Vakantie en uitjes
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Dendy Pearson
18-07-2015 om 18:07
Kamperen, welke tent? En andere vragen
Wij hebben plannen om te gaan kamperen. Nog nooit gedaan. Over een paar weken gaan we een paar dagen in een trekkershut, maar ons idee is om zelf een tent aan te schaffen en dan bij mooi weer buiten de zomervakantie er een weekendje op uit te kunnen.
Nu is de vraag welke tent dat moet worden. Dochter wordt binnenkort 13 en voor haar denken we aan eenvoudig tentje voor erbij. Zoon van 6 wil dit niet.
Tweedehands zie ik wel mooie tenten, maar we weten dus niet wat we nodig hebben. Voldoet een polyester tunneltent (niet zo duur) of kunnen we maar beter voor een katoenen tent. En is het dan handig om voor 2ehands te gaan of zijn tenten snel lek?
En waar slapen we dan op? Bestaan er luchtbedden die wel comfortabel zijn?
En wat hebben we verder beslist nodig?

Noet
07-08-2015 om 15:08
Tango
is er een mogelijkheid aan de tent om de tent op te spannen over de stok?
Dan moet je bij het opzetten dit eerst los zetten (ja elke keer weer) en dan gaat het makkelijker.
Is dit er niet is er vaak toch een klein (edoch visueel niet makkelijk waarneembaar) verschil tussen de stokken. Zo bleek bij mij de ene stok iets langer te zijn dan de andere omdat die bovenlangs moest. Heeft even geduurd voor wij dat door hadden.
Vaak helpt het om veel meer spanning op de boog te zetten, dus verder naar elkaar te duwen.
Maar het blijft een lastig punt in het opzetten van een tent.

Dorry1
07-08-2015 om 16:08
de waard versus bogen spannen
Ik heb afgelopen vakantie zowel een de waard tent als een tunnel tent die doormiddel van bogenspannen opgezet moest worden. Ik heb weinig kracht in mijn handen, maar een de waard kan ik alleen opzetten, maar die bogen kreeg ik niet gespannen en die pinnetjes erinfrotten leverde mij een bloedblaar op. Het is een illusie dat tunneltenten echt zoveel makkelijker op te zetten zijn dan de waard tenten! En toen alle bogen erin zaten, ging de tent niet meer dicht, en bij elke windvlaag waaide alle dennennaalden in de voortent onder het tentzeil door. En bij de eerste kampeertrip waren er al onderdelen kapot.....
Ik ben wel enthousiast over die werptentjes. Maar dan alleen om in te slapen, spullen laat je maar in de auto of in de gezinstent. Het in die schijfvormige tas frommelen lukt mij ook niet met mijn gebrekkige kracht.
Het is niet voor niks dat de waard 20 jaar garantie bied en dat bijna 14 jarige de waard tent nog nooit iets gemankeerd heeft....
Ik weet t, you love it or you hate it. Maar een tweedehands de waard is altijd nog beter dan die nieuwbakken rommel. Sorry. Mijn ervaringen na 36 jaar kamperen......

Tine
07-08-2015 om 16:08
Boogtent
Hoe makkelijk het opzetten gaat is helemaal afhankelijk van de tent. Er zijn modellen waar je spierballen en ijzeren vuisten voor moet hebben maar er zijn er ook die als vanzelf gaan. En echt niet alleen van De Waard.
Dus Tango misschien is het tijd voor een andere tent? Genoeg keus, ook in koepeltentjes waarvan de bogen heel soepel opzetten.

neteret mut
07-08-2015 om 17:08
belgen zijn idd niet sociaal
ook in het dagelijkse leven niet. Je komt niet bij iemand binnen voor een kopje koffie als je niet al een hele vriend bent. Ook ergens in de rij of wachtkamer wordt er zelden een praatje gemaakt. In de eigen straat valt het wel mee, even een gesprekje als ik in de tuin bezig ben of met de hond voorbij loop. Belgen zijn zeer gesteld op hun privacy, dat zal op een camping niet veel anders zijn. Ik ben ook in NL wel eens op een camping geweest met veel stacaravans, werd je ook bijna weggekeken. Ben ook wel eens (niet alleen in B.) op campings geweest waar dan een hele groep vrienden was, mensen die al jaren naar dezelfde camping gingen en dan zich gedroegen alsof de camping van hen was. Kan op een leuke manier en op een mindere leuke voor nieuwelingen. Gelukkig bestaan er veel campings op de wereld. De meest primitieve was voor ons eentje in (toen nog republiek, ongedeeld) Joegoslavie, een steile helling met bovenaan een metalen trog met kraantjes en onder bij de rivier een wc-hok (plank met gat)

