Vakantie en uitjes
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Petal
17-02-2014 om 17:02
Extra persoon in vakantiehuisje?
Ik heb voor april een 8-persoons huisje geboekt voor 4 personen (want was in de aanbieding). Nu zei mijn moeder dat ze het wel leuk vindt om een paar dagen bij ons te komen. Weet iemand hoe ik dithet beste kan doen? We hebben natuurlijk ruinte zat.
Kan je bij de receptie de extra belasting etc betalen? We hebben 4 lakenpakketten en maar 3 nodig want jongste slaapt in een campingbed maar misschien moeten we ook een extra lakenpakket aanschaffen? Ik baal er eigenlijk van dat ik niet gewoon 5 personen heb ingevuld.
Alvast bedankt.

Ginny Twijfelvuur
19-02-2014 om 17:02
Nee Dalarna
Daar heb ik het niet over. Niet zo inkleuren....
Als een huisje in brand staat zullen ze natuurlijk proberen om het hele huisje veilig te stellen. Maar wellicht dat je je kunt voorstellen dat dat overdag bij zonnig weer iets anders gaat dan bij een nachtelijke brand met veel rookontwikkeling.... Zeker bij de iets grotere huisjes zullen ze het dan wel heel erg fijn vinden als ze een beetje weten wat ze kunnen verwachten qua aantal personen en omstandigheden. Totdat dat helder is zullen ze vast alvast beginnen met blussen....

Dalarna
20-02-2014 om 08:02
Ginny
Wat wil je nu dan zeggen? Dat ze wachten tot iemand de juiste papieren heeft gevonden (en dan maar hopen dat in de haast niet toevallig huisje 213 verwisselt wordt met 231) voor ze naar binnen gaan? Dus tot die tijd blijven ze buiten staan blussen?
Kom op, zo gaat dat in een gewoon huis toch ook niet? Hup naar binnen als dat veilig genoeg is op dat moment en het hele huis veilig stellen!

amk
20-02-2014 om 09:02
je gaat tijdens het proces al koppen tellen en dat register moet binnen een bepaalde maximum tijd beschikbaar zijn. Dacht rond de 10 minuten.

Stenna
woonwijk
is natuurlijk heel wat anders. Daar is iedere bewoner zelf verantwoordelijk wie er in zijn/haar huis verblijft. Op een vakantiepark of hotel of in een bedrijf is de organisatie eindverantwoordelijk. Dus moeten die zich aan formele registratie en veiligheidsvoorschriften houden. En terecht. Bij heel veel organisaties, ook bij de mijne, is een avond/nachtregister waar je je moet inschrijven als je laat doorwerkt. Omdat de beveiliging moet weten hoeveel en welke mensen waar in het gebouw aanwezig zijn. Dat is hun verantwoordelijkheid en dat is dus gewoon verplicht.

ijsvogeltje
Dalarna
Dalarna, ik snap je opwinding eigenlijk niet zo goed. Je komt nogal bozig over.
Hoe het zal gaan bij een brand oid: de brandweer wordt gebeld. Ondertussen gaat de manager op zoek naar informatie over de bemensing in het betreffende huisje. Mogelijk is die al beschikbaar als de brandweer arriveert, mogelijk duurt dit wat langer. Dan weten ze dus: er zijn zes mensen in dat huisje aanwezig, waaronder twee baby's. Dat soort informatie helpt hulpverleners in het maken van juiste keuzes. Als men weet dat er nog iemand ontbreekt, dan zal men meer risico's nemen (toch weer naar binnen gaan) dan wanneer men weet dat het huisje leeg was of dat alle bewoners inmiddels getraceerd zijn. En zo zijn er nog veel meer situaties denkbaar waarbij zo'n nachtregister waardevol blijkt te zijn.

