Religie en Spiritualiteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Roosje
27-08-2010 om 10:08
Reiki
Ik hoor in mijn omgeving dat sommige gelovigen reiki niet goed of duivels vinden. Waarom is dat? Ik ben zelf niet gelovig. Waarom kan je reiki niet zo zien als acupunctuur of magnetiseren enzo? Of is dat ook fout volgens mensen die geloven?

Bastet
03-09-2010 om 07:09
Tonny
Mag ik daar ook op reageren??Mijn man komt bij een zeer nuchtere hollandse acupuncturist,die heel goed is,er alles van weet,veel over verteld en religie is wel het laatste wat erbij hoort.Het is een geneeskunst,niks meer,niks minder.
Bastet

rugby
03-09-2010 om 08:09
Ik ook
ik zie in accupunctuur, orthomoluculaire therapie en homeopathie ook geen verband met het kwade hebben.(ik weet dat er gelovigen zijn die hier anders over denken, ook in onze kerk). Ik denk dat we juist gebruik mogen maken van de natuur zoals God het ons gegeven heeft. Gaande de jaren zijn we die ''samenwerking'' wel steeds meer kwijt geraakt.
Ik ben wel kritisch, maar er blijft gelukkig nog wel wat over aan alternatieve geneeswijze, die wel mag/kan voor mijn gevoel ;-)

fladder
03-09-2010 om 19:09
Jammer...
(en dat bedoel ik in zijn algemeenheid, niet alleen n.a.v. dit topic) ...dat Reiki wordt weggeschreven als duivelse methode en degene die Reiki geeft als tovenaarsleerling die uit zichzelf goddelijke kosmische energie geeft.. De boel wordt vreemd verdraaid...! En hetzelfde gebeurt in het alternatieve veld, waar men religieuzen vaak maar bekrompen vindt.
Reiki is niets meer of minder dan het doorgeven en laten stromen van die levensenergie. Het wordt niet gegenereerd door de reikigever, het is er al.
Vraag me niet hoe dat gaat met inwijdingen, er zal ongetwijfeld suggestie bij komen, maar eigenlijk doen we allemaal wel eens reiki.
Of gaan sommige Christelijke stromingen nu ook de troostende hand op iemands hoofd of rug verbieden? Of de poes en de hond aaien? Kan iemand mij uitleggen waarom de dominee zijn hand opheft als hij de zege uitspreekt? In feite is dat net zoiets!
Al dat gehocuspocus rondom Reiki (ook door verschillende beoefenaars zelf) is luchtfietserij. Maar die energie is er. En of je dat nou God, Allah, Chi, Liefde of weet ik wat noemt, ik ben er heilig ban overtuigd dat het op een bepaalde manier versterkt en beïnvloed kan worden. Via je handen, maar ook via bijvoorbeeld een gebed.
En niet op een goede, slechte of duivels-occulte manier. Er is geen goed of slecht, dat zijn slechte etiketjes die wij mensen erop plakken. Er is levensenergie en dat stroomt.
Jammer dat alle groepen en religies op zich hun rug naar de angere groep en religie draaien, in plaats van dat ze nader bij elkaar komen, want volgens mij hebben ze allemaal veel gemeen.
Het zijn zulke mooie dingen, maar wantrouwen en elkaar zwartmaken, gecombineerd met "wij zijn de enige ware in onze leer" (en daarmee bedoel ik o.a. ook sommige Reiki-beoefenaars!) maakt dat we elkaar allemaar scheef aan zitten te kijken en beschuldigend vertellen over Jomanda's en misbruikende priesters of een zwartgallige jeugd door een streng geloof, zonder naar de mooie, waardevolle (gemeenschappelijke) kanten van religie/spiritualiteit te kijken. Zo zonde...

tonny
03-09-2010 om 19:09
Er stroomt niet alleen maar goeds
helaas, was dat maar zo.
Ik snap wat Fladder bedoelt. Goed dat je dit onder de aandacht brengt. Er zit zeker wat in!
Maar zo simpel is het niet. Want hoe verklaar je dan bijvoorbeeld magie waarmee men mensen nadeel wil berokkenen? Wat stroomt er dan?
Er is niet alleen maar 'goed'. En het is ook niet altijd zo gemakkelijk te onderscheiden wat goed en kwaad is - veel komt zeer gemengd tot ons.
Tonny
(de dominee spreekt trouwens geen zege uit, maar een zegen. Ik kan het even niet laten