Tango
08-08-2015 om 00:08
Nieuwe tent?
We hebben inmiddels al 3 kleine koepeltentjes gehad waarbij we allemaal dezelfde problemen tegen kwamen met die stokken en die pinnetjes. En daarvoor dus onze grote tunneltent met ook dit probleem. Alle tenten gekocht bij de Vrijbuiter, blijkbaar hebben die niet het goede merk dus. De laatste koepeltent gekocht bij de Aldi dit jaar. Niet beter dan de anderen. Zou dan wel handig zijn als ik weet welke ik wel moet kopen, voordat we een zoveelste miskoop hebben.
Ik wist overigens niet dat De Waard ook koepel of tunneltenten heeft. Ik dacht dat die alleen tenten met rechte stokken hadden. Maar wij hebben dan ook geen De Waard. Mijn ouders wel, die vonden het geweldige tenten. Waren ook zeer degelijk maar tjonge wat was mijn vader altijd lang bezig met al die haringen erin te tikken.

Lusithania
08-08-2015 om 20:08
tango
Het bijZettentje van mijn dochter is een jack wolfskin eclips. Mijn kleine dochter met dito kleine krachtloze handjes zet hem zelf op.
Of je koopt een quechua opgooitentje bij de Decathlon. Je hoeft hem dan niet eens klein op te vouwen maar zet de ronde schijf zo in de caravan.

Tango
09-08-2015 om 22:08
Gelukkig
Gaat dochter nog niet zelf op stap met de tent. T.z.t. kijken we dan wel naar een tent die ze wel zelf kan opzetten. Waar koop je die Jack Wolfskin?
Decathlon hebben we helaas niet in de buurt maar kunnen we natuurlijk altijd nog eens gaan kijken. Voor nu bij de caravan laten we het even zo. Ik blijf geen tenten kopen.

Charis
11-08-2015 om 11:08
Luchtbedden
Wij kamperen ook al jaren in een de Waard. Inmiddels zo veel ervaring dat we binnen twee uur helemaal geïnstalleerd zijn.
Bij slechter weer vind ik het wel heerlijk om een tent te hebben die probleemloos veel wind en regen kan verdragen en die een vaste kuip heeft (er komt nooit water in je leefgedeelte). Een de Waard heeft idd geen binnententen. Tegenwoordig kun je die er wel optioneel bijkopen en het is iets warmer in de tent daardoor, maar ze zijn niet per se nodig tenzij je in een heel koud klimaat kampeert. Ik zou zelf trouwens niet voor een de Waard kiezen als je niet zo handig bent.
Nog even over luchtbedden. Zelf slapen wij op heerlijk warme, zachte, isolerende Exped-donsmatjes, die erg compact zijn mee te nemen, maar dat is nogal een investering. Als je voor luchtbedden kiest, houd er dan rekening mee dat die erg koud kunnen zijn door optrekkende kou vanaf de grond. Je kunt dan bij wijze van spreken drie dekens over je heen trekken, maar tegen die kou van onderaf begin je niks. Zorg dus altijd dat je de ondergrond isoleert met een alumuminiummatje of iets dergelijks.

Dendy Pearson
12-08-2015 om 22:08
Huren
We gaan volgend jaar huren. En dan eens om ons heen kijken en luisteren wat we willen en nodig hebben.
Weet iemand nog een geweldige camping in nederland met binnenbad?

AnneJ
12-08-2015 om 23:08
zwemparadijs
http://allecampingsinnederland.nl/faciliteiten/48-met_subtropisch_zwembad
Diversen met subtropisch zwemparadijs.
Je kunt ook goed staan op Duinrell.
En we gingen zelf vorig jaar nog naar De Haeghehorst
http://www.ardoer.com/nl/camping/haeghehorst/faciliteiten/zwemmen#
Je kunt er tenten huren en er is een tropisch zwemparadijs en een mooie omgeving.
En een kampeerwinkel in de buurt.:-)

AnneJ
12-08-2015 om 23:08
Tijdig reserveren
http://www.ardoer.com/nl/camping/haeghehorst/faciliteiten
Vaak moet je wel tijdig reserveren als je in een beperkte voorziening als huurtenten terecht wil komen.
Wij reserveerden een campingplaats begin maart om op een door ons gewenste plek te komen. Hoe dat voor huurtenten ligt weet ik niet, maar ik heb wel eens achter trekhutten aangebeld, vaak ook maar een paar per camping, en die zijn snel weg. Kun je niet vrijdag's bedenken om er zaterdags een te vinden.
Reguliere kampeerplaatsen, als je niet al teveel eisen stelt, zijn er eigenlijk altijd wel genoeg, ook kort van te voren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.