Dalarna
20-02-2014 om 10:02
Ik begon hier alleen maar mee door de eerste reactie waar stond dat dit alleen voor de brandweer was ivm redden.
IJsvogeltje: wat nu als men een foutje maakt zoals ik zei? Dus de papieren van huisje 213 worden even verwisseld met de gegevens van huisje 231? Dus men denkt dat er twee volwassenen zitten in plaats van een gezin met een baby? Natuurlijk gaat een brandweerpersoon het huis uit als het voor hem/haar gevaarlijk wordt maar anders zoek je toch gewoon echt het hele huis door, ook al heb je twee mensen gevonden die buiten bewustzijn zijn en niet kunnen zeggen dat ze met z'n tweeën waren in dat huis of dat er nog ergens een baby ligt.
Stenna: de aanwezigheid in een gebouw is toch anders dan op een park. Misschien is een gezin wel in een stadje in de buurt op bezoek bij vrienden. Dat kun je toch niet vergelijken met wie er in een bedrijfspand is op dat moment? Zo'n nachtregister voor een park is niet zo kloppend als jouw voorbeeld. Sommige mensen houden ook van nachtwandelen of dauwtrappen en die lieten per ongeluk het gas aan na het vroege ontbijt. Zo'n register is nooit precies genoeg om daar naar te handelen bij brand, alleen handig om familie te bellen en de slachtoffers te helpen identificeren.

ijsvogeltje
20-02-2014 om 11:02
Dalarna
Dalarna, wat voor antwoord verwacht je nu dat ik (of iemand anders) ga geven? Je lijkt steeds weer andere argumenten te zoeken waarom zo'n nachtregister echt niet bruikbaar is. Misschien bedoel je het niet zo, maar als ik jouw berichten lees, zie ik steeds 'ja maar, ja maar'. De brandweer (of de manager) kan zich vergissen en bij het verkeerde huisje kijken. Mensen kunnen naar een stadje in de buurt zijn. of een nachtwandeling maken. Mensen kunnen bewust of onbewust verkeerde gegevens hebben opgegeven. Etc. etc.
Zoals ik je net al zei: ik snap jouw opwinding niet zo goed. De brandweer stelt een nachtregister verplicht, en jij blijft maar roepen dat de brandweer er echt niets of te weinig mee kan. Waar ben je nu precies naar op zoek? Ik probeer je te begrijpen hoor. Nu lijkt het echter alsof je vind dat anderen hier op het forum situaties moeten kunnen uitleggen of verdedigen. Ik zou zeggen: bel eens met de brandweer en stel je vragen aan hen.
En wat er gebeurt als men fouten maakt? Nou ja, ik denk wat er altijd gebeurt met fouten: soms zijn de gevolgen nihil, soms zijn de gevolgen desastreus. Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Maar dat betekent niet dat je daarom maar geen (veiligheids)maatregelen zou moeten nemen.

Dalarna
20-02-2014 om 11:02
jij begrijpt mij niet
Ik probeer alleen maar te zeggen dat ik hoop dat de brandweer in een huisje van een park zijn werk precies hetzelfde doet als in een huisje gewoon in een dorp of stad. Niets meer, niets minder.
Dat ze het nachtregister verplicht stellen heeft daar niets mee te maken, voor een groot deel zal dat komen in verband met het inlichten van familie of het identificeren van slachtoffers. Ik hoop gewoon niet dat ze met de informatie die ze van het register krijgen ze anders een huis in gaan dan als ze te horen krijgen dat het formulier van precies dat huisje zoek is.
Ik stop er mee, ik heb mijn punt wel gemaakt.

amk
20-02-2014 om 14:02
wel dus
Dalarna dat gaan ze wel, want dan weten ze niet of iedereen er uit is als er niemand is om ze dat te zeggen.
De buren weten niet hoeveel bewoners er maximal in het huis zijn en of er veel bezoek komt, iet dat in een woonwijk meestal wel bekend is.
Dus zal de brandweer met gevaar voor eigen leven extra zoeken tot ze zeker weten dat er niemand binnen is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.