Vakantie en uitjes
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Natnek
27-09-2015 om 16:09
Drinken in vliegtuig
We gaan binnenkort voor het eerst in lange tijd weer eens op vliegvakantie. Hoe zit het nu met drinken in het vliegtuig, ik kan het niet zo goed vinden. Je mag geen water meenemen. Maar nadat je bent gescand en je handbagage is gecheckt, kun je dan nog ergens in een toilet een leeg meegenomen flesje vullen? Of ben je helemaal afhankelijk van drinken kopen in het vliegtuig?

+ Brunette +
17-10-2015 om 23:10
Moni
Eindelijk iemand die niet alleen maar zeurt over de hoge prijzen maar ook de voordelen ziet. Vroeger, toen alles nog inclusief was en de service beter, betaalde je veel meer. Maar waarom zou ik moeten meebetalen aan de vele kilo's bagage van een ander? Of aan maaltijden en drankjes terwijl heus niet iedereen honger heeft (dorst vaak wel)? Of aan het loon van personeel dat tijd moet steken in inchecken terwijl je thuis ook zelf je boarding pass kunt uitprinten? De glamour is er wel af maar de prijzen zijn er dan ook naar.

+ Brunette +
17-10-2015 om 23:10
Met hoge prijzen bedoel ik...
Bijbetaling voor drinken, eten, stoel kiezen, op de luchthaven inchecken, enz.

dirksmama
20-10-2015 om 22:10
Ik vlieg eigenlijk zelden binnen Europa, pak dan liever de trein. Maar ik vermoed dat een goedkoop ticket met fles water en broodje kopen aan boord goedkoper zal zijn dan lijndienst?

+ Brunette +
21-10-2015 om 22:10
Ja, volgens mij wel.
Een drankje kost meen ik een euro of drie, vier en een broodje zit al snel boven de vijf euro. Ik vlieg wel altijd want ik moet van een eiland komen. Dus een ticket van 90 euro plus versnaperingen is nog geen 100 euro voor een route die tien of twintig jaar geleden misschien wel 150 of 200 euro kostte inclusief zware koffer, drankjes en driegangenmaaltijd. Wie wel een koffer mee wil, betaalt daar een paar tientjes voor maar dan ben je altijd nog goedkoper uit en degenen die weinig bagage hebben, hoeven niet mee te betalen aan alles wat anderen meeslepen.

Stenna
verschil
Ik gebruik ook een dopper of vulbaar flesje, uit anti-plastic afval overwegingen (plastic wolken in de oceanen). Niks sneu aan. En ik werk bovendien principieel niet mee aan de bedriegerij cq afzetterij van gebotteld kraanwater wat voor 100x de kraanwater prijs verkocht wordt.
Echter, ik vul 'm ook niet in wc's en zeker niet in de wc op het overdrukke Schiphol. Zelfde reden als Doua, ik vind dat onhygienisch.
"Je mag er echter vanuit gaan dat de bacterien die op de kraan zijn niet anders zijn dan de bacterien op inderdaad de deurklink, de lichtknopjes, een willekeurig toetsenbord en de inhoud van je portemonnee zitten. Was jij ook steeds je handen als een slok neemt van het flesje dat je betaald hebt met je pinpas die door die vieze pinautomaat gegaan is? Dan heb je een zwaar leven. "
Die deurklinken en toetsenborden drink je toch niet op? De hoeveelheid darmbacterien die je binnen krijgt door eventueel je toetsenbord hand langs je mond te strijken valt echt in het niet bij een heel flesje water leegdrinken dat gevuld is in een schiphol wc waar duizenden mensen per dag langs komen. Of waar de schoonmaak mevrouw een doekje over de kranen heen haalt waar ze zoeven ook de wcbrillen mee gedaan heeft (of de deurklinken). Ik heb geen smetvrees en ben ook niet bang van bacterieen op zich: als ik mijn flesje bij gewone kranen vul (geen wc) hebben daar ook mensen aangezeten. Maar vliegveld-wc's is toch een brug te ver.

Ginny Twijfelvuur
Ja maar
Die Dopper kan dus juist prima onder de kraan ipv tegen de kraan.
Maar ik snap het wel. Het is een gevoelsdingetje. Op een schone kraan (dus niet een die resten toiletgebruik laat zien) zit niks dat er niet afgespoeld kan worden. Anders zou handen wassen ook averechts werken.

Ginny Twijfelvuur
En dat
Is dus het gevoelsding.
Zeker als het zo'n kraan is met bewegingssensor.

Krullevaar
21-10-2015 om 23:10
OT prijs flessenwater
"En ik werk bovendien principieel niet mee aan de bedriegerij cq afzetterij van gebotteld kraanwater wat voor 100x de kraanwater prijs verkocht wordt."
Ik vraag mij al jaren af waarom gebotteld water in NL zo duur is. Zo betaal je hier al snel 2,50 voor een klein flesje Spa Blauw bij een kraampje langs de weg, terwijl je hiervoor in bijv. Griekenland maar 50 cent betaalt (bij zo'n zelfde kraampje).
Is dat mileubelasting op het plastic? Is het omdat het kraanwater hier van goede kwaliteit is?
Een prijsverschil snap ik best, maar zo veel??? Wie kan het uitleggen.

Ginny Twijfelvuur
21-10-2015 om 23:10
Milieubelasting
Op het plastic is het in ieder geval niet.
Mijn beste gok is: omdat het kan. En omdat in Griekenland iedereen aan zo'n flesje lurkt omdat kraanwater drinken daar niet echt een optie is. Al geloof ik meer in argument 1....

+ Brunette +
23-10-2015 om 00:10
Krullevaar
In landen waar je het water niet uit de kraan kunt drinken, wordt veel meer flessenwater omgezet en dat drukt de prijs. In de horeca wordt ook sneller voor een klein flesje water gekozen als gezond alternatief voor frisdrank. In zuidelijke vakantielanden valt het de obers altijd op dat noorderlingen meestal water met bubbels bestellen. Ik heb weleens uitgelegd dat gewoon water er uit de kraan komt en dus niet speciaal genoeg is als versnapering op een terrasje. Overigens is in Spanje de halveliterfles de standaardmaat (rond de 1€, op luchthavens e.d. 1,50-2€).
Verder liggen de lonen in zulke landen een stuk lager en dat werkt ook door in de prijs (horecapersoneel, winkelpersoneel, bottelaars, enz.).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.