fladder
04-09-2010 om 01:09
Tonny
Tiepvautje, sorry
"Maar zo simpel is het niet. Want hoe verklaar je dan bijvoorbeeld magie waarmee men mensen nadeel wil berokkenen? Wat stroomt er dan?"
Goeie vraag, en ik heb geen idee. Hoe dat bijvoorbeeld zit met negatieve dingen zoals bijvoorbeeld met een ouijabord (glaasje schuiven), wat zelfs in de serieuze alternatieve sector wordt afgeraden, dat weet ik niet.
Reiki, dat is niet bedoeld om iemand kwaad te doen. Noem het placebo of hersenspoeling, ik vind het allemaal prima maar het is nooit de bedoeling dat iemand die reiki geeft zichzelf bombardeert tot energieproducent (dat laten we liever aan Nuon over
). Ik merk soms iets als ik iemand reiki geef. En soms niet. Maar ik doe het met de beste intenties en met respect voor dat wat de mensen God, Chi, Allah, De Kosmos, Moeder Natuur, Liefde etc. noemen. Ik ben absoluut geen supermeisje dat even gaat goochelen met De Krachten.
Ik weet het allemaal niet zo goed. Ik denk dat veel afhangt van de intentie van de mensen. Wie wind zaait, zal storm oogsten. Dat soort dingen. En ik weet dat het kan, en ik weet dat het gebeurt, maar ik weiger me daar ook maar één minuut mee bezig te houden. Het heeft in ieder geval helemaal niets met Reiki te maken!
En voor de duidelijkheid: ik heb de wijsheid absoluut niet in pacht ;-)

Bastet
04-09-2010 om 09:09
Tonny
nee,er stroomt niet vast alleen maar goeds.Maar er bij voorbaat van uitgaan dat het slecht zal zijn,klopt ook niet.
bastet

tonny
04-09-2010 om 11:09
Wat er stroomt...
Nee, klopt Bastet, er van tevoren van uitgaan 'dat het slecht zal zijn' is beperkend.
Ik vind het prettig te weten uit welke bron een bepaalde handelwijze voortkomt - voor zover dat uit te zoeken is natuurlijk.
Van Oosterse religies weet ik veel te weinig af; ik ben er niet in opgegroeid, kom uit een Westerse cultuur, het is gewoon vreemd voor mij en ik verbeeld me niet dat ik door een paar reizen en het lezen van wat boeken die achterstand zal inhalen. Dat is nu eenmaal onmogelijk. Je hebt beperkingen en moet je niet verbeelden dat je alle religies en denkrichtingen kunt invoelen en begrijpen. Als je alles op één hoop gooit, neem je naar mijn idee niets meer serieus.
Daarom kies ik ervoor me te beperken tot de (geloofs)cultuur die ik wel veel beter ken en de taal die ik versta.
Daarmee geef ik mezelf grenzen aan. Voor mij valt reiki buiten die grens. Ik zoek naar iets binnen mijn eigen leefwereld.

Bastet
04-09-2010 om 13:09
Tonny
En er zijn heel veel mensen die helemaal niks vinden in hun eigen geloofscultuur,en dat wel vinden in een andere religie.En dat veel beter invoelen en begrijpen.
Het kan heel goed zijn dat dat voor jou niet zo is,maar dat maakt iets "anders" niet gelijk dubieus,vind ik.
Bastet

Marieke
04-09-2010 om 16:09
Verschil reiki en ouijabord
Het verschil tussen reiki en het Ouijabord laat zich ongeveer omschrijven als de voordeur opendoen voor een bekende ten opzichte van de deur wagenwijd openzetten en ernaast gaan staan roepen "wie wil er binnen komen". In het laatste geval heb je grote kans op ongenode gasten.

Marieke
Net als tonny (al zal zij dit anders zien :-)
Net als Tonny beperk ook ik mij tot mijn eigen culturele wortels. In mijn geval is dit de westerse mysterietraditie.
Het meeste dat in het oosten leeft is ook hier te vinden. Het is alleen minder bekend. Reiki heet hier gewoon magnetiseren, al willen allerlei new age types graag doen geloven dat het iets heel anders is. Je moet iets natuurlijk ook wel weten te verkopen als je mensen honderden tot duizenden euro's voor "inwijdingen" wil laten betalen in zaken die gewoon om je heen zijn.
Marieke

tonny
Wortels
Nee hoor Marieke, ik snap best wat je bedoelt.
En ik had ook al het idee dat reiki 'gewoon' magnetiseren is. Ik vind het vreemd dat er zoveel geld aan besteed wordt, aan die inwijdingen enzo. Mensen verdienen dan dus eigenlijk aan iets Groots wat er Is - niet aan iets wat van hen persoonlijk is en waar ze handel mee mogen drijven. Maar goed, ik weet er te weinig van af.
Wat me wel eens verbaast is dat als bv Libelle een katern besteedt aan spiritualiteit de redacteuren volkomen voorbijgaan aan zaken die in ons deel van de wereld bestaan. Het moet meteen Oosters, da's kennelijk sfeervoller, aantrekkelijker of zo?

Bastet
04-09-2010 om 17:09
Magnetiseren
Ja,ho,alsof "gewoon" magnetiseren wel mag?Er zijn heel veel gelovigen die zich ook daar hevig tegen af zetten.
Bastet

Marieke
06-09-2010 om 22:09
Bastet
Bastet, er zijn heel uiteenlopende stromingingen die allemaal onder de vlag van het christendom varen. En voor de meeste standpunten zijn er onder christenen zowel een voor als tegenstanders te vinden.
De eerste keer dat ik met magnetiseren in aanraking kwam was door een katholieke geestelijke die pelgrims op de Camino de Santiago onderdak verleende. Maar er zijn ook massa's christenen die het als het werk van de duivel zien of in meer genuanceerde termen afkeuren.