die achteraf gaan eisen dat - door de reis - opgelopen achterstanden door de school moeten worden goedgemaakt, is een onwaarschjinlijk spookbeeld.

Eigenlijk is de kwestie simpel.
Dit soort verlof kan, mag en wordt verleend.
Ouders die ook zoiets willen, willen graag vooraf weten wat ze moeten doen om toestemming te kunnen krijgen.
Zoals het verlof nu verleend wordt, lijkt het meer op een loterij.

four

four

26-04-2015 om 21:04

Miriam

Ik reageerde op dit stukje van Tsjor:
'Voordat je kind naar school gaat kun je om principiële redenen (die levensbeschouwing waar Mirjam het over heeft) aanvoeren, dat je kind niet mag deelnemen aan enige vorm van onderwijs. Als dat onderbouwd is krijg je vrijstelling (11e).'

Hier staat onterecht 11e. Geen idee op welke post jij precies doelt, daar reageerde ik niet op.

laatste zin

Ik reageerde op je laatste zin "Ik vraag me af of hier al jurisprudentie over is."
Volgens mij heb je het daar wel over 11e, toch?

four

four

26-04-2015 om 22:04

je hebt gelijk

Ik heb zelf trouwens wel wat jurisprudentie gevonden:

http://www.wetboek-online.nl/jurisprudentie/ljnBI3644.html

(beroep op 11e wordt niet gehonoreerd door de rechter)

diane

diane

26-04-2015 om 22:04

ik hoop

dat het jullie lukt. Lijkt me geweldig. Succes!

dat staat er niet

Precies die uitspraak citeer ik ook.

"(beroep op 11e wordt niet gehonoreerd door de rechter)"
Dat staat er niet.. Zie ook de uitleg van de leerplichtambtenaren.
Voor 11e is geen toestemming of te honoreren aanvraag vereist.

In deze zaak heeft de ouder toch om goedkeuring aan de lpa gevraagd op basis van 11e
De lpa heeft hierop het verzoek opgevat als een verzoek om verijstelling wegens gewichtige omstandigheden (11g). Dat verzoek is niet gehonoreerd.

De rechter zegt wel dat 11e in dit geval ook geen soelaas had geboden.

Campertje

Campertje

26-04-2015 om 23:04

Loterij

Dat vind ik zo jammer, dat je dus afhankelijk ben van de lpa, als je BN'er bent kan het gewoon en als je toevallig een leuke lpa hebt ook.

Maar misschien maar verhuizen en de kids inschrijven op de school in Zandvoort, geeft in ieder geval meer ruimte om te reizen, al zullen we dan wel met zijn drieën moeten omdat hun vader maar een keer verlof krijgt en het verder gewoon met vier weken per jaar moet doen. Ik vind de voorstellen van een paar keer 6 weken gaan dan ook bijzonder, want hier hebben wij niet jaarlijks zes weken vrij!

Voor meer scholen van de toekomst: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/onderwijzer-aan-de-macht.html voor iedereen om los te komen uit het vaste stramien.

bieb63

bieb63

26-04-2015 om 23:04

Voor mij iis er nog iets anders wat ik belangrijk vind

En dat zijn privileges. Het ene kind groeit op in een flatje 3 hoog achter, gezin heeft geen geld voor een vakantie(tje) enz. Andere kinderen wonen in een kast van een huis en gaan 3 maalper jaar op (luxe) vakantie. Prima, zo is het nu eenmaal en we moeten nu eenmasl roeien met de riemen die we hebben. Alemaal oke.Maar.........er is wel een basis waar ALLE kinderen recht op hebben EN een plicht in hebben En dat is school. Rijk of arm, die school is gegarandeerd ( en verplicht). En dan heb ik er dus moeite mee als er ouders zijn, die zich het financieel kunnen veroorloven (en dan niet alleen wbt reiskosten, maar ook door gewoon een paar maanden niet te werken, alsof dat zo vanzelfsprekend is....) denken dat ze zich ook nog het privilege kunnen toerekenen om hun kinderen een aantal maanden niet naar school te laten gaan. Onder het mom van dat het verrijkend zou zijn. Los van het feit of het dat wel of niet is, alle andere kinderen moeten WEL gewoon naar school..... Er is geen sprake van dat andere kinderen ook dat privilege zouden kunnen hebben: ik ga lekker een paar maanden iets anders doen. Ik vind het dus gewoon niet kunnen ten opzichte van de andere kinderen.

Een jaar met drie kinderen op reis

http://balkopreis.herokuapp.com

Ik vind het fantastisch, dat ze het doen!

Ad Hombre

Ad Hombre

27-04-2015 om 09:04

Iedereen is bijzonder

Ja, die werkende kinderen zijn wellicht wat uit de tijd maar al die ouders die zo wanhopig op zoek naar zichzelf zijn en het echt allemaal beter weten, die zijn juist weer heel erg van deze tijd (kijk maar naar de anti-vaccinatie betweters). En echt, in veel gevallen zal het vast prima gaan, maar we weten allemaal dat er nou eenmaal een hoop gekken tussen zitten, die met hun 'eigenheid' hun kinderen compleet de vernieling in kunnen helpen.

Om te voorkomen dat die maar lekker hun gang kunnen gaan hebben wij een leerplicht en dat lijkt mij volkomen terecht. De kinderen zijn namelijk ook staatsburgers en verdienen de bescherming van de gemeenschap en de 'verzekering' van een behoorlijke scholing en opvoeding. Dat is natuurlijk lastig te garanderen en gaat toch nog wel eens fout. Maar het wordt helemaal ondoenlijk als Pietje op Cuba zit, Marietje met mama bij een goeroe in India. Keesje in the killing fields in Cambodja loopt te spelen en de hele klas maar in en uitvliegt.

Dus ik vind het persoonlijk wel prima, een beetje rust en regelmaat voor de kinderen en voor de ouders. Geef ze maar flinke boetes als ze zich niet aan de regels houden. Geef ze maar flink op hun lazer, worden ze misschien volwassen van, beter laat dan nooit..

Want uiteindelijk is het allemaal egoisme. Je wilt wel kinderen, maar je wilt er vooral niets voor hoeven laten. Lekker rondreizen, en dat rationaliseer je dan voor jezelf met prachtige verhalen over hoeveel die kinderen wel niet leren bij de bergstammen in Noord Thailand.

Campertje

Campertje

Tja bieb

Het leven is niet eerlijk.....

Yeti

Yeti

ad hombre

Zolang de kinderen er (ook) plezier aan beleven, is een beetje egoïsme helemaal niet erg. Ze neemt de kindereb mee, ze bindt ze niet aan een boom zoals sommige mensen met hun hond schijnen te doen.

Wow wat een emoties

Vanalles komt voorbij: oneerlijk voor andere kinderen, rust reinheid en regelmaat moet voor kinderen, egoistische ouders, man man man.

Ik vind het te gek dat mensen hun dromen waarmaken, andere keuzes maken en niet in het gelid lopen en doen wat de goegemeente vindt dat moet. Rek de grenzen inderdaad maar op, want de wereld wordt steeds kleiner en het zou zomaar zo kunnen zijn dat die grenzen helemaal niet meer passen, en van deze tijd zijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

De hippies tegen de burgers

"Zolang de kinderen er (ook) plezier aan beleven, is een beetje egoïsme helemaal niet erg."

Want plezier is het enige waar het om gaat? Welke kinderen vinden het *niet* leuk om een jaar lekker in een warm klimaat te spelen of lanterfanten? En al vinden ze het niet leuk, de loyaliteit aan hun ouders zorgt er waarschijnlijk voor dat ze dat toch niet zeggen. Wat diezelfde kinderen 5 of 25 jaar later zeggen, dat horen we dan pas. Of ze dan de pest in hebben dat de staat niet heeft ingegrepen bij de wilde plannen van hun hippe ouders die hun leven overhoop hebben gegooid. Wie zal het zeggen? Vrolijke foto's die er fantastisch uitzien op een blog plakken is geen probleem, kan iedereen. Maar de schaduwzijde, nee, die laten ze niet zien.

"Ze neemt de kindereb mee, ze bindt ze niet aan een boom"

In zekere zin bindt ze ze wel vast. In plaats van ze in hun eigen omgeving te laten ontwikkelen met hun vriendjes en vriendinnetjes wordebn ze langdurig ontworteld en sleept ze van hot naar her. Zonder vaste relaties behalve die met haar (en misschien met een partner, dat is me niet geheel duidelijk). Hoe schadelijk is dat, in dit stadium van hun ontwikkeling? Wie het weet mag het zeggen.

Niet dat ik het niet leuk zou vinden, zeker weten. Zoals gezegd, we hebben al een jaar gereisd, voor we kinderen hadden. Ik heb nog wel ergens een potje, dus we zouden zo weer een jaar weg kunnen, maar ik denk er niet aan. Als je ouder bent staan je kinderen voorop.

"Rek de grenzen inderdaad maar op, want de wereld wordt steeds kleiner en het zou zomaar zo kunnen zijn dat die grenzen helemaal niet meer passen, en van deze tijd zijn."

Peace sister! Dat niet iedereen zolangzamerhand begrijpt dat die hippie idealen uit de zestiger jaren, (zelfontplooiing, communisme, enz. enz.) uiteindelijk uitmonden in hun antithese: Onvrijheid, onderdrukking en egoisme.

Ik heb wat ontboezemingen van volwassenen wiens ouders zo lekker de grenzen oprekten voor je opgezocht. Enjoy sister!

http://www.salon.com/2015/04/01/boomer_parents_destroyed_us_i_needed_rules_and_boundaries_not_parents_who_want_to_be_friends/

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2014/may/10/my-homemade-childhood-wanted-not-to-be-weird

http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/features/my-parents-had-no-idea-of-the-damage-their-hippie-values-did-to-me-2368443.html

Hippies?

Ad Hombre, je bijgevoegde artikelen gaan over iets heel anders. Ik bedoel met grenzen de regels en wetten die we met zijn allen zelfbedacht hebben en die nu van alle kanten beginnen te knellen omdat de wereld verandert.

Kinderen geen veiligheid bieden is iets geheel anders.

Verschil

Mirjam, in het draadje dat je aanhaalde staat: 'Slechts door het doen van een kennisgeving ontstaat deze categorie verlof. Er wordt geen besluit genomen, hetgeen betekent dat elke ouder zelf kan bepalen wat hij verstaat onder “plichten voortvloeiend uit godsdienst of levensovertuiging”. Aangezien de Leerplichtwet hier niets over bepaalt, staat het die ouder voorts vrij, om zelf te bepalen hoe lang de periode van verlof is.'

In de uitspraak die je aanhaalde staat: 'Voor zover eiseres betoogt dat het primair de individuele aanhanger van een levensovertuiging zelf is die dient uit te maken wat valt onder de noemer “plichten” in artikel 11, aanhef en onder e, van de wet, wordt zij daarin niet gevolgd.
Het is het hoofd van de school, de leerplichtambtenaar en de rechter niet toegestaan een inhoudelijke toets aan te leggen, en het gewicht van plichten voortvloeiend uit godsdienst of levensovertuiging te beoordelen. Dit betekent echter niet dat niet mag en moet worden beoordeeld of hetgeen waarvan wordt kennisgegeven is te duiden als plicht in vorenbedoelde zin. Niet elke gewenste deelname aan bijeenkomsten of activiteiten op godsdienstige of levensbeschouwelijke grondslag is vanzelfsprekend aan te merken als een plicht als hiervoor bedoeld. Een andere uitleg zou een beoordeling, en onderzoek naar mogelijk misbruik, nagenoeg onmogelijk maken.'

De tweede uitspraak haalt de eerste uitleg van de leerplichtambtenaar toch onderuit, waar zij zeggen 'staat het de ouders vrij....'.

Tsjor

Campertje

Campertje

27-04-2015 om 10:04

Hmmm

Ik was op zoek naar ervaringen, dat ik dan negatieve geluiden zou horen, tja dat hoort bij een forum, zoveel mensen zoveel wensen.

Maar dat ik dan op basis van een paar zinnen op papier en een berg vooroordelen wordt weggezet als mislukte ouder omdat ik mijn kinderen ontwortel en uit hun vertrouwde omgeving haal, let wel het gaat om minder dan een kwart schooljaar, omdat er voor het overgrote deel vakanties en feestdagen tussen zitten, ik vind het knap!

Camper

'Dat vind ik zo jammer, dat je dus afhankelijk ben van de lpa, als je BN'er bent kan het gewoon en als je toevallig een leuke lpa hebt ook.

Camper tegen Bieb: 'Tja bieb,Het leven is niet eerlijk.....

Tsjor

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

De vraag was serieus Campertje

Ik ben serieus benieuwd wat die extra 8 weken toevoegen. Ik snap alle mitsen en maren wel en ik vraag me echt af waarom die extra 8 weken nu zo belangrijk zijn dat je je kinderen ervoor uit school wil houden.

Meer is het niet.

Campertje

Campertje

Haha Tsjor, inderdaad!!!

diane

diane

wat is dat toch met kinderen en honden

Zodra je met een pup op straat loopt zijn de ongevraagde adviezen en tips niet te tellen. Iedereen wil zich met je bemoeien. Heel maf om te ervaren!
Met kinderen is dat ook zo, blijkbaar. Iedereen heeft een mening en velen hebben niet genoeg aan de zorg voor eigen kinderen, blijkbaar. Wonderlijk.
Je merkt dat het duidelijkst natuurlijk als mensen een iets afwijkende levensstijl uitdragen.
(En ja, kinderen en honden die het niet goed hebben gaan me ontzettend aan het hart. Maar die problemen krijgen we niet opgelost en al helemaal niet door agressief in het rond te gaan schieten op zomaar iedereen. Met to heeft dit al helemaal niets van doen.)
Ik had gehoopt dat we iets verder waren al, helaas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.