Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Johan van Wiepel

Johan van Wiepel

03-02-2020 om 19:02

Zoon is anti-islam

Mijn 14 jarige zoon zegt (sinds vandaag) dat hij tegen islam is. Hij beweert dat de wereld beter af zou zijn zonder de islam en ik heb vandaag een mail gekregen van zijn school over dat hij een anti-islam achtergrond zou hebben ingesteld op zijn laptop. De tekst op de achtergrond luid: 'Islam hoort niet thuis in Nederland.' En er stond ook iets in de mail over dat zijn (moslimse) zorgdocent hem er op aansprak en hem vertelde dat ze die achtergrond op zijn computer beledigend vond. Waarop mijn zoon zei: 'Ik heb geen enkel respect voor het geloven in onzin en leven volgens een sprookjesboek.' In de mail die de school naar mij stuurde stond dat ik met mijn zoon in gesprek moet gaan en hem ervan overtuigen dat wat hij denkt extremistisch is. Maar op het eerste wat ik zei, zei hij: 'Islam heeft in de geschiedenis en het nu al voor veel oorlogen gezorgd en zonder geloof zouden die er niet zijn, net als een deel van de ongelijkheid tussen de bevolking. Bovendien bestaat god niet en in de tijd dat je eindelijk de kans hebt om vrij te zijn en kennis hebt van het atheïsme ga je maar geloven in zoiets onzinnigs als een god.'

Mijn zoon is een rationeel persoon, maar van dat dat van dit niveau was wist ik niet. Omdat hij zo rationeel en eigenwijs is, hebben straffen zoals 'geen computer' en 'geen chips' geen zin. Het énige wat echt werkt is hem overtuigen van zijn mening. Ik heb geen idee wat ik hier mee aanmoet. Nogmaals ik kan hem wel gaan straffen, maar daar heeft hij niets aan want hij doet het dan de volgende dag weer.

Hoe overtuig ik mijn zoon dat de islam niet iets ergs is en dat zijn gedachte extremistisch is?

Hoor es

Als mensen, in het algemeen, je hoort dit soort dingen wel vaker, tegen mij dit soort dingen zeggen dan meldt ik ze dat het toevallig wel mijn collega's zijn, mijn buren en connecties. We hebben hier vrijheid van godsdienst en mensen kunnen overal een potje van maken. Godsdienst heeft mensen ook veel gebracht, maatschappelijke organisaties die later overgenomen zijn door de overheid, liefdadigheid, onderwijs, gemeenschap, een doel in het leven. Er zijn ook altijd mensen die hun hebzucht, agressie en weet ik wat verschuilen achter de godsdienst waar ze oorlogen mee beginnen en anderen buitensluiten.
Dan verschuilen ze zich achter hun godsdienst.
Je zoon verschuilt zich achter zijn zogenaamde redelijke brein om gelovigen buiten te sluiten. Daar heeft hij geen godsdienst bij nodig.
Mensen hebben altijd ideologien, niet alleen godsdienst, je hebt ook communisme, kapitalisme en meer van dat soort ismen. Kunnen mensen ook veel kwaad mee aanrichten maar veel goed mee doen.
Uiteindelijk gaat het erom wat we er mee opschieten.
Vraag eens wie hij volgt op twitter of op youtube. Dan heb je een beeld waar je wat weerwerk tegen kan geven. Elke radicaal op internet heeft op internet ook teksten van mensen die daar weerwerk tegen leveren.

Pirata

Pirata

03-02-2020 om 22:02

Hij kan een atheist zijn, maar dat is geen reden om mensen te kwetsen lijkt mij. Hij vergeet dat hij anderen in hun waarde moet laten en hun meningen moet respecteren. Nogal puberaal natuurlijk.
Doet ie alleen zo over de islam of ook over andere religies?
Hier ook atheistische kinderen, maar bij gelovigen houden ze hun meningen wat "gedempt".

wimb

wimb

03-02-2020 om 22:02

Mila

Laat hem dit stukje over Mila lezen, dat kan met hem ook gebeuren.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200131_04829902
wimb

2 dingen

Mogelijk hoor je er wel 2 zaken in, in dat anti-Islam verhaal. Zoon wil ergens bijhoren wat betekenis heeft en iets bijdragen waar hij trots op kan zijn en waardering mee kan oogsten. Misschien kun je hem helpen nadenken wat wel positieve gemeenschappen zijn en wat wel nastrevenswaardige doelen zijn.

