Vakantie en uitjes
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

elsje78
24-07-2012 om 15:07
Elzas volgende week, slecht weer?
Hoi
Wij wilden volgende week graag naar de elzas, omdat het niet al te ver weg is, en toch vaak gunstig is qua weer. Nu staat er op de weervoorspellingssite dat het slecht weer wordt daar, dwz wel goede temperaturen maar bewolkt en regen.
Wie heeft er een tip voor een leuke camping met kinderen (voor als de verwachtingen bijtrekken). liefst met zwembad...
andere tips ook welkom, maar liefst niet verder dan 700 km
groetjes

Fransje
24-07-2012 om 22:07
Weersvoorspelling op langere termijn zeer onbetrouwbaar, en tips
De weersvoorspellingen op een termijn langer dan een paar dagen, zijn zeer onbetrouwbaar. Ik zou daar niet te veel op afgaan...
En zie hier mijn tips:
Als je het weer zo belangrijk vindt en je gaat toch kamperen, dan zou ik tot op het laatst het weer in Frankrijk in de gaten houden en dan googelen op leuke adressen, of in Frankrijk wat gidsjes kopen, voor de streek die je het beste lijkt. Is prima te doen, zeker als je het niet erg vindt om af en toe zo nodig te verkassen...

elsje78
25-07-2012 om 17:07
Dank je
ik had jouw tips in het bovenste draadje onderdaad gezien, tenminste ik neem aan dat je daarnaar verwijst (ipad doet erg moeilijk dus kan zo snel niet openen)
We hoeven echt geen 30 graden elke dag, maar zijn de afgelopen jaren al veel weggeregend en hoopten dit jaar op droog weer, overwegend.
Wij zoeken een camping met liefst zwembad en wat speelgelegenheid voor de kinderen. weet jij misschien welke regio/plaatsen in de elzas het meest gunstig liggen qua klimaat en weer? Ik heb gelezen dat het gunstig gelegen is, maar de elzas is nog wel redelijk groot
bedankt vast!

Fransje
26-07-2012 om 00:07
Meer tips
Als ik de voorspellingen voor volgende week mag geloven op meteofrance.com dan zijn de voorspellingen voor Noord-Frankrijk een beetje somber. Wel afwisselend slecht weer in noord-west of noord-oost Frankrijk. Echt zeker continu mooi weer lijkt het alleen in het uiterste zuid-oosten te zijn, aan de Middellandse zee. Maar zover wil je (terecht) niet reizen.
Maar: zoals gezegd, ten eerste zijn de lange termijnvoorspellingen onbetrouwbaar. MeteoFrance gaat niet verder dan een week. Andere weersites geven voorspellingen voor 14 dagen, maar die tweede week is echt een lachertje. Ik heb het wel eens bijgehouden, maar er klopt echt helemaal niets van. KNMI geeft niet voor niets geen voorspellingen verder dan een paar dagen. En ten derde valt het weer in Frankrijk meestal mee!
Bovendien zijn goede regionale weersvoorspellingen voor zover ik weet niet gratis van Internet te krijgen. De voorspellingen van de plaatselijke kranten vind ik erg goed en heel gedetailleerd, maar daar betaal je dus voor. Zoiets is vast ook tegen betaling op het Internet te vinden, maar dat heb ik nooit geprobeerd.
Zie dit als een grote disclaimer....
Wat betreft de Elzas: voor het droge, warme weer moet je echt de bergen over zijn. De bergen houden de regen tegen. Zoek het dus in de buurt van Riquewihr, RIbeauville, Colmar en hoe heten al die schattige plaatsjes. Een camping met zwembad ken ik daar niet maar is er ongetwijfeld wel.
Als je toch naar de westelijke kant van de bergen wil gaan, dan kan dat ook, de meeste regen valt in de bergen. Ik noemde een camping met een klein zwembadje voor kleine kinderen op de grens van de districten Vosges en Haute-Saone: http://www.campingfontenoy.com/ Een paar kilometer daarvandaan is ook een gewoon zwembad, mooi gelegen maar niet zo heel groot en bij mooi weer wel druk. (Ik ben zelf niet zo dol op zwembaden.) Je kunt van de camping daarnaartoe fietsen (lopen kan ook maar duurt wel ruim een uur denk ik) of met de auto natuurlijk. Ik houd erg van deze streek.
Je zou ook nog ietsje zuidelijker eens kunnen kijken in de Haute-Saone, prachtig glooiend landschap, niet zo bekend, niet zo toeristisch, veel rivieren met zwemmogelijkheid, de Saone, de Doubs, etc. Of in de Bourgogne. Ik heb wel in de Saone gezwommen vlakbij een camping in de Haute-Saone, bij Jussey, tegen de grens van district Vosges aan. Met die camping heb ik dus geen ervaring, maar het leek me een mooie, rustige plek. Zo te zien is het in handen van Nederlanders: http://www.camping-france.nl/ Je kunt er in ieder geval fijn zwemmen in de rivier. En in de buurt (stukje rijden met de auto) zijn leuke dingen te doen. Je zit daar in het glooiende rivierenland van de Haute-Saone, maar de bossen van Vosges zijn vlakbij.
Een prachtig groot, diep zwemmeer in de bergen, met een camping erbij is in Saulxures-les-Moselottes, Les Amias, iets voorbij Remiremont. Daar is ook een camping bij maar met die camping heb ik geen ervaring. Dit is echter bij de bergen van de Hoge Vogezen, dus wat weer betreft misschien riskanter. Ik heb er echter wel gezwommen bij heel warm weer onder een stralend blauwe hemel. Een groot deel van het meer is afgezet om te zwemmen, de rest is voor bootjes en zo. Dit is het: http://www.lac-moselotte.fr/ (erg drukke rommelige site)
Toen ik kind was hadden mijn ouders trouwens vergelijkbare wensen: niet te ver rijden, lekker weer maar niet te warm, en zwemwater voor de kinderen. Mijn vader heeft toen een kaart gepakt, een lineaal en een passer, campinggids, en gekeken welke meren er binnen een bepaald aantal km lagen, en waar een camping was. Dit was nog lang voor Internet! Zo zijn we toen gegaan naar het Lac du Der Chantecoq: http://www.lacduder.com/ In mijn herinnering konden we er goed kamperen en prima zwemmen en was er verder niet zo veel te beleven... Ik weet niet meer op welke camping we zaten, het was een simpele en rustige. Zo te zien zijn er nu veel campings: http://www.lacduder.com/en/accommodation en is er ook meer te doen in de buurt dan ik me kan herinneren... Dit meer is trouwens in de Champagne, ook een streek waar je aan kunt denken als vakantiebestemming, niet zo ver weg.

Fransje
26-07-2012 om 01:07
Camping met heel groot zwembad
Toevallig stuit ik op deze camping, met toegang tot het gemeente-buiten-zwembad, 50 m., duikbassin, ondiep bad, etc. Wij zoeken overnachting bij Besançcon omdat we naar het Dino-park daar in de buurt willen, vandaar.
De camping ligt aan een rivier maar daarin wordt kennelijk niet gezwommen...

Rieneke van der Graaf
26-07-2012 om 08:07
Colmar
Vorig jaar zijn wij op een camping vlakbij Colmar geweest. http://www.clairvacances.fr/ Ze hebben een zwembad (waar de kinderen elke dag in lagen, weer of geen weer) en er werden verschillende dingen voor de kinderen gedaan. 's Ochtends een knutselclub, en 's avonds 1 of 2 spellen op het grote veld. Dit kon tikkertje zijn waarbij je aan elkaar vast zat, maar ook alle campinggasten langsgaan om te vragen welk dier hun veldje is (kreeg je natuurlijk van te voren te horen) of flessendoppen verzamelen, of ......
Het animatieteam was vorig jaar voornamelijk Nederlands. Of dat altijd zo is, weet ik niet.
Wij vonden deze camping een aanrader.

elsje78
27-07-2012 om 16:07
We gaan
naar biesheim, corcieux of issenheim...
bedankt nogmaals voor alle tips! Fransje, het is dankzij jou dat we aan de elzas dachten, nav het draadje verder naar boven! Bedankt!
groetjes

Kari1
28-07-2012 om 22:07
Leuk elsje! maar
Corcieux ligt niet in de Elzas maar in de (hoge) Vogezen. Het is daar dus een echt Vogezen-klimaat en geen Elzas-klimaat.
Kari

elsje78
02-08-2012 om 22:08
Kari, toch niet corcieux
Aangekomen was de camping niet leuk en we zitten nu in sainte Croix en plaine. Prachtige camping mooie omgeving en topweer. (en Wifi op de camping;)
Zit nu voor de caravan met elsasser wijntje! Proost
Salut!

Fransje
03-08-2012 om 00:08
Fijn! en wijn...
FIjn dat jullie een mooie plek hebben gevonden. Ik was het helemaal met Kari eens over Corcieux trouwens. (Al vind ik dat de uitdrukking "echt Vogezenklimaat" de lage Vogezen te kort doet...)
Er was laatst een draadje over wat neem je mee uit Frankrijk. Nou uit de Elzas moet je natuurlijk wijn meenemen! Daar heb je echt ontzettend veel plezier van thuis, het is zulke lekkere wijn...
Alleen, wij vonden de keus overweldigend, al die wijnhuizen daar, en dan ook nog zo toeristisch vaak... We hadden geen idee waar naar toe te gaan. We hebben het opgelost door goed de wijnkaart te bestuderen van een restaurant dat wij bijzonder sympathiek, goed en lekker vonden. We daar een keer uitgebreid gegeten en bij elk gerecht gevraagd welke wijn ze daarbij adviseerden, en daar dan een glas van genomen. We kregen er veel uitleg bij, over wanneer bij welk gerecht welke wijn goed past. Verder hebben we op de kaart gekeken bij welke wijnhuizen zij hun wijn haalden. We hebben een paar wijnhuizen uit de buurt onthouden en zijn daar naartoe gegaan. Daar hebben we geen spijt van gehad! (Nou ja, we zijn dan toch wat bescheiden en durven niet veel te kopen, en eenmaal thuis hebben we spijt dat we niet meer hadden gekocht, ontzettend lekkere wijn voor een fijne prijs...)
Goede vakantie!

Kari1
03-08-2012 om 13:08
Goed zo!
Fijn hè, als je gewoon verder kunt gaan als het niet bevalt. En dat jullie nu een mooie plek hebben gevonden.
Die wijn, ja heerlijk. Muscat, zó sappig, Sylvaner, heerlijk fris, Riesling...mmm.
Fransje, klopt hoor, ik had moeten zeggen: een echt Hoge Vogezen klimaat .
Kari

elsje78
10-08-2012 om 17:08
Weer thuis
en we hebben het heerlijk gehad!! de wijnen hebben we ons goed laten smaken en de omgeving was geweldig! we zijn naar het ooievaarspark geweest en gewandeld en gefietst. lekker weer en geweldige vakantie gehad! Nogmaals bedankt voor de tips!!
groetjes