Vakantie en uitjes
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Manda Rijn
06-05-2013 om 20:05
Koelbox welke?
wij gaan binnenkort met de vouwwagen voor het eerst weg, even proefdraaien aan de grens bij Belgie.
Straks zitten we in zuidfrankrijk en dan willen we een koelbox hebben om vlees, kaas ed langer te bewaren.
Ik ben er al achter dat je koelboxen hebt die lawaai maken en koelboxen die met een absorptiesysteem werkt. Sommige koelboxen koelen 20 graden tov de buitentemperatuur dus dat lijkt mij niet koud genoeg voor vlees en zuivel.
Welke koelbox raden jullie aan, is eentje die 30 graden tov de buitentemperatuur koelt ook koud genoeg om bij 35 graden in Z-Frankrijk dus op 5 graden uit te komen ?

Tijgeroog
06-05-2013 om 22:05
Ach manda
Hoe stevig zijn jullie darmen? :-)
Ik weet dat er veel koelkasten in Nederland zijn die veel te weinig koelen, en die mensen leven ook nog.
Ik heb geen ervaring met elektrische koelboxen. Wel met koelboxen met koelelementen in zuid Frankrijk, waarvan ik dus zeker weet dat ze veel minder dan 20 graden koelen. Dus ik kan je wel vertellen hoe je rekening kunt houden met je inkopen. Het is niet haccp-proof, maar we zijn nooit ziek geworden.
Vers vlees kopen we alleen als we het op de dag van aankoop opeten. Gedroogde worst, gerookte ham en voorverpakt vlees (vacuum knakworstjes zijn erg lekker) kan wat langer mee. Ham hebben we soms wel eens twee dagen, maar eten we dan wel snel op.
Dus qua eten kunnen we de eerste dag worstjes hebben en de tweede dag iets met spekjes of gedroogde worst.
Zuivel (toetjes, drinkyoghurt) blijft een dag of vier goed (misschien langer, maar dat hebben we nooit uitgeprobeerd), maar dan wel in gesloten verpakking. Als het open gaat maken we het meteen op. Als we melk hebben nemen we de houdbare variant, zijn we niet van de koeling afhankelijk.
Als we iets kwetsbaars hebben halen we ook graag meteen wat diepvriesgroente ofzo, dan gaat er nog wat extra kou de koelbox in.
Verder eten we niet elke avond met vlees (doen we thuis ook niet) en koken we niet elke avond. Dan gaan we uit eten, of lunchen smiddags wat uitgebreider als we op pad zijn, of eten brood met soep, die knakworstjes, gebakken ei of niets extra's. En koken doen we dan vooral op de dagen dat we boodschappen gedaan hebben.
Veel plezier!

AnneJ
07-05-2013 om 00:05
Anders inderdaad
Ook met een electrische koelbox ging ik toch om de 2/3 dagen verse boodschappen halen en dan inderdaad vers vlees dezelfde dag en verpakte worst oid later.
Met de koelbox en de tent, zonder electra, heb ik jaren gedaan, was het idem. Om geen gehannes te hebben met koelelementen ergens in een vriezer haalde ik dan diepvriesgroenten en diepvriesvlees of vis die ik in een krant onderin de koelbox legde, dat hield wel een hele tijd.

Sjansje
07-05-2013 om 00:05
Electrisch
Wij hebben een electrische koelbox, een redelijk goedkoop ding wat inderdaad wel geluid maakt. Ook komt er na een tijdje een laagje water op de bodem te staan.
Mijn ervaring is dat je inderdaad heel regelmatig boodschappen moet doen, simpelweg omdat de ruimte in zo'n ding ook maar beperkt is.
Nu kook ik op een camping ook lang niet iedere dag, uit eten of stokbrood met een blik soep of knakworst, dat vult ook prima. Of een blik ravioli, sla erbij en klaar.
Handig is wel als je koelbox ook in de auto op de sigarettenaansteker kunt aansluiten. Heb je onderweg lekker fris drinken en broodjes of zo.

kastanjet
07-05-2013 om 07:05
Mobicool b40 hydbrid
Over deze koelkast hoor ik heel goede verhalen. O.a. te koop bij www.obelink.nl, masr misschien ook wel bij jou in de buurt. Wij willem m zelf ook aanschaffen.

MarSy
07-05-2013 om 08:05
Koelbox
Wij hadden er een die kon op 12 volt in de auto, 220 en op gas, hoef je niet altijd stroom.
Inderdaad regelmatig boodschappen don, snachts is het koeler als je dan een koelbox hebt tot 30 graden koelen dan heb je ijs in je melk! Overdag je box goed dicht houden, dan houd je de koelte ook binnen en een zeik natte handdoek er op leggen overdag helpt ook

Vera*
07-05-2013 om 09:05
Electrolux
Wij zijn er tevreden mee. Hij kan op 220 Volt, 12 Volt en op gas. Op gas kan die het beste koelen (voor als je het écht koud wilt hebben)
Je moet er wel voor zorgen dat de koelbox horizontaal staat, anders doet hij het niet (goed).
Houd er ook rekening mee dat je moet downsizen kwa koelbox hoeveelheid. Ik vind zes verschillende kaasjes een beetje veel ruimte innemen in de koelbox en man vindt het alleen maar lekker (ggrr).
Ondanks hete temperaturen staat water, wijn en bier bij ons ook onder de wagenbak en blijft dat ook lekker koel, daarvoor heb je dan geen koelbox nodig.
Als je toch van plan bent elektriciteit te willen zou ik geen koelbox nemen met losse elementen.

Kari1
07-05-2013 om 11:05
Hier
ook een electrolux absorptie, doet het al een jaar of 20. De voordelen van absorptie boven compressie vind ik dat het op 220V, 12V maar ook op gas kan, dan ben je niet altijd afhankelijk van een plek met stroom. En het gezoem van compressie (hebben we een kleine van) irriteert mij toch wel zo dat we die nauwelijks gebruiken. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Van te weinig koelen heb ik nooit last gehad. Idd geen vlees voor dagen van tevoren willen kopen, niet in je snoeihete tent laten staan maar op een schaduwplekje in de wind zetten, natte handdoek er op, evt elke dag een bevroren flesje water bovenin leggen (op veel campings is een vrieskist ter gebruik). En die laatste dingen hoeven alleen als het echt heet is, bij gewoon lekker zomerweer gaat het best zonder speciale maatregelen.
Kari

akka
08-05-2013 om 12:05
Tip!
Wij kregen jaren geleden de tip om bij grote temperatuursverschillen een natte theedoek over de koelkast te leggen. Dat werkt als een tierelier.

Manda Rijn
08-05-2013 om 16:05
Dank
ik schrik van de prijzen, jemig. De tip van de natte theedoek of handdoek is super, tasje met flessen in de rivier hangen zag ik ook op diverse campings, dan is je wijntje iig net zo koud als het water waar je ook in zwemt
ok eens even kijken of marktplaats mij gaat helpen.

Sabrina B
08-05-2013 om 19:05
Huren?
..Kun je op de camping geen koelkast huren? Toen wij nog een tent hadden deden we dit vaak. (Na een hoop gedoe met koelboxen en diepvrieselementen..)

ChrisH
09-05-2013 om 09:05
Investeren in een goede
Wij hebben ook een Electrolux. Oud dingetje dat we samen met tent en bagagewagentje konden overnemen. Werkt op gas en elektriciteit en doet het perfect. Hierin kan ik vlees en zuivel een paar dagen veilig bewaren. Ideaal dat je niet elke dag aan het eind van de dag je bederfelijke boodschappen hoeft te doen.
Ik zou dus wel investeren in wat goeds en niet iets kopen van een paar tientjes, dat het misschien al snel begeeft of gewoon niet koud genoeg wordt in zulke hoge temperaturen. Marktplaats is wat dat betreft een goeie plek om te beginnen.

Moppeke
09-05-2013 om 17:05
Ook electrolux
Een vierkante bak die op gas en electra kan. En ook in de auto trouwens, handig. Jaren geleden aangeschaft en geen moment spijt van gehad. Dure aanschaf, maar dan heb je wat.
Vraag is wel welke afmetingen je aan denkt. Deze electrolux bak is best groot voor in een tent bv, maar voor een vouwwagen is ie super (ligt ook aan de afmetingen van je tent).
Manlief kocht vorig jaar eens een kleiner exemplaar, die eruit zag als een draagbare koelbox, maar die werd snel weer teruggebracht. Maakte ontzettend veel herrie en de inhoud was om te huilen. Goedkoop, maar onhandig.

Ilva
10-05-2013 om 16:05
Op gas
Wij hadden ook een electrolux (nu hebben we een caravan) en als we in Italië waren en het was echt heet trok hij het niet meer zo goed op stroom. Maar als we hem dan op gas aansloten ging het veel beter. Het is ook belangrijk dat de koelkast waterpas staat anders doet hij het ook niet goed.