Natuurlijk, er zijn mensen die vinden het een nastrevenswaardig doel vinden om de Islam te torpederen. Of elk geloof te torpederen. Of mensen die alle geloven afwijzen.
Dat is wel erg oppervlakkig en kortzichtig. Kijk liever naar jezelf en wat jou waardensysteem is en hoe je daar een positieve richting mee kunt zoeken en niet zo'n oppervlakkig kortzichtig gedoe waarmee je de kloof tussen mensen groter maakt in plaats van kleiner.

mijk

mijk

03-02-2020 om 23:02

ik vind het niet zo logisch

op basis van zijn redenatie om op Islam in te zoomen. Ik zat gister nog in de kerk hand in hand sprookjesteksten te produceren en een stukje brood en een slokje wijn te delen. Slaat rationeel ook nergens op (en dat hoeft ook helemaal niet) maar als hij alleen Islam uitkiest om mee te provoceren slaat het atheistische deel dus nergens op.

als hij vindt dat ik mag blijven en mijn afgaanse vriendin niet dan gebeurt er iets anders dan geloof. En wat is de regel voor hindoestanen dan. En joden?

daar zou ik voor nu op inzoomen. Waarom valt hij mij (minstens 5 generaties uit de nederlandse klei getrokken en christen niet lastig en moslims wel)..Want mijn bijbel is een minstens zo weird sprookjesboek.

Je mag het hem namens mij vragen. Ik ben wel benieuwd eigenlijk voor iemand die denkt zo logisch te zijn maakt hij vreemde kronkels nu.

Mijk

rode krullenbol

rode krullenbol

03-02-2020 om 23:02

Eenvoud troef?

Eenvoud zou hier nog wel eens troef kunnen zijn. Wijs je zoon op artikel 6 van De Nederlandse Grondwet (https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vi9zmflm7syy/artikel_6_vrijheid_van_godsdienst_en) en zet de historische achtergronden ervan uiteen.

Rode krullenbol

@Emma

@Emma

04-02-2020 om 06:02

Voorop

Het gaat er niet zozeer om wat je doet of waar je achteraan loopt (leuk mijk, die sprookjes!). Het allerbelangrijkste is wie voorop loopt. Welke influencer, youtuber, politicus, merk, ideoloog, voorganger loopt voorop?

Ik heb die wijsheid van een moslim overigens, maar zeg dat er maar niet bij

Ad Hombre

Ad Hombre

04-02-2020 om 09:02

Johan

"Omdat hij zo rationeel en eigenwijs is, hebben straffen zoals 'geen computer' en 'geen chips' geen zin. Het énige wat echt werkt is hem overtuigen van zijn mening. Ik heb geen idee wat ik hier mee aanmoet. Nogmaals ik kan hem wel gaan straffen, maar daar heeft hij niets aan want hij doet het dan de volgende dag weer."

Je kunt iemand niet straffen voor het hebben van een mening die je niet aanstaat. Het zal in ieder geval niet het gewenste effect hebben. Hoogstens kun je hem verbieden bepaalde dingen te zeggen in huis of met een anti-islam t-shirt (als die al bestaan) rond te lopen, maar dan houdt het wel op.

Die Gedanken sind frei.

Johan van Wiepel

Johan van Wiepel

04-02-2020 om 19:02

Situatie opgelost :-)

Beste mensen,
bedankt voor al jullie reacties, tips en voorstellen. Ik heb met de school, mijn zoon en mijzelf een (opvallend kort) gesprek gehad. Ik kwam er om een lang verhaal kort te maken achter dat mijn zoon niet goed wist, waarom hij tegen de islam was. En dat hij zijn mening 'heel snel' en niet helemaal bewust gevormd had en deze daarom ook weer heel snel achter zich liet. Hij kon eigenlijk totaal niet onderbouwen waarom islam nou uiteindelijk slecht is. Ook heb ik hem laten zien wat er echt in de Koran staat en heb hem iets over geloven / ideologieën in het algemeen verteld en als klap op de vuurpijl ook nog een recent filmpje over het 16-jarige meisje Mila dat nu moet onderduiken vanwege haar kritiek op islam.

Nog veel meer dingen heb ik gedaan, maar ik heb nog veel dingen te doen en laat het nu hierbij. Doe-, nee wacht. "Je kunt iemand niet straffen voor het hebben van een mening die je niet aanstaat." He-le-maa gelijk heeft u. Maar mijn zoon had zijn
anti-islammening niet omdat hij het daar echt mee eens was, maar gewoon puur om te haten, beledigen en vervelend te doen, daarnaast wordt anti-islam wel als een extreme mening gezien. Daarom bood ik wat weerstand. ik moet gaan doei!

Klara

Klara

05-02-2020 om 06:02

En Johan

Heb je nu genoeg meningen verzameld voor je opstel? Je schrijfstijl verraadt dat je geen volwassene bent.

Vervelend

Ik krijg nu bij elke rare of bijzondere startpost de neiging om te vragen of het wel echt is.

@Emma

@Emma

05-02-2020 om 07:02

Haha, gefopt

Maar het is voor de goede zaak. Althans, dat hopen we.....

Ad Hombre

Ad Hombre

05-02-2020 om 07:02

Johan

"als klap op de vuurpijl ook nog een recent filmpje over het 16-jarige meisje Mila dat nu moet onderduiken vanwege haar kritiek op islam. "

Precies, als hij niet luistert dan dreig je hem met hel en verdoemenis... (wel een gek draadje inderdaad)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-02-2020 om 17:02

Doei!

mijk

mijk

05-02-2020 om 18:02

Ach hebben we

Wat wijsheid in zo'n joch gestopt. Met dit onderwerp vind ik het prima :